شهر و جامعهعناوین اخبار

عید فطر یعنی جشن بازگشت به خود ملکوتی وتولّد دوباره ی روح انسان

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر صافی اصفهانی رییس مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) تصریح کرد: برهمین اساس است که عیدِ پس از اختتام رمضان را فطر یعنی رجوع وبازگشت نام نهاده اند وعید وشادمانی این روز نیز به مناسبت همین نو شدن وتحول و تولد دوباره ی روح انسان روزه دار است.

 وی با اشاره به فرهنگ های کهن بشری افزود:بزرگترین عید یونان باستان جشنی است که به نام زئوس خدای خدایان انجام می گرفت ودر واقع جشن فرارسیدن بهار بود. همچنین بزرگترین عید ایران باستان یعنی نوروز نیز به خاطر فرارسیدن بهار وتحول طبیعت وبرجسته ترین اعیاد مذهبی هند نیز در ارتباط با تحولات طبیعت وماجراهای اساطیری زندگی خدایان بوده است و چنانچه ملاحظه می کنید هیچ یک از این اعیاد با مسؤولیت ها وتحولات انسان ارتباط چندانی ندارد.

 رییس مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) افزود: در حالی که بزرگترین اعیاد اسلامی یعنی عید فطر وعید قربان هر دو به انجام مسؤولیت های انسان مربوط است. اولی به شکرانه ی توفیق در مهار غرائز وانجام روزه ی رمضان و دومی به شکرانه ی توفیق در انجام دشوارترین تکلیف الهی و مانور موفّق اطاعت بی چون وچرا از خدای متعال! این نشان می دهد که اسلام تا چه حد برای رشد وتحول روحی ومعنوی انسان،ارزش قائل است.

 وی با اشاره به نحوه ی برگزاری اعیاد اسلامی و مقایسه ی آن با اعیاد ادیان وفرهنگ های دیگرگفت:در ادیان وفرهنگ های دیگر به طور عموم،اعیاد وجشن های مذهبی در شادی وشادمانی خلاصه می شود وحتی مراسم نیایش  وعبادت آنها بیشتر جنبه ی وِرد وآواز خوانی دارد تا ذکر وفکر جدی!

 معاون آموزش دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ادامه داد: ولی در اسلام، مراسم عید در همان حالی که با شادی وشادمانی همراه است، قسمت های اصلی آن عبارت است از نماز وخطبه وزکات و قربانی و ذکرهای عبادی و بررسی و تحلیل مسائل اساسی جامعه ودنیا!  زیرا اسلام می خواهد  عید را به ابزار برانگیختن احساس مسؤولیت فردی وجمعی تبدیل کند تا از این فرصت بیشترین بهره برداری به نفع مردم ودگرگونی آنان به عمل آید.

 وی در پایان تأکید کرد: استفاده ی صحیح وحکیمانه از همین فرصت هاست که همواره امت اسلامی را زنده نگاه داشته وخواهد داشت.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا