اخبار صنعت، معدن و تجارتعناوین اخبار

افزایش تولید ۵۵ میلیون تن فولاد تا سال ۱۴۰۴به شرط افزایش صادرات امکان پذیر است

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان درنشست تخصصی «زنجیره فولاد در افق ایران ۱۴۰۴» گفت:در افق ١۴٠۴با فرض جمعیت ٩٠میلیونی حدود ٣٠میلیون مصرف فولاد خواهیم داشت. یعنی سرانه مصرف به  ٣٣٠کیلوگرم خواهد رسید،در حالی که سرانه فعلی مصرف فولاد کشور، حدود ٢٠٠کیلوگرم است.بر اساس برنامه باید به تولید۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ دست یابیم .این پیش بینی بلند پروازانه نیست اماهدفگذاری  ۵۵میلیون تن تولید فولاد به شرطی منطقی است که٢۵میلیون صادرات داشته باشیم. برای رسیدن به این رقم، باید توان رقابتی صنعت فولاد از لحاظ تکنولوژی تولید، نیاز بازار صادراتی و موانع ظرفیت در زنجیره تولید حتما مد نظر قرار بگیرد.
دکتر بهرام سبحانی افزود:تکمیل زنجیره فولاد،موازنه ظرفیت در زنجیره تولید،ظرفیت های غیر اقتصادی،پراکندگی واحد ها،ناقص بودن زنجیره فولاد،تکنولوژی تولید،بهره وری پایین نیروی کار،عدم توجه به بازار صادراتی چالشهای اصلی تولید رقابتی در ۵۵میلیون تن فولاد است.برای تولید ۵۵میلیون تن فولاد حدود ٨٠میلیون گندله، ٨۶میلیون تن کنسانتره و ١۶٨ میلیون تن سنگ آهن خام نیاز است که بر اساس برآوردهای کارشناسی، با کمبود ٩میلیون تن آهن اسفنجی، ۵میلیون تن گندله و ١۶میلیون تن کنسانتره سنگ آهن روبرو هستیم.
رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان افزود:ظرفیت بالقوه فولاد کشور ٣٠میلیون و و تولید واقعی ٢٠ میلیون تن است.یعنی ضریب بکارگیری ۶۶درصد می باشد.البته ضریب به کارگیری ظرفیت در فولاد مبارکه ١٠٠درصد است و با تمام ظرفیت تولید می کنیم.در گروه فولاد مبارکه زنجیره تولید فولاد تکمیل شده است و تولید ١٠/٣میلیون تن فولاداز سنگ تا رنگ را دنبال می شود.میانگین جهانی بهره وری نیروی کار در صنعت فولاد ٢نفر ساعت به ازای هر تن است.این عدد در فولاد مبارکه به ۵کاهش یافته و در چین به ٣رسیده است. در واقع فولاد مبارکه با افرایش  ظرفیت،بهره وری نیروی کار را افزایش داده است.
وی افزود:در صنعت فولاد بدون استراتژی مناسب به بیراهه رفته ایم. دولت باید از این به بعد سیاست گذار توسعه فولاد باشد. با واحدهای موجود کاری نداشته باشیم ولی از اکنون باید سیاست ها در جانمایی واحدها و تامین آب آنها را اصلاح کنیم.نیاز امروز فولاد ایران  اگرچه داشتن سند و نقشه راه است اما مشکل هدایت سرمایه گذاری ها به شدت احساس می شود و این به معنای عدم بنگاه داری دولت و هدایت سرمایه گذاری هاست.در حال حاضربزرگترین مشکل واحدهای کوچک مقیاس سرمایه در گردش آنهاست.
سبحانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت:این یک روند طبیعی است که قیمت های داخلی فولاد بالاتر از قیمت های صادراتی باشد . حتی در برخی کشورها  مثل کشورهای حوزه آمریکای جنوبی قیمت داخلی فولاد به دلیل ابزار حمایتی دولت ها دو  برابر قیمت صادراتی است.
وی تاکید کرد:تعرفه وضع شده از سوی اتحادیه اروپا تنها برای حمایت از صنعت داخلی و توازن در بازار واردات است و آنگونه که برخی در داخل کشور القا می کنند، جریمه نیست. این تعرفه شرکت به شرکت و  برحسب یورو است و برای مثال برای یکی از شرکت های روسی ٩۶یورو و برای فولاد مبارکه ۵٧/٧یورو است.
سبحانی افزود:کشورهای توسعه یافته دیگری نیازی به میلگرد و تیرآهن تولیدی ما ندارند و باید به سمت تولید و صادرات محصولات خاص‌تر مانند ورق خودرو برویم.بازاریابی صادراتی ورق فولادی با بازاریابی کالاهای مصرفی دیگر تفاوت دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا