پیشخوانحوادث پلیسدسته‌بندی نشدهشهر و جامعهعناوین اخبار

آمادگی کامل پلیس اصفهان برای تامین امنیت مراسم های عزاداری ماه محرم//ساماندهی و انتظام بخشی پلیس یاران محرم

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از مرکز اطلاع رسانی فرماندهی نیروی انتظامی استان اصفهان، فرماندهی انتظامی استان اصفهان در آستانه فرارسیدن ماه محرم طی پیامی ضمن تسلیت ایام سوگواری شهادت حضرت ابا عبد اله الحسین (ع) به مردم شهید پرور و ولایتمدار استان اصفهان بر آمادگی کامل این فرماندهی برای تامین امنیت مراسم های عزاداری در سراسر استان تاکید کرد.

در این پیام آمده است، بار دیگر ماه محرم، ماه پیروزی خون بر شمشیر فرا رسید و ندای “یاحسین مظلوم” این بار نه در کوچه ها و خیابان های کشور اسلامی ما که در تمامی کشورهای منطقه و جهان طنین انداز شد تا لرزه بر اندام یزیدیان زمان اندازد و به آنان بفهماند که اسلامی که حسین و یارانش ۱۴۰۰ سال پیش برای آن جان خود را فدا کردند هنوز زنده است و زنده و پویا نیز خواهد ماند.

شایان ذکر است، همکاری و همراهی هیئت های مذهبی با نیروی انتظامی به منظور ساماندهی پلیس یاران محرم به نحو شایسته جهت برگزاری هرچه با شکوه تر و منظم تر مراسم های عزاداری ماه محرم انجام شده است و به یاری خداوند متعال، محرم امسال عموم مردم و عزاداران حسینی در استقرار نظم و انضباط مراسم ها یاری رسان خواهند بود و بی تردید عشق به ابا عبد الله (ع) موجب همکاری بیشتر مردم خواهد شد.

مجموعه فرماندهی انتظامی استان اصفهان نیز همگام و همدوش با خیل عظیم عزاداران حسینی با بسیج همه امکانات و نیروهای خدوم خود به برقراری نظم و امنیت مراسم های عزاداری ، تسهیل ترافیک و امداد رسانی به عزاداران خواهد پرداخت.

در ادامه به منظور برگزاری هرچه بهتر مراسم های عزاداری از مسئولان هیئت های عزاداری و عزاداران حسینی خواسته می شود تا بر رعایت نکات زیر اهتمام جدی داشته باشند:

۱-مسئولین محترم هیئت ها طوری برنامه ریزی نمایند که در هنگام حرکت دستجات عزاداری در معابر عمومی و خیابانها رعایت مقررات عبور و مرور را در نظر داشته و از ایجاد راهبندان جلوگیری گردد.

۲-از سوار نمودن عزاداران درکامیون و وانت بار امتناع گردد.

۳-به عزاداران محترم و هیئت های مذهبی توصیه می شود به منظور نظم بخشیدن و روانسازی ترافیک خیابان ها با ماموران انتظامی و راهنمایی و رانندگی در این ایام همکاری صمیمانه داشته باشند.

۴-به هیات ها و دسته های عزاداری تاکید می شود به منظور صیانت از نهضت عظیم کربلا، از انجام اعمال خرافی و دور از شأن اسلام که موجب وهن دین و مظهر بی نظمی و ناهنجاری اجتماعی است، در هیئت خود جلوگیری کنند.

۵-حفظ شئونات اسلامی توسط خواهران و برادران و عدم اختلاط خواهران در هنگام حرکت دستجات عزاداری و همکاری با مامورین نیروی انتظامی و پلیس یاران محرم

۶-حفظ احترام عزادارامام حسین(ع) و عدم جابجایی اعضای هیئت های مذهبی و عزاداران حسینی با وسایل نقلیه باربری اعم از کامیون و وانت.

۶-مسئولان هیات های عزاداری و تکایا، از نصب هر گونه داربست در معابر عمومی که موجب مسدود شدن خیابان و یا کندی عبور و مرور می شود پرهیز نمایند.

۷-به مسئولین هیات ها و دسته های عزاداری توصیه می شود در حرکت دسته های عزاداری و حین برگزاری مراسم عزاداری، بویژه در ساعات پایانی شب، رعایت حال بیماران و افراد مسن را بنمایند.

در پایان ضمن آرزوی قبولی عزاداری های خالصانه شما مردم مومن،شریف و شهیدپرور استان انتظار داریم که در این ایام پرفضیلت، نیروهای خدوم انتظامی را از دعای خیر خود فراموش نکنید ضمناً مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ و کلیه کلانتری ها و پاسگاه های سراسر استان به صورت شبانه روز آماده پاسخگویی به شهروندان می باشند.

**تصادف زنجیره ای با ۲ کشته و یک مجروح در آزاد راه امیرکبیر اصفهان

 معاون اجتماعی پلیس استان از برخورد چهار دستگاه خودروی سبک وسنگین با یکدیگر در آزاد راه امیرکبیر و فوت دو نفر و مجروحیت فرد دیگری خبر داد.

سرهنگ “جهانگیرکریمی” گفت : شب گذشته ماموران پلیس راه “اصفهان-کاشان” از تصادف دو دستگاه سواری سمند ، یک کشنده اسکانیا و یک کشنده رنو با یکدیگر در آزاده راه امیرکبیر مطلع و بلافاصله به محل اعزام شدند.

وی افزود: در اثر این حادثه رانندگی یکی از سرنشینان یک خودروی سمند فوت و یک نفر مجروح شد و سرنشین کشنده اسکانیا نیز جان خود را از دست داد.

این مقام انتظامی بیان داشت : در این حادثه رانندگی یک سواری سمند در آزاده راه امیرکبیر دچار نقص فنی می شود که کشنده اسکانیا، کشنده رنو و سواری سمند به شدت با یکدیگرو با خودروی سمند برخورد می کنند.

سرهنگ کریمی در پایان از رانندگان وسایل نقلیه مخصوصا رانندگانی که در عرصه حمل و نقل مسافر و بار فعالیت می کنند خواست، با سرعت مطمئنه و مجاز رانندگی کنید و با خودروی جلویی فاصله طولی مناسب داشته باشید تا بتوانید در مواقع خطر بهترین عکس العمل را داشته باشید و از وقوع حوادث جلوگیری کنید.

**اتوبوس مسافربری با ۱۳ کیلو تریاک در شهرضا

فرمانده انتظامی شهرستان شهرضا از کشف مقدار ۱۳ کیلو و ۷۵۰ گرم تریاک در بازرسی از یک دستگاه اتوبوس مسافربری و دستگیری چهار سوداگر مرگ خبر داد.

سرهنگ “حمید امیرخانی”  گفت : ماموران انتظامی مستقر در ایستگاه ایست و بازرسی شهید امامی شهرستان شهرضا حین کنترل خودروهای عبوری به یک دستگاه اتوبوس مسافربری مشکوک و آن را متوقف کردند.

وی افزود: در بازرسی از این خودرو مقدار ۱۳ کیلو و ۷۵۰ گرم تریاک که دریکی از صندوق های اتوبوس جاساز شده بود خبر داد.

سرهنگ امیرخانی بیان داشت: در این رابطه چهار سوداگر مرگ دستگیر و پس از تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان شهرضا در پایان خاطر نشان کرد، نیروی انتظامی با سوداگران مرگ و قاچاقچیان مواد افیونی برخورد قاطع و قانونی می کند و اجازه جولان و سرکشی به آنان نخواهد داد.

فین تک چیست

 تکنولوژی تقریبا همه‌ی جنبه‌های زندگی ما را از خرید کردن گرفته تا ارتباط با دوستان‌مان تغییر داده است، این تغییرات، صنعتِ خدماتِ مالی را کاملا دگرگون کرده‌اند.

در طول چند سال گذشته تعداد زیادی شرکت استارتاپ آغاز به کار کرده‌اند که از فناوری استفاده می‌کنند تا سرمایه‌گذاری، پرداخت قبوض و حتی وام گرفتن را برای مردم آسان‌تر کنند که به این فناوری مالی، فین تک می‌گویند.

این مسئله مخصوصا برای متولدین هزاره‌ی سوم جالب است. چون این افراد با گوشی موبایل بزرگ شده‌اند و می‌خواهند مبادلات مالی خود را نیز همان‌طور انجام بدهند که عکس‌هایشان را به اشتراک می‌گذارند یا درخواست شغل می‌کنند. شرکت‌های فناوری‌محور این مسئله را می‌دانند و روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند. متولدین هزاره‌ی سوم خدمات مالی را مثل کالای مصرفی می‌بینند که دیدگاه کاملا متفاوتی است.

با این حال فقط دیدگاه جدید این افراد در مورد بازارهای مالی نیست که این صنعت را ممکن کرده است. دلیل دیگر این است که این افراد داده‌ها را با فناوری ترکیب می‌کنند و به شرکت‌های مختلف کمک می‌کنند اطلاعات را به روش جدیدی جمع و آنالیز کنند. حالا این روش‌ها ممکن است برنامه‌های سرمایه‌گذاری شخصی باشند یا تأیید درخواست وام از طریق فرایندهای مختلف اداری.

فین‌ تک چیست؟

فین تک یا فناوری مالی، شرکت‌های متعددی را دربرمی‌گیرد که برای ارائه‌ی خدمات مالی از نرم‌افزار‌ استفاده می‌کنند. شرکت‌های فین تک معمولا از نوع استارتاپ هستند. این شرکت‌ها برای این به‌وجود آمده‌اند که مدل‌های معمول مالی را تغییر بدهند و نیز شرکت‌های بزرگ مالیاتی را که میانه‌ی خوبی با فناوری ندارند، دچار این تغییرات کنند. البته شرکت‌های بزرگ مالی هم اخیرا این نیاز را درک کرده‌اند و کم‌کم به فین تک روی می‌آورند تا ارائه‌ی خدمات مالی خود را بهبود ببخشند.

 

سرمایه‌گذاری جهانی در فین تک در سال‌های اخیر به بیشترین سطح خود رسیده است. هم‌اکنون فین تک به یک صنعت چند میلیارد دلاری تبدیل شده است. البته هنوز هم این صنعت را استارتاپ‌هایی کنترل می‌کنند که با استفاده از فناوری، راه‌‌حل‌های جدیدی برای خدمات و محصولات مالی ارائه می‌دهند.

فواید فین تک چیست؟

فین تک عملیات اقتصادی را برای مردم عادی نیز تغییر داده است و مردم عادی اکنون به خدماتی دسترسی دارند که قبلا فقط در اختیار افراد ثروتمندی بود که رتبه‌ی اقتصادی بالایی داشتند. برای مثال می‌توانیم به سرمایه‌گذاری اشاره کنیم. تکنولوژی و داده‌ها سرمایه‌گذاری را برای مردم عادی راحت‌تر و ارزان‌تر کرده‌اند. این یعنی امکاناتی که قبلا فقط برای سطح مالی خاصی رزرو شده بود الان در دسترس همه‌ی مردم قرار دارد.

حالا به وام‌دهی فکر کنید. در گذشته پذیره‌نویس داده‌های خیلی کمی برای بررسی ریسک کار داشت. در نتیجه درخواست افراد زیادی رد می‌شد یا افراد مجبور بودند سود زیادی را روی وام خود بپردازند. فین تک از اطلاعاتی برای بررسی مشتریان استفاده می‌کند که بانک‌های سنتی هرگز به آنها توجه نمی‌کردند و حالا مردم بیشتری می‌توانند به سرمایه‌‌هایی شخصی و تجاری دسترسی داشته باشند. هیچ‌کدام از این اتفاقات بدون سیستم‌های کامپیوتری قدرتمند و نرم‌افزارها و متخصصین داده که می‌توانند همه‌ی این اطلاعات را تحلیل کنند، ممکن نبودند.

وقتی صحبت از فین تک می‌شود تعداد متخصصین و خدمات، مخصوصا در خدمات مالی پایه‌ای‌تر مانند مسائل بانکی، سرمایه‌گذاری، وام‌گیری و پس‌انداز فراوان است. این شرکت‌ها همچنین در حال آغاز فعالیت‌هایی در جهت درخواست وام مسکن و حتی خرید بیمه هستند که امکانات بیشتری را در اختیار مشتریان می‌گذارند.

پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان اصفهان

**ضرورت عفاف در جوامع انسانی

امنیت روانی فردی و اجتماعی و ایجاد جامعه ای سالم در سایه بهداشت روانی، بحث در مورد عفاف، ریشه ها و پیشینه های آن را ضروری می نماید و نیازمند طراحی و مهندسی صحیح معرفتی در زمینه بهینه سازی روابط است.

 

از آنجا که آدمی موجودی اجتماعی بوده، از نظر روانی و اجتماعی نیازمند ایجاد روابط انسانی با همنوعان خود است، مبحث کیفیت ارتباط و چارچوب ها مطرح می شود. مسلّم است ارتباطات انسانی به ویژه در جوامع متمدن امروز، منحصر در روابط جنس های موافق با یکدیگر نمی شود، اگر چه حتی در صورتی که چنین بود، باز به بحث «عفاف» در کیفیت و پس زمینه روابط نیازمند بودیم.

گسترش جوامع انسانی با ابعاد گوناگون فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، گستره روابط بشر را وسعت بخشیده، چون میزان آسیب پذیری در چنین جوامعی بیشتر می شود، باید اصول و قواعدی جهت حفظ و سلامت این گونه روابط در نظر گرفت.

معمولاً در محیط کار و بیرون از کانون خانواده، حتی گاه درون خانه، نمونه هایی از روابط دو جنس مخالف چه از گروه محرم ها و چه از گروه نامحرمان دیده می شود که باید تعریف شده، متناسب با موازین و اصول شرعی و عرفی باشد، در غیر این صورت موجب بروز مفسده و ناامنی روانی و اجتماعی می گردد.

بنابراین لزوم ارتباطات انسانی به ویژه در گستره روابط دو جنس مخالف، اعم از محرم و غیر محرم، و ضرورت وجود امنیت روانی فردی و اجتماعی و ایجاد جامعه ای سالم در سایه بهداشت روانی، بحث در مورد عفاف، ریشه ها و پیشینه های آن را ضروری می نماید و نیازمند طراحی و مهندسی صحیح معرفتی در زمینه بهینه سازی روابط است.

مفهوم شناسی اصطلاحات

در روند تحقیق و پژوهش، به اصطلاحات و واژگان کلیدی برمی خوریم که درک و دریافت مفهوم آنها به صورت عملیاتی، راهگشای ما در فهم عمیق تر مسئله خواهد بود. اصطلاحات کلیدی در این نوشتار عبارتند از:

لزوم ارتباطات انسانی به ویژه در گستره روابط دو جنس مخالف،

اعم از محرم و غیر محرم، و ضرورت وجود امنیت روانی فردی و اجتماعی

و ایجاد جامعه ای سالم در سایه بهداشت روانی، بحث در مورد عفاف،

ریشه ها و پیشینه های آن را ضروری می نماید و نیازمند طراحی و مهندسی صحیح معرفتی

در زمینه بهینه سازی روابط است.

عفت (عفاف):

حالتی نفسانی (درونی) است که از چیرگی شهوت بر افراد جلوگیری می کند. راغب اصفهانی می نویسد: «العفّه حصول حاله للنفس تمنعها عن غلبه الشهوه.»

این واژه در قرآن کریم به معنای عفت و خودنگهداری آمده است: «وَ أَن یَسْتَعْفِفْنَ خَیرٌ لَّهُنَّ» و یا «الذین لا یجدون نکاحا …»،

خودنگهداری هم در مورد نُمودهای شهوانی است مانند آنچه در آیات مذکور آمده، هم در مورد مال حرام یا شبهه ناک مانند:

«وَ مَن کانَ غنیّا فَلْیَسْتَعْفِفْ؛ آن کس که توانگر است از خوردن مال یتیمی که تحت سرپرستی اوست خودداری ورزد.»

برای عفت معانی دیگری مانند «ترک شهوت و پاکی خوی و جسم» و «نگاهداشت از ارتکاب حرام و درخواست از مردم»، ذکر شده است که به نوعی هم معنای قناعت در آن نهفته است و هم معنای تقوا و خودنگهداری. از مجموع مطالب پیش گفته می توان دریافت که عفاف، نوعی حالت درونی است که انسان را از گناه باز می دارد و سکاندار هدایت رفتارهای بیرونی است. حجاب، پاکی نگاه و خیال و تفکر و … از مصادیق بیرونی و نماد عفاف هستند.

از تعریف راغب اصفهانی چند نکته مهم دریافت می شود:

۱ـ عفاف اکتسابی است و این مطلب از «حصول حالت» فهمیده می شود، یعنی تحصیلی (اکتسابی) است، نه ذاتی که در این وصف با حیا مشترک است.

۲ـ نوعی بازدارندگی و نگاهداشت در آن نسبت به تمام انواع شهوات وجود دارد و در این تعریف «غلبه شهوت» مطرح است که ظاهرا چیرگی آن بر عقل منظور است.

۳ـ عفاف حالتی است که به «نفس» آدمی برمی گردد، پس نر و ماده در آن راه ندارد (چون نفس فراتر از جنسیت است) و اختصاص به زنان ندارد. صفت و حالت عفاف باید در وجود مرد و زن نهادینه شود.

حیا

حیا ملکه ای است که انسان را از گناه و ارتکاب حرام دور می کند. حیا نیز از امور اکتسابی است زیرا با انجام معاصی، فرد از حیا جدا می شود. ملکه صفتی است که در نفس راسخ و استوار شده باشد و یا استعدادی است که در پرتو آن می توان کاری را با مهارت و ذوق انجام داد مانند استعداد ریاضیات. بنابراین ملکه حیا در نفس انسان راسخ می شود و در پی آن مهارت زیست پاک و دور از گناه به وجود می آید. در روایات، حیا از فرشته های خدا مطرح شده است.

عفاف، نوعی حالت درونی است که انسان را از گناه باز می دارد و سکاندار هدایت رفتارهای بیرونی است. حجاب، پاکی نگاه و خیال و تفکر و … از مصادیق بیرونی و نماد عفاف هستند.

حریم

حریم به معنای چیزی است که تماس با آن حرام بوده و به آن نزدیک نمی شوند. «الحریم: الذی حَرُم مَسّه فلا یُدنی منه».

حجاب

در لغت به معنای «المنع من الوصول، ممانعت از رسیدن به چیزی» است.

گفته شده که حُجْب و حجاب هر دو مصدر و به معنای پنهان کردن و منع از داخل شدن است. آیه شریفه «وَ مِن بَیْننِا وَ بَیْنِکَ حِجابٌ» شاهد بر این مدعا است. اگر چه در ادبیات عرب و زبان دین (آیات و روایات) برای بحث پوشش زنان از واژه «ستر» استفاده شده و کمتر به حجاب اشاره شده اما در کتب لغت به واژگان «امرأه محجوبه» به معنای زنی که خود را با نوعی پوشش پوشانده است، برمی خوریم. در مجموع می توان گفت حجاب ثمره عفاف درونی است که تظاهر و نُمود بیرونی یافته است و به نوع پوشش در ظهور اجتماعی افراد و در رویارویی با نامحرم گفته می شود.

«مستورات» به معنی زنانی است که دارای پوشش و ستر هستند و «محجوبات» به معنای زنانی که حفظ حریم می کنند و جدا از مردان هستند.

«ملکه» در لغت به معنای صفتی است که در نفس راسخ و استوار شده است، به گونه ای که از آن جدا نمی شود. گاهی از «خُلق» و گاه از «سجیه» به ملکه تعبیر می شود.

مروری بر انواع روابط انسانی

در بحث ضرورت بیان شد که لزوم ارتباطات انسانی و نیاز روانی و اجتماعی (حس تعلق) موجب ضرورت مبحث عفاف می شود. از این رو پیش از ورود به بحث اصلی باید به انواع ارتباطات انسانی پرداخته، جایگاه عفاف و حیا و دیگر مقوله های مورد نظر را در این مجموعه روابط یافت.

در یک نگاه کلی مجموعه روابط انسان ها در سه حوزه و حیطه شکل می گیرد: ارتباط با خود که در مقوله عرفان و کشف و شهود راه می یابد؛ ارتباط با خدا که در بخش عبادات و نیایش ها تجلی می یابد. اگر چه گستره این بخش بقیه موارد را نیز در بر می گیرد؛ و ارتباط با همنوعان در هر صنف و گروه که در مقوله علم اخلاق و ارتباطات به معنای اصطلاحی امروزی وارد می شود.

جدایی این سه حوزه و بحث روی هر یک بدون در نظر گرفتن حوزه دیگر کاری، غیر عالمانه و بی ثمر خواهد بود زیرا همواره این سه حوزه ارتباطی روی هم تأثیر گذاشته و از هم اثر می پذیرند.

بدون توجه به بُعد اوّل یعنی ارتباط با خود که مستلزم خودشناسی است، نمی توان ارتباط با خدا را تبیین نمود چرا که «مَن عرف نفسَه فقدْ عرف ربَّه» شناخت خود به شناخت خدا منتهی می شود. ارتباط با خدا در قالب های تفکر و خلوت با خود و بازنگری در امور زندگی (خودتحلیلی، خوداصلاحی و خودشکوفایی) رابطه فرد را در ارتباط با خداوند یکتا تقویت می کند و چگونگی ارتباط با خدا را شکل می دهد؛ همان گونه که ارتباط با خود و خدا شکل دهنده ارتباط با همنوعان است. ارتباطات انسانی ما برخاسته از نوع نگرش و تحلیل ما از مجموعه نظام هستی و جهان بینی ما است. انسان های یکتاپرست و خدامحور در ارتباط با مجموعه همنوعان خود در هر صنف و جایگاه که باشند، به حدود و حقوق الهی و انسانی افراد توجه دارند و از آن تجاوز نمی کنند زیرا می دانند، برایند حاصل تعدی از حدود خدا و ظلم به نفس است.

بنابراین مثلث ارتباطی و شناختی افراد (که از سه ضلع خود، خدا و همنوعان تشکیل شده است) نوع جهان بینی و چگونگی روابط انسان ها با یکدیگر و رفتارهای اجتماعی آنان را مشخص می کند، چنان که عفاف و حیا روابط و رفتارها را نظام مند و متناسب با حدود می کند. هنگامی که افراد جامعه حیاوارانه زندگی کنند، عفیفانه با یکدیگر برخورد می کنند و حدود و حریم ها را حفظ می کنند. در سایه انجام تکالیف و وظایف الهی و انسانی، به نشاط درونی و بیرونی نایل می شوند و حجاب آنها محصول سطوح زیرین است.

منابع :

ـ الراغب الاصفهانی، المفردات فی غریب القرآن، دفتر نشر الکتاب، چ اوّل، ۱۴۰۴٫

ـ مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، لبنان، مؤسسه الوفاء، چ دوم، ۱۴۰۳٫

ـ نراقی، مهدی، جامع السعادات، مطبعه النجف، النجف الاشرف، چ دوم، ۱۳۸۲٫

ـ جوادی آملی، عبداللّه ، زن در آیینه جلال و جمال، اسراء، قم، چ دوم، ۱۴۱۸٫

سرهنگ جهانگیر کریمی – معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا