شهر و جامعهعناوین اخبار

افزایش بازدید مسافران از اماکن تفریحی اصفهان در ایام نوروز

احمدرضا مصور در نشست خبری «میزبانی متفاوت اصفهان در نوروز ۹۶» افزود: در ایام نوروز به دنبال این بودیم که آرامش شهروندان در کنار آسایش مسافران حفظ شود که گزارش‌های کمیته‌های مختلف ستاد نوروزی این موضوع را تائید کرد.

وی با بیان این که نوروز امسال اصفهان توانست میزبانی متفاوتی نسبت به ساال های قبل باشد، افزود: ستاد نوروزی از  ۲۶ اسفندماه سال ۹۵  آغاز به کار کرد و در ۱۶ فروردین امسال به کار خود پایان داد. در این مدت یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفر  در شهر اصفهان اسکان یافتند که  قطعاً آمار ورودی‌ها به شهر اصفهان بیش از این است،چرا که ممکن است برخی از مسافران از منازل اقوام و حتی منازل شخصی استفاده کرده باشند .

جانشین رئیس ستاد هماهنگی خدمات سفر شهر اصفهان ادامه داد: در هفته اول تعداد مسافران بیشتر بود اما در هفته دوم این میزان نه در اصفهان بلکه در سایر شهر های کشور  کاهش یافت ؛بدی آب و هوا یکی از دلایل کاهش مسافران نوروزی به خصوص در هفته دوم سال جاری بود .

مصور بیان کرد: هر چند تعداد مسافران نوروزی امسال نسبت به سال گذشته کاهش یافت ،اما آمار بازدید از جاذبه‌های گردشگری شهرداری اصفهان افزایش یافت و به یک میلیون ۲۵۳ هزار رسید ،که در مقایسه با سال گذشته که یک میلیون نفر بود ، ۲۵ درصد افزایش  داشت؛ نکته قالب توجه دیگر میانگین حضور مسافران بود که از ۲٫۵ روز به ۴ روز افزایش پیدا کرد.

۴۰۰ هزار نفر از مجموعه ناژوان بازدید کردند

 مصور تصریح کرد :بر اساس بلیت های فروخته شده حدود ۴۰۰ هزار نفر از مجموعه ناژوان و ۱۶۳ هزار نفر از صفه بازدید کردند؛ همچنین در حالی در نوروز امسال،یک هزار و ۲۷۰ برنامه برگزار شد که شاید در طول سال کل برنامه‌های برگزار شده به ۵۰۰ مورد نیز نرسد.

آمار عجیب از تصور شهروندان اصفهان نسبت به گردشگران

مصور در ادامه گفت : دراولین  نظرسنجی به عمل آمده ازشهروندان، ۳۹ درصد حضور گردشگران را مؤثر در اشتغال می‌دانستند ، ۶۰ درصد از شهروندان فکر می‌کنند حضور گردشگران باعث افزایش ترافیک می شود و ۴۹ درصد نیز  فکر می‌کنند که حضور گردشگران بر قیمت ها تاثیر می گذارد و باعث افزایش قیمت‌ها می شود .

وی خاطر نشان کرد: آمار این نظر سنجی قابل تأمل بوده و باید در بحث فرهنگ‌سازی لحاظ شود چرا که بیشتر مردم هنوز به تأثیر حضور گردشگران در شهر پی نبرده‌اند و اکثر آن‌ها حضور مسافر را باعث به وجود آمدن مشکلاتی همچون ترافیک می‌دانند.

جانشین رئیس ستاد هماهنگی خدمات سفر شهر اصفهان تصریح کرد: در نظرسنجی دوم  در یک جامعه آماری ۱۹۰۰ نفری از گردشگران داخلی به عمل آمد، مشخص شد تهران و خوزستان بیشترین حضور را در بین دیگر استان‌های کشور داشته‌اند، در حالی که پیش از این آذری زبان‌ها و استان‌های شمالی بیشترین مسافران نوروزی بودند.

بیش از نیمی از مسافران برای چندمین بار به اصفهان آمدند

مصور با بیان اینکه طبق نظرسنجی های انجام شده ،بیشترین ساعت ورود مسافران اغلب بین ۵ تا ۸ عصر بوده،گفت :همچنین متوجه شدیم بالای نیمی از گردشگران بیش از یک بار به اصفهان سفر کرده‌اند که نشانه خوبی است مضوعی که نشان از رضایت مسافران از سفرهای قبلی دارد.

وی خاطر نشان کرد: در آمارگیری‌ها مشخص شد مقصد نهایی ۴۱ درصد از مسافران اصفهان بوده و ۸۵ درصد از گردشگران در شهر اصفهان هیچ مشکلی نداشتند و ۱۵ درصد دیگر پارکینگ، ترافیک و عدم اطلاع رسانی را از مشکلات حضورشان در اصفهان بیان کرده‌اند که در مجموع آمار رضایت بخشی است.

مشکلات گردشگران خارجی در اصفهان

جانشین رئیس ستاد هماهنگی خدمات سفر شهر اصفهان به نظرسنجی سوم اشاره و عنوان کرد: از ۱۰۰ گردشگران خارجی سؤالاتی مطرح و مشخص شد ۵۲٫۵ درصد از آن‌ها با اتوبوس به اصفهان سفر کردند و ۱۹ درصد با هواپیما، توریست‌ها در این نظرسنجی بالا بودن قیمت‌ها و شلوغی صف بازدیدها را به عنوان مشکلاتشان در سفر به اصفهان بیان کردند.

مصور در ادامه ودر پاسخ به سوالات خبرنگاران گفت : هزینه مصرف برق در اماکن عمومی ۷ میلیارد تومان است، با این وجود سال گذشته از لحاظ مصرف انرژی برق شهرداری اصفهان در بین ۳۷ نهاد رتبه اول را کسب کرده است.

وی در پاسخ به پرسش دیگری در مورد درآمد و هزینه های ستاد نوروزی گفت: به طور کلی شهرداری در طول تعطیلات نوروز هزینه‌های بسیاری دارد اما آنچه اهمیت دارد اقتصاد شهری  است و اگر هزینه‌های شهرداری بیشتر از درآمدهایش باشد، بازهم ارزش دارد.

روزانه ۱۸ تن زباله عفونی در اصفهان تولید می‌شود

وی در پاسخ به سؤالی پیرامون امحای زباله‌های ویژه گفت: روزانه ۱۸ تن زباله پزشکی عفونی داریم که در حال حاضر دفن می‌شود و طبق قانون متولی آن علوم پزشکی است و شهرداری هم کمک می‌کند؛ یک دستگاه زباله‌سوز پزشکی با آخرین فناوری روز دنیا تا پایان سال خریداری می‌شود.

وی در مورد ه زباله‌های ترنیز گفت : به صورت میانگین روزانه ۸۵۰ تن زباله جمع آوری می‌شود؛ این میزان در دو روز در طی تعطیلات به ۱۷۰۰ تن و ۱۹۰۰ تن رسید و می‌رفت که نگران کننده شود چرا که برای جداسازی آن‌ها کارخانه‌ها محدودیت دارند اما خوشبختانه این موضوع مدیریت شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا