شهر و جامعهعناوین اخبار

از افزایش بهره‌وری در شهرداری اصفهان تا رضایتمندی شهروندان/ پیاده‌سازی چرخه مدیریت بهبود بهره‌وری در قالب اقتصاد مقاومتی

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از داره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان، شهرنشینی، افزایش جمعیت شهرها و به دنبال آن توسعه شهرهای کوچک و بزرگ از ویژگی‌های عصر حاضر بوده و توسعه پایدار این مراکز سکونتگاهی در گرو داشتن برنامه‌ریزی و مدیریت کارآمد است.

امروزه شهرها در هر اندازه و بُعدی که هستند به یک مدیریت بهینه و به‌کارگیری تکنیک‌ها و روش‌های بهبود و تحول و تقویت روحیه مشارکت شهروندان جهت کاهش مشکلات فرهنگی، اجتماعی، خدماتی و همچنین ایجاد آرامش و آسایش نیازمندند؛ از سوی دیگر گستردگی وظایف و خدمات شهرداری‌ها، رشد روزافزون فناوری‌ها و ضرورت بهره‌گیری از خلاقیت در حل مشکلات شهر و شهرداری، اهمیت و نقش اصلاح بهبود روش‌ها را در نظام اداری دوچندان می‌کند.

هم‌اکنون به خوبی مشهود است که شهرداری‌ها در تحقق اهدافشان با فرصت‌ها و تهدیدات متعددی روبرو می‌شوند. بنابراین اصلاح و تجدیدنظر مستمر در سیستم‌ها و روش‌های انجام کار با توجه به پیشرفت علم و فناوری امری اجتناب‌ناپذیر است چراکه در غیر اینصورت شهرداری پاسخگوی نیازهای جامعه نبوده و منجر به نارضایتی شهروندان خواهد شد.

پیاده‌سازی چرخه مدیریت بهبود بهره‌وری در قالب اقتصاد مقاومتی

بر همین اساس مدیر آموزش، تشکیلات و بهبود روش‌های شهرداری اصفهان با اشاره به مجموعه فعالیت‌های تحت مدیریت خود و با بیان اینکه این فعالیت‌ها مشتمل بر دو بخش کلی آموزش ضمن خدمت همکاران شهرداری و بخش بهبود روش‌ها است، اظهار کرد: بخش آموزش شامل آموزش‌های الکترونیکی، آموزش از طریق کتاب، آموزش‌های حضوری و آموزش از طریق سمینارها بوده و بخش بهبود روش‌ها نیز شامل بخش مدیریت و بهبود فرآیندها، تهیه و تنظیم دستورالعمل‌ها و پرداختن به سیستم‌های مدیریت و کیفیت می‌شود.

مرتضی نصوحی اهداف بهبود روش‌ها در شهرداری را افزایش بهروه‌وری، ارائه خدمات با کیفیت، افزایش رضایتمندی و انتظارات ارباب رجوع، کاهش سیکل زمان انجام کار، افزایش ظرفیت ارائه خدمات، حذف کارهای موازی، کاهش هزینه‌های بالاسری و رسیدن به حد مطلوب و افزایش رضایتمندی کارکنان دانست.وی ادامه داد: بی‌تردید هیچ سازمانی بدون ترسیم این اهداف نمی‌تواند به صورت اثربخش ماموریت‌های خود را عملیاتی کند.

مدیر آموزش، تشکیلات و بهبود روش‌های شهرداری اصفهان با بیان اینکه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به ریاست معاون اول رئیس جمهوری ۱۲۱ پروژه ملی را برای اجرا در سال ۹۵ ابلاغ کرده که یکی از این موارد مربوط به سازمان ملی بهره‌وری ایران با عنوان «اجرای چرخه مدیریت بهبود بهره‌وری در ۱۰ بنگاه بزرگ منتخب» است، تاکید کرد: با توجه به چشم‌انداز شهرداری اصفهان در افق ۱۴۰۴ و تحقق هدف کلان افزایش بهره‌وری در مدیریت منابع و سرمایه سازمانی در برنامه «اصفهان ۱۴۰۰» شهرداری، اصفهان به عنوان یکی از ۱۰ بنگاه بزرگ مذکور انتخاب و به صورت تعاملی با سازمان ملی بهره‌وری در حال پیاده‌سازی چرخه مدیریت بهبود بهره‌وری در قالب طرح نظام یکپارچه پیشبرد و پایش اقتصاد مقاومتی است.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری همایش ملی بهبود در سیستم‌های مدیریت شهری که طی روزهای گذشته با محوریت شهرداری تهران برگزار شد، تصریح کرد: شهرداری اصفهان در این همایش که با همکاری دانشگاه‌های تهران و مجموعه کلانشهرها برگزار شد حضور یافت و تجربیات خود در زمینه شرح وظایف، اصلاح ساختار سازمانی و … را ارائه داد و در نهایت از شهردار اصفهان به دلیل اهمیت دادن به بهبود در سیستم‌های مدیریتی در مجموعه شهرداری تقدیر شد.

۹۶؛ سال حرکت به سمت تعالی سازمانی در شهرداری اصفهان

مسئول تشکیلات و بهبود روش‌های شهرداری اصفهان نیز با اشاره به همایش ملی بهبود در سیستم‌های مدیریت شهری که طی روزهای گذشته در تهران برگزار شد، اظهار کرد: این نخستین همایش در سطح ملی ویژه شهرداری‌ها بود که چندین محور اصلی شامل بهبود فرآیندها، جایگاه پایش و ارزیابی فرآیندها در مدیریت شهری، ساختار سازمانی و بازطراحی سازمان‌های مرتبط با شهرداری در آن مطرح شد.

نداف‌پور از دیگر کارهای در دست اقدام بر اساس برنامه سند تحول شهرداری را پیاده‌سازی تعالی سازمانی در برنامه اصفهان ۱۴۰۰ تحت عنوان برنامه تحول شهرداری دانست و افزود: امیدواریم سال ۹۶ موضوع تعالی سازمانی اجرایی شود تا شهرداری اصفهان نخستین کلانشهر در سطح کشور باشد که به سمت تعالی سازمانی حرکت می‌کند.

ارائه ۱۰۵هزار نفر-ساعت آموزش ویژه کارکنان شهرداری اصفهان در سال ۹۵

کارشناس آموزش شهرداری نیز در ادامه با اشاره به موضوع آموزش کارکنان شهرداری اصفهان اظهار کرد: در حوزه آموزش اهدافی همچون بهره‌مندی از تنوع شیوه‌های آموزشی، بهره‌مندی از فن‌آوری نوین آموزشی، افزایش دامنه مشارکت‌کنندگان فعال در حوزه آموزش و بهره‌مندی از مدرسین داخلی در دستور کار شهرداری اصفهان قرار دارد.

مهدی کریمی تصریح کرد: در سال جاری یکی از مزیت‌های حوزه آموزش این بود که موفق به افزایش ۵۰ درصدی مخاطبان خود شد و مطالبی را آموزش داد که در راستای اهداف برنامه اصفهان ۱۴۰۰ بود.

وی ادامه داد: اصفهان همچنین در این حوزه ارائه دهنده تهیه بانک جامع اطلاعات مدرسین کلانشهرها بود که در واقع این بانک بتواند مدرسین شهرهای مختلف را برای استفاده در تمام کلانشهرها به اشتراک بگذارد.

وی با بیان اینکه تاکنون ۱۰۵ هزار نفر-ساعت آموزش در شهرداری اصفهان در سال ۹۵ ارائه شده است، افزود: این آموزش‌ها شامل ۶ هزار نفر-ساعت آموزش کتابخوانی، ۲۰ هزار نفر-ساعت آموزش نرم‌افزاری و رایانه‌ای، بیش از ۲۱ هزار نفر-ساعت آموزش الکترونیکی، بیش از ۷ هزار نفر-ساعت آموزش دوره‌های اخلاقی و عمومی و ۵۰ هزار نفر-ساعت آموزش تخصصی شامل معاونت‌ها و مناطق می‌شود.

کریمی تاکید کرد: حمایت تحصیلی از ۱۱۵ نفر، صدور بیش از ۱۰ هزار گواهینامه آموزشی، برگزاری دوره‌های آموزشی برای مدیران با عناوین مختلف، ارسال کتاب برای مدیران و برگزاری برخی از دوره‌ها به صورت منطقه‌ای از دیگر اقداماتی است که در حوزه آموزش شهرداری برگزار شده است.

وی با بیان اینکه اثربخشی نقش مهمی در حوزه آموزش دارد، اضافه کرد: بیش از ۷۰ درصد دوره‌های آموزشی که برگزار شده اثربخشی لازم برای آن حوزه را داشته است.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا