پیشخوانشهر و جامعه

اخبار روز سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان و برنامه های هفته اصفهان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، ویژه برنامه گرامیداشت روز روانشناس و مشاور با حضور استاد آتش پور با موضوع “اخلاق حرفه ای در مشاوره” برگزار می شود.
فرهنگسرای پرسش به عنوان دفتر تخصصی مشاوره سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان با هدف تجلیل از مقام مشاور و گرامیداشت روز روانشناس و مشاور این ویژه برنامه را برگزار می کند.
مشاورین و شهروندان علاقه مند به مباحث روانشناسی و مشاوره می توانند روز یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه ساعت ۹ صبح به محل کتابخانه مرکزی مراجعه کنند.
گفتنی است؛ نهم اردیبهشت مصادف با ۲۸ آوریل، هرساله به عنوان روز روانشناس و مشاور در سرتاسر جهان، مراسم‌هایی در راستای معرفی هرچه بهتر این شاخه از علم برگزار می‌شود.

** استقبال پرشور شهروندان از جشنواره موسیقی “ترنم زنده رود
جشنواره موسیقی “ترنم زنده رود” به مناسبت هفته نکوداشت اصفهان در هنرسرای خورشید در حال برگزاری بوده که با استقبال پرشور شهروندان روبرو شده است.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، هنرسرای خورشید طبق سال های گذشته چهارمین جشنواره موسیقی غیررقابتی اصفهان با عنوان “ترنم زنده رود” را از ۵ تا ۱۲ اردیبهشت ماه هر شب ساعت ۲۰:۳۰ برگزار می کند.
گروه رهاب با خوانندگی محمد معتمدی و سرپرستی سیامک بهبهانی پنجم اردیبهشت، مهرزاد اعظمی کیا با گروه مقام و با خوانندگی منصور اعظمی کیا ششم اردیبهشت ماه به اجرای برنامه پرداختند.
گروه ژولیاک که سروش دادیار خواننده آن است و امین حیدری سرپرستی آن را دارد هفتم اردیبهشت ماه به اجرای برنامه می پردازند.
همچنین گروه نغمه اصفهان با خوانندگی شهریار بلوچستانی و سرپرستی مسعود اهتمام هشتم اردیبهشت ماه، چکادتاراز با خوانندگی کوروش اسدپور و سرپرستی مسعود اهتمام نهم اردیبهشت ماه، گروه آوا با خوانندگی علی و محمد سعیدی و به سرپرستی محمد سعیدی ۱۰ اردیبهشت برنامه خود را اجرا می کنند.
در دو شب پایانی دفتر تخصصی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان در قالب جشنواره “ترنم زنده رود” ۱۱ اردیبهشت ماه میزبان اجرای گروه چکاوک با خوانندگی و سرپرستی نوید نوروزی و ۱۲ اردیبهشت ماه میزبان گروه اتانین با خوانندگی پارسا حسندوست و سرپرستی نبیل یوسف شریدوای خواهد بود.
با توجه به استقبال بی نظیر شهروندان از اجرای موسیقی جشنواره “ترنم زنده رود” علاقه مندان می توانند برای تهیه بلیط گروه های عنوان شده به سایت http://www.navayemehr.ir/ مراجعه کنند

** پیوند زدن گذشته و حال شهر نصف جهان در نمایشگاه “دوباره اصفهان
نمایشگاه “دوباره اصفهان” به مناسبت هفته نکوداشت اصفهان در کتابخانه مرکزی به نمایش اسناد و کتابخانه تاریخی می‌پردازد.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، نمایشگاه دوباره اصفهان که به همت کتابخانه مرکزی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان برگزار شده، یکی از برترین پل‌های ارتباطی است که حال و گذشته شهر اصفهان را به هم پیوند می‌زند.
رئیس کتابخانه مرکزی شهرداری در مورد این برنامه اظهار داشت: به مناسبت هفته نکوداشت اصفهان، تمامی مکتوباتی که در کتابخانه مرکزی، در ارتباط با شهر اصفهان موجود بود گردآوری شده و در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفت.
سید حمیدرضا میرپویا در ادامه گفت: این نمایشگاه شامل بخش‌های متفاوتی است که کتاب‌های نفیس، کتب قدیمی، آلبوم‌های عکس و اسناد تاریخی دست‌نویس از آن جمله است.
وی به کتابخانه دیجیتال که در این نمایشگاه به بازدید کنندگان معرفی می‌شد اشاره کرد و افزود: در قسمتی از نمایشگاه کتابخانه دیجیتال مستقر شده است، تمام منابعی که قدمت چند صد ساله دارد به‌ صورت دیجیتال شده در این کتابخانه جمع آوری شده و بازدید کنندگان می‌توانند عضو این کتابخانه دیجیتال شوند و این منابع بهره ببرند.
رئیس کتابخانه مرکزی در اسناد ارائه شده در این نمایشگاه گفت: تخته شاسی‌هایی که مربوط به تاریخ اصفهان می‌شود و در دوران قاجار به‌صورت دست نویس بوده در این قسمت به نمایش درآمد است. این مجموعه ۲۶ سند از مجموع ۶۰۰۰ سندی است که در کتابخانه مرکزی موجود است.
وی افزود: در کتابخانه مرکزی آثار تاریخی متعددی موجود است که در حال حاضر مراحل تهیه نسخه دیجیتال آن‌ها در حال انجام است، هر یک از این آثار که آماده ارائه می‌شوند در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.
سید حمیدرضا میرپویا هدف از برگزاری این نمایشگاه را شناساندن بهتر شهر اصفهان به شهروندان و گردشگران معرفی کرد و ادامه داد: ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی مورد نظر این مرکز است که برگزاری این نمایشگاه‌ها به گسترش این فرهنگ کمک می‌کند. بازدیدکنندگان انگیزه پیدا می‌کنند تا با کتاب آشتی کنند و این پیوند در خلال این نمایشگاه‌ها به وجود می‌آید.
وی ادامه داد: در بخشی از این نمایشگاه کتاب‌های نفیس به نمایش در آمده است. این کتب به دلیل عدم انتشار و یا قیمت بالایی که دارد به امانت داده نمی‌شوند. در بخشی از این نمایشگاه این کتب در کنار کتب قدیمی به نمایش در آمد که بسیار مورد توجه قرار گرفت.
نمایشگاه “دوباره اصفهان” ویژه هفته نکوداشت اصفهان از ۲ تا ۷ اردیبهشت ماه در کتابخانه مرکزی مورد بازدید علاقه مندان قرار گرفته است.

یک استاد دانشگاه:
** فرهنگ غنی معماری ایرانی به ژرفا و عمق هم می‌نگرد
پروفسور فلامکی گفت: معماری مغرب زمین به پنج جهت توجه می‌کند در حالی‌که فرهنگ ۲۹۰۰ ساله ایران به هر شش جهت جهان هستی توجه می‌کند یعنی به ژرفا و عمق هم می‌نگرد.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، به مناسبت بزرگداشت مقام معمار و همزمان با آغاز هفته نکوداشت اصفهان نشستی با موضوع “نقش شالوده‌های تدوینی در آفرینش فضای معماری” با حضور پروفسور فلامکی در دانشکده توحیدخانه دانشگاه هنر با همکاری مرکز اصفهان شناسی و خانه ملل سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان برگزار شد.
پروفسورمحمد منصور فلامکی در این نشست با اشاره به پیچیده بودن معماری مانند تدوین یک موسیقی گفت: بین موسیقی و معماری تفاوتی وجود ندارد در واقع این دو شیوه یک بینش را در دو راه متفاوت دنبال می‌کنند.
این استاد دانشگاه با اشاره به فرهنگ غنی معماری ایرانی اظهار داشت: معماری مغرب زمین به پنج جهت توجه می‌کند در حالی‌که فرهنگ ۲۹۰۰ ساله ایران به هر شش جهت جهان هستی توجه می‌کند یعنی به ژرفا و عمق هم می‌نگرد.
فلامکی ادامه داد: موسیقی اصیل شالوده بسیار غنی دارد که همه قطعات ساختار به شنونده ارائه می‌دهد اما نگرانی از آن است که مدام سبک‌های موسیقی از بقیه تقلید شود در این صورت در آینده از معنای موسیقی چیزی در دسترس نیست.
وی با اشاره به اینکه معماران قدیمی ایرانی غزل می‌دانستند، تصریح کرد: آن‌ها زمینه‌های اصلی زیبایی را از محیط زندگی خودشان می‌گرفتند و آن را در رنگ‌ها و فاصله‌ها متجلی می‌کردند. در واقع معماری زمانی به دست می‌آید که هر چه از جهان تغزل می‌توان برداشت کرد را معلق نگه داشت و آن را به کار برد.
این چهره ماندگار معماری ایران افزود: در غزل‌های حافظ و عطار می‌توان به فضاهای معماری دسترسی پیدا کرد که در ذهن ترسیم می‌شود و این بهترین غزل است چون انسان را از روزمرگی به فضای الهی و ارزش‌های پایدار هدایت می‌کند، پس غزل‌سرایان معماران را هدایت می‌کنند به مقوله‌هایی که برعهده‌شان هست پاسخ دهند.
فلامکی با تأکید بر اهمیت دوری از معماری مبتذل گفت: معماری غرب مبتذل نیست اما نمی‌تواند مورد پسند ایرانی‌ها باشد بلکه معماری ایرانی انسان را متعالی می‌کند در واقع به انسان می‌آموزد که بین کائنات و قعر زمین زندگی می‌کند و موجود ارجمندی است

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا