شهر و جامعهعناوین اخبار

اعترافات ذهن عصیان زده مکبث در پاتوق یکشنبه های تئاتر

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان اصفهان، در این برنامه که در ساعت ۱۶ روز یکشنبه ۱۹ آذرماه با حضور بسیاری از برجستگان تئاتر اصفهان ( مهدی شهداد، مریم موحدیان، امرالله احمدجو، شکل آبادی و…) در خانه هنرمندان این شهر برگزار شد، نمایشنامه “وقتی صابون برای شستن دست های مکبث کف نمی کند” با نمایشنامه قبلی محسن رهنما با عنوان “چند درجه سوء تفاهم در مقیاس اتللو” مقایسه شد.

مریم موحدیان با اشاره به اطناب در این نمایشنامه گفت: بسیاری از قسمت های این نمایشنامه قابل حذف بود و شاید با حذف آن قسمت ها به کل نمایشنامه هیچ لطمه ای وارد نمی شد.

وی افزود: بدون شک اگر در اصفهان، چند نمایشنامه نویس خوب داشته باشیم یکی از آنان آقای رهنما هستند.

وی ادامه داد: برخی از نمایشنامه ها قابلیت اجرای خوبی دارند و برخی دیگر نیز دارای قابلیت خوانش بهتری هستند، ولی این نمایشنامه قابلیت اجرایی کمتری دارد و به دلیل نثر شاعرانه ای که دارد برای خوانش مناسبت تر است.

موحدیان همچنین با اشاره به نمایشنامه “مکبث” خاطرنشان کرد: اگر خواننده ای مکبث را نخوانده باشد برای فهمیدن این نمایشنامه دچار مشکل خواهد شد و باید نخست مکبث را خوانده باشید تا این اثر را به خوبی درک کنید.

در ادامه شکل آبادی ناشر تخصصی تئاتر در اصفهان گفت: محسن رهنما در این اثر به لایه های روان شناختی توجه داشته است، و متن بسیار دقیق، موشکافانه و فلسفی است.

بسیاری از حضار و اهالی تئاتر اصفهان که در این پاتوق حضور داشتند نیز معتقد بودند که نمی توان تنها با یکبار خواندن آثار محسن رهنما به تمامی زوایای مدنظر نویسنده پی برد.

این اثر با نقدهای متفاوتی در مورد اجرا مواجه شد ومخاطبان شرایط اجرای آن رابررسی کردند و ضمن بیان تاثیر گذار بودن اثر آن را چالش جدیدی در زمینه مونولوگهایی که رهنما از آثار شکسپیر نگاشته است دانستند.

نمایشنامه “صابون برای شستن دستهای مکبث کف نمی کند” اعترافات ذهن عصیان زده مکبث در دادگاهی است که او عاملی فراتر از جاه طلبی را علت محکومیت خود می داند ومعتقد است دستهای پشت پرده ای این سرنوشت را برای او رقم زده است.

گفتنی است، پاتوق یکشنبه های تئاتر که خانه تئاتر حوزه هنری استان اصفهان هر دو هفته یکبار برای علاقه‌مندان تئاتر برگزار می کند، برنامه ای است که در آن یکی از اهالی تئاتر اصفهان نمایشنامه ای را که نوشته است برای حضار می خواند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا