شهر و جامعهعناوین اخبار

راهکارهای افزایش کیفیت زندگی/برگزاری جشنواره “همبازی همشهری”/ برگزاری ویژه برنامه “زیر آسمان شب”/

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، سلسله نشست‌های چهل چراغ با محوریت افزایش کیفیت زندگی به همت کمیته فرهنگ روابط اجتماعی و خانواده سازمان فرهنگی تفریحی شهردای اصفهان با سخنرانی دکتر محمدرضا عابدی عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان و دکتر راضیه ایزدی روانشناس از ۶ تا ۲۴ خرداد، از ساعت ۱۳ در تالار ادب در حال برگزاری است.
سید محمد سجادزاده، درباره برگزاری این نشست‌ها گفت: نشست‌های سال گذشته کمیته فرهنگ روابط اجتماعی و خانواده سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان با محوریت کلیدهای حل ۱۰۰ چالش زندگی در ماه مبارک رمضان در تالار ادب برگزار شد.
دبیر کمیته فرهنگ روابط اجتماعی و خانواده سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان با اشاره به شرکت کردن روزانه ۷۰۰ نفر در جلسات سال گذشته، اظهار داشت: با توجه به بازخوردهای مثبتی که از طرف مردم برای برگزاری این جلسات به این کمیته رسید، تصمیم بر آن شد که در دوره امسال چهل روش برای افزایش کیفیت زندگی توسط دکتر محمدرضا عابدی و دکتر راضیه ایزدی بررسی شود.
وی ادامه داد: امروزه مردم به طول زندگی بیش از عرض آن و به کمیت آن بیش از کیفیتش اهمیت می‌دهند در حالی‌که ارتقای کیفیت زندگی از مهم‌ترین موارد مورد بررسی در فضاهای علمی است، هدف از برگزاری این جلسات در ۱۵ روز از ماه مبارک رمضان آموزش علمی راه‌های ارتقای کیفیت زندگی با شرایط مختلف زندگی افراد است.
وی مخاطبین این جلسات را به دو دسته تخصصی و عمومی تقسیم بندی کرد و افزود: ماه رمضان صرفاً ماه روزه و دعا نیست و فرصت خوبی برای بازسازی و تأمل در مورد سبک زندگی به شمار می‌رود. در واقع ماه رمضان ماه ساختارشکنی است برای روزمرگی زندگی آدم‌هایی که یکنواخت زندگی می‌کنند.
سجادزاده در ادامه تصریح کرد: با توجه به اینکه صبح زمان مناسبی برای افراد شاغل جهت شرکت در این جلسات نیست و بعدازظهرها هم افراد روزه دار برای افطار باید منزل باشند، تصمیم بر آن شد که این جلسات از روز ۶ تا ۲۴ خرداد هر روز از ساعت ۱۳ تا ۱۶ برگزار شود.

** برگزاری سومین جشنواره “همبازی همشهری” در جزیره بازی
سومین جشنواره “همبازی همشهری” در شب های ماه مبارک رمضان در مناطق مختلف شهر اصفهان از جمله باغ غدیر، جزیره بازی، پل خواجو و … در حال برگزاری است.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، رییس جزیره بازی با بیان این مطلب گفت: به منظور پرکردن اوقات فراغت خانواده ها و داشتن روزهای شاد و با نشاط برنامه “همبازی همشهری” در مناطق پانزدگانه شهرداری اصفهان برنامه ریزی شده است.
امینه جلالی راد اظهار داشت: جزیره بازی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان در راستای اهداف تعریف شده و بسترسازی بازی اعضای خانواده در روزهای پنجشنبه و جمعه ۱۱ و ۱۲ خردادماه از ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۲ میزبان خانواده ها خواهد بود.
وی افزود: جزیره بازی به منظور این جشنواره بازی های گروهی شامل جنگا، اعصاب سنج، فوتبال دستی و … را در فضایی شاد و در قالب یک بسته تفریحی تدارک دیده است.
وی ادامه داد: علاقه مندان برای شرکت در این جشنواره می توانند به محل جزیره بازی واقع در پل فردوسی، اول بلوار آیینه خانه مراجعه کنند.
وی خاطرنشان کرد: سومین دوره جشنواره “همبازی همشهری” در تاریخ های ۱۶ و ۱۷ خرداد در پارک بهشت و ۱۸ و ۱۹ خرداد در پارک گل محمدی از ساعت ۲۰ تا ۲۲ برگزار خواهد شد.

** برگزاری ویژه برنامه “زیر آسمان شب”در باغ غدیر
ویژه برنامه “زیر آسمان شب” با محوریت رصد عمومی خردادماه از سوی مرکز نجوم ادیب سازمان فرهنگی تفریحی در باغ غدیر برگزار می شود.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، برنامه رصد عمومی خردادماه ۹۶ از سوی مرکز نجوم ادیب روز پنجشنبه ۱۱ خرداد ساعت ۲۱ برگزار می شود.
ویژه برنامه “زیر آسمان شب” با محوریت رصد آسمان از طریق تلسکوپ های متنوع از سوی مرکز آموزش نجوم ادیب سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان برنامه ریزی شده است.
رصد ماه و سیارات، آشنایی با صور فلکی، مبانی رؤیت هلال ماه و … از جمله بخش های این ویژه برنامه است که شهروندان علاقه مند می توانند به محل باغ غدیر(گذر فرهنگی) واقع در خیابان علامه امینی مراجعه کنند.
شرکت در رصد های عمومی آسمان شب مرکز نجوم ادیب آزاد و رایگان است که دوستداران نجوم برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانند با شماره ۳۶۶۸۳۵۳۵ تماس حاصل کنند.

** ارائه “اصلاح سبک تغذیه و مصرف آب” در طرح های تبلیغات شهروندی
تبلیغات شهروندی این ماه از سوی کمیته فرهنگ سلامت به موضوع شرایط و نحوه آب خوردن و اصلاح سبک تغذیه اختصاص یافته است.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، براساس تحقیقات انجام شده و با توجه به نظر مشاوران طب نوین و سنتی، کمیته فرهنگ سلامت سازمان فرهنگی تفریحی ضمن برگزاری جلسات متعدد و بحث بر روی موضوعات سبک تغذیه، بر نحوه و شرایط مصرف آب نیز توجه داشته است.
کمیته فرهنگ سلامت با همکاری کمیته فرهنگ شهروندی از جمله مراکز وابسته به سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان همزمان با فراررسیدن ماه مبارک رمضان در راستای اصلاح سبک تغذیه شهروندان اصفهانی به فرهنگ سازی و حساس سازی در این خصوص اقدام کرده است.
تبلیغات شهروندی این ماه به موضوع “آب” اختصاص یافته که شهروندان در مناطق پانزدگانه شهرداری اصفهان با موارد مختلف در خصوص مصرف آب آشنا می شوند.
براساس اولویت ها و همچنین لزوم فراگیری آسیب ها در بین عموم شهروندان اصفهانی در هر یک از این طرح های تبلیغاتی به نحوه، زمان، نوع و شرایط مصرف آب توجه ویژه شده است.
جرعه جرعه نوشیدن آب، ایستاده آب نخوردن در شب، آب نخوردن در بین غذا و نخوردن آب سرد از جمله مواردی است که به منظور جلوگیری از بیماری های متعدد در قالب طرح های تبلیغاتی به عموم شهروندان یادآوری می شود.
گفتنی است؛ آگاهی بخشی و حساس سازی در حوزه سبک تغذیه در ماه های آینده نیز از سوی کمیته فرهنگ سلامت سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان ارائه خواهد شد.

یک نمایشنامه نویس گفت:
** گفت‌وگو یکی از عالی‌ترین دستاوردهای بشری است
مریم موحدیان گفت‌وگو را یکی از عالی‌ترین دستاوردهای بشری خواند و بیان داشت: تئاتر آیینه زندگی بشر و خود زندگی بشر به شمار می‌رود که پالایش شده و به ایجاز رسیده است.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، کارگاه “کارکرد زبان در نمایشنامه چیست؟” با حضور علاقمندان به هنر تئاتر در رپرتوار تئاتر تجربه از سوی دفتر تخصصی تئاتر سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان برگزار شد.
مریم موحدیان در این کارگاه، گفت‌وگو را یکی از عالی‌ترین دستاوردهای بشری خواند و بیان داشت: تئاتر آیینه زندگی بشر و خود زندگی بشر به شمار می‌رود که پالایش شده و به ایجاز رسیده است. نقش مهم زبان در زندگی ما به نسبت اهمیتی که در زندگی دارد، به همان اندازه در تئاتر نیز مورد اهمیت است.
موحدیان در مورد خصوصیات شعر ادبیات نمایشی تأکید کرد: زبان شعر و گفتگوی نمایشی، بسیار تفاوت دارد، اما این سوال مطرح می‌شود که چه عناصری شعر را از غیر شعر جدا می‌کند و چه عنصری ذاتی در شعر وجود دارد. عناصر مشترکی بین شعر موزون سعدی و حافظ و شعر امروز ما وجود دارد چیست؟ آن چیست که در شعر فروغ و سعدی وجود دارد؟
وی افزود: این همان جوهره شاعرانه به شمار می‌رود که در زبان نمایشی هم وجود دارد و مهم‌ترین آن ایجاز است که با ایجاز و زیبایی به ما مفاهیم را منتقل می‌کند و یا احساسات را در ما برمی‌انگیزد. اگر کلمه‌ای از شعر حذف شود، به آن شعر لطمه می‌خورد و این ایجاز در ادبیات نمایشی هم وجود دارد.
موحدیان با بیان این موضوع که لازم است هر شخصیت زبان ویژه خود را داشته باشد، ادامه داد: زبان در هر انسان از آبشخوری تغذیه می‌کند که مجموعه ناخودآگاه‌های یک فرد را تشکیل می‌دهد و همه این‌ها به چیزی برمی‌گردد که ذهن ما را می‌سازد. نویسنده به‌عنوان خدای شخصیت‌بخش، باید تمام بخش‌های پنهان و آشکار شخصیت را بشناسد.
وی افزود: ما تا زمانی که منافع مشترک داریم و این منافع مشترک آسیب ندیده به‌خوبی در کنار هم زندگی می‌کنیم، با تهدید منافع مشترک، خود واقعی‌مان را به هم نشان می‌دهیم. زبان است که گره می‌اندازد و گره باز می‌کند. این چرخش تا پایان داستان ادامه پیدا می‌کند.
مریم موحدیان در مورد کشمکش مؤثر گفت: اگر کشمکش توسط زبان، درست اتفاق بیافتد می‌تواند به تعلیق بیانجامد. اگر تعلیق در داستان وجود نداشته باشد آن نمایشنامه ناکارآمد می‌شود.وی اولین وظیفه زبان را پیشبرد داستان شمرد و اظهار داشت: علت پیشبرد داستان علت آن بر اساس نظام علت و معلولی داستان است. زبان باید توانایی روایت قصه را داشته باشد که این توانایی بر اساس نظام و علت معلول است.وی در پایان خطاب به جوانانی که راه تئاتر را برای آینده خود برگزیده‌اند خاطرنشان کرد: نویسندگی بیشتر از آنکه آموزش یک سری فنون باشد تجربه زندگی است. نویسندگان بزرگ انسان‌هایی هستند که بیشتر زندگی کرده‌اند، از تجربه کردن نترسید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا