بازار‌های مالی ، بورس و بانکعناوین اخبار

لزوم ورود نقدینگی جدید برای ادامه رشد شاخص بورس

ثبات قیمت دلار و سایر کالاها به خصوص قیمت کامودیتی ها برمیزان معاملات و شاخص کل بورس و بازار سرمایه تاثیر گذاشت و موجب نوسان های اندک شاخص کل در هفته گذشته شد .این در حالی است که شاخص کل پس افزایش های مداوم روز های گذشته، به عدد ۸۸هزار واحدی نزدیک می شود که این عدد مقاومت مهمی برای شاخص بورس محسوب می شود و عبور ازآن نیازمند ورود نقدینگی و تحریک بازار دارد، اما در حال حاضر افزایش  قیمت دلار وقیمت جهانی  فلزات اساسی تا حدود زیادی متوقف شده و همین موضوع می تواند احتمال شکستن این مقاومت مهم را تا حدود زیادی کم کند .

اخبار اقتصادی تاثیر گذار بر بازار سرمایه

سخنگوی دولت از ارسال بودجه سال آینده به مجلس قبل از نیمه آذر خبر داده و گفته رشد اقتصادی و تورم سال آینده به ترتیب ۷ و ۹ درصد برآورد شده است. همچنین افزایش حقوق کارمندان ۱۰ درصد و قیمت نفت ۵۰دلار در بودجه لحاظ شده است.

خبر دیگر اینکه مدیرعامل ایران خودرو از شروع تولید محصول جدید پژو ۳۰۱ با داخلی سازی ۴۰ درصدی از این هفته خبر داده است. اما در گروه مواد غذایی اخبار منتشر شده حکایت از تشکیل جلسه برای بررسی و تصمیمی گیری در خصوص  افزایش قیمت روغن نباتی و قند وشکر دارد، هر چند تاکنون تصمیمی در این رابطه اتخاذ نشده است، اماتشکیل جلسه ستاد تنظیم بازارباعث شد تا در روز های گذشته نمادهای مختلف این گروه مورد توجه فعالان بازار سرمایه قرار گیرند و بسیاری از نمادهای زیر مجموعه گروه قند و شکر با افزایش تقاضا و قیمت رو به رو شوند.از گروه دارویی نیز خبر رسیده که وزارت بهداشت قرار است بخشی ازبدهی داروسازان را پرداخت کند. مطالبات سنگین  شرکت های دارویی از سازمان های مختلف سبب شده تا این شرکت ها  تا مرز ورشکستگی پیش بروند ، اما در هفته گذشته رئیس سازمان غذا و دارو از پرداخت بخشی از مطالبات حوزه دارو در این هفته خبر داد. پرداخت بدهی شرکت‌های داروساز می‌تواند تنگناهای مالی این شرکت‌ها را تا حدودی کاهش دهد .

تاثیر آزاد سازی نرخ ارز فرآورده های نفتی

بر اساس مصوبه اخیر وزارت نفت،از این پس قیمت فروش خوراک مایع مورد نیاز صنایع پتروشیمی به جای محاسبه با نرخ ارز مبادله ای با نرخ ارز آزاد محاسبه خواهد شد. موضوعی که اجرای آن قطعی شده و به پالایشگاه ها هم ابلاغ گردیده است .اجرای این مصوبه باعث می شود تا قیمت هر کیلو خوراک مایع در حدود ۴۵۰ تا۵۰۰ تومان افزایش یابد. با توجه به اینکه اکثر شرکت های پتروشیمی از خوراک مایع استفاده می کنند، این موضوع سبب افزایش قیمت تمام شده محصولات پتروشیمی و به تبع آن افزایش قیمت مواد اولیه صنایع پایین دست مجتمع های پتروشیمی شده و موجب می گردد تا قیمت محصولاتی همچون محصولات بهداشتی و پلاستک در بازار افزایش یابد. این در حالی است که در قبلآ   نیز مصوبه دیگری  توسط شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران صادر شد که بر اساس آن، قیمت پایه بیش از ۲۰ قلم محصول ویژه نفتی دیگر افزایش یافت. به این ترتیب به نظر می رسد با تغییر شیوه نرخ گذاری فرآورده های غیر نفتی و خوراک مایع از دلار مبادلاتی به دلار بازار آزاد، بسیاری ازشرکت های فعال در حوزه پتروشیمی و شیمیایی و…آسیب خواهند دید، چرا که منبعد از رانت خوراک و دلار مبادلاتی  برای خرید مواد اولیه و خوراک مصرفی خود برخوردار نخواهند بود. شرکتهایی همچون شبهرن،شنفت،شرانول،شپاس وهمچنین سایر شرکتهای استفاده کننده از خوراک مایع از جمله این شرکت ها هستند، اما در مقابل شرکت های پالایشی و پالایشگاه ها می توانند تا مدتی از فروش فرآورده های نفتی خود به شرکت های پایین دستی به نرخ دلار بازار آزاد سود ببرند ،اما اینکه تاچه مدت و به چه میزان پالایشگاه ها می توانند از این مصوبه سود ببرند، به نحوه محاسبه موادخامی دارد که توسط وزارت نفت در اختیار پالایشگاه ها قرارمی گیرد.

 منبع :نسل فردا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا