شهر و جامعهعناوین اخبار

اجرای نمایش “مراقبت های ویژه” در تالار هنر/

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از  روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، این نمایش، روایت عاشقانه ما بین سرباز و پرستاری در پس جبهه های جنگ و دفاع مقدس است، سرباز که برای دیدن پرستاری به بهانه نگهبانی از سرباز مجروحی دیگر به  بیمارستان می آید؛ پس از دیالوگ هایی با یک پرستار بالای سر مجروح، متوجه می شود که پرستار مورد نظر همان شخصی است که در طول نمایش، مشغول صحبت با او بوده است.

نمایش “مراقبت های ویژه” به کارگردانی “مهدی جوانمردی” و نویسندگی “محمدرحمانیان” از سوی دفتر تخصصی تئاتر سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان تا نهم آذرماه در تالار هنر به نمایش درمی آید.

دراماتورژ یا نمایش‌پردازی یکی از تخصص‌های مربوط به نمایش‌های تئاتری است که در این کار به عهده فهیمه سیاحیان بوده و متین برخوردار، فاطمه حسینی، محمدعیسی احمدی از جمله بازیگران “مراقبت های ویژه” هستند.

** برگزاری همایش بازنگری در تاریخ گذاری مسجد جامع اصفهان

همایش بازنگری در تاریخ گذاری دو قسمت از مسجد جامع اصفهان روز پنجشنبه نهم آذرماه در محل دانشگاه هنر برگزار می شود.

 این همایش با حضور “عبداله قوچانی” استاد سکه و کتیبه شناسی و پژوهشگر تاریخ هنر و معماری اسلامی روز پنجشنبه نهم آذرماه از ساعت ۱۶ تا ۱۸ برگزار می شود.

همایش بازنگری در تاریخ گذاری دو قسمت از مسجد جامع اصفهان از سوی مرکز اصفهان شناسی و خانه ملل سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان در محل سالن توحیدخانه دانشگاه هنر برگزار خواهد شد.

ورود در این همایش برای عموم علاقه مندان آزاد و رایگان بوده که علاقه مندان برای کسب  اطلاعات بیشتر می توانند با شماره ۳۲۲۴۵۱۸۴ تماس حاصل کنند.

کارگاه آموزشی سکه شناسی ۸ آذر ساعت ۱۵ بعدازظهر با حضور استاد عبداله قوچانی استاد سکه و کتیبه شناسی و کارگاه مُهرشناسی ۹ آذرماه با حضور دکتر مهناز رحیمی فر پژوهشگر تاریخ هنر اسلامی ساعت ۹ صبح برگزار می شود.

این کارگاه ها در محل مرکز اصفهان شناسی و خانه ملل جنب کلانتری ۱۱، روبروی موزه هنرهای تزئینی برگزار می شود که به ارائه مطالبی در خصوص مُهرهای سلطنتی اصفهان و سکه های قدیمی می پردازد.

علاقه مندان برای شرکت در این دو کارگاه می توانند با شماره ۳۲۲۴۵۱۸۴ داخلی ۱۵ تماس گرفته و نسبت به ثبت نام در کارگاه ها اقدام کنند.

** آشنایی با باغ های ایرانی در نمایش مستند “پردیس‌های خیال”

هفتمین نشست باغ ایرانی این بار به شکل متفاوتی و با نمایش مستند “پردیس‌های خیال” ساخته هادی آفریده با همراهی موزه حمام علیقلی آقا و دفتر تخصصی سینما در کتابخانه مرکزی میزبان علاقه‌مندان به این مباحث بود.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، در ابتدای برنامه، کشانی مدیر کتابخانه دیجیتال کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان با گرامیداشت هفته کتابخوانی و توجه به کتاب، گفت: هدف اصلی کتابخانه مرکزی نیز برنامه‌ریزی و سیاستگذاری ویژه برای فرهنگ‌سازی کتابخوانی در شهر اصفهان است.

وی به سایت کتابخانه دیجیتال شهرداری اصفهان به آدرس WWW.DLIM.IR اشاره کرد و افزود: این بخش به همت دوستان در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان با هدف دسترسی پژوهشگران و محققان در حوزه‌های مختلف علوم راه‌اندازی شده است.

وی با بیان اینکه پایگاه اطلاع‌رسانی باغ ایرانی متشکل از پوستر، کتاب، مقاله و … بوده، تصریح کرد: این پایگاه به منظور دسترسی بیشتر و بهتر پژوهشگران و دانشجویانی فعال در حوزه باغ ایرانی ایجاد شده است. ضمن اینکه مقرر شد تا بخش اطلاع‌رسانی سمینارها و فایل صوتی در بخش تاریخ شفاهی نیز به آن اضافه شود.

در ادامه هادی آفریده تهیه کننده و کارگردان مستند “پردیس‌های خیال” با اشاره به فعالیت خودش در بخش مستندهای شهری، گفت: نخستین مستند من در این زمینه “چنارستان” نام دارد که بیانگر تاریخ ۱۰۰ ساله خیابان ولیعصر تهران بوده و به بررسی تاریخ این منطقه می‌پردازد.

وی با اشاره به مستند “باغ‌های گمشده”، بیان کرد: این مستند نیز بیانگر داستان تخریب ۲۰۰ سال باغ‌های ایران ایرانی از زمان قاجار تا به امروز است.

آفریده در مورد چگونگی ساخت مستند” پردیس‌های خیال”، گفت: در سفرهای مختلفی که به نقاط مختلف کشور داشتم تصمیم گرفتم با ساخت مستندی از تمام باغ‌های ایرانی که در شهرهای مختلف ایران قرار دارند به منظور آشنایی بیشتر مردم با این باغ‌ها وارد عمل شوم.

وی با اشاره به مستند “پردیس‌های خیال” آن را مستندی پژوهش محور عنوان کرد و ادامه داد:  این مستند را خودم به خودم سفارش دادم ضمن اینکه تلاش شد علاوه بر رعایت اصول فیلم مستند با نشان دادن باغ‌های مختلف با مخاطب عام ارتباط برقرار کنم.

آفریده با اشاره به همکاری او با تلویزیون برای بیشتر دیده شدن این مستند، گفت: این فیلم در زمان خوبی از شبکه مستند پخش شد و توجه مخاطبان زیادی را به خود جلب کرد.

وی احیای باغ ایرانی را همردیف با احیای آب دانست و خاطرنشان کرد: برخی معتقدند با شرایط اقلیمی که امروزه ایران با آن درگیر است قادر به احیای باغ ایرانی نیست، در حالیکه اگر به گذشته نیز نگاه کنیم می‌بینیم بسیاری از این باغ‌ها نیز در گذشته در مناطق خشک ایجاد شده‌اند که عامل مهمی در آبادانی آن شهرها محسوب می‌شوند.

آفریده ادامه داد: باغ‌ها عامل مهمی در جلوگیری از فرسایش خاک و نگهداری از سفره‌های آب زیرزمینی به وسیله ریشه‌ها هستند، بنابراین بهترین راهکار برای تعدیل هوا و نگهداری از خاک ترویج و گسترش باغ ایرانی است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا