پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

قانون حمایت از معلولین باید به خوبی اجرا شود

Related image

سعید صادقی پیش از ظهر شنبه در نشست خبری که  به مناسبت هفته بزرگداشت معلولان برگزار شد ،با بیان این مطلب افزود : در کشور ما قانون حمایت از معلولان خوب نوشته شده است، اما این قانون نیاز به اجرای خوب نیز دارد.

وی با بیان اینکه در کشور حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر معلول وجود دارد که ۶۵ درصد آن‌ها مردان و ۳۵ درصد زنان هستند،افزود : باید به زنان معلول بیشتر اهمیت داد ،زیرا زنان دارای معلولیت نیازهای خاص خود را دارند و همچنین نقش مادری نیز ممکن است بر عهده آنها باشد و نیاز به حمایت‌های گسترده‌تری نسبت به مردان دارای معلولیت دارند.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به اینکه ۱۰ درصد از معلولان کشور در استان اصفهان زندگی می‌کنند، تصریح کرد : “اقدام فراگیر برای تحقق جامعه‌ای پایدار و پذیرای همه‌ی معلولان بدون قید و شرط” شعارامسال روز جهانی معلولان است که امیدواریم با تصویب هرچه سریع‌تر لایحه حمایت از حقوق معلولان تحقق یابد.

صادقی با بیان اینکه بیش از ۳۷ درصد از معابر و ساختمان‌های اصفهان برای معلولان مناسب سازی نشده است ،گفت :در حوزه حمل و نقل عمومی نیز کوتاهی‌هایی صورت گرفته است.

وی ادامه داد:تاکنون بیش از یک هزار و ۷۸۶ نفر از معلولان تحت پوشش بهزیستی استان وام اشتغال ویا کارت اشتغال دریافت کرده‌اندو بیش از ۹ هزار نفر از معلولان در استان اصفهان با داشتن مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد نیازمند شغل هستند.

وی  با اشاره به اینکه معلولان اصفهانی در همه عرصه‌های فرهنگی، دینی، ورزشی و … در کشور و جهان می‌درخشند، افزود: ما باید باور داشته باشیم که معلولان توانایی‌های زیادی دارند و نباید از این پتانسل غافل شویم.

صادقی به مشکل معلولان در حوزه اشتغال و مسکن و ازدواج دچار اشاره کرد و افزود: بزرگ‌ترین معضل اشتغال است و این در حالی است که دستگاه‌های دولتی نیز استخدامی ندارند.

وی  در ادامه با اشاره به اینکه در شش ماه اول یک هزار و ۷۵۰ نفر معلول در استان اصفهان برای کارآفرینی تسهیلات اشتغال دریافت کرده‌اند، ابراز داشت: ما در نظر داریم با توجه به عدم توانایی دولت در استخدام معلولان شرایط کاری را برای آنها در قالب کارگاه‌های کوچک و مشاغل خانگی ایجاد کنیم. اخیرا نیز برای فروش تولیدات معلولان در فضای مجازی تلاش کردیم، وسعی داریم آموزش هایی هم در حوزه بازاریابی و ایجاد بازار در فضای مجازی برای معلولان ایجاد کنیم.

**شهریه دانشگاه ازاد معلولین را پرداخت می کنیم 

مدیر کل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر بیش از یک هزار دانشجو تا مقطع دکترا داریم،تصریح کرد : شهریه تحصیلی تمام معلولانی که در دانشگاه آزاد تا سطح کارشناسی و حتی ارشد تحصیل می کنند را به طور کامل پرداخت می کنیم اما در مقطع دکترا تا سقف تعیین شده این کمک هزینه به دانشچویان پرداخت می شود .

صادقی با بیان اینکه در همه شهرستان‌های استان اصفهان شعب دانشگاه علمی کاربردی، پیام نور و آزاد وجود دارد، ابراز داشت: در حال رایزنی با این دانشگاهها برای تحصیل معلولان هستیم.

وی با بیان اینکه در استان اصفهان شورای هماهنگی مناسب‌سازی معابر برای تردد معلولان وجود دارد، افزود: این شورا به ریاست استاندار تشکیل و در حال احصای شرایط استان اصفهان در این زمینه است.

**در استان آزار فیزیکی معلولین نداشتیم

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان گفت: باید توجه داشت که در حال حاضر بیش از ۳۷ درصد فضاهای شهری اصفهان برای تردد معلولان مناسب سازی نشده است و نیازمند توجه بیشتر مسئولان است.

وی با اشاره به اینکه در همه روستاهای استان اصفهان معلولان شناسایی شده اند، تصریح کرد: شرایط لازم برای تحصیل همه معلولان استان اصفهان فراهم شده است.

صادقی با تاکید بر اینکه ما به شدت به دنبال معلول آزاری‌ها هستیم، افزود: در استان آزار فیزیکی نداشتیم و بیشتر در حوزه درمانی و مواد غذایی غفلت‌هایی را داشتیم.

وی اضافه کرد: در این زمینه یکی از مراکز تحت پوشش خود را پلمب کرده‌ایم.

 **قانون حمایت از معلولان بزرگ‌ترین سد پیش روی حمایت از معلولان است

مشاور استاندار اصفهان در امور معلولان در نشست خبری که به مناسبت هفته بزرگداشت معلولان برگزار شد، گفت : امروز مسئولان با انبوهی از کارهای انجام نشده مواجه هستندو هر بار بخشی از این کارها انجام نشده، سرباز می‌کند.

سید محمد منصوری با بیان اینکه در حال حاضر برگرداندن کرامت انسانی به معلولان در دستور کار است،اظهار داشت : در این زمینه به بلوغ اجتماعی نزدیک می‌شویم.

مشاور استاندار اصفهان در امور معلولان افزود: در حال حاضر قانون حمایت از معلولان بزرگ‌ترین سد پیش روی حمایت از معلولان است. در این زمینه از رسانه‌ها درخواست داریم تا با فضاسازی خبری، نسبت به تصویب نهایی این قانون اقدام کنند.

منصوری با اشاره به مناسب‌سازی اتوبوسهای شهری برای تردد معلولان ابراز داشت: در حال حاضر بیش از ۱۵۰ اتوبوس در این زمینه وارد شهر اصفهان شد و پس از مدتی جایگاه ویژه معلولان را از بین برده و در آن محل صندلی نصب کردند که نیاز به بازنگری جدی دارد.

وی با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی به علت انبوهی از وظایفی که بر عهده دارد تحت فشار قرار دارد، افزود: نیاز به توجه بیشتر به معلولان استان حس می‌شود و نباید از این امر غافل باشیم.

**بخش خصوصی و خیریه‌هاباید به کمک اشتغال معلولین بیایند

مشاور استاندار اصفهان در امور معلولان با بیان اینکه مجموعه‌های دولتی در ایجاد شرایط لازم در رسیدن معلولان به حقوقشان خیلی کند حرکت میکنند، افزود: این مجموعه‌ها حرکت دارند اما به اندازه نیازهای انباشته شده کافی نیست.

وی با تاکید بر اینکه نمی‌توان به بخشنامه‌ها اکتفا کرد، اظهار داشت: باید گفت که قانون سه درصد استخدام معلولان دچار اشکالاتی است و این قانون در حال بازنگری است.

منصوری با بیان اینکه در حال حاضر دستگاه‌ها استخدام خوبی ندارند، افزود: بیشتر استخدام‌ها در بخش خصوصی است که این بخش نیز الزامی ندارد و معلولان بیکار مانده‌اند.

وی با بیان اینکه دولت به تنهایی نمی‌تواند برای معلولان شغل ایجاد کند، ابراز داشت: بخش خصوصی و خیریه‌ها باید در این زمینه به کمک مردم بیایند.

مشاور استاندار در امور معلولان با بیان اینکه مسئولان باید در حوزه حمایت از معلولان بسترسازی کنند، اضافه کرد: دولت باید از بخش خصوصی برای اشتغال معلولان کمک کند و در این زمینه تسهیلاتی را در نظر بگیرد.

**۵۰ درصد از پیاده‌روهای شهر اصفهان برای تردد معلولان مناسبسازی شده است

معاون حمل و نقل و امور ترافیک شهرداری اصفهان  در نشست خبری که به مناسبت هفته نکوداشت معلولان برگزار شد با اشاره به اینکه در دو بعد سخت افزاری و نرم افزاری فعالیت‌هایی در خصوص هفته نکوداشت معلولان در معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: از جمله این برنامه‌ها پویش مردمی حمایت از معلولان با شعار «هوای معلولان شهرم را دارم» است که از امروز آغاز شده است و در سطح کشور تسری خواهد یافت.

علیرضا صلواتی  با بیان اینکه نهادینه کردن خدمت به معلولان در همه ابعاد از  اهداف راه‌اندازی پویش مردمی «هوای معلولان شهرم را دارم» است، بیان داشت : در این پویش همه شخصیت‌های فرهنگی، ورزشی، اصحاب رسانه و مسئولان در این زمینه تاکنون همکاری خوبی را داشتهاند.

وی با بیان اینکه  در هفته نکوداشت معلولان همه فضاهای تبلیغاتی در حوزه احترام به حقوق معلولان تزیین خواهد شد، افزود: همچنین سه شنبه‌های بدون خودرو نیز با محوریت حمایت از حقوق معلولان با همکاری دیگر نهادها برگزار خواهد شد.

صلواتی  ادامه داد:در بحث سخت افزاری نیز تاکنون ۵۰ درصد از پیاده‌روهای شهر اصفهان برای تردد معلولان مناسبسازی شده است.سیاست ما مناسب سازی تردد معلولان  است و برنامه‌ریزی های  خوبی در این زمینه داریم.

**اقدام اتوبوسرانی بی سلیقگی بوده است 

صلواتی افزود: برای این امر مناسب‌سازی فضاهای پیاده روها و تقاطعها در دستور کار قرار گرفته است و در حوزه پل‌های هوایی نیز در نظر داریم از آسانسور به جای پله برقی استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه در حوزه سیستم حمل و نقل عمومی و مناسب‌سازی این وسایل برای تردد معلولان اقدامات خوبی صورت نگرفته است، اضافه کرد: در این زمینه یادآور میشویم که در حوزه سامانه تندروی اتوبوسرانی اقداماتی را انجام داده‌ایم و سعی کردیم عمده خطوط سه گانه تندروی شهر اصفهان را برای این امر مناسب‌سازی کنیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با بیان اینکه ایستگاه‌های بهره برداری شده مترو اصفهان برای استفاده معلولان مناسبسازی شده است، اضافه کرد: تمام تلاش خود را برای بهبود کیفیت تردد معلولان به کار گرفتیم هر چند کار نکرده زیادی داریم.

وی با بیان اینکه در حوزه تاکسیرانی نیز سعی کردیم دو شرکت ویژه تاکسیرانی را برای استفاده از خودروهای مناسب‌سازی شده ویژه معلولان بکارگیری کنیم، اضافه کرد: در صدد توسعه این خدمات نیز هستیم.

صلواتی در ادامه در خصوص انتقاد مشاور استاندار اصفهان در امور معلولان نسبت به تغییر جایگاه ویژه مسئولان در ۱۵۰ اتوبوس شهر اصفهان و نصب صندلی در این بخش‌ها گفت: این اقدام بی سلیقگی از سوی اتوبوسرانی بوده که در حال بازنگری است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا