پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

برگزاری نمایشگاه “لهستان مستقل؛ لهستانیها” در موزه هنرهای معاصر

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، نمایشگاه “متولدین لهستان مستقل، لهستانی‌ها؛ کودکان اصفهان پس از ۷۵ سال به ایران بازمی‌گردند.” نمونه‌هایی از میراث لهستان را از طریق مجموعه‌ای منحصربه‌فرد از نگاتیو‌هایی که در استودیوی ابوالقاسم جلا نیم ‌قرن بعد از پایان یافتن جنگ ‌جهانی دوم یافت‌شده است، ارائه می‌کند.
آیین گشایش این نمایشگاه، که به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد ورود ۱۲۰۰۰۰ لهستانی به‌همراه ژنرال «وُوادیسواس آندرس» به ایران می باشد و ‌شامل ۶۷عکس‌دسته‌جمعی و تک پرتره‌های آتلیه‌ای و همچنین تصاویری از جامعه‌ی لهستانی‌هاست که در بیرون از استودیو عکاسی شده‌اند، روز سه شنبه ۱۸ مهرماه ساعت۱۶ درمحل موزه هنرهای معاصر اصفهان برگزار خواهد شد.
موزه هنرهای معاصر سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان تا دوم آذرماه سال جاری در گالری شماره یک میزبان عموم علاقه مندان به تماشای این آثار است.
بخشی از عکسهای این نمایشگاه که با حمایت موسسه آدام میشکویچ برگزار می شود شامل عکس هایی است که تاکنون به نمایش در نیامده است. عکس‌ها بخشی از مجموعه بزرگ نگاتیو‌های کشف شده توسط «پریسا دمندان» در استودیوی عکاسی ابوالقاسم جلا در شهر اصفهان هستند.
نمایشگاه عکس” متولدین لهستان مستقل، لهستانی‌ها” علاوه بر نمایش آثار در موزه هنرهای معاصر سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، در نگارخانه‌ مجموعه‌ فرهنگی، تاریخی کاخ سعدآباد تهران تا ۹ آبان‌ ۱۳۹۶ برگزار خواهد شد.
گفتنی است؛ در خلال جنگ جهانی دوم، مردمان ساکن در نواحی مرز شرقی جمهوری لهستان قربانی تبعیدی گسترده به اردوگاه‌های کار اجباری در اتحاد جماهیر شوروی شدند. با قطع روابط دیپلماتیک بین دولتِ در تبعید لهستان و اتحاد جماهیر شوروی، ارتش از طریق قزاقستان به ایران راه یافت. تبعید به سیبری حداقل چند صد هزار نفر از مردم لهستان را تحت تاثیر قرار داده بود. ۱۱۶۰۰۰ نفر از این شهروندان لهستانی با کمک ارتش ژنرال وُوادیسواس آندرس از جماهیر شوروی فرار کردند. این گروه ۳۰۰۰ یتیم را هم شامل می‌شد که در نهایت به‌همراه مراقبین و معلمان خود در اصفهان ساکن شدند. اقامت در اصفهان، تغییری کلی در شرایط آنها پدید آورد. پس از سال‌ها سختی در استپ‌های قزاقستان، بیابانهای ترکمنستان و تایگاهای سیبری، این یتیمان لهستانی خود را در سرزمین شاه پریان یافتند.
** برگزاری کلاس های آموزشی مرکز نجوم ادیب ویژه ترم پاییز
کلاس های آموزشی مرکز نجوم ادیب سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان ویژه فصل پاییز روزهای زوج و فرد برگزار می شود.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، کودک ستاره شناس، آزمایشگاه نجوم، نجوم ۱ و ۲ ویژه نوجوانان، نجوم رصدی از جمله کلاس های آموزشی روزهای فرد این مرکز است.
این کلاس ها از سوی مرکز نجوم ادیب سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان ویژه دانش آموزان دبستانی(اول تا ششم)، راهنمایی(هفتم تا نهم) و دبیرستانی ها(دهم و بالاتر) و همچنین خانم ها و آقایان علاقه مند به مباحث علمی و نجومی برنامه ریزی شده است.
کلاس ستاره شناس کوچولو ۱ و ۲، آزمایشگر کوچولو، کودک فضانورد، نجوم رصدی کودک، کارگاه کیهان شناسی و کار با تلسکوپ های رباتیک از جمله عناوین کلاس های آموزشی روزهای زوج این مرکز بوده که ویژه کودکان ۴ تا ۶ سال، دبستانی ها و کلاس های دهم و بالاتر برگزار می شود.
علاقه مندان برای آشنایی با برنامه های مرکز نجوم ادیب و کسب اطلاعات بیشتر می تواندن با شماره ۳۶۶۸۳۵۳۵ تماس حاصل کرده و یا به محل مرکز واقع در خیابان سعادت آباد، روبروی مقبره بانوامین مراجعه کنند.
** مروری بر ویژه برنامه‌های سازمان فرهنگی تفریحی در نوزدهمین شماره “دید در شهر”
نوزدهمین شماره ویژه نامه سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان با عنوان “دید در شهر” تهیه و در فضای مجازی منتشر شد.
نوزدهمین شماره ویژه نامه سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان با عنوان “دید در شهر” با مرور برنامه های فرهنگی، تفریحی و هنری در فضای مجازی منتشر شد.
مرور برنامه های برگزار شده در شهریورماه و اعلام برنامه های اجرایی سازمان فرهنگی تفریحی در ایام پاییز از مهمترین بخش‌های نوزدهمین شماره “دید در شهر” است.
گزارش ویژه برنامه های سازمان فرهنگی تفریحی شامل برنامه های “همگام با جوانان دیروز”، نشست های آلاچیق، نشست تخصصی مدام، اجرای نمایش های متنوع در تالار هنر و… در این ویژه نامه ارائه شده است.
شهروندان اصفهانی می توانند گزارش برنامه های نمایشگاه ها، اجرای تئاتر ها و برگزاری کلاس های فیلمنامه نویسی مراکز هنری از جمله تالار هنر، موزه هنرهای معاصر و هنرسرای خورشید و همچنین برپایی همایش های “عاشقانه آرام”، “جوانی فصل رویش” مراکز فرهنگی شامل خانه جوان، فرهنگسرای پرسش و … را نیز در این ویژه نامه بخوانند.
تصاویر و ویدیوهای برنامه های سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان نیز در قالب “کیوآرکد” در دسترس مخاطبین ویژه نامه است که علاقه مندان برای دریافت فایل پی دی اف این ویژه نامه می توانند به سایت esfahanfarhang.ir مراجعه کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا