شهر و جامعه

اجاره بهای موقوفات کمتر از درآمد روزانه مستاجران آنان است//تشکیل کمیته یاوران وقف سلامت و وقف //ضریح جدید امامزاده دختران موسی بن جعفر(ع) خوانسار رونمایی شد

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از  روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، در آستانه فرا رسیدن دهه وقف و در دیدار حجت الاسلام و المسلمین رضا صادقی مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی حمید رضا فولادگر اظهار داشت: ترویج بسیاری از شعائر اسلامی و همچنین فرهنگ شیعه در کشور به واسطه ایجاد موقوفات توسط واقفان نیک اندیش صورت گرفته است.

وی افزود: همچنین در گذشته واقفان خیر اندیش با وقف برای امور مختلف بسیاری از مسائل جامعه را در زمینه های مختلفی از جمله آموزش، بهداشت و سلامت، کمک به نیازمندان و…. برطرف می کردند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وقف به عنوان یک نهاد اجتماعی و اقتصادی محسوب می شود که کارکردهای بسیار زیادی در راستای ترویج فرهنگ و شعائر اسلامی، آموزشی و اقتصادی در جامعه دارد و باید به صورت ویژه به این امر نگاه شود و این موضوع یک نگاه ملی و عزم راسخ می طلبد که همه ارگان ها و نهادها باید برای ترویج فرهنگ وقف با سازمان اوقاف و امور خیریه به صورت هماهنگ اقدامات لازم را انجام دهند.

حمید رضا فولادگر خاطر نشان شد: یکی از مسائلی که باید برای مردم اطلاع رسانی شود و مردم را به آن بیش پیش آگاه کرد زیرا کارکرد وقف در حوزه اقتصاد و به خصوص اقتصاد مقاومتی بسیار مهم و تاثیرگذار است و بسیاری از مسائل را می توان با کمک این نهاد حل و فصل کرد زیرا که وقف مصداق بارز اقتصاد مقاومتی محسوب می شود و می توان با تکیه براین موضوع منویات مقام معظم رهبری(دامت برکات) را در جهت تولید اشتغال بر مبنای اقتصاد مقاومتی را محقق کرد.

وی در ادامه به نقش و جایگاه وقف در اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود: می توان با تشکیل کمیته هایی با حضور شرکت ها و نهادهای اقتصادی، خیرین و واقفان نیک اندیش در جهت ایجاد وقف های مشارکتی در زمینه اقتصادی و کارآفرینی برنامه ریزی و اقدام کرد و این موضوع اهتمام ویژه ای می خواهد و امیدوارم که به زودی این موضوع نیز تحقق پیدا کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون یکی از مسائلی که باید مورد توجه مردم و مسئولان قرار بگیرد این است که اجاره بهای موقوفات بسیار کم و ناچیز است به گونه ای که حتی درآمد یک روز مستاجر در موقوفات بیش از اجاره بهای ماهانه آن موقوفه است و این موضوع باعث شده تا هم حق موقوفه و واقف نیک اندیش به خوبی ادا نشود و هم اینکه با درآمد پایین موقوفات امکان اجرای نیت واقف را برای اداره اوقاف سخت کرده و این موضوع نیز موجب شده تا این اداره نتواند در راستای فرهنگ سازی و جذب واقفان نیک اندیش برای ایجاد وقف های جدید اقدام لازم را به خوبی انجام دهد.

حمید رضا فولادگر خاطر نشان شد: یکی از مواردی که می تواند در توسعه و ترویج فرهنگ وقف در سطح جامعه موثر باشد اجرای نیت موقوفات در سطح گسترده است که این امر نیز نیازمند بازنگری در اجاره بهای موقوفات و مستاجران این املاک است.

**تشکیل کمیته یاوران وقف سلامت بن رود

سرپرست نمایندگی اوقاف و امور خیریه بن رود گفت: در آستانه فرا رسیدن دهه وقف کمیته یاوران وقف سلامت بن رود تشکیل شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، امراله اصغری ورزنه اظهار داشت: در آستانه فرا رسیدن دهه وقف با هدف ترویج فرهنگ غنی و سنت حسنه وقف کمیته یاوران وقف سلامت بن رود تشکیل شد.

وی افزود: هدف از تشکیل این کمیته جذب خیرین نیک اندیش در راستای ایجاد وقف های جدید در حوزه سلامت، یهداشت و درمان و همچنین تهیه دارو و کمک به بیماران است.

سرپرست نمایندگی اوقاف و امور خیریه بن رود ادامه داد: اولین جلسه این کمیته با حضور دکتر دهقانرئیس مرکز سلامت ورزنه و دکتر دهقانی در محل مرکز بهداشت شهر ورزنه تشکیل و در ارتباط با راهکارهای مناسب جهت فعالیت این کمیته و جذب خیرین دور اندیش در راستای ایجاد وقف هایی در حوزه سلامت در شهر ورزنه به بحث گذاشته شد.

 **تشکیل کمیته یاوران وقف با عنوان پژوهش، تحقیق و فن آوری در مبارکه

سرپرست اوقاف و امور خیریه شهرستان مبارکه گفت: همزمان با دهه وقف کمیته یاوران وقف با عنوان پژوهش، تحقیق و فن آوری در شهرستان مبارکه تشکیل می شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، علی مبشری با اعلام ویژه برنامه های دهه وقف شهرستان مبارکه اظهار داشت: امسال نیز همچون سال های گذشته اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان مبارکه در دهه وقف با هدف اطلاع رسانی و ترویج فرهنگ وقف در سطح شهرستان برنامه های متنوعی را اجرا می کند.

وی افزود: با آغاز دهه وقف در روز پنجشنبه ۲۵ آبان ماه مراسم غبارروبی و عطر افشانی گلزار شهدا برگزار می شود همچنین در این دهه آیین های غبار روبی و عطر افشانی بقاع متبرکه شهرستان نیز برگزار می شود.

سرپرست اوقاف و امور خیریه شهرستان مبارکه ادامه داد: دیدار با خانواده های معزز شهدا، اعزام مبلغین بومی به سراسر بقاع متبرکه با هدف ترویج فرهنگ وقف، برگزاری نشست های صنفی با اصناف مختلف در جهت تشکیل کمیته وقف و همچنین ایجاد وقف های جدید، برپایی ایستگاه های سلامت با همکاری هلال احمر در جوار بقاع متبرکه، برپایی خیمه های معرفت و ایستگاه های همه واقف باشیم در جوار حرم مطهر امامزادگان شهرستان، برگزاری همایش وقف و رسانه، برگزاری نشست خبری با اصحاب رسانه، ایراد سخنرانی در قبل از خطبه های نماز جمعه و برگزاری جلسه شورای اداری شهرستان با محوریت دهه وقف و ارائه عملکرد اداره اوقاف و امور خیریه از جمله برنامه هایی است که در ستاد دهه وقف شهرستان برای بزرگداشت این دهه برنامه ریزی و در ایام اجرا می شود.

علی مبشری در ادامه اضافه کرد: همچنین با توجه به در پیش بودن رحلت رسول اکرم(ص)، شهادت امام حسن مجتبی(ع) و شهادت امام رضا(ع) ویژه برنامه های عزاداری نیز با هدف اجرای امینانه نیات واقفان نیک اندیش و از محل موقوفات منطبق در روز یکشنبه ۲۸ آبان ماه مصادف با ۲۸ ماه صفر همراه با قرائت دعای پرفیض کمیل در جوار بقاع متبرکه نیز اجرا می شود.

وی در ادامه بیان کرد: در دهه وقف نیز ۱۰۰۰ جلد کتاب فقهی، مذهبی و اجتماعی از محل موقوفات منطبق خریداری و به کتابخانه های حوزه های علمیه، کتابخانه های عمومی، بقاع متبرکه و مساجد اهدا می شود.

سرپرست اوقاف و امور خیریه شهرستان مبارکه خاطر نشان شد: باتوجه به مذاکرات قبلی که با اردوگاه اسدآباد، اداره آموزش و پرورش، دانشگاه آزاد اسلامی، کمیته امداد امام خمینی(ره) و دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده است در دهه وقف با این ادارات تفاهم نامه ای در جهت اجرای طرح ملی تربیت حافظان قرآن کریم امضا می شود.

علی مبشری در ادامه از تشکیل کمیته یاوران وقف با عنوان پژوهش، تحقیق و فن آوری در شهرستان مبارکه خبرداد و گفت: این کمیته همزمان با دهه وقف و با هدف ترویج فرهنگ و سنت حسنه وقف و با رویکرد ایجاد وقف های جدید در جهت برطرف کردن نیازهای روز جامعه با حضور اقشار و نخبگان دانشگاهی شهرستان تشکیل می شود.

**ضریح جدید امامزاده دختران موسی بن جعفر(ع) خوانسار رونمایی شد

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خوانسار گفت: ضریح جدید امامزاده دختران موسی بن جعفر(ع) خوانسار با حضور آیت الله خاتمی خوانساری، استاندار اصفهان و مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، حسن عمادی اظهار داشت: همزمان با سفر یک روزه استاندار اصفهان دکتر محسن مهر علیزاده و همچنین طی مراسمی با حضور آیت الله سید مرتضی خاتمی، مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان، امام جمعه، فرماندار و جمعی از مسئولان شهرستان خوانسار از ضریح جدید امامزاده دختران موسی بن جعفر(ع) خوانسار رونمایی شد.

وی در ادامه افزود: ضریح جدید این امامزاده جلیل القدر با ابعاد ۲ متر در ۳ متر و با هزینه ای بالغ بر ۴ میلیارد ریال از محل کمک های خیرین در مدت دو سال ساخته شده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خوانسار خاطر نشان شد: ساخت و نصب این ضریح با پی گیری های آیت الله محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری(دامت برکات) و آیت الله سید مرتضی خاتمی خوانساری محقق شد.

حسن عمادی گفت: آستانه امامزادگان دختران موسی بن جعفر (علیهم السلام) در شهرستان خوانسار، بخش مرکزی، شهر خوانسار، محله بیدهند واقع شده است.

وی در پایان بیان داشت: همچنین حجت الاسلام و المسلمین رضا صادقی مدیر کل اوقاف استان در سفر یک روزه خود به شهرستان خوانسار از روند اجرای پروژه های ساخت سردرب امامزاده احمد(ع)، ساخت رواق های این امامزاده و مرمت سرداب امامزاده احمد(ع) خوانسار نیز بازدید کرد و از پی گیری و زحمات اعضای هیئت امنای امامزاده تقدیر کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا