تیتر دوشهر و جامعهعناوین اخبار

ثبت سه وقف جدید برای مدارس علمیه استان اصفهان

 به گزارش سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین رضا صادقی در دیدار با آیت الله نمازی، اظهار داشت: طی چهار سال گذشته استان اوقاف و امور خیریه استان اصفهان رتبه نخست را در فعالیت های مرتبط با امور وقف را به خود اختصاص داده است و تنها در سال ۹۴ بعد از استان مازندران رتبه دوم کشور را کسب کرده ایم.

وی، با اشاره به اینکه، در بقعه سازی استان اصفهان حرف نخست را در کشور می زند، افزود: در استان اصفهان نیز شهرستان کاشان و شهرستان آران و بیدگل در بقعه سازی رتبه نخست را دارند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان خاطر نشان شد: استان خراسان رضوی ۲۵۰ امامزاده دارد، اما استان اصفهان دارای ۷۱۸ امامزاده است که بیشترین امامزادگان استان اصفهان در شهرستان های کاشان و آران و بیدگل و نطنز هستند.

حجت الاسلام و المسلمین رضا صادقی، با اشاره به اینکه، بیشترین کارهای عمرانی طی چند سال گذشته در بقاع متبرکه استان اصفهان انجام شده است، یادآور شد: امامزاده تقی ابن محسن ابن زین العابدین(ع) با هزینه ای بالغ بر ۸ میلیارد تومان از سوی ملااحمدی خیر نیکوکار ساخته شد.

وی افزود: همه تلاش اوقاف و امور خیریه استان در راستای تبدیل بقاع متبرکه استان اصفهان به قطب فرهنگی کشور بوده است و این امر نیز امروز با انجام امور مشاوره و خیمه های معرفت با حضور بیش از ۵۰۰ روحانی در جوار حرم مطهر امامزادگان به صورت ثابت، اقامه نماز جماعت، مشاوره وقف و پاسخگویی به مسائل اعتقادی و شرعی مردم در حال اجرا و پیگیری است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان از برگزاری مراسم جشن زوج های جوان طی سه سال متوالی خبر داد و اظهار داشت: امسال نیز مراسم جشن عقد یکصد زوج ناشنوا که هم زوج و هم زوجه هرد دو ناشنوا اما نخبه و سالم از ۱۲ استان کشور در اصفهان برگزارشد و مورد استقبال مردم قرار گرفت.

وی اضافه کرد: مراسم جشن و عقد ۲۵۰ زوج جوان طی یکسال در امامزاده شاه سید علی(ع) نائین شهرستان نائین برگزار شد و قرار شد از این تعداد زوج، زوج هایی که برای ازدیاد نسل شیعه فرزند دار شدند دعوت و از آنها تقدیر و تجلیل شود.

حجت الاسلام و المسلمین رضا صادقی از ثبت ۱۲۰ وقف جدید به ارزش بیش از ۵۰ میلیارد تومان در استان اصفهان از ابتدای سال جاری تاکنون خبرداد و افزود: خانم خیری هفته گذشته خانه ای چند طبقه نبش خیابان به ارزش یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان وقف کرد تا بخشی از طبقات برای تجاری و بخشی دیگر درآمد آن برای قرآن و نهج البلاغه و نشر معارف اهل بیت(ع) هزینه شود.

وی با بیان اینکه، بیشترین نیات وقف برای زوج های جوان، امور قرآنی و حوزه های علمیه بوده است، از سه وقف جدید برای حوزه های علمیه در سال جاری خبرداد و یادآور شد: زمینی به ارزش ۲۵۰ میلیون تومان از سوی یک خانم خیر برای تحقیق و پژوهش وقف شد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان همچنین از توزیع سه هزار بسته فرهنگی شامل لوازم التحریر از محل نیات واقفان نیک اندیش برای کمک به دانش آموزان بی بضاعت خبرداد و گفت: خیمه های معرفت و یاوران وقف و انجمن یاوران وقف در استان و شهرستانهای استان تشکیل شده است.

حجت الاسلام و المسلمین رضا صادقی، از اختصاص جیره خشک به زائرین اربعین حسینی خبرداد و افزود: این جیره خشک شامل کشمش، نخودچی، انجیل و بادام کوهی بود که از سوی مادران شهدا از جمله مادر شهید حسین خرّازی بسته بندی و از زائرین اربعین حسینی پذیرایی شد.

وی، با اشاره به اینکه وقف برای زلزله زدگان نیز در دستورکار اوقاف و امور خیریه استان اصفهان قرارگرفته است، افزود: در همین راستا حدود ۴۰۰ پتو و ۴۰۰ تشک و پشتی و یک تریلی آب معدنی حدود ۲۰ میلیون تومان وجه نقد برای زلزله زدگان استان کرمانشاه نیز اختصاص داده شد.

**دیدار مدیران ادارات اوقاف و امور خیریه سراسر استان با نماینده ولی فقیه در استان

سخنگوی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت: به مناسبت دهه وقف مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان به همراه جمعی از معاونان ستادی اداره کل و رئوسای ادارات اوقاف با نماینده ولی فقیه در استان دیدار و گفتگو کردند.

حامد جعفرزاده اظهار داشت: براساس برنامه ریزی های انجام شده و به مناسبت دهه وقف حجت الاسلام و المسلمین رضا صادقی مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان به همراه جمعی از معاونان ستادی اداره کل اوقاف استان و همچنین رئوسای ادارات اوقاف و امور سراسر استان با آیت الله طباطبایی نژاد نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان دیدار و گفتگو کردند.

وی افزود: در این دیدار که در دفتر امام جمعه اصفهان برگزار شد ابتدا نماز جماعت مغرب و عشاء به امامت آیت الله طباطبایی نژاد برپا شد و در ادامه نیز حجت الاسلام و المسلمین رضا صادقی مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان و تعدادی از معاونان ستادی اداره کل اوقاف به ارائه گزارش عملکرد خود در یکسال گذشته پرداختند.

مدیر روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ادامه داد: سپس نیز در ادامه آیت الله طباطبایی نژاد امام جمعه اصفهان پیرامون ترویج فرهنگ وقف، تکریم امامزادگان جلیل القدر و همچنین گسترش فعالیت های قرآن کریم توسط اداره اوقاف و امور خیریه برای حاضران به ایراد سخن پرداخت و از دستاوردهای اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان نیز تقدیر و تشکر کرد.حامد جعفرزاده گفت: این دیدار در روز یکشنبه ۵ آذر ماه برگزار شد

**مسجد فاضلین نراقی امامزادگان طاهر و منصور(ع) کاشان افتتاح شد

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کاشان گفت: پس از مرمت مسجد فاضلین نراقی امامزادگان طاهر و منصور(ع) کاشان این مسجد طی مرامسی افتتاح شد.

مهدی حافظیان اظهار داشت: آیین افتتاحیه مسجد فاضلین نراقی امامزادگان طاهر و منصور(ع) کاشان با حضور حجت الاسلام و المسلمین رضا صادقی مدیر کل اوقاف و امورخیریه استان اصفهان و جمعی از مسئولین شهرستان کاشان برگزار شد.

وی افزود: مسجد فاضلین نراقی امامزادگان طاهر و منصور(ع) متاسفانه به علت قدمت زیاد و همچنین فرسودگی شدید غیر قابل استفاده شده بود لذا با همت اداره اوقاف و امورخیریه کاشان و هیئت امناء امامزاده از محل موقوفات مجددا این مسجد بازسازی و مورد بهره برداری قرارگرفت.

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کاشان ادامه داد: این مسجد اقامه نماز جماعت علمای بزرگی همچون ملااحمد و ملامحمد نراقی را نیز به خود دیده است ملا احمد احمد و ملامحمدنراقی از علما و فقهای برجسته کشور می باشند که علوم فقه و اصول و حدیث و رجال و نجوم و ریاضی معقول و منقول و ادبیات و شعر تبحر خاصی داشته و زبان زد عام و خاص بوده اند این دو بزرگوار در سنه های بین ۱۱۸۵ لغایت ۱۲۹۷هجری قمری در این مسجد به اقامه نماز جماعت می پرداختند.

مهدی حافظیان خاطر نشان شد: در سال جاری مرمت این مسجد از محل موقوفات این امامزادگان جلیل القدر و با اعتباری بالغ بر یک میلیاردو هفتصدوپنجاه میلیون ریال مرمت و باسازی شد تا پس از دهها سال مجددا ندای اذان و اقامه نماز جماعت در این مجموعه به گوش مردم مومن و ولایتمدار شهر کاشان برسد.

وی افزود: گفتنی است شهردار سابق کاشان ناظم رضوی نیز در خصوص مرمت این بنای  چند صد ساله مساعدت و همکاری بی نظیری با اداره اوقاف و امور خیریه داشته است.

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کاشان گفت: حرم مطهر امامزادگان طاهر و منصور(ع) در محله ای با همین نام در کاشان واقع شده است.

**موقوفات به سمت نیازهای جامعه هدایت شوند

فرماندار خوانسار گفت: مسؤولان باید خیرین را به سمت وقف های مورد نیاز جامعه امروزی هدایت کنند.

سیدحسن شفعتی در همایش یاوران وقف با تبریک دهه وقف، اظهار داشت: جبهه مقاومت در مقابل انحرافات فتنه که با هدف براندازی اسلام و کشتار مسلمانان و تفرقه میان مسلمانان تشکیل شده بود، پیروز میدان شد و نیروهای مقاومت در جهان ثابت کردند که شیعه می‌تواند عامل روشنگری و ثبات باشد.

وی با اشاره به اینکه خوانسار شهر خیرین است، افزود: اقدامات خوبی در زمینه احیای موقوفات در سال جاری در شهرستان خوانسار انجام شده است و در این باب تقدیر از مسؤولان اوقاف خوانسار ضروری است.

فرماندار خوانسار با بیان اینکه مسؤولان باید خیرین را به سمت وقف مورد نیاز فرهنگ و نیاز جامعه امروزی هدایت کنند، گفت:‌ از سوی خیرین برای کمک به زلزله زدگان در مواقع اضطراری در شهر خوانسار وقف انجام شده است.

سیدحسن شفعتی تأکید کرد: وقف بهتر است متناسب با نیاز جامعه امروزی صورت گیرد چرا که وقف‌ نیات گذشته برای زمان حال مناسب نیست و ضروری است با نظر علمای شهرستان وقف‌های مورد نیات واقفان بروز رسانی شود.

وی عنوان کرد: امروزه دانش‌آموزان و دانشجویان بی‌بضاعت برای تحصیل نیازمند کمک مالی هستند و ضروری است وقف‌ برای تحصیل نیز صورت گیرد.فرماندار خوانسار با تأکید بر وقف‌ در زمینه درمان بیماران صعب‌العلاج، بیان کرد: حقوق شهروندی در دین مبین اسلام تعریف شده است و واقفین در امر باید متناسب با نیازهای امروز جامعه وقف انجام دهند چرا که وقف صدقه جاری و شجره طیبه‌ای است که برای توشه آخرت ذخیره می‌شود.

**وقف در سلامت و امنیت جامعه نقش اساسی دارد

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: وقف در سلامت و امنیت و استقلال جامعه و بالابردن میزان معرفت جامعه می تواند نقش مهمی داشته باشد اما از آن غفلت شده است.

 آیت الله عبدالنبی نمازی در دیدار مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان و مدیران ادارات اوقاف و امور خیریه منطقه شمال استان اصفهان، گفت: یکی از نشانه ها و دلائل غنی بودن اقتصاد و فرهنگ اسلامی توجه به موضوع وقف است.

وی با تأکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبر معظم انقلاب در همه عرصه ها باید تحلیل و تفسیر شود، افزود: نقش وقف در اقتصاد، سلامت و امنیت جامعه و نقش وقف در پیشرفت علم و توسعه علمی، سلامت جسم، سلامت روحی و فکری، ارتقای میزان معرفت جامعه و نقش وقف در مبارزه با فقر اگر به درستی تحلیل و تفسیر و تعریف شود بسیاری از مشکلات جامعه حل و فصل خواهد شد.

آیت الله عبدالنبی نمازی همچنین، نقش وقف در امنیت اجتماعی و سلامت خانواده و ازدواج را یاد آور شد و ادامه داد: اگر در جامعه اسلامی ازدواج جوانان آسان سازی شود از بسیاری منکرات و آسیب های اجتماعی جلوگیری خواهد شد، چرا که منشأ بسیاری از مشکلات اجتماعی به دلیل عدم تعهد افراد به خانواده است.

وی با بیان اینکه کارشناسان جرم شناسی، بیشترین جرم ها را به خانواده های فقیر نسبت داده اند که به دلیل محرومیت هایی که با آن روبرو هستند دست به جرم و جنایت می زنند، گفت: در وقف باید اولویت های امروز جامعه استخراج و به مردم معرفی شود تا براساس اولویت ها و نیازهای روز جامعه اقدام شود.

امام جمعه کاشان، نقش وقف در ارتقای معرفت جامعه را مهم قلمداد و عنوان کرد: وقف در کمک به ادامه تحصیل دانش آموزان، دانشجویان و طلاب که به دلیل فقر از ادامه تحصیل باز می‌مانند می تواند نقش مهمی داشته باشد، چرا که بین آنها استعدادهای درخشان زیادی وجود دارد.

به گفته وی، در بین دانش آموزان و دانشجویان و طلابی که به دلیل مشکلات مالی از ادامه تحصیل منصرف می شوند امکان اینکه برخی از آنها در آینده بتوانند به عنوان یک عالم و یا مفسر و دانشمند به جامعه خدمت کنند زیاد است.

آیت الله عبدالنبی نمازی گفت: اگر موقوفاتی در زمینه کمک به دانش آموزان و دانشجویان و طلاب وجود داشته باشد و از آنها حمایت شود و هزینه تحصیلات آنها و حتی تحصیلات خارج از کشور آنها تأمین ‌شود می تواند برای آینده جامعه مفید و موثر باشند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا