پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

اجرای نمایش “جیم جام جسی”در تالار هنر اصفهان / هنرسرای خورشید مکانی برای معرفی گروه های موسیقیایی به شهروندان/ تصویرسازی کتاب کلیات سعدی

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، رییس تالار هنر با بیان این مطلب گفت: داستان این نمایش از این قرار است که جیم مردی کند ذهن بوده که در سن ۳۷ سالگی همواره تلاش می‌کند خواندن و نوشتن یاد بگیرد با جسی همسرش زندگی معمولی را می‌گذراند تا اینکه دکتر جوزف که تازه از دانشکده پزشکی فارغ‌التحصیل شده است برای انجام آزمایشی او را انتخاب می‌کند و جیم را تحت عمل ارتقا هوش قرار می‌دهد.

محمدرضا رهبری اظهار داشت: نمایش “جیم جام جسی”به کارگردانی سینا پورسینااز سوی دفتر تخصصی تئاتر سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان به نمایش در می آید.
وی افزود: این نمایش از ۱۶ تا ۲۷ اردیبهشت ماه هر شب ساعت ۲۰ در محل تالار هنر واقع در میدان لاله اجرا می شود که علاقه مندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۳۵۶۶۰۸۸۱ تماس حاصل کنند.
وی تصریح کرد: شهروندان علاقه مند به تماشای این نمایش می توانند برای تهیه بلیط به سایت تیوال به نشانی www.tiwall.com مراجعه نمایند.

** برگزاری اردوی فرهنگی “نام آوران” در اردوگاه شهدای درچه
اردوی فرهنگی “نام آوران” تا ۱۸ اردیبهشت ماه جاری از ساعت ۸ تا ۱۱ صبح در محل اردوگاه شهدای درچه برگزار می شود.
این برنامه با حضور پنج هزار دانش آموز پایه پنجم با محوریت تبیین درس “نام آوران” از کتاب بخوانیم، در حال برگزاری است.
برنامه اردوی فرهنگی “نام آوران” از سوی فرهنگسرای نوجوان سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان و با همکاری بسیح دانش آموزی برنامه ریزی شده که از تاریخ ۱۹ فروردین ماه در حال برگزاری و تا ۱۸ اردیبهشت ماه در قالب ۲۰ گروه ویژه دختران و پسران اجرا می شود.
هدف اجرای این برنامه افزایش روحیه خودباوری و تقویت هویت ملی با ارائه دستاوردهای علمی و فناوری انقلاب اسلامی به زبان دانش آموزان دبستانی است.
آشنایی دانش آموزان با محتوای درس “نام آوران”، معرفی جنبه های علمی فعالیت های بسیج و آشنایی دانش آموزان با اهتمام بسیج دانش آموزی به اهمیت علم آموزی و ارتقای سطح علمی نسل آینده از دیگر اهداف این برنامه اردویی است.

** هنرسرای خورشید مکانی برای معرفی گروه های موسیقیایی به شهروندان
دفتر تخصصی موسیقی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان امروز سنگر دفاع از سلیقه‌های مختلف است، هر کس که در دنیای موسیقی حرفی برای گفتن داشته باشد می‌تواند به این ریسمان چنگ زده و خود را به علاقه‌مندان موسیقی معرفی کند.
این بار هنرسرای خورشید میزبان گروهی متفاوت بود، گروه آوای وطن، متشکل از جوانان با استعداد که باسلیقه‌ای کمی متفاوت از آنچه تا امروز در این سالن به اجرا درآمده بود به هنرنمایی پرداختد و توانستند نشانی از آشتی موسیقی پاپ و قطعات خاطره انگیز باشند.
دفتر تخصصی موسیقی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان امروز سنگر دفاع از سلیقه‌های مختلف است، هر کس که در دنیای موسیقی حرفی برای گفتن داشته باشد می‌تواند به این ریسمان چنگ زده و خود را به علاقه‌مندان موسیقی معرفی کند.
ترکیب گروه آوا از نوازندگان سازهای پاپ تشکیل شده بود که هر یک به‌خوبی توانستند نماینده نوازندگان موسیقی پاپ باشند.
شروع برنامه این گروه با نواختن آهنگی معروف فیلم “از جان گذشته” آغاز شد. یاسر ترکی خواننده گروه آوای وطن با خواندن اولین قطعه با کلام توانست شیوه و سبک گروه آوای وطن را به نمایش درآورد.
اجرای این آهنگ که معمولاً توسط خوانندگان موسیقی کلاسیک و سنتی ایرانی به گوش آشناست، این بار به سبک پاپ توانست مخاطبان را تحت تأثیر قرار دهد و شروعی قوی برای اجرای این گروه در شب هنرسرای خورشید باشد.
آهنگ شکار آهو قطعه دیگری بود که این گروه با اجرای آن توانست توجه حاضران را به خود جلب کند. پس از آن، عاشقم من نام قطعه‌ای است که بازخوانی آن در فیلم “قرمز”توجه بسیاری از علاقه‌مندان موسیقی و نوازندگان پاپ را به خود جلب کرد.
در میان برنامه اجرای زیبای قطعه از ریچارد کلایدرمن توجه همگان را به خود معطوف کرد و سپس تک‌نوازی پیانیست گروه و اجرای قطعه‌ای به نام رقص بهار توجه تحسین حاضران را برانگیخت.
جان مریم آهنگی است که استاد فقید موسیقی کلاسیک ایران محمد نوری را با آن می‌شناسیم و یاسر ترکی قبل از خواندن این قطعه یاد این استاد خوانندگی ایران را زنده کرد.
اما بیا بریم کوه قطعه‌ای فولکلور است که اجرای آن توسط گروهی پاپ و آن هم به زیبایی با دست زدن حاضران در تمام طول قطعه همراه شد.

یک پژوهشگر هنر ایران:
** تصویرسازی کتاب کلیات سعدی از کارهای فاخر میرزا حسن به شمار می‌رود
یک پژوهشگر هنر ایران گفت: تصویرسازی کتاب کلیات سعدی از کارهای فاخر میرزا حسن خویی، از هنرمندان فاخر ایران به شمار می‌رود.
نخستین نشست تخصصی برنامه “هزار و یک شب تا هزار و یک روز” با موضوع تصویرسازی در کتاب‌های چاپ سنگی دوره قاجار با محوریت ارائه تصاویر متقدم و معاصر با حضور فرشید مثقالی، الریش مارزلف و علی بوذری از سوی موزه هنرهای معاصر، موزه عصارخانه شاهی و مرکز آفرینش های ادبی قلمستان سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان برگزار شد.
علی بوذری پژوهشگر هنر ایران به بررسی آثار میرزا حسن که پس از میرزا علی خویی کار خود را آغاز کرد، اشاره کرد و گفت: میرزا حسن یکی از درباریان فتحلی شاه قاجار بوده که پس از میرزا علی خویی از سال ۱۲۷۱ شروع به کار می‌کند که با حدس و گمان به مدت ۱۰ سال کار می کند و ۲۲ کتاب رقم‌‌دار از وی در اختیار داریم.
وی درباره کارها و تصویرسازی میرزا حسن گفت: تصویرسازی کتاب کلیات سعدی از کارهای فاخر میرزا حسن محسوب شده و دارای ویژگی ترکیب‌بندی فضاهای عمومی است.
این پژوهشگر هنر ایران بیان کرد: با توجه به ویژگی‌های کارهای میرزا حسن به این نتیجه می‌رسیم که وی یکی از نقاشان کتاب هزار و یک شب بود که فضاهای داخلی و وجود فضاهای ۳ کنج، به تصویر کشیدن اشیا با جزئییات کامل و ترکیب بندی کلی تصاویر از ویژگی‌های بارز کارهای میرزا حسن است.
در ادامه فرشید مثقالی، تصویرگر کتاب‌های کودک و نوجوان در این نشست اظهار داشت: تصویرسازی چاپ سنگی از اولین نمونه‌های تصویرسازی در تاریخ ایران است که پس از این دوره سواد در ایران گسترش چشم‌گیری پیدا می‌کند و چاپ به وجود می‌آید.
وی به بررسی شباهت‌ها و تفاوت‌های چاپ سنگی و مینیاتور پرداخت و تصریح کرد: در تصاویر چاپ سنگی و مینیاتورها، نداشتن کاراکتر مشخص انسانی از ویژگی‌های بارز هر دو کار محسوب می‌شود و تمام شخصیت‌ها مثل هم بوده است.
تصویرگر کتاب‌های کودک و نوجوان درباره تفاوت‌های بنیادین چاپ سنگی و مینیاتور، بیان کرد: در طراحی مینیاتورها مهارت کم‌نظیر در اجرای کار وجود دارد و این در حالی‌است که در کتب سنگی مهارت‌های بالا جای خود را به هنرهای معمولی داده است که این موضوع کار را عامیانه می‌کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا