اخبار استان هااصفهانحوادثحوادث پلیسشهر و جامعهعناوین اخبار

سلامت جامعه در گرو امنیت، امنیت جامعه در گرو سلامت

هر سال مصادف با سالروز تأسیس سازمان جهانی بهداشت در کشور ما یک هفته به عنوان هفته سلامت نامگذاری و شعاری هم برای این هفته انتخاب می شود. شعار هفته سلامت امسال هم «ســلامــت ما، ســلامت سیـــاره مــا» اعلام و لازمه تحقق این شعار در کشور نیز نقش مهم مسئولان، سمن ها و سازمان ها در این زمینه عنوان شده است.
به همین خاطر در یادداشت حاضر قصد داریم تا به بررسی نقش فرماندهی کل انتظامی کشور در تحقق شعار هفته سلامت پرداخته و برخی اقدامات مهم این فرماندهی در راستای حفظ سلامت جامعه و حمایت از مدافعان سلامت را ارائه کنیم.
**امنیت و سلامت ۲ نعمت مجهول
براساس حدیثی از پیامبر اکرم (ص) امنیت و سلامت ۲ نعمت مجهول هستند که هر وقت مردم آنها را از دست بدهند به اهمیت آن پی می برند. بنابر این امنیت و سلامتی بزرگترین نعمت های خداوند هستند که در اختیار بشر قرار دارند زیرا بدون داشتن هر کدام از آنها بهره بردن از سایر نعمت ها امکان پذیر نیست و به عبارتی دیگر می توان گفت سلامت جامعه در گرو امنیت و امنیت جامعه نیز در گرو سلامت است. یعنی اگر امنیت در جامعه بهم بخورد، سلامت جامعه هم از بین می رود و اگر سلامتی هم نباشد امنیت جامعه دچار اشکال می شود.
مدافعان سلامت مردم، مهمترین افراد نیازمند امنیت و آرامش
بدون تردید هر کس در هر شغل و جایگاهی به امنیت نیاز دارد چون اگر امنیت نباشد کارفرما، سرمایه گذار و کارگر نمی توانند به تولید و اشتغال بپردازند، دانش آموزان، دانشجویان، معلمان و مربیان و اساتید دانشگاه نخواهند توانست به تحصیل و تدریس مشغول شوند و ده ها شغل و فعالیت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دیگر معلق می شوند. اما در این میان یکی از مهمترین افرادی که بیش از همه نیازمند امنیت و آرامش هستند قشر پزشکان، پرستاران، امدادگران و همه مدافعان سلامتند که با جان مردم و یا بهتر بگوییم با زندگی و حیات اجتماع سروکار دارند چرا که اگر این افراد دغدغه امنیت داشته باشند نمی توانند با آرامش به درمان بیماران پرداخته و به آنان زندگی و حیات دوباره ببخشند.
در همین راستا پلیس نظام جمهوری اسلامی ایران تامین امنیت و آرامش جامعه پزشکان، پرستاران و کادر درمان را در اولویت قرار داده و همواره در برحه های مختلف اعلام کرده که در کنار مدافعان سلامت است و حمایت از آنان را وظیفه اصلی خود می داند. حضور ماموران انتظامی در بیمارستان ها، گشت زنی نیروهای پلیس در اطراف مراکز درمانی، سرکشی از واحدهای درمانی و مجتمع های پزشکی و همکاری با دانشگاه های علوم پزشکی برای جلوگیری از هرگونه تعرض و تعدی به حقوق این قشر و پیشگیری از سوءاستفاده افراد سودجو و فرصت طلب و شناسایی پزشکان قلابی را می توان از جمله اقدامات پلیس در راستای حمایت از حوزه سلامت و ایجاد احساس امنیت در بین تلاشگران این عرصه دانست.
مبارزه با قاچاق و احتکار دارو و تجهیزات پزشکی
یکی از اقدامات مهم پلیس که هم کمک به حوزه بهداشت و درمان است و هم به نوعی در راستای حفاظت از سلامت مردم و نجات بیماران انجام می شود مبارزه قاطعانه با قاچاقچیان و محتکران داروها و تجهیزات پزشکی است.
هرچند که این گونه اقدامات پلیس همیشه و به طور مرتب در طول سال انجام می شود اما در مدت شیوع ویروس کرونا تشدید اقدامات مذکور به وضوح نقش پلیس را در این حوزه نمایان ساخت. مبارزه با افراد سودجو و فرصت طلبی که با فروش واکسن و داروهای قلابی ضد کرونا با جان مردم بازی می کردند و همچنین افرادی که در ابتدای شیوع این بیماری با احتکار اقلام بهداشتی همچون ماسک، دستکش، مواد ضد عفونی، اکسیژن ساز ها، تب سنج ها و … سلامت جامعه وامدادگران را به خطر می انداختند را می توان بخشی از اقدامات مهم پلیس در راستای صیانت از سلامت جامعه مورد اشاره قرار داد.
مبارزه بی امان با توزیع مواد مخدر
مبارزه بی امان پلیس با قاچاقچیان و توزیع کنندگان مواد مخدر که در این زمینه هم شهدایی را تقدیم کرده به نوعی نقش این سازمان را در سلامت جامعه نشان می دهد. بی شک اگر تلاش های پلیس در این زمینه صورت نمی گرفت شاید با آلوده شدن جمعیت زیادی از مردم جامعه به ویژه جوانان به مواد افیونی مواجه بودیم.
همچنین پلیس با نظارت جدی بر عدم ارائه قلیان به افراد زیر ۱۸ سال در چایخانه ها و برخورد قانونی با واحدهای متخلف و همچنین شناسایی و دستگیری افرادی که اقدام به تولید غیر بهداشتی تنباکو و بسته بندی آنها با مارک های معتبر می کنند به نوعی از سلامت جامعه حفاظت می کند.
برخورد با توزیع مواد غذایی فاسد و تاریخ گذشته
یکی دیگر از اقدامات پلیس که در حفظ سلامت جامعه اثرگذار است، برخورد با توزیع مواد غذایی فاسد و تاریخ گذشته است و در این میان بر کشتارگاه ها، کارگاه ها، فروشگاه ها و واحدهای صنفی نظارت های دقیقی صورت می گیرد که انتشار اخبار کشفیات موادغذایی فاسد و غیر بهداشتی در رسانه ها گویای نقش آفرین پلیس در این زمینه است.
نقش پلیس در حفظ سلامت روانی جامعه
پلیس با راه اندازی واحدهای مشاوره در کلانتری های سطح کشور و استفاده از کارشناسان ارشد و متخصصان در حوزه روانشناسی و مددکاری به منظور کمک به افراد آسیب دیده و افرادی که در اثر حوادث و مشکلات خانوادگی و یا مواجه با مجرمان دچار آسیب های روحی و روانی شدند توانسته به خوبی نقش خود را در حفظ سلامت روانی جامعه ایفا کند.
نقش اثرگذار انتظامی در مقابله با ویروس کرونا
با شروع همه گیری کرونا در کشور ما مجموعه انتظامی در کنار سایر نیروهای مسلح به کمک مدافعان سلامت شتافت و به گفته سردار “حسین اشتری” فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی این فرماندهی مسئولیت اجرای ۸۰ درصد از مصوبات ستاد ملی کرونا را برعهده داشت.
مجموعه انتظامی از همان ابتدای همه گیری این بیماری تمام ظرفیت خود را برای کمک به سلامت بیماران، از ضد عفونی شهرها و یگان های انتظامی که مردم به آنها مراجعه می کردند تا مقابله با محتکران اقلام بهداشتی، برخورد با شایعه سازان در فضای مجازی، اجرای طرح های ممنوعیت و محدودیت سفرهای درونشهری و برونشهری، تولید و توزیع اقلام بهداشتی در بین مردم و… بکارگرفت. همچنین پلیس مراکز درمانی و بیمارستان های خود را برای درمان بیماران کرونایی اختصاص داد و کادر درمان خود را برای کمک به درمان بیماران و واکسیناسیون عمومی به نقاط محروم و مورد نیازی که از سوی وزارت بهداشت اعلام شد اعزام کرد.
مدافعان امنیت، مدیون مدافعان سلامت
با تمام مطالبی که ارائه شد باید متذکر شد که مدافعان امنیت هم مانند سایر اقشار مردم مدیون زحمات مدافعان سلامت هستند چرا که آنها نیز نیاز دارند تا از سلامت جسمی و روحی لازم برخوردار باشند تا بتوانند ماموریت های خود را به نحو احسن انجام دهند. پس نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی که مسئولیت حفاظت از مهمترین نعمت خداوند به بندگانش یعنی امنیت را عهده دار هستند اگر از سلامت جسمی و روحی و روانی برخوردار نباشند نمی توانند کارشان را به درستی انجام دهند و بنابر این عدم سلامت این نیروها، امنیت جامعه را با اختلال همراه می کند و از این بابت عموم مردم متضرر می شوند.
اینجاست که نقش مدافعان سلامت در امنیت جامعه نیز به وضوح مشاهده می شود. به همین جهت است که فرمانده کل انتظامی کشور همواره بر حفظ سلامت نیروهای پلیس تاکید کرده و به جرأت می توان گفت که رعایت شیوه نامه های بهداشتی و اجرای دستورالعمل ها و مصوبات ستاد ملی کرونا در مراکز و یگان های انتظامی با نظارت های دقیق انجام یافت و همچنان نیز بر رعایت این مواد تاکید می شود.
در خاتمه ضمن تبریک هفته سلامت به پزشکان، پرستاران، امدادگران و کادر درمان کشور، زحمات و تلاش های صادقانه و خالصانه آنان برای حفاظت از سلامت جامعه را ارج نهاده و همواره خود را خادم این عزیزان می دانیم و امیدواریم با همکاری و همراهی یکدیگر در تامین امنیت و سلامت مردم شریف ایران اسلامی بیش از همیشه موفق باشیم.
تهیه و تنظیم: سردار محمدرضا میرحیدری، فرمانده انتظامی استان اصفهان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا