پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

اجرای “ارکستر ملی ایران” در عمارت چهلستون اصفهان /اجرای نمایش “قرار” با محوریت دفاع مقدس/ کاوش باستان شناسی در محل کاخ جهان نما

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، همزمان با جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان ارکستر ملی ایران با همکاری دفتر تخصصی موسیقی هنرسرای خورشید سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان و بنیاد رودکی به اجرای برنامه می پردازد.
این کنسرت به رهبری “فریدون شهبازیان” و با طنین صدای استاد “علی اصغر شاهزیدی” به اجرای تصنیف‌هایی چون سروش آسمانی، کاخ بلند، جام مدهوشی و سرو دلجوی و قطعاتی چون به یاد صبا، سرود گل، سبکبال می پردازد.
قطعات این اجرا از ساخته‌های فریدون شهبازیان، علی تجویدی و حسین دهلوی و تصنیف‌هایی از آلبوم‌های چرخ گردون و سروش آسمانی است.
ارکستر موسیقی ملی ایران با بیش از ۲۷۰ قطعه موسیقی در گنجینه خود توسط فرهاد فخرالدینی در سال ۱۳۷۷ با پشتیبانی دفتر امور موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راه‌ اندازی شد.
در ارکستر ملی ایران حدود ۵۸ نوازنده حضور دارند که به نوازندگی سازهای معمول در ارکستر سمفونیک و سازهای ایرانی می پردازند.
ارکستر ملی ایران با همکاری هنرسرای خورشید سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان در تاریخ های ۱۰ و۱۱ تیرماه ساعت ۲۱ در عمارت چهلستون اصفهان به اجرای برنامه می پردازد.
گفتنی است؛ علاقه مندان برای تهیه بلیط و شرکت در برنامه ارکستر ملی ایران می توانند به سایت نوای مهر به نشانی navayemehr.ir مراجعه کنند.

** اجرای نمایش “قرار” با محوریت دفاع مقدس
نمایش “قرار” به کارگردانی فرزاد قاسمی و نویسندگی مهرداد کورش نیا، ۹ تا ۲۳ تیرماه از ساعت ۱۹ در تالار هنر به اجرا در می آید.
در خلاصه داستان این نمایش آمده که سیاوش قهرمان شنا به جبهه رفته و به عنوان غواص خط شکن در عملیاتی شرکت می کند که در آن مفقود الاثر می شود، اما پدر هنوز امید به بازگشت فرزند دارد و با خاطرات پسرش روزگار می گذراند.
فرامرز فریدون، فرید قراچه، الهه میرزایی، سهیل شایق و امیررضا ایمانی از جمله بازیگرانی هستند که در این نمایش به ایفای نقش می پردازند.
دفترتخصصی تئاتر و تالار هنر سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان در تیرماه نمایش “قرار” با محوریت دفاع مقدس را اجرا می کند.
نمایش “قرار” به کارگردانی فرزاد قاسمی و نویسندگی مهرداد کورش نیا، ۹ تا ۲۳ تیرماه از ساعت ۱۹ در سالن کوچک تالار هنر واقع در پارک لاله به اجرا در می آید.

** کاوش باستان شناسی در محل کاخ جهان نما
ضرورت پرداختن به پژوهش های باستان شناسی شهری در اصفهان در همایش”کاوش باستان شناسی در محل کاخ جهان نما و مدخل ورودی خیابان چهارباغ” بررسی می شود.
مطالعات میدانی در خیابان چهارباغ از بهمن ۱۳۹۳ تا اردیبهشت ۱۳۹۴ در جریان احداث مترو میدان امام حسین (ع) با هدف پیدا کردن شواهد احتمالی کاخ جهان نما انجام گرفت که نتایج این مطالعات به افزایش اطلاعات درباره دولتخانه صفوی و بافت تاریخی چهارباغ انجامید.
نمونه های سفال از هزاره اوّل تا دوره معاصر، و تکه های کاشی و گچ رنگی از بنای کاخ جهان نما، یاریگر مخاطب در درک درست این بخش از شهر در دوره های مختلف تاریخی است.
گروه پژوهشگران به مدد انجام پژوهش های علمی مشتمل بر ترمولومینسانس، XRF و غیره، توانست به طیفی از اطلاعات ارزشمند درباره این محوطه ارزشمند تاریخی دست یابد.
در همین راستا مرکز اصفهان شناسی و خانه ملل سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان با برگزاری همایشی با عنوان”کاوش باستان شناسی در محل کاخ جهان نما و مدخل ورودی خیابان چهارباغ” به بیان گزارش این تحقیقات انجام شده می پردازد.
دکتر علی شجاعی اصفهانی، عضو هیأت علمی دانشگاه هنر اصفهان و دانش آموخته دکتری باستان شناسی دوره اسلامی دانشگاه تهران در سال ۱۳۹۳ به عنوان کارشناس برنامه به بیان مطالبی در خصوص ضرورت پرداختن به پژوهش های باستان شناسی شهری در اصفهان خواهد پرداخت.
این همایش ویژه عموم علاقه مندان و متخصصان روز سه شنبه ۱۳ تیرماه ساعت ۱۸ تا ۲۰ در سالن کتابخانه مرکزی واقع در خیابان باغ گلدسته برگزار می شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا