پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

اوّلین مأموریت طلاب،توسعه فرهنگ دینی است

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین محمد قطبی رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در اوّلین جلسه سلسله نشست های گروه های تبلیغی که در مؤسسه آموزش عالی حوزوی مجتهد امین(ره) برگزار شد گفت: مدل تبلیغی از ابتدای تاریخ اسلام، خودبنیاد بوده و اتکایینبوده است.

وی با بیان این که تبلیغ با نظام‎و مدلهای مختلفی اتفاق می‎افتد تصریح کرد: یک مدل مرسوم و البته ناقص، مدل اتکایی است و آن مراجعه به نهادهای متولی امور تبلیغی از جمله دفتر تبلیغاتاسلامی،سازمان تبلیغات،مرکز مدیریت حوزه علمیه و… است.

حجت الاسلام و المسلمین قطبی عنوان کرد: اگرچه نظام امروزی محاسنی دارد ولی برای پاسخ گویی به همه نیازهای جامعه کافی نیست چرا که امکانات، ابزار، بودجه و نیروی انسانی نهادهای متولی تبلیغ، محدود بوده و همچنین زمینه کار با توجه به وسعت استان و استان‎های همجوار بسیار بیشتر از ظرفیت نهادهاست.

وی اعتبار تبلیغ را ناکافی دانست و اشاره کرد:همه نهادهای مسوول فقط می‎توانند ۱۵ درصد از طلبه‎ها را پشتیبانی کنند،آن هم نه به صورت دائمیبلکه در بهترین شرائط به صورت مقطعی.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با تأکید به این که در دنیا سه نظام اقتصادی، سیاسی و فرهنگی وجود دارد، بیان داشت: در سیاست، امنیت و نظام کنترل جامعه، دولتها باید تا آخرین نقطه خودشان مدیریت کنند. در بخش فرهنگی متولیان فرهنگ عقیده دارند که تسلط سیستم‎ها باید کم شود و در عوض به تشکلها، گروهها و نخبگان اعتماد شود و نباید اتصال اتکایی به نهادها و سازمان‎ها باشد. این روش در دنیا و از جمله در کشور ما موفق بوده است و باید دانست هر جا به مردم اعتماد شده نتیجه مطلوب به دست آمده است.

وی افزود: در امور تبلیغی، باید در کنار زمینهسازی،پشتیبانی، تأمین اعتبار و… به توانمندی‎های مبلغ اتکا شود. و باید تصمیم گیرنده و تعیین کننده مسیر خود مبلغ باشد و در این زمینه از سوی دفتر تبلیغات کارهای خوبی در دست اقدام است که در همین ابتدای کار موفقیت‎هایی داشته ولی عرصه‎ها و فرصت‎های کار بسیار است و باید به آن اهمیت داده شود.

حجت الاسلام و المسلمین قطبی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت:به اقتضایشرایط و نیازهای جامعه باید کار تبلیغی انجام شود و مبلغ باید ظرفیت‎ و توانمندی‎های خود را افزایش داده و بر اساس نیاز مخاطب فعالیت کند.

وی تأکید کرد: در جامعه کنونی، فضای مجازی بخشی از زندگی مردم شده است و اگر مبلغ با این فضا آشنایی نداشته باشد کار تبلیغی او محدود خواهد بود و نمیتواند مخاطبین بیشتری که عموماً جوانها هستند را داشته باشد.

رییس میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن به سخن مقام معظم رهبری که «فضای مجازی یک فرصت است»اشاره کرد و بیان داشت: اگر از این فرصت به خوبی استفاده نشود به تهدید بدل خواهد شد.

وی گفت: مبلغ باید مدل سنتی خود را حفظ کرده و در کنار آن اتفاقهای جدیدی رقم بزند و  وابستگی به نهاد اتکایی را به دوام و پایداری تبدیل کند.

حجت الاسلام و المسلمین قطبی با بیان عدم کارایی فعالیت انفرادی افزود: جامعه باید به سمت تشکیل تیم حرکت کند و در کنار تشکیلات همفکری هموجود داشته باشد.

وی با اشاره به گلایه مقام معظم رهبری که کار تیمی در کشور انجام نمی‎شود، تصریح کرد:در دفاع مقدس، جامعه مجبور به انجام کار تیمی بود،موفقیت به دست آمدولی در تبلیغ چون انفرادی بوده نتیجه چندانی نگرفته ایم.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در قسمت پایانی صحبت های خود گفت: بیش از ۳۰ تشکل رسمی طلبگی وجود دارد که دور هم جمع شده و کار تبلیغی گروهی انجام میدهند و دفتر تبلیغات اسلامیتوانایی دارد طلبه‎هایی که می‎خواهند کار تیمی انجام دهند را پشتیبانی کند و فضا و برخی امکانات لازم را در اختیار آنها قرار دهد. امروزه لازم است که مبلغین نو‎آور و خلاق باشند. دفتر تبلیغات اسلامی از این خلاقیت و نوآوریها استقبال کرده و در حد توان همکاری خواهد کرد.

لازم به ذکر است در پایان این جلسه حجت الاسلام و المسلمین عبدالرسول احمدیان مدیرکل امور فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با یادآوری سخن مقام معظم رهبری که ایشان فرمودند: «اگر حوزه‎های علمیه خود را متحول نکنند، می‎میرند» به نحوه ثبت نام و شرایط لازم برای مبلغین نوین در پایگاه اینترنتی مرسلات به نشانی www.Morsalat.irاشاره کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا