شهر و جامعهعناوین اخبار

نظارت بر کیفیت محصولات در بازار های کوثر اصفهان افزایش می یابد

به گزارش سرمایه گستران ، اصغر کشاورز در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه با اشاره به اینکه سازمان میادین میوه و تره بار و ساماندهی مشاغل شهرداری اصفهان از ۳۰ سال گذشته مطابق با قوانین شهرداری‌ها فعالیت دارد، گفت: در حال حاضر ۱۳ مجموعه میوه و تره بار، بازار گیاهان دارویی و بازار گل و گیاه در اصفهان فعالیت دارد.وی هدف از تأسیس بازارهای کوثر را تأمین مایحتاج مردم با بیشترین کیفیت و کمترین قیمت بیان کرد و افزود : این هدف با حذف واسطه‌ها صورت گرفته و بهره‌برداران با ارتباط با کارخانه‌های تولیدی توانسته‌اند قیمت‌ها را کاهش دهند.وی از شهروندان خواست در صورت مشاهده تخلف در این بازارها با شماره‌های ۳۲۶۸۴۴۰۸ روابط عمومی سازمان و ۱۳۷ مرکز پاسخگویی شهرداری  تماس بگیرند.

**ساماندهی مشاغل توسط شهرداری

وی با اشاره به اینکه ساماندهی مشاغل بر اساس بند ۲۰ ماده ۵۵ قانونی اساسی بر عهده شهرداری‌هاست، افزود: بر این اساس مشاغل در سه بخش قرمز، زرد و سبز دسته بندی شده‌اند که در شهر اصفهان ۱۴ رسته در بخش قرمز  و ۲۵ رسته در بخش زرد تعریف شده‌اند.

*نبود پارکینگ مشکل اساسی بازارهای کوثر

مدیرعامل سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان یکی از مشکلات این فروشگاه‌ها را عدم وجود پارکینگ کافی دانست و گفت :با توجه محدودیت زمین‌ها ،مطمئناً مشکلاتی به جهت کمبود زمین وجود دارد اما برای بازارهای جدید زیرساخت‌ها و امکانات لازم را در نظر می‌گیریم.

وی افزود: برای هر بازار کوثر با هماهنگی شبکه بهداشت و دامپزشکی، یک نیرو از هر مجموعه برای نظارت کیفی در بازار مستقر هستند، ضمن اینکه یک نیروی مقیم از سوی خود سازمان در هر فروشگاه حاضر بوده و علاوه بر این، بازرسان سازمان به صورت سرزده نسبت به رعایت اصول کیفی نظارت می‌کنند.

*«همیار مشتری» خریدهای شهروندان را تا پای خودرو حمل می‌کند

کشاورز با اشاره به مزیت‌های این فروشگاه‌ها ابراز داشت: در هر بازار دو نفر تحت عنوان «همیار مشتری» حضور دارند که به شهروندان برای حمل خریدهایشان تا وسیله نقلیه کمک می‌کنند؛ برگزاری دوره‌های آموزشی مشتری‌مداری و انجام فریضه الهی امر به معروف با کلاس‌های آموزشی برای کارکنان از دیگر اقدامات انجام شده است.

مدیرعامل سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان در خصوص واگذاری بازارها توضیح داد: نحوه واگذاری بازارهای کوثر طبق قانون به دو طریق مزایده و ماده واحده است؛ سال گذشته تمام بازارها به مزایده گذاشته شد و در دوره‌های ۱۰ ماهه واگذاری شد و تا سه دوره به شرط حفظ کیفیت قابل تمدید است و پس از آن مجدد به مزایده گذاشته خواهد شد.

*بازارهای کوثر از ۱۷ بازار بیشتر نمی‌شود

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۳ بازار در حال فعالیت هستند وطبق چشم‌انداز، حداکثر ۱۷ بازار کوثر خواهیم داشت،گفت: فروش مجازی در یکی از بازارها آغاز شده اما هنوز به صورت قوی وارد نشده‌ایم چون زیرساخت‌های لازم را هنوز نداریم.

*جشنواره کالای ایرانی منجر به رونق تولید شد

وی در ادامه تصریح کرد: در جشنواره کالای ایرانی با ۴۰ شرکت داخلی برای عرضه محصولات با قیمت پایین‌تر مذاکره شد و طی مرداد و شهریورماه در بازارهای کوثر انجام گرفت که هم مورد استقبال مردم بود و هم به اذعان خودشان منجر به رونق تولیدکنندگان شد و تعدیل نیرو یا تعطیلی خط که در نظر داشتند، اتفاق نیفتاد.

*حذف مصرف روزانه ۷۰ هزار پلاستیک

مدیرعامل سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان در ادامه اظهار داشت: موضوع دیگر که برای حرکت به سمت حفظ محیط‌زیست اتفاق افتاد حذف کیسه‌های پلاستیکی بود، در ابتدا کیسه‌ها پلاستیکی با کیسه‌های پلاستیکی تجدیدپذیر جایگزین شد اما پس از مدتی کیسه‌های جدید نتوانست تأییدیه‌های لازم را بگیرد و کیسه‌های پارچه‌ای جایگزین کیسه‌های تجدیدپذیر شد.

وی گفت: شهروندان نشان دادند دغدغه حفظ محیط‌زیست دارند و یک میلیون کیسه‌ای که از شهریور ماه و با شروع طرح سفارش داده بودیم، هفته اخیر به پایان رسید؛ کیسه‌های جدید با شعار سه‌شنبه‌های بدون خودرو از این هفته در فروشگاه‌های کوثر عرضه خواهند شد.

کشاورز اضافه کرد: تا پیش از این طرح روزانه یک تن که معادل ۶۰ تا ۷۰ هزار کیسه پلاستیکی می‌شود، مصرف می‌شد اما در حال حاضر یک هفتم آن تعداد از کیسه‌های پارچه‌ای استفاده می‌شود؛ قیمت هر کیسه حدود ۷۰۰ تومان شد که ۲۰۰ تومان را شهروندان پرداخت می‌کنند.

وی با اشاره به دیگر بازارهایی که در ذیل سازمان میادین فعالیت دارند، ادامه داد: بازار گیاهان دارویی با هدف فرهنگ‌سازی استفاده از محصولات سالم همه روزه محصولات مختلف گیاهان دارویی را عرضه می‌کند، برگزاری ۳ جشنواره در سال و کلاس‌های آموزشی به صورت هفتگی در محل بازار از دیگر اقدامات بازار گیاهان دارویی واقع در خیابان پروین است.

*آمار نابسامانی مشاغل شهری

کشاورز ساماندهی مشاغل شهری را در وضعیت زندگی شهری بسیار مؤثر توصیف و عنوان کرد: ۱۷۰ هزار واحد صنفی در سطح شهر داریم که به ازای هر ۱۲ نفر یک واحد می‌شود، میانگین کشوری این آمار ۲۵ تا ۳۰ نفر است و در کشورهای پیشرفته برای هر ۵۰۰ نفر یک واحد صنفی فعالیت می‌کند که این اتفاق از آشفتگی، آلودگی، راه‌سازی و مشکلات شهری حکایت دارد.

وی با بیان اینکه مشاغل چشم و چراغ شهر هستند اما باید ساماندهی بشوند، تأکید کرد: کار بسیار سختی است، در ابتدا باید فرهنگ‌سازی کرد که در چشم‌انداز میان مدت شهر سالمی داشته باشیم و قطعاً سازمان میادین و شهرداری به تنهایی نمی‌توانند این اتفاق را رقم بزنند، طبق برآوردها ۱۷ ارگان در این زمینه باید مشارکت کنند.

مدیرعامل سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان اضافه کرد: پس از ورود به این بحث متوجه شدیم مشکلات قانونی وجود دارد؛ پس از جلسات متعدد با تمامی دستگاه‌های مرتبط ۳ آیین‌نامه تدوین شده است، یکی از این آیین‌نامه‌ها با عنوان مدیریت ساماندهی مشاغل شهری، مشاغل را به سه دسته قرمز، زرد و سبز تقسیم می‌کند.

وی تشریح کرد: ۱۴ دسته از مشاغلی که در دسته قرمز قرار بگیرند به طور کلی شامل ممنوعیت برای حضور در شهر هستند، مشاغل زرد شامل ۲۴ دسته، برای حضور در شهر باید مجوزهای لازم را بگیرند و دیگر مشاغل که در دسته سبز قرار می‌گیرند محدودیتی ندارند؛ در این آیین‌نامه آمده در مرکز شهر تنها مشاغل سبز می‌توانند فعالیت داشته باشند؛ این آیین‌نامه که مصوبه شورا را گرفت اما هنوز تائید فرمانداری را نگرفته، می‌تواند اقدامی پیشگیرانه باشد.

کشاورز با بیان اینکه در سه نقطه شهرک امیرکبیر، نیک‌اندیش و قصر صنعت مشاغل ساماندهی شده‌اند، اظهار داشت: آیین‌نامه دیگری که به تصویب شورا و فرمانداری رسید، مشوق‌های فروش است که با توجه به این آیین‌نامه هر کدام از مشاغل مزاحم تعطیل کنند می‌توانند با پرداخت ۲۰ درصد نقدی و مابقی اقساط ۶۰ ماهه، دفتر جدید در محل تعیین شده را خریداری کنند.

*بیش از ۲۰ هزار نفر در شاپور جدید شاغل هستند

وی افزود: در صنایع مبل در مرحله تنظیم قرارداد هستیم در زمینی به مساحت ۲۴ هکتار در کنار شهرک امیرکبیر، شهرک طلا از سال‌های قبل در شهرک امیرکبیر در نظر گرفته شد، حتی چند مورد تحویل شد اما دیگر فعالان نیامده‌اند، محل جدید بعد از شهرک جی در نظر گرفته شده و توسط خود اتحادیه صنف در حال انجام است.

مدیرعامل سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان در پایان خاطرنشان کرد: بالای ۲۰ هزار نفر در شاپور جدید شاغل هستند و اگر در گذشته این مکان اختصاص داده نشده بود امروز چهره شهر شکل دیگری بود؛ این موضوع نشان از اهمیت ساماندهی مشاغل دارد که امیدواریم با مشارکت تمام دستگاه‌های مرتبط هر چه زودتر بتوانیم اقدامات اثرگذاری انجام دهیم.

.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا