شهر و جامعهعناوین اخبار

برگزاری اولین همایش ملی جایگاه زنان در کارآفرینی و توسعه پایدار

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان در ابتدای این جلسه شهیندخت مولاوردی،معاون رییس جمهوردرامور زنان و خانواده گفت: یکی از مباحث اصلی توسعه میزان بهره مندی درست از ظرفیت ها، توانایی ها و استعدادهای نیروی انسانی جامعه می باشد و از آنجاکه نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می دهند، نادیده گرفتن بانوان موجب اختلال در نظام فرهنگی و اجتماعی خواهد شد. وی افزود: یکی از عناصر محوری رشد و توسعه کشور حلقه اتصالی است که باید بین آموزش و اشتغال ایجاد شود که متاسفانه این مهم هنوز در کشور ما محقق نشده است. مولاوردی با بیان اینکه زنان ایران در حوزه آموزش و بهداشت از وضعیت نسبتا مطلوبی در بین کشورهای منطقه برخوردار هستند، افزود: متاسفانه در توانمندی اقتصادی و سیاسی هنوز با جایگاه مطلوب بسیار فاصله داریم و لازم است و در دولت به دنبال راهکارهایی هستیم برای افزایش نرخ مشارکت اقتصادی زنان در جامعه که البته الزاما به معنای اشتغال تمام وقت دولتی نیست. وی تصریح نمود: در برنامه ریزی های خود دو گروه زنان سرپرست خانوار و دختران تحصیلکرده را در اولویت قرار داده یم. معاونرییسجمهوردرامور زنان و خانواده در ادامه افزود: از دیگر برنامه های در دست ما بر طرف نمودن چالش های زنان شاغل و ایجاد توازن میان کار و زندگی زنان است و به همین منظور بسته حمایتی زنان در حال تدوین می باشد. مولاوردی تصریح کرد: تدابیر مختلفی پیش بینی شده تا بحث ساعات کار منعطف و شناور راه اندازی شده و مجددا مهد کودک هایی در جوار ادارات با مشارکت بخش خصوصی ایجاد شود. وی در ادامه گفت: عنوان شصت و یکمین اجلاس کمیسیون مقام زن توانمندسازی اقتصادی زنان در دنیای در حال تغییر کار است و در این احپجلاس اولویت با توانمندسازی زنان روستایی و بومی می باشد. مولاوردی با تاکید بر نقش مهم تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات در ارتقا جایگاه زنان در مبحث کارآفرینی گفت: توجهه به یاد گیری مهارت های تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات در آینده بسیار حایز اهمیت می باشد.

رشد بانوان در استان های مذهبی از جمله اصفهان بیشتر است

عبدالوهاب سهل آبادی، رییس اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه مفتخرم که معاونت بانوان به خوبی توانسته رسالت خود را در حوزه توانمندسازی بانوان ایفا نماید، خواستار حمایت دولت و مجلس به جهت تشویق وپشتیبانی از زنان شد. وی افزود: بهتر است به جای تلاش برای افزایش مرخصی زایمان بانوان، زنان کارآفرین را با اعطای تسهیلات مختلف یاری نمود. رییس اتاق بازرگانی اصفهان تصریح نمود: باید برای بیکاری زنان به ویژه بیکاری زنان تحصیلکرده چاره اندیشی شده و قوانین خاصی را برای ورود آنها به شغل های مرتبط با تحصیلاتشان فراهم نمود. سهل آبادی با تاکید بر اینکه داشتن پوشش خاص مانع مشارکت زنان در عرصه های اقتصادی نخواهد شد، گفت: رشد بانوان در استان های مذهبی از جمله اصفهان بیشتر است و باید زنان ما مسوولیت خود را درک نمایند.

لازمه توسعه در آینده وجود زنان توانمند در جامعه می باشد

زهرا اخوان نسب، معاونت امور بانوان اتاق بازرگانی اصفهان ضمن بیان اینکه لازمه توسعه در آینده وجود زنان توانمند در جامعه می باشد، گفت: توسعه زمانی محقق می شود که بتوان افراد توانمند تربیت نمود و از آنجا که نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می دهند تنها زنان توانمند می توانند کودک پرسشگر و توانمند تربیت نموده و خلاقیت در آنها را پرورش دهند. وی تصریح کرد: با توجه به اینکه یکی از کلان روندهای جهانی تقویت توانمندیهای فردی است، بر آن شدیم تا همایش امروز را با رویکرد بهینه کاوی تجربیات موفق زنان برگزار کنیم. اخوان نسب گفت: منظور از بهینه کاوی استفاده از تجربیات موفق زنان فعال اقتصادی و ایجاد یک فایل اثر گذار برای آیندگان می باشد. معاونت امور بانوان اتاق بازرگانی اصفهان افزود: لازمه حرکت در مسیر توسعه برنامه ریزی و ترسیم آینده زنان کشور خواهد بود. اخوان نسب با بیان اینکه هدف ما ایجاد یک استراتژی مناسب برای کشور است، افزود: لازم است از تمام ظرفیت های نهان و آشکار موجود در کشور به نحو مطلوب استفاده شود.

امروز نیازمند شتاب در توسعه هستیم

در ادامه فرزانه شرف بافی، اولین بانوی فارغ التحصیل دکترای هوافضا در کشورتوسعه خروج از یک وضعیت نامطلوب به وضعیت مطلوب بوده اما مبحث پایداری در توسعه از جایگاه ویژه ای برخوردار است و باید بصورت دایم و فزاینده از وضعیت مطلوب به وضعیت مطلوب تر برسیم. وی افزود: در کشور نیازمند تفکر سیستمی بوده تا در برنامه ها و روش ها ثبات ایجاد شده و بر اساس یک نگاه ساختار یافته به بحث توسعه یافتگی بپردازیم. اولین بانوی فارغ التحصیل دکترای هوافضا در کشورتوسعه تصریح نمود: توسعه پایدار نیازمند مدیریت بهینه منابع است و با علم بهره برداری صحیح و برنامه ریزی درست می توان در توسعه به تداوم رسید. شرف بافی ضمن بیان شاخص های اندازه گیری توسعه پایدار افزود: یکی از معیارهای اندازه گیری توسعه پایدار در کشور ما معیار تحصیلاتی و برخورداری جمعیت روستایی و شهری از خدمات آموزشی به صورت یکسان است. وی گفت: موانع اشتغال زنان در ایران شامل موانع فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بوده و موانع اقتصادی نیز شامل عواملی چون ناکافی بودن مهارت های زنان، کار در خانه بدون دستمزد و اختلاف سطح دستمزد و نوع مشاغلی است که برای زنان در نظر گرفته می شود. شرف بافی با تاکید بر اینکه امروز نیازمند شتاب در توسعه هستیم تصریح کرد: از آنجا که رشد موانع فرهنگی و اجتماعی تاثیر مستقیمی بر روی اقتصاد کشور دارد لازم است این موانع هر چه زودتر مرتفع شوند.

درپایان این همایش نیز پنل تخصصی عوامل موثر در مشارکت زنان در بازار کار برگزار و مقالات برتر در این موضوع معرفی شده و به نفرات برتر جوایزی اهدا گردید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا