پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

مساجد بدون نخبه، نخبگان بدون مسجد

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین محمد قطبی رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان اذعان داشت: امروزه یکی از چالش های اساسی که در مساجد با آن روبرو شده ایم ضعف ارتباطی مساجد با نخبگان جامعه است، به عبارت دیگر مساجد خالی از نخبگان و نخبگان نیز بدون مسجد شده اند.

وی ادامه داد: این خطر بزرگی را درپیش رو قرا می دهد. از یک سو نخبگان که می بایست طلایه دار جریانهای فکری و فرهنگی جامعه باشند بدون تریبون و از محیط های مذهبی دور مانده اند و از سوی دیگر مساجد که می بایست زمینه ساز رشد فکری و اعتلای فرهنگیِ جامعه بشوند به دور از نخبگان مانده اند.

وی تصریح کرد: در دوره هایی، نخبگان با تشکیل محافل، سخنرانی ها و اداره جلسات شهری، با سطوح میانی و فرهنگی جامعه و در ارتباط بودند ولی پس از پیدایش فضای مجازی و شتابِ رو به تزایدرسانه های نوین، عرصه های میدانیِ حضور و تردد نخبگان نیز به حاشیه رفته و نخبگان در سلول های اقماری و حاشیه ای در فضای مجازی با اندک مخاطبان غیر حضوری و آن هم در قالب گفت و گوهای کوتاه و سطحی درگیر شده اند.

وی گفت: این وضعیت هم نخبگان را درجریان سازیِ فکری و فرهنگیِ جامعه ناکام خواهد ساخت و هم رفع عطش و تشنگیِ فعالان فرهنگی و جوانانِ پر نشاط ناتمام خواهد ماند.

وی با بیان این که ضرورت دارد بین نخبگان و مساجد آشتی برقرار کرد، ابراز داشت: به هرکدام از اندیشمندان و فضلای فرهنگ ساز و هنجار فرست می باید در یکی از مساجد شهر کرسیِ بیان و ارائه مباحث فرهنگی عطا نمود.

وی در پایان عنوان داشت: این امر موجب خواهد شد بین آحاد جامعه و فعالان فرهنگی و نخبگان فرهنگی و فکری پیوند حسّی، عاطفی و عقلی صورت بگیردو زمینه های رشد فکری و فضای فرهنگی در جامعه فراهم آید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا