پیشخوانعناوین اخبار

زیارت آل یاسین راهی برای انس با امام زمان(عج) است

حجت الاسلام محمدصادق کفیل در گفتگویی گفت : اصل زیارت آل یاسین از وجود امام زمان(عج) رسیده که زمان صدور این زیارت مربوط به دوران غیبت صغری است و می توان این زیارت را هدیه و سفارش آن حضرت دانست.
وی افزود: تاکید امام عصر(عج) در زیارت آل یاسین بر این است که هر وقت خواستید به وسیله ما به سوی خدا توجه کنید، این زیارت را بخوانید و لذا این زیارت راهکار توجه و پیوند و انس با وجود ولی عصر(عج) است.
معاون آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) درباره سند این زیارت گفت: یکی از شیعیان به نام محمد بن عبدالله حمیری که در دوران غیبت صغری زندگی می کرده، سوالاتی را از طریق نائبان امام زمان(عج) به آن حضرت می داد و حضرت حجت (عج) هنگام پاسخ به یکی از این سوالات، زیارت آل یاسین را آموزش دادند که مرحوم طبـرسی در کتاب الاحتجاج و مرحوم علامه مجلسی در بحارالأنوار این موضوع را ذکر کرده اند.
وی افزود: البته این زیارت اختصاصی به روزهای جمعه ندارد و در همه زمان ها می توان آن را قرائت کرد. چون آن حضرت فرمود «اذا اردتم التوجه» یعنی هر زمانی که خواستید توجه کنید این زیارت را بخوانید.
کفیل با بیان این که در زیارت آل یاسین ۱۹ صفت از ویژگی های امام عصر(عج) آمده، اظهار داشت: واژه سلام تقریبا ۲۳ بار در این زیارت آمده و بر اساس معارف دینی هر زمانی که سلام مطرح می شود، به دنبال آن نیز جوابی باید باشد، به ویژه زمانی که این سلام خدمت امام معصوم عرضه شود.
وی اولین محور در زیارت آل یاسین را امام شناسی دانست و گفت: در سلام های این زیارت، امام شناسی با بیان اوصاف شناسی و همچنین پیوند عاشقانه با امام مطرح می شود که در سلام ها اوصافی از امام زمان همچون داعی الله، میثاق الله، وعد الله و بقیه الله گفته می شود که صفاتی جامع و زیباست.
این کارشناس مذهبی افزود: هنگامی که در این زیارت به امام زمان(عج) سلام می دهیم، در واقع پیوندی عاشقانه با امام برقرار می کنیم. چون عاشق در تمام لحظات به یاد محبوب خود است و در این زیارت می گوییم که در صبحگاه و عصرگاه تسلیم شما هستم و در همه شبانه روز با شما هستم و گویی در این زیارت می گوییم که آرزوی ما این است که امام زمان(عج) را ناظر و مراقب احوال تمام لحظات عمر خود ببینیم.
وی اضافه کرد: بهترین حالت در میان حالت های امام زمان (عج) مربوط به نماز است و در سلام های زیارت آل یاسین به قیام و قعود امام و سایر حالت های نماز آن حضرت یعنی از زمان تکبیره الاحرام تا رکوع و سجده امام سلام می کنیم.
کفیل با تاکید بر این نکته که نماز انسان باید با یاد امام زمان(عج) باشد، گفت: مرحوم آیت الله محمدتقی بهجت تاکید داشت که قبل از تکبیره الاحرام نماز، سلامی به امام عصر(عج) بدهید و گویا انسان زمانی که به ملاقات خدا می رود، از امامش کمک می گیرد.
وی افزود: امام واسطه فیض، راهنما و رهگشاست و خوب است در شروع مسیر از وجود امام کمک بخواهیم و کسی که آل یاسین می خواند، پیوسته به این فکر می کند که نمازش چه شباهتی به نماز امام دارد و سعی می کند این شباهت ها را ایجاد کند.
این پژوهشگر مذهبی همچنین گفت: نماز امام زمان(عج) همواره با رعایت همه آداب آن است. یعنی آن حضرت همیشه در اول وقت و در مسجد و با حضور قلب نماز می خواند و اگرچه ما نمی توانیم همچون آن حضرت، حضور قلب امام یا پیوند عاشقانه امام با خدا را داشته باشیم ولی برخی امور را می توان رعایت کرد و کسی که زیارت آل یاسین می خواند و پیوند با نماز امام زمان(عج) برقرار می کند، تمام تلاش خود را دارد تا اینگونه باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا