شهر و جامعهعناوین اخبار

بهبود تصویر زیبای اصفهان با بازاریابی شهری

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان، شهرداری اصفهان در نظر دارد برای نخستین بار با اجرای «استراتژی بازاریابی اصفهان» از طریق شناساندن فرصت‌های موجود، برنامه‌ریزی بخش‌های مختلف بازار شهر و در نهایت ایجاد روابط بازاریابی، نسبت به جذب مخاطب به منظور انتخاب شهر اصفهان به عنوان مقصد گردشگری و سفر اقدام کند.

به اعتقاد کارشناسان، مناسب‌ترین راهکار خروج از بودجه تک‌محوری بر پایه نفت توسعه صنعت گردشگری است که البته این مهم با توسعه زیرساخت‌های کشور در بخش‌های مختلف از جمله معرفی شایسته جاذبه‌ها، بهبود و توسعه حمل و نقل، اقامتگاه‌ها، هتل‌ها و … رقم می‌خورد.

تقویت صنعت توریسم در شهرها، پایداری بازار گردشگری را سبب می‌شود که ضمن افزایش سطح اشتغال، بستری برای درآمد پایدار و رفاه شهروندان خواهد بود.

بر همین اساس شهر اصفهان در جایگاه مرکز استان و در قلب ایران به عنوان یکی از قطب‌های مهم گردشگری کشور، بر اساس آمارها، با وجود جاذبه‌های متنوع فرهنگی، تاریخی، مذهبی، جایگاه شایسته‌ای در عرصه بین‌المللی از لحاظ درآمدهای حاصل از گردشگری ندارد.

در این میان اصفهان با داشتن ظرفیت بالایی در جذب گردشگر می‌تواند در باز شدن کلید اقتصاد کشور نقش مهمی داشته باشد و این می‌طلبد همه سازمان‌ها و نهادها بر اساس وظایف در راستای معرفی، بازاریابی، رشد و بالندگی این شهر خصوصاً برای گردشگران خارجی تلاش کنند.

با توجه به حساسیت موضوع، و در آستانه فصل بهار و عید نوروز و جلوه‌گر شدن زیبایی طبیعت و حضور گردشگران داخلی و خارجی، دکتر مهدی جمالی‌ن‍ژاد شهردار اصفهان طی گفت‌وگویی اظهار کرد: امروزه در جوامع پیشرفته جنبشی با نام «ایجاد تصویر» به راه افتاده است که تغییرات شهرها را تحت‌الشعاع خود قرار داده است.

وی افزود: در این جنبش، فعالیت‌های خلاقانه و فرهنگی با افزایش ظرفیت نوآوری و کیفیت مکان در فضاهای شهری به ویژگی رقابتی شهرها شکل تازه‌ای بخشیده؛ چیزی که برای جذب گردشگران و افراد خلاق، بسیار مهم و حیاتی است.

شهردار اصفهان بیان کرد: همزمان با این حرکت، «بازاریابی شهری» راهبرد اصلی شهرها برای خلق یک «تصویر خوب»، زیبا و جذاب از مکان‌ها و فضاهای در اختیار آنها شده است.

وی افزود: اقتصاد جدید، شهرها را به سوی جست‌وجوی سازمان فضایی تازه‌ای از طریق تجدید ساختار شهری سوق داده که در آن، هنر و خلاقیت به عنوان عوامل کلیدی رشد نقش مهمی را ایفا می‌کنند، بنابراین برای خلق جذابیت‌های بصری و فضاهای خوشایند و مطلوب برای استفاده شهروندان و گردشگران، برنامه‌های نوسازی شهری به باز زنده‌سازی و سرزنده‌سازی فضاهای شهر توجه کرده‌اند.

جمالی‌نژاد با اشاره به اینکه امروزه بیش از ۶۰ شهر در سراسر دنیا خود را «شهر خلاق» می‌نامند، اظهار کرد: شهرهایی که از ظرفیت خلاقانه خود به شیوه‌های مختلفی نظیر تدارک تجارب فرهنگی از طریق هنرهای نمایشی و بصری یا برگزاری جشنواره‌هایی که نشانگر هویت کل شهر به عنوان بخشی از بازآفرینی شهری و راهبردهای بازاریابی شهری آنهاست، استفاده می‌کنند تا درآمد و اشتغال ایجاد کنند.

وی افزود: با توجه به نزدیکی نوروز به عنوان یکی از شاخصه‌های فرهنگی ما و ظرفیت بالای آن برای جذب گردشگر و درآمدزایی برای شهروندان، شهرداری اصفهان در نظر دارد برای نخستین بار با بهره‌گیری از ظرفیت‌های درونی شهرداری به صورت برنامه‌ریزی ‌شده، یکپارچه و مستمر با اجرای «استراتژی بازاریابی اصفهان» از طریق شناساندن فرصت‌های موجود، برنامه‌ریزی بخش‌های مختلف بازار شهر و در نهایت ایجاد روابط بازاریابی، نسبت به جذب مخاطب هدف (شهروند، گردشگر، سرمایه‌گذار و غیره) به منظور انتخاب شهر اصفهان به عنوان مقصد گردشگری و سفر اقدام کند.

شهردار اصفهان در ادامه تصریح کرد: از طریق استراتژی بازایابی اصفهان، شهرداری می‌تواند بستر لازم برای تحقق اهداف خود در زمینه توسعه اقتصاد پایدار و شهر تاب‌آور را فراهم کند، این استراتژی در نظر دارد شهرداری را به عنوان موثق‌ترین منبع اطلاعاتی برای آگاهی از فضاها، رویدادها، تجارب و خدمات منحصربه‌فرد در شهر اصفهان معرفی کند.

وی اضافه کرد: «پیاده‌سازی استراتژی بازاریابی اصفهان جهت برندسازی و بهبود تصویر شهر و توسعه گردشگری» به عنوان راهبردی ذیل هدف خرد «گسترش تبلیغات و فعالیت‌های رسانه‌ای شهرداری در سطح ملی و بین‌المللی» و به صورت ویژه تحت هدف کلان «اعتلای هویت و ایجاد یک تصویر ملی پویا از شهر» در برنامه اصفهان ۱۴۰۰ تعریف شده است.

جمالی‌نژاد افزود: دلیل انتخاب این راهبرد سودآوری و رونق بیشتر کسب و کارهای محلی مردم اصفهان و در نتیجه رشد اقتصادی شهر بوده و این راهبرد با تمرکز بر هدف اعتلای جایگاه اصفهان به عنوان شهر خلاق می‌تواند یک پارادایم یا الگوی تازه‌ای در برنامه‌ریزی‌های شهری ایجاد کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا