پیشخوانحوادث پلیسشهر و جامعهعناوین اخبار

دستگیری دو سارق منزل /کلاهبرداری ۸ میلیاردی از شرکت های بیمه با تصادف ساختگی/پلمپ ۶۹ واحد صنفی متخلف در اصفهان

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از مرکز اطلاع رسانی پلیس اصفهان ، سرهنگ “ستار خسروی ”  اظهار داشت:در پی شکایت یکی از شهروندان مبنی بر سرقت منزل وی ، بررسی موضوع در دستور کار کارآگاهان پایگاه غرب پلیس آگاهی استان قرار گرفت.

وی افزود: کارآگاهان تحقیقات خود را دراین زمینه آغاز کرده و با انجام یک سری اقدامات علمی و تخصصی توانستند رد پای یکی از سارقان سابقه دار را در این سرقت شناسایی کنند.

سرهنگ خسروی گفت: پس از شناسایی این سارق کارآگاهان با هماهنگی مقام قضایی وی را در مخفیگاهش دستگیر کردند که در تحقیقات صورت گرفته به چندین فقره سرقت منزل در شهر اصفهان با همدستی فرد دیگری اقرار کرد.

این مقام انتظامی بیان داشت: با پیگیری های ویژه کارآگاهان پلیس آگاهی همدست متهم نیز طی عملیاتی در یکی از استان های همجوار شناسایی و دستگیر شد.

سرهنگ خسروی با بیان این مطلب که ارزش اموال به سرقت رفته توسط متهمان بیش از ۵ میلیارد ریال برآورد شده است، گفت: تمامی مالباختگان مورد شناسائی قرار گرفتند و متهمان پس از تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شدند.

رییس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان در ادامه از افزایش کشفیات سرقت منزل در چهار ماهه سال جاری خبر داد و گفت: در چهار ماهه سال جاری با تلاش کارآگاهان سخت کوش پلیس آگاهی شاهد رشد ۲/۹ درصدی در کشف سرقت منزل و کاهش ۹/۲ درصدی در وقوع سرقت منزل بودیم.

خسروی تاکید کرد: به شهروندان توصیه می کنیم به منظور جلوگیری از وقوع سرقت منزل از نگهداری وجه نقد و طلاجات و اموال با ارزش در منزل خودداری کنند، در زمان مسافرت منزل خود را حتماً به یکی از همسایگان یا آشنایان مطمئن بسپارند، حتی المقدور از دوربین مداربسته و دزدگیر استفاده کرده و درهای خود را به قفل های رمزدار مجهز کنند و هنگام ترک منزل تمامی راه های ورودی را کنترل و از بسته بودن آنها مطمئن باشند ،هنگام خروج از منزل اگر به خودرویی که سرنشینان آن مشکوک هستند مواجه شدند شماره خودرو را یادداشت کرده ودر اوایل شب به تردد افراد غریبه در آپارتمان ها حساس باشند و موارد مشکوک را از طریق شماره تلفن ۱۱۰به پلیس اطلاع دهند.

**کلاهبرداری ۸ میلیاردی از شرکت های بیمه با تصادف ساختگی

اعضای باندی که با اغفال تعدادی از شهروندان آنها را مصدوم کرده و با ایجاد تصادف ساختگی به منظور دریافت دیه ، بیش از هشت میلیارد ریال از شرکت های بیمه کلاهبرداری کرده بودند در عملیات کارآگاهان پلیس آگاهی شهرستان کاشان شناسایی و دستگیر شدند .

سرهنگ ” علی پورکاوه ” فرمانده انتظامی شهرستان کاشان با اعلام این خبر اظهار داشت : در پی دریافت خبری مبنی بر اینکه اعضای باندی با ترفند تصادف ساختگی و مصدوم کردن افراد به منظور دریافت دیه، از شرکت های بیمه کلاهبرداری می کنند، رسیدگی به موضوع در دستور کار کارآگاهان پلیس آگاهی این شهرستان قرار گرفت .

وی افزود : کارآگاهان تحقیقات گسترده ای را در این زمینه انجام داده و با انجام اقدامات علمی و تخصصی سرانجام مخفیگاه متهمان را شناسایی کرده و طی هماهنگی با مقام قضایی به محل اعزام شدند.

این مقام مسئول بیان داشت: در بازرسی از محل تعداد ۱۶ نفر از اعضای این باند حین مصرف مواد مخدر شناسایی و دستگیر شدند که طی تحقیقات اولیه در پلیس آگاهی به بزه انتسابی خود اعتراف کرده و عنوان داشتند که پس از شناسایی و اغفال افراد فقیر با وعده پرداخت درصدی از مبلغ دیه دریافتی ،با قساوت تمام اقدام به شکستگی های عمدی برروی آنان کرده و سپس با تصادف ساختگی، مصدومین حادثه را جهت مداوا به بیمارستان منتقل و با تشکیل پرونده از شرکت های بیمه، دیه دریافت می کردند.

این مقام مسئول عنوان داشت: این باند با وعده پرداخت درصدی از دیه دریافتی از شرکت های بیمه به افراد مصدوم آنان را در محلی تا دریافت دیه  نگهداری کرده و حتی از آنها در شهرهای دیگر نیز استفاده می کردند.

سرهنگ پورکاوه در تشریح ابعاد دیگری از جنایات این باند اظهار داشت: متهمان به منظور تسکین درد ناشی از شکستگی آنها را معتاد به مواد مخدر از نوع تریاک کرده بودند. .

سرهنگ ” پورکاوه ” در ادامه با بیان اینکه بررسی ها و برآوردهای صورت گرفته نشان می دهد که اعضای این باند به شیوه اشاره شده معادل ۶ تا ۸ میلیارد ریال از شرکت های بیمه کلاهبرداری کردند بیان داشت: در ادامه هشت نفر دیگر از همدستان این متهمان نیز در یک عملیات ضربتی دستگیر و به پلیس آگاهی شهرستان منتقل شدند .

فرمانده انتظامی شهرستان کاشان خاطر نشان کرد : در تحقیقات صورت گرفته مشخص شد که متهمان افراد غیر بومی هستند که با استفاده از این روش علاوه بر شهرستان کاشان، در شهرستان های بیرجند ، ، زاهدان ، مشهد ، کرمان ، قزوین، بجنورد ،طبس و اردبیل نیز از سال گذشته تاکنون تشکیل پرونده داده و منتظر دریافت دیه بودند که با هوشیاری ماموران دستگیر و تحویل قانون شدند.

**پلمپ ۶۹ واحد صنفی متخلف در اصفهان

 در پی اجرای طرح بازدید و نظارت پلیس بر واحد های صنفی تعداد ۶۹ واحد صنفی متخلف به دلیل نداشتن پروانه کسب و عدم رعایت مقررات مربوطه در شهر اصفهان پلمپ شدند.

سرهنگ “اکبر عاصمی” رئیس پلیس امنیت عمومی استان اصفهان در تشریح طرح به خبرنگار پایگاه خبری پلس گفت: در راستای ارتقاء امنیت اجتماعی و ساماندهی صنوف فاقد پروانه کسب، طرح نظارت و کنترل بر اصناف در شهر اصفهان توسط ماموران اداره نظارت بر اماکن عمومی این پلیس به مدت هشت روز اجرا شد.

وی اظهار داشت : در همین راستا ماموران از هزار و ۱۰۳ واحد صنفی بازدید به عمل آوردند که در جریان این بازدید ها تعداد ۶۹ واحد صنفی متخلف به علت نداشتن پروانه کسب و عدم رعایت قوانین و مقررات مربوطه با دستور مقام قضایی پلمپ شدند.

این مقام انتظامی از صدور اخطاریه پلمپ برای ۱۱۴ واحد صنفی دیگر خبر داد و عنوان داشت: در صورتی که متصدیان واحدهای مذکور در مهلت داده شده اقدام به رفع معایب و نواقص و تذکرات ارایه شده از سوی ماموران عمل نکنند با برخورد قانونی پلیس مواجه خواهند شد.

رئیس پلیس امنیت عمومی استان با اعلام تداوم و تشدید این گونه برنامه ها و اقدامات کنترلی و نظارتی پلیس، از عموم شهروندان خواست، در صورت مشاهده هرگونه تخلف، موضوع را به مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ اطلاع دهند.

**کشف جاساز ۲۲۶ کیلو تریاک در شاسی گریدر

در عملیات ماموران ایست و بازرسی شهید رشیدی فرماندهی انتظامی شهرستان خورو بیابانک بیش از ۲۲۶ کیلوگرم تریاک در بازرسی از یک دستگاه گریدر کشف شد.

سرگرد”نعمت خلیلی”، فرمانده انتظامی شهرستان خورو بیابانک در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس اظهار داشت: مأموران استان  به منظور مبارزه با کالای قاچاق  و ارز  که در محور های مواصلاتی افدام به ایست و بازرسی کرده بودند،  ،حین کنترل خودروهای عبوری به یک کامیون  گردیدر مشکوک و آن را متوقف کردند.

وی افزود: پس از متوقف شدن خودرو، ماموران در بازرسی دقیق از گریدر تعداد ۹۸ بسته حاوی مواد مخدر تریاک به مقدار ۲۲۶ کیلو و ۴۰۰ گرم که به طرز ماهرانه ای با شگرد آغشتگی به روغن سوخته و گریس در قاب شنی و شاسی طرفین گریدر جاساز شده بود کشف شد.

این مقام مسئول عنوان داشت: در این خصوص راننده خودرو دستگیر و جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شد.

**انهدام باند قاچاق مواد مخدر

 اعضای یک باند پنج نفره که قصد انتقال محموله ۱۰۰ کیلویی مواد افیونی به سمت تهران را داشتند در عملیات ماموران فرماندهی انتظامی شهرستان شاهین شهر و میمه دستگیر شدند.

سرهنگ رجبعلی مختاری، در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس اظهار داشت: ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر شهرستان شاهین شهر و میمه با اشرافیت علمی و تخصصی خود از عبور اعضای باند قاچاق مواد افیونی از مسیر مطلع و بلافاصله موضوع دستگیری آنان را در دستور کار خود قرار دادند.

این مقام مسئول عنوان داشت: ماموران با اقدامات اطلاعاتی  دریافتند که اعضای این باند محموله ای از مواد مخدر را از شیراز در داخل پنج دستگاه خودروی سواری بارگیری کرده و قصد دارند با عبور از محورهای مواصلاتی شهرستان محموله مذکور را به تهران انتقال دهند .

وی افزود: در این راستا اکیپی از مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر شهرستان  با کمین کردن در محورهای مواصلاتی و با همکاری مأموران کلانتری ۱۲ شاهین شهر ،  موفق شدند ۵ دستگاه خودروی قاچاقچیان قبل از ورود به شاهین شهر شناسایی و متوقف کردند

سرهنگ مختاری عنوان داشت: در این عملیات پنج راننده که همگی از اعضای این باند حرفه ای قاچاق مواد مخدر بودند دستگیر و مقدار ۹۰ کیلو تریاک و ۱۰ کیلو هروئین در بازرسی از خودروهای آنان کشف شد.#

نقش خبرنگار در امنیت جامعه

یکی از مهمترین نقش هایی که خبرنگاران در جامعه ایفا می کنند ایجاد احساس امنیت در تمامی ابعاد اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و روانی و … است زیرا آنان می توانند با هدایت افکار عمومی نقش تاثیر گذاری در رشد و پیشرفت و تعالی کشور داشته باشند.

رسانه و احساس امنیت

امروزه صاحب نظران علوم ارتباطات با اذعان به توانایی شگرف رسانه‏های جمعی در شکل دهی افکار، نگرش‏ها و رفتار افراد، مطالعات مختلفی را در مورد سنجش میزان و نوع تأثیرات رسانه‏ها انجام می‏دهند. آنان بیان می‏دارند که وسائل ارتباط جمعی قادرند با کارکردهای منفی و تخطی از اخلاق رسانه‏ای، سلامت فکری و اخلاقی آحاد جامعه را تهدید کنند و الگوهای نابهنجار رفتاری را در جامعه تثبیت نمایند و از سوی دیگر می‏توانند با توجه به کارآیی و توان رسانه‏ها، نرخ وقوع انحرافات اجتماعی را کاهش دهند.

برخی از کارشناسان بر ضرورت اطلاع رسانی بهنگام، جامع و مفید درباره وقوع جرم و علل شکل گیری آن با هدف جلوگیری از دامنه جنایات تاکید می کنند.

اما برخی دیگر معتقدند که گروهی از مطبوعات و بعضاً سیما شیوه های ارتکاب جرم را بر اصل اطلاع رسانی ترجیح داده اند که باید در این باره، روش ها را بازنگری کرد.

در این نکته شکی نیست که از زمان وقوع جرم تا زمان انتشار آن فاصله ای بسیار کوتاه وجود دارد. هیچ خبری را نمی توان سربسته نگاه داشت بلکه اصرار بر این شیوه نادرست زمینه گسترش شایعات و افزایش شاخ و برگ های یک حادثه را ایجاد می کند.

یک رسانه می تواند مخاطبان خود را به درستی هدایت کند یا افرادی پرخاشگر و خشونت طلب و سرکش را پرورش دهد. خبرهای حوادث نیز به سهم خود نقشی تاثیرگذار در این بازپروری دارند.

قتل، جنایت و اختلافات خانوادگی، انواع سرقت و درگیری از جمله موضوعاتی هستند که مورد توجه مخاطبان رسانه ها قرار می گیرند. این در حالی است که در انعکاس حوادث از آنجایی که فاقد تحلیل کارشناسی است، تاثیر نامطلوبی بر خوانندگان و در نتیجه کاهش احساس امنیت در بر دارد.

امروزه تقریباً همه رسانه ها درباره این قبیل جرایم خشونت آمیز مطالبی را درج می کنند. انتشار مکرر اینگونه اخبار بر ذهنیت مردم تاثیر نامطلوبی گذاشته و احساس ناامنی را در سطح جامعه تقویت می کند که البته این امر نیازمند بررسی و کنکاش و ارزیابی دقیق کارشناسان و متولیان امر است.

توجه به آثار منفی رسانه از دیرباز مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است و پیوسته تحقیقات بسیاری درخصوص نقش رسانه ها در ارتکاب جرایم و حتی ناامنی صورت گرفته است.

وقتی سخن از امنیت روانی و پیوند آن با عملکرد رسانه می رود، مقصود ما این است که محتوای رسانه پس از پخش می تواند احساس امنیت خاطر، اعتماد، بر آورده شدن انتظارات و نیازها و دلگرمی را برای مخاطب به همراه آورد و ناامنی روانی یا عدم امنیت روانی آن است که محتوای رسانه پس از پخش، احساس ترس، اضطراب، بی ثباتی،اغتشاش ذهنی و … را در مخاطب ایجاد می کند.

وقتی که اخباری پیرامون اغتشاش، خشونت و اوباشگری در مطبوعات انتشار می یابد موجب ناامنی روانی می شود به عبارتی این اخبار در مخاطب از اینکه در دنیای پر آشوب زندگی می کند ایجاد بدبینی و ترس کرده و همین ناامنی روانی در فعالیت ها یا حیات اجتماعی نوعی اختلاف و بی اعتمادی و ترس و هیجان های کاذب و اضطراب در حیات اجتماعی و خانواده ها ظاهرمی شود.

نابسامانی اجتماعی و ناامنی اجتماعی هم قطعا در تخلفات فردی، بی توجهی به ضوابط یا بزهکاری تاثیر منفی خواهد گذاشت .

البته گزارش این گونه انحرافات اجتماعی توسط رسانه‏ها چنانچه با تحلیل و تبیین آسیب های آنها و به منظور حفظ جامعه از گسترش انحرافات صورت گیرد ، امری مفید، بلکه ضروری است که ضمن افزایش آگاهی مخاطبین رسانه‏ها، موجب می‏شود که رفتار اجتماعی خود را براین اساس تنظیم نمایند و از پیامدهای کجروی‏های اجتماعی در امان باشند. آنها باید در کنار ذکر حوادث، به جنبه عبرت آموزی حوادث جهت پیشگیری از وقوع انحراف توجه داشته باشند و در این راستا، به تحلیل انحرافات و راه های مبارزه با آن و شیوه های جایگزینی مثبت آنها اشاره نمایند و اگر به صرف نقل و ذکر انحرافات اکتفا شود، افزایش دامنه و نوع کارکردهای منفی رسانه‏ها دور از انتظار نخواهد بود.

اهمیت تعامل رسانه ها با پلیس

در اینجاست که اهمیت تعامل رسانه با پلیس به وضوح مشاهده می شود زیرا که رسانه ها مهمترین پل ارتباطی نیروی انتظامی با مردم و جامعه هستند. بدون شک جامعه امروز در عصر حاضر که عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات می باشد بیش از پیش نیازمند اطلاعات صحیح و کامل از محیط پیرامونی خود و آگاه شدن از مسایل روز است. در این میان مطبوعات و رسانه های گروهی به جهت دسترسی آسان اقشار مختلف مردم از اهمیت بالایی در اطلاع رسانی برخوردار است.

هر چند هر روز مردم به نحوی با نیروی انتظامی مرتبط می شوند و از عملکرد آن در زندگی جاری خود موثر شده و حضور این نیرو را روزمره احساس می کنند و همین تجربه مستقیم زندگی با نیروی انتظامی نگرش آنان را شکل می دهد، ولی این نگرش بی تاثیر از عملکرد رسانه ها به عنوان مهمترین و عمومی ترین پل ارتباطی نیست. حتی می توان چنین ادعا کرد که رسانه ها می توانند نقش مهمی در سمت و سو دادن به نگرش مردم برحسب نوع و پوشش خبری و تحلیلی بر عملکرد نیروی انتظامی داشته باشند، از این رو درصد میزان و نوع پوشش عملکرد ناجا در رسانه ها می تواند اهمیت یابد.

نشر و توزیع خبر های مرتبط با عملکرد نیروی انتظامی می تواند از زوایای گوناگونی مورد بررسی قرار گیرد که مرور و تحلیل اخبار منتشره از سوی رسانه های مکتوب یکی از این روش ها است.

از آنجا که مقوله ایجاد احساس امنیت در جامعه توسط اصحاب رسانه یکی از نکات قابل توجه در این عرصه می باشد لازم است تا همواره تعامل مستقیم و مستمری بین رسانه ها و پلیس فراهم گردد که این تعامل مفید می تواند بد آموزی ها را به آموزش های صحیح و احساس نا امنی را به احساس امنیت تبدیل نماید.

مسلم است که اگر اطلاعات و آگاهی از واقعیت های جامعه و انواع جرایم در رسانه ها منتشر شود زمینه آمادگی و هوشیاری و مشارکت مردم و هم سایر دستگاه های مسئول سطح جامعه بیشتر فراهم شده و بیشتر نسبت به مسئولیت های خود عمل می کنند.

سرهنگ جواد درستکار – رئیس مرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی استان اصفهان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا