پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

در عرصه هنر سرمایه‌گذاری آموزشی کمتر انجام شده‌است

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان اصفهان، دیروز(یکشنبه ۱۰اردیبهشت ۹۶) نشست هم اندیشی رئیس حوزه هنری استان اصفهان، با جمعی از مربیان آموزش در دفتر ریاست حوزه هنری در عمارت سعدی برگزار شد.

در این نشست دکتراحمدی فر با اشاره به اهداف حوزه هنری در آموزش و تربیت جوانان گفت: باید بتوان با تربیت جوانان و نوجوانان در حوزه هنری استان اصفهان ، هنرمندان برجسته و نخبه ای را پرورش داد که بتوانند درهنر این شهر جریان ساز باشند.

وی افزود: بسیاری از مربیان هنری سعی کرده اند که نتیجه آموزش های خود را در جامعه هنری تحت ارزیابی و بررسی قراردهند، در حالی که کمترتأثیر هنر خود را در کل جامعه بررسی کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: تمامی پدیده های اطراف ما باید ابزارهایی در جهت رشد  تفکر و اندیشه ما باشند و ما می توانیم با تفکر در دنیای اطراف خود بسیاری از حقایق جهان را کشف کنیم.

دکتر احمدی فر با اشاره به تأثیرگذار بودن هنر موسیقی بر روی تمامی سطوح جامعه ادامه داد: اصلی ترین جامعه هدف برای ما باید کودکان باشند و متاسفانه آثاری که در جامعه برای کودکان در زمینه موسیقی وجود دارد کیفیت چندانی ندارند و یا با فرهنگ ما متناسب نیستند اما خانواده ها به دلیل نیاز خود آن را تهیه می کنند ، حوزه هنری با توجه به مسئولیت خود باید نگاه روانشناختی به تأثیرات زیادی که موسیقی بر کودکان دارد داشته باشد.

وی همچنین در خصوص آینده آموزشی حوزه هنری استان اصفهان تأکید کرد: در سال آتی در زمینه آموزش، تغییراتی در ساختار اجرایی خواهیم داشت و برنامه ریزی توسعه در زمینه افزایش تعداد رشته ها و تعداد هنرجویان را برنامه‌ریزی خواهیم کرد که بیشتر در رشته های هنرهای تجسمی مانند نگارگری، خوشنویسی و … شاهد آن خواهیم بود.

وی تصریح کرد: در خصوص آموزش در حوزه هنری دو رویکرد کلی وجود داشته است ، یکی آنکه زمینه ای برای هنرمندان سطح شهر فراهم کنیم تا به آموزش ارتقایی خود بپردازند و دیگری ارتباط با هنرمندان و کارسازی برای آنان.

رئیس حوزه هنری استان اصفهان افزود: یکی از رسالت های مهم حوزه هنری این است که برای عموم اقشار جامعه آموزش های تخصصی در رشته های هنری مختلف داشته باشد که در این امر در سالهای گذشته بسیار موفق عمل کرده است تا جایی که اسم ، توان و جایگاه حوزه هنری در این شهر برای خانواده ها امنیت ایجاد کرده است.

وی گفت: در تمامی رشته های هنری مورد آموزش حوزه هنری باید ارتباط با هنرمندان برجسته بیشتر شود و متاسفانه گاه این رابطه هنرمندان با حوزه هنری در بحث آموزش قطع شده است در حالیکه اصلی ترین بخش آموزش همین ارتباط موثر و چهره به چهره بین استاد و شاگرد می‌باشد.

وی با اشاره به محیط های ناامن آموزشی در سطح شهر ادامه داد: اگر بتوانیم موسیقی اصیل وسنتی خود را در سطح جامعه و به خانواده ها بشناسانیم می توانیم بایک کار پژوهشی مدرنیته را با موسیقی سنتی بیامیزیم و برای جوانان جذابیتی از فرهنگ و موسیقی سنتی خودمان ایجاد کنیم تا آنان برای یادگیری موسیقی غربی به محیط های ناامن روی نیاورند.

وی اظهار امیدواری کرد که بتوان با استفاده از ارتباطات و توانمندی های مربیان باتجربه حوزه هنری استان اصفهان هنرجویان مستعدی را پرورش داد و بر روی آنان سرمایه گذاری کرد.

در ادامه استاد حسن منصوری مدیرخانه موسیقی حوزه هنری استان اصفهان و مربی ونوازنده نی پیشنهاد داد تا هفته ای یک روز را به اجرای رایگان موسیقی سنتی و صحبت در خصوص آن در مدارس مقاطع مختلف بپردازیم تا فرزندان این مرز و بوم با موسیقی ایرانی آشنا شوند.

استاد بابایی مدرس و نوازنده سنتور نیز با اشاره به افزایش کیفیت در آموزش و تأثیر آن در تربیت هنرجویان گفت: ما باید بر اساس نیاز کشور و جامعه به تدریس بپردازیم اما آنچه مهم است این است که نباید گذشته خود و آموخته هایی که با تلاش گذشتگان موسیقی سنتی را ساخته است کنار بگذاریم و فراموش کنیم در غیر این صورت هویت و فرهنگ خود را فراموش خواهیم کرد.

وی افزود: در زمینه آموزش موسیقی آنچه بدان توجه نشده است جنبه موسیقی درمانی است که در بسیاری از معضلات و مشکلات می تواند راهگشا باشد، برای مثال می توان تأثیر موسیقی را در بیماران روحی و روانی و همچنین معتادان به مواد مخدر به وضوح دید.

استاد پیام پورفلاح کاریکاتوریست و مدیر خانه کاریکاتور حوزه هنری استان اصفهان با اشاره به اهمیت آموزش در پرورش نوجوانان ، از سالها تلاش در زمینه آموزش کاریکاتور و تأثیر مثبت آن در اصفهان سخن گفت.

رئیس حوزه هنری استان اصفهان ضمن دعوت از تمامی هنرمندان و مربیان آموزش برای ارتباط موثرتر با حوزه هنری از آنان خواست تا در زمینه فعالیت های پژوهشی در آموزش و همچنین بررسی روانشناختی آموزش های هنری بر روی هنرجویان با حوزه هنری استان اصفهان همکاری نمایند.

استاد مساح مربی طراحی در خصوص آموزشهای جدید در زمینه طراحی پوشش و لباس که امروز یکی از رشته های هنری پر کاربرد و پرطرفدار است مطالبی را بیان کرد و از آمادگی امکانات و طرح درس برای این رشته خبر داد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا