پیشخوانحوادث پلیسشهر و جامعهعناوین اخبار

پلیس اصفهان آماده اجرای بزرگترین رزمایش امنیتی کشور است/کانال آب جان کودک ۱۱ ساله را گرفت/هشدار پلیس فتای اصفهان نسبت به حمله باج افزار wannacrypt/توقیف و دستگیری قاچاق و سوداگران مرگ

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از مرکز اطلاع رسانی پلیس استان اصفهان ،سرهنگ “حسین حسین زاده”  در آئین صبحگاه عمومی فرماندهی انتظامی استان اصفهان گفت: تامین امنیت انتخابات در واقع بزرگترین رزمایش امنیتی کشور است که توسط نیروی انتظامی در سراسر میهن اسلامی ما در روز ۲۹ اردیبهشت ماه به اجرا در می آید.

وی افزود: به حمد الله تمامی تمهیدات لازم و تدابیر امنیتی برای برگزاری یک انتخابات امن و آرام در سطح استان صورت گرفته و ماموران پلیس  آموزش های لازم در خصوص حفاظت از صندوق ها و امنیت شعب اخذ رای را فرا گرفته اند.

این مقام مسئول ، مسئولیت نیروی انتظامی در انتخابات را به سه بخش قبل، حین و بعد از انتخابات تقسیم کرد و اظهار داشت: خوشبختانه در بخش قبل از برپائی انتخابات با اشرافیت کامل پلیس استان و رصد دقیق تحرکات هواداران کاندیداها هیچ گونه مشکل خاص امنیتی نداشتیم و انشاء الله مراحل بعدی را نیز به لطف خدا با سربلندی پشت سر خواهیم گذاشت.

سرهنگ حسین زاده در ادامه از میزان بالای آمادگی ماموران پلیس استان در این انتخابات خبر داد و بیان داشت: ماموران ما در نهایت هوشیاری، هوشمندی، دقت و ظرافت از آخرین ساعات روز پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت تا پایان رای گیری و تحویل صندوق های رای به فرمانداری ها و بخش داری ها در ماموریت خود حاضر بوده و فضای امن و آرامی را در محل های اخذ رای برای مردم شریف استان فراهم خواهند کرد.

وی با بیان اینکه کارکنان پلیس و خانواده های آنان همراه با مردم در راستای لبیک به رهبر و ولی امر مسلمین در انتخابات شرکت می کنند اظهار داشت: امروز ما دربرحه حساس تاریخی قرار داریم و چشم همه جهانیان به انتخابات ایران دوخته شده است چرا که هرچه مشارکت در این انتخابات بالا باشد قطعاً باعث قوام و اقتدار بیشتر در جهان خواهد شد و هر کسی وظیفه دارد اطرافیان خود را برای شرکت در انتخابات تشویق کند.

جانشین فرماندهی انتظامی استان به ذکر ویژگی های نامزد اصلح از نگاه مقام معظم رهبری اشاره کرد و اظهار داشت: معظم اله انقلابی گری، پایبندی به اصول و آرمان های انقلاب، پایبندی به استقلال کشور در ابعاد اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و داشتن تقوای سیاسی و دینی را به عنوان شاخص های نامزد اصلح معین کردند که بیانات ایشان می تواند به ما در انتخاب صحیح  کمک کند.

سرهنگ حسین زاده با بیان اینکه یافته های ما از درون جامعه نشان دهنده مشارکت بالا و حداکثری مردم برای حضور در پای صندوق های رای است گفت: مردم ولایتمدار و شهید پرور اصفهان همیشه ثابت کرده اند که در حفظ انقلاب و آرمان های آن  پیشتازند و این بار نیز با حضوری آگاهانه و با بصیرت زمینه عزت، سربلندی و اقتدار کشور عزیزمان را در جهان فراهم خواهند کرد.

**توقیف محموله میلیاردی چای قاچاق در شهرضا

فرمانده انتظامی شهرستان شهرضا از کشف یک محموله چای قاچاق به ارزش چهار میلیارد ریال و دستگیری یک قاچاقچی خبر داد.

سرهنگ “حمید امیرخانی” گفت: ماموران انتظامی ایستگاه ایست و بازرسی شهید امامی شهرستان شهرضا حین کنترل خودروهای عبوری به یک دستگاه کشنده اف اچ مشکوک و آن را متوقف کردند.

وی با بیان اینکه در بازرسی از این خودرو تعداد دو هزار و ۶۵۲ کارتن چای خارجی فاقد هر گونه مدارک معتبر گمرکی کشف شد، بیان داشت: ارزش این محموله توسط کارشناسان مربوطه چهار میلیارد ریال اعلام شده است.

این مقام انتظامی افزود: در این خصوص راننده کامیون دستگیر و جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شد.

فرمانده انتظامی شهرستان شهرضا در پایان خاطر نشان کرد: قاچاق کالا به تولیدات داخلی کشور ضربه مستقیم می زند که از تمام مردم تقاضا می شود هر گونه اخبار در خصوص کالای قاچاق را از طریق شماره تلفن ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

**کشف ۲۰ کیلو گرم تریاک در اصفهان

 فرمانده انتظامی شهرستان اصفهان از کشف ۲۰ کیلو گرم تریاک و دستگیری دو سوداگر مرگ خبر داد.

سرهنگ “حسن یاردوستی” گفت: ماموران گشت انتظامی یکی از کلانتری های شهر اصفهان حین گشت زنی در یکی از مناطق شهر اصفهان به یک دستگاه سواری پژو ۴۰۵ مشکوک و آن را متوقف کردند.

وی افزود: در بازرسی از این خودرو تعداد چهار بسته پنج کیلویی تریاک و ۱۲۰ قوطی ماء الشعیر خارجی فاقدمدارک گمرکی کشف شد.

این مقام انتظامی بیان داشت: در این خصوص دو سوداگر مرگ دستگیر و جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شدند.

سرهنگ یاردوستی در پایان خاطر نشان کرد: نیروی انتظامی با سوداگران مرگ و قاچاقچیان مواد مخدر برخورد قاطع و قانونی می کند و اجازه جولان و سرکشی به آنها نخواهد داد.

**کانال آب جان کودک ۱۱ ساله را گرفت

فرمانده انتظامی شهرستان شاهین شهر از غرق شدن یک کودک ۱۱ ساله در کانال استخر آبی خبر داد.

سرهنگ “رجبعلی مختاری” گفت : در پی اعلام مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر فقدانی یک کودک ۱۱ ساله و احتمال غرق شدگی او در کانال آبی در منطقه گلدیس ماموران گشت انتظامی وارد عمل شدند.

وی ادامه داد: یک تیم از ماموران آتش نشانی پس از حضور در محل به جستجو پرداختند و متاسفانه جسد کودک در کانال آب پیدا شد.

این مقام انتظامی در پایان از والدین خواست : همواره مراقب کودکان خود باشید و آنها را تنها نگذارید تا شاهد وقوع اینگونه حوادث ناگوار نباشیم .

**هشدار پلیس فتای اصفهان نسبت به حمله باج افزار  wannacrypt

 رئیس پلیس فتای استان با اشاره به حمله سایبری یک باج افزار به نام  wannacrypt در اقصا نقاط دنیا نسبت به آسیب ها و خطرات این باج افزار به داده های سازمان ها و شرکت ها هشدار داد.

سرهنگ سید مصطفی مرتضوی،اظهار داشت: در روز جمعه  ۲۲ اردیبهشت ماه یک نمونه جدید از باج افزار Ransome.CryptXXX) wannacrypt) به طور گسترده‌ای تعداد زیادی از سازمان‌ها و شرکت ها در بیشتر از ۱۰۰ کشور دنیا  به ویژه در اروپا را تحت تاثیر قرار داده و آلوده کرد.

وی افزود: همین باعث شد تا پلیس سایبر تمامی این کشورها وارد عمل شده و تدابیر امنیتی خود را برای مقابله با این حمله سایبری بکار بگیرند که پلیس فتای جمهوری اسلامی ایران نیز از جمله این پلیس ها بود.

این مقام مسئول عنوان داشت: پلیس فتای ناجا بلافاصله از همان ساعات آغازین وقوع این حمله اقدامات ویژه علمی و تخصصی برای حفاظت از سیستم های داده ای سازمان ها، ارگان ها و شرکت ها انجام داد و اطلاع رسانی سریعی را به تمامی پلیس فتای استانها ارائه کرد.

مرتضوی گفت: پلیس فتای استان اصفهان هم در راستای تدابیر شکل گرفته فعالیت های علمی و تخصصی خود در فضای سایبر را طراحی و تدوین کرد و هشدارهای لازم را به تمام سازمان ها، ارگان ها و شرکت های دولتی و خصوصی ارائه کرد و چند سازمان و شرکتی  که مورد تهدید چنین حمله ای قرار گرفته بودندرا شناسائی و راه کارهای لازم برای پیشگیری از بروز خسارت به سیستم های آنان را بکار بستند.

اما این باج افزار چیست؟ سرهنگ مرتضوی در خصوص ماهیت این باج افزار به خبرنگار ما گفت:  این باج افزار داده‌ها را رمز کرده و سپس درخواست ۳۰۰ دلار در قالب بیت‌کوین  در قبال رمز گشایی آن و اجازه دسترسی صاحبان اطلاعات را می‌کند. سپس عنوان می‌کند که اگر تا ۳ روز مبلغ پرداخت نگردد میزان درخواستی آنها دوبرابر خواهد شد و اگر مبلغ تا ۷ روز پرداخت نگردد، داده‌های رمز شده حذف خواهند شد.

وی افزود:  میزان آلودگی در ۲۴ ساعت گذشته : این باج افزار به سرعت در حال گسترش است و  به تمامی قاره‌ها نفوذ کرده است در کشور ما نیز تعداد زیادی از شهروندان و حتی ارگانهای دولتی قربانی این باج افزار شده اند.

رئیس پلیس فتای استان اظهار داشت: در این حمله، باج‌افزار در سیستم‌هایی که محافظت کامل ندارند از کامپیوتری به کامپیوتر دیگر منتقل می شود.این باج‌افزار با استفاده از یک نرم افزار که سازمان امنیت ملی ایالات متحده برای مصارف امنیتی روی آن کار کرده بود و اخیرا به سرقت رفت تولید شده است و با استفاده از مشکل امنیتی ویندوز به سیستم ها نفوذ می کند.

این مقام انتظامی برای مقابله با این گونه حملات سایبری راهکارهایی را نیز به سازمان ها و شرکت ها ارائه کرد  :

– Control Panel ویندوز را باز کنید بر روی Programs کلیک کرده و گزینه Turn Windows Features on or off را کلیک کنید

– ازپنجره باز شده SMB1.0/CIFS File Sharing Support تیک checkbox این سرویس را برداشته و OKرا بزنید تا پنجره بسته شود

 – ویندوز را ریستارت کنید

شدیدا توصیه می شود بعد از غیرفعال سازی سرویس SMB ویندوز را به آخرین نسخه به روز رسانی کرده و مجددا راه اندازی کنید.

دقت کنید کسانی که ویندوز سرور دارند نیز باید در قسمت manage سرور این Features را تیک اش را بردارند و سیستم را ریستارت کنند.

نکات آموزشی که کاربران و مدیران IT باید رعایت کنند به شرح ذیل می باشد:

به هیچ عنوان ایمیل های ناشناس را باز نکنید زیرا اولین راه نفوذ این باج افزار در شبکه جهانی اینترنت از طریق ارسال ایمیل بوده است.

از آنتی ویروس های اصلی استفاده کنید و دائما آن را آپدیت نمایید.

ویندوز خود را آپدیت و از نسخه های بالاتر استفاده کنید

در صورت نیاز به دانلود نرم افزار از سایت های معتبر و معروف دانلود خود را انجام دهید.

وارد سایت های غیراخلاقی نشده و از دانلود فیلم ها و کلیپ های غیرضروری اجتناب نمایید.

در کنار انتی ویروس خود برای سیستم های شخصی و یا سازمان خود حتما از یک فایروال قوی نیز استفاده نمایید.

سازمان ها و شرکت ها حتماً از داده ها و اطلاعات سیستم های خود یک فایل پشتیبان تهیه نمایند تا در صورت وقوع چنین حملاتی بتوانند در سریع ترین زمان ممکن خسارات وارده را جبران نمایند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا