پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

یک ساعت تاریکی، به مناسبت روز جهانی “ساعت زمین”/ میدان نقش جهان به احترام “زمین” خاموش می‌شود

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران از ایمنا، ساعت زمین یک رویداد جهانی سازماندهی شده توسط صندوق جهانی طبیعت است که خانواده‌ها و سازمان ها با خاموش کردن چراغ‌ها و سایر دستگاه‌های الکتریکی غیر ضروری خود به مدت یک ساعت آن را یادآوری می‌کنند.
هدف از گرامیداشت رویداد ساعت زمین آگاهی درباره تغییرات آب و هوایی و نیاز به مصرف محتاطانه انرژی در جهان است. این در حالی است که در بسیاری از کشورهای جهان مانند ایران مردم برای محافظت از زیبایی‌های سیاره برای نسل آینده سعی می‌کنند تا در آن روز به مدت یک ساعت تمام لامپ‌ها و وسایل الکتریکی به ویژه در مراکز عمومی را خاموش کنند.
تاریخچه رویداد جهانی ساعت زمین
ساعت زمین نخستین بار توسط روزنامه سیدنی مورنینگ هرالد در سال ۲۰۰۷، زمانی مطرح شد که ۲٫۲ میلیون نفر از ساکنین سیدنی اقدام به خاموش کردن چراغ‌های غیرضروری کردند. به دنبال این اقدام سیدنی، بسیاری از شهرهای دیگر جهان، این رویداد را به تصویب رساندند.
همچنین برنامه “ساعت زمین” حدود ۵ سال گذشته برای نخستین بار در کشور استرالیا برگزار شد، این برنامه برای حفاظت از زمین و محیط زیست آن انجام گرفت که پس از آن دیگر کشورهای جهان با عضویت در این برنامه یک روز را به نام روز ساعت زمین اختصاص داده و با خاموش کردن چراغ های شهری به مدت یک ساعت این روز را گرامی می‌دارند.
اما کشور ایران نیز از این پروژه جهانی عقب نماند و دو سالی است که این برنامه را همزمان با دیگر کشورهای جهان را برگزار می‌کند، از استان‌های برگزار کننده این مراسم می‌توان به تهران، اهواز، کرمان، رشت و ارومیه اشاره کرد که با خاموش کردن المان‌های شهری خود در یک ساعت مشخص در آخرین شنبه ماه مارس به این برنامه می‌پیوندند.
از دلایل مهم برگزاری این مراسم، افزایش بی حد و اندازه آلودگی نوری و مشکلات زیست محیطی فراوان با دخالت انسان در طبیعت است، انسان‌ها با خاموش کردن نمادین چراغ‌های غیرضروری خود در این روز می‌آموزند که برای جلوگیری از روند پیشرونده آلودگی نوری در جهان دست به کار شوند.
اصفهان به استقبال رویداد ساعت جهانی زمین می رود
نخستین گرامیداشت ساعت زمین در ایران در سال ۱۳۹۰ و با خاموشی چراغ‌های برج میلاد در تهران انجام شد و تاکنون نیز ایران در ۵ برنامه متوالی برای پاسداشت این روز مشارکت فعال داشته است.
در سال ۱۳۹۱ تعداد بیشتری از شهرها سازه‌های معروف ایران به این حرکت پیوستند و علاوه بر برج میلاد، برج آزادی تهران، سی‌و‌سه پل اصفهان، و پل سفید اهواز نیز چراغ‌های خود را خاموش کردند.
سومین گرامیداشت ساعت زمین در ایران در سال ۱۳۹۳ و با مشارکت تعدادی از شهرهای ایران از جمله تهران، تبریز، اصفهان، رشت و قم صورت گرفت. همچنین در تبریز، سیستم روشنایی کاخ شهرداری تبریز، به مدت یک ساعت خاموش شد.
شهر مشهد برای اولین بار در سال ۱۳۹۴ با خاموش کردن ساختمان مرکزی شهرداری و تالار شورای شهر به مدت ۱ ساعت به برنامه ساعت زمین پیوست. چهارمین برنامه ساعت زمین در ایران ، همزمان در شهرهای ارومیه، تهران، تبریز، اصفهان و … در تاریخ ۸ فروردین ۱۳۹۴ برگزار شد. پنجمین برنامه ساعت زمین در ایران، شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۴ خورشیدی، ساعت ۲۰:۳۰ برگزار شد.
این برنامه امسال در روز شنبه ۵ فروردین ۹۶ از ساعت ۲۰٫۳۰ تا ۲۱٫۳۰ اجرا خواهد شد. برج میلاد که یکی از جاذبه های گردشگری تهران و در میان برج های مرتفع دنیا قرار دارد به دلیل احترام به زمین و همزمان با روز جهانی ساعت زمین فردا به مدت یک ساعت خاموش می شود و همزمان با این خاموشی چراغ های پل طبیعت و گنبد مینا نیز خاموش خواهد شد.
اصفهان نیز همگام با شهرهای مهم ایران و جهان در سال جاری با همراهی با دیگر استان‌های عضو این برنامه درساعت ۲۰:۳۰ دقیقه به استقبال این برنامه می‌رود و با خاموش کردن چراغ پل خواجو این روز را گرامی داشته و پیام زیست محیطی این روز را به دیگران منتقل می‌کند.
همچنین لامپ‌های مراکز عمومی کشور از جمله وزارت نیرو برای یک ساعت خاموش می‌شوند. پیش بینی می‌شود در سال جاری با توجه به جدی شدن مبحث تغییر اقلیم در جهان ، روز جهانی “ساعت زمین” با استقبال تعداد بیشتری از شهرها و روستاهای جهان روبرو شود و وزارت نیرو نیز در این حرکت جهانی همراهی خواهد داشت.
روز پنجم فروردین  همزمان با سراسر کشور به مناسبت مراسم ساعت زمین، میدان نقش جهان به احترام “زمین” خاموش می شود.
معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان گفت: چراغ‌های میدان امام(ره) به صورت نمادین در آخرین شنبه ماه مارس مصادف با «شروع ساعت زمین» در روز ۵ فروردین ماه با هدف فرهنگ‌سازی حفاظت از کره زمین خاموش می‌شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا