پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

برگزاری مجموعه نشست‌های یکروزه هنری ویژه کودک و نوجوان/برگزاری حلقه‌ طنز نصف جهان در عمارت سعدی

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل ازروابط عمومی حوزه هنری استان اصفهان، این مجموعه نشست ها با هدف استفاده از ظرفیت‌های ادبی، هنری و علمی موجود و معرفی مفاهیم اصیل آموزشی، تربیتی و دینی برای گروه سنی کودک و نوجوان در قالب رشته‌های مختلف هنری مرتبط با کودکان و نوجوانان برگزار شد.

در این مجموعه نشست های یکروزه ورک شاپ هنرهای نمایشی، نشست مباحث شعر و رونمایی از کتاب “بچه های تپه سوم”، نشست تصویرگری کودک ، اکران فیلم “بیست و یک روز بعد” به ترتیب در خانه هنرمندان، ساختمان سپهر و پردیس سینمایی چهارباغ انجام شد.

** از تئاتر برای ارتقاء سلامت کودک استفاده می کنیم

نخستین نشست از مجموعه نشست های هنری ویژه کودک و نوجوان، ورک شاپ هنرهای نمایشی بود که با عنوان ورک شاپ “چگونگی تبدیل داستان به نمایش ” با حضور دکتر حسن دولت آبادی مدیردفترتئاترکودک مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در خانه هنرمندان اصفهان برگزارشد.

در این ورک شاپ که از ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۸ برگزارشد دکتر دولت آبادی گفت: بچه ها کم می دانند و قرار است که بیشتر بیاموزند و چون بازی را دوست دارند از تئاتر برای ارتقاء سلامت کودک استفاده می کنیم تا به او آنچه را باید بداند بیاموزیم.

مدیردفترتئاترکودک مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با اشاره به اینکه تئاتر یک امکان است نه هدف افزود: هدف ما در حوزه کودک و نوجوان تئاتر نیست بلکه باید بدانیم که اساسی ترین کار را برای کودکان و تأثیر بر روی آنان در این نوع تئاتر انجام می دهیم.

وی تصریح کرد: بخشی از آنچه شخصیت امروز ما را می سازد بازی های دوران کودکی ما هستند و این بازیها تمرین برای زندگی در بزرگسالی است. منظور ما از تئاتر تنها سرگرم کنندگی نیست بلکه سرگرم می کنیم تا تأثیر بگذاریم و وقتی به سراغ تئاتر کودکان می رویم تئاتر برایمان یک ابزار است.

در این ورک شاپ داستان های چوپان دروغگو و ماه پیشونی نقد و بررسی شد و پایان داستان چوپان دروغگو بازنویسی شد.

**دغدغه ما کودکان هستند

دومین جلسه از مجموعه نشست های هنری ویژه کودک نیز نشست مباحث نظری شعر با حضور محمود پوروهاب و بابک نیک طلب با موضوع (نقش انقلاب اسلامی بر گستره شعر کودک و نوجوان ایران) و رونمایی از کتاب “بچه های تپه سوم” با حضور محمد کاظم اخوان و حسن احمدی به همراه سیدحمیدرضا طالقانی (راوی کتاب) در ساعت ۱۷ الی ۱۸:۳۰ بود که در سالن خانه هنرمندان برگزار شد.

در نشست مباحث نظری شعر بابک نیک طلب گفت: دغدغه اصلی ما کودکان هستند و باید دید آیا توانسته ایم در آثارمان به نیازهای آنان پاسخ بگوییم یا نه ؟ و آیا دغدغه هایشان  مطرح شده است؟

محمود پوروهاب (شاعر کودکان و نوجوانان) در این جلسه گفت: شعر کودک و نوجوان در سی سال پس از انقلاب تأثیر خود را گذاشته است و به نتایج خوبی در زمینه ادبیات کودک و نوجوان رسیده ایم، و خوشبختانه اکنون شعرای آن شناخته شده اند و حتی در دانشگاه هم رشته تحصیلی ادبیات کودک و نوجوان ایجاد شده است.

وی افزود: شعر کودک و نوجوان از نظر موضوعی گسترش زیادی داشته است و حتی نگاه فلسفی و عرفانی نیز به آن وارد شده است.

** باید از خلق ادبی و هنری به عنوان سرمایه ملی حمایت کرد

محمد کاظم اخوان نویسنده مجموعه های تلویزیونی کودکان در مراسم رونمایی کتاب “بچه های تپه سوم” گفت: کتاب و تولید اثر ادبی یک سرمایه ملی است و از خلق ادبی و هنری به عنوان یک جریان و سرمایه ملی باید حمایت کرد.

محمد کاظم اخوان در خصوص این کتاب گفت: این کتاب یک خاطره داستان از حمیدرضا طالقانی در زمینه جنگ و ادبیات دفاع مقدس است. وفادار بودن به وقایع جنگ و همچنین صمیمیت و ساده بودن این کتاب از مزایای آن است و صمیمیتی که در این کتاب است اولین عنصر جذب مخاطب است، همچنین این کتاب دارای صحنه های جانداری است که نگاه خود را به خواننده تحمیل نمی کند و با شرح هر اتفاق برداشت آزاد را برعهده مخاطب می گذارد.

وی کتاب “بچه های تپه سوم ” را یکی از شواهد جریاناتی که در ادبیات دفاع مقدس اتفاق افتاد دانست و آن را جریان بالنده ی خواند که خاطره ماده اولیه آن است ولی ثبت خلاقانه خاطرات به لحاظ ادبی و هنری سبب تأثیر بیشتر آن شده است.

سید حمیدرضا طالقانی نویسنده کتاب “بچه های تپه سوم” با توضیح چگونگی انجام عملیات  این داستان را داستان یک شکست خواند و ادامه داد: این داستان شکست یک عملیات است اما مخاطب وقتی آن را می خواند احساس شکست نمی کند . اینکه دست به قلم شدم تا آن را بنویسم به این دلیل بود که اگر این کار را نمی کردم هیچ اثری از این عملیات برای نسل آینده نمی ماند.

**اکران ویژه فیلم “بیست و یک روز بعد”

نمایش ویژه فیلم “بیست و یک روز بعد” در ساعت ۱۶ الی ۱۸:۳۰ در پردیس چهارباغ اصفهان با حضور بهنام بهادری انجام شد و این فیلم که منتخب کودکان و نوجوانان در جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان در اصفهان شد با حضور این داوران کودک و نوجوان به نمایش درآمد.

فیلم سینمایی “بیست و یک روز بعد” یکی از تولیدات موفق حوزه هنری است که توسط محمدرضا خردمندان کارگردانی شده است.

**گروه تصویرگران کودک تشکیل می شود

در نشست تصویرگری کودک و نوجوان که آخرین نشست این روز بود به لزوم تشکیل گروهی از تصویرگران برای تصویرگری کتابهای منتشر شده زیر نظر حوزه هنری استان اصفهان پرداخته شد.

نشست تصویرگری با حضور امیرمسعودحلاج و محمدعلی ناصحی در ساختمان سپهر حوزه هنری برگزارشد و در آن مدیر خانه گرافیک حوزه هنری استان اصفهان به راه اندازی حوزه هنری کودک و نوجوان کشور در سال ۹۵ و توجه حوزه هنری به  موضوع کودک و نوجوان و همچنین انعقاد تفاهم نامه این مرکز با استانها در تولید آثار کودک و نوجوان اشاره کرد و گفت: در این زمینه تولید آثار هنری از جمله نمایش ، شعر و ادبیات کودک و تصویرسازی و تصویرگری کودک مد نظر است و در همین خصوص قصد داریم تا گروهی را به عنوان تصویرگران کودک در حوزه هنری استان اصفهان ایجاد کنیم و به تولید اثر در این زمینه بپردازیم و با برگزاری نشست های این گروه ، آن را فعال کنیم.

وی افزود: این جلسه نخستین جلسه برای آشنایی با تصویرگران در استان اصفهان بود و پس از این آشنایی قصد داریم تا با ارائه یک متن کوتاه از تصویرگران بخواهیم تا براساس آن آثار تصویرگری خود را ارائه نمایند و ضمن نمایش این آثار و افراد را در زمینه توانمندی خود طبقه بندی نماییم.

وی ادامه داد: گروه تصویرگران را در گرایش هایی که بهتر کار می کنند تقسیم بندی می کنیم و از آنان با توجه به نیازهای حوزه هنری در تولید آثار مختلف و کتابهای ادبی و غیره بهره مند می شویم.

مدیر خانه گرافیک حوزه هنری استان اصفهان وارد شدن به بازار کار حرفه ای و معرفی به انتشارات سوره مهر تهران برای تصویرسازی را نیز حاصل خروجی نهایی این جلسات دانست.

** آغاز حرکتی نو در اختتامیه مجموعه نشست های هنری ویژه کودک و نوجوان

اختتامیه مجموعه نشست های هنری ویژه کودک و نوجوان در ساعت ۱۹ الی ۲۱ روز یکشنبه ۲۹ مردادماه در سالن سعدی حوزه هنری استان اصفهان برگزار شد و در آن بچه هایی در رده سنی کودک و نوجوان به اجرای این اختتامیه در اصفهان پرداختند.

در مراسم اختتامیه که با حضور سیدصادق رضایی رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان کشور و دکتر مهدی احمدی فر رئیس حوزه هنری استان اصفهان در میان جمعی از هنرمندان رشته های مختلف هنری برگزار شد مجری برنامه، نوازندگان و عکاس و خبرنگار حاضر در جلسه را کودکان و نوجوانان تشکیل می دادند و سبب شدند تا فضایی کودکانه و جذاب برای این اختتامیه ایجاد شود، همچنین در این برنامه از فرزندان شهید مسلم خیزاب و شهید مرادی دو تن از شهدای مدافع حرم اصفهان تقدیر به عمل آمد.

سیدصادق رضایی رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان گفت: می خواستیم هفته هنر و ادبیات کودک و نوجوان را در نیمه دوم سال برگزار کنیم  و به نقد و بررسی فعالیت های هنری در خصوص کودکان و نوجوانان بپردازیم به همین دلیل به انعقاد تفاهم نامه ای با حوزه هنری استان اصفهان پرداختیم.

وی همچنین با اشاره به کتاب “بچه های تپه سوم” گفت: طالقانی با نوشتن خاطرات خود جنگ را نیمه کاره رها نکرد و اینک رزمندگان با نوشتن خاطرات خود می توانند به تولید محتوا برای هنرهایی که برای آیندگان نیاز است بپردازند.

وی ادامه داد: باید در اوقات فراغت و با کمک خانواده ها و مربیان ، کودکان و نوجوانان را با هنرهای مختلف آشنا کرد. کودکانی که هنر یادگرفته اند در آینده دارای بیان و سواد بیشتری هستند و ما مسئولیت داریم محتواها را شناسایی کنیم و به تولید اثر بپردازیم تا دست خانواده ها و علاقه مندان در انتخاب آثار باز باشد.

وی خاطرنشان کرد: محتوایی که تولید می شود هدفی دارد و مخاطب آن کودک و نوجوان است و وقتی اثری خلق می شود از خالقش جدا می شود اما با تولد یک کتاب بیش از صد کار فرهنگی و هنری را می توان انجام داد.

رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان با اشاره به اهمیت دوران کودکی در شکل گیری افراد گفت: اهمیت این دوران با توجه به اوقات فراغت برای تمامی دولت ها مسأله است و باید برای آن برنامه‌ریزی کنند زیرا از نظر جمعیتی بیش از ۳۰ درصد جمعیت کشور را کودکان و نوجوانان تشکیل می دهند.

دکتر مهدی احمدی فر رئیس حوزه هنری استان اصفهان، گفت: بسیار خرسندم در مراسمی هستم که اگرچه به ظاهر اختتامیه است ولی آغاز حرکتی نو در راستای تربیت نسلی است که از ذخایر آینده نظام جمهوری اسلامی ایران است.

وی کودکان و نوجوانان را نسلی دانست که اگر در مسیر تربیت درست قرارگیرند ضامن آینده کشور خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم این حرکت ها بتواند در تربیت نیرویی که برای کشور و آینده نظام و انقلاب اسلامی دخیل است موثر باشد، در حوزه هنرهای مختلف از جمله ادبیات، هنرهفتم ، هنرهای تجسمی، گرافیک و هنرهای نمایشی برنامه ریزی های مفصلی برای کودکان و نوجوانان خواهیم داشت و از امکانات موجود در استان نیز استفاده خواهیم کرد.

**برگزاری حلقه‌ طنز نصف جهان در عمارت سعدی

دفترطنز حوزه هنری استان اصفهان ، حلقه طنز نصف جهان را که دورهمی ماهانه طنزپردازان اصفهان است در اول این ماه برگزار می کند.

حلقه ی طنز نصف جهان عنوان نشست های ماهانه طنزپردازان اصفهان است که چهارشنبه اول هر ماه در عمارت سعدی برگزار می شود.

در این نشست ها به ارائه طنزخوانی تازه ترین آثار اعضا دفتر طنز و طنزپردازان اصفهان پرداخته می شود و اجرای آن را محمود سلطانی و حامد بذرافکن برعهده دارند.

حلقه طنز نصف جهان این هفته با حضور اعضای دفتر طنز در روز چهارشنبه ۱ شهریورماه ساعت ۱۸ در عمارت سعدی برپا می شود، در دعوت این دفتر آمده است ورود برای عموم آزاد بلکه واجب است!

**کارگاه « ذهن رنگی » در خانه هنرمندان برگزار می شود

خانه کاریکاتور حوزه هنری استان اصفهان، کارگاه ذهن رنگی را بات حضور کاریکاتوریست ها و کارتونیست های اصفهانی در خانه هنرمندان اصفهان برگزار می کند.

* کارگاه هفتگی خانه کاریکاتور اصفهان طبق روال به مباحث تخصصی پیرامون کاریکاتور می پردازد.

یکی از اهداف مهم این کارگاه ها آموزش تکنیک های اجرایی کارتون، تصویرسازی و روش های خلاقانه و… به اعضا و علاقه مندان می باشد.

در کارگاه این هفته با عنوان « ذهن رنگی »، عالیه مظاهری، گرافیست و کارتونیست به بررسی تاثیر رنگها در درک و تشخیص ما از محیط می پردازد. این جلسه بعدازظهر سه‌شنبه ۳۱ مردادماه ۹۶، ساعت ۱۷ در محل خانه هنرمندان برگزار می‌شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا