عناوین اخبار

بررسی “مؤلفه های اقتباس در سینما” با حضور سیاوش گلشیری/دختران بابا آنتوان” برداشتی از آثار نویسنده روس آنتوان چخوف

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان، مسأله اقتباس از متون ادبی نویسندگان جدید و قدیم، از همان ابتدای به وجود آمدن سینما مورد توجه بسیاری از فیلمسازان قرار گرفته و رابطه ادبیات و سینما، در تعاملی دو گانه از سویی باعث معرفی بسیاری از آثار ادبی در سطحی گسترده و پر مخاطب شده و از سوی دیگر زمینه استفاده از روایت و داستان ادبی را برای ساخت فیلم های سینمایی، فراهم ساخته است.

دفترتخصصی سینما سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان با محوریت بیان مؤلفه های اقتباسی در سینما به برگزاری نشست یک روزه “بررسی مؤلفه های اقتباس در سینما” اقدام کرده است.

این برنامه با حضور سیاوش گلشیری روز چهارشنبه ششم دی ماه از ساعت ۱۵ تا ۱۹ در محل دفتر تخصصی سینما واقع در خیابان استانداری، جنب موزه هنرهای معاصر برگزار می شود.

علاقه مندان برای ثبت نام و شرکت در این برنامه می توانند تا چهارم دی ماه به محل دفتر تخصصی سینما مراجعه کرده و یا با شماره ۳۲۲۴۳۸۹۵ تماس حاصل کنند.

** “دختران بابا آنتوان” برداشتی از آثار نویسنده روس آنتوان چخوف

نمایش دختران بابا آنتوان روایتی به روز شده از سعید محسنی با برداشت از آثار نویسنده روس آنتوان چخوف است که توسط سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان تا ۲۹ آذرماه در سالن کوچک تالار هنر به روی صحنه خواهد رفت.

سعید محسنی در زمینه تأثیر آثار آنتوان چخوف بر متن این نمایش گفت: سال‌هاست تحت تأثیر آثار چخوف هستم و نسبت به این نویسنده ارادات دارم. این ارادت باعث شده که دغدغه من درگیر روابط و اتفاقات آدم‌ها و انسان‌های داستان‌های آنتوان چخوف باشد.

وی ادامه داد: با این حال، فکر می‌کنم شاید اجرای یک به یک آثار این نویسنده کار زمان‌بر و وقت‌گیری باشد و در بازه زمانی عمر من نگنجد و حتی تماشای اجرای یک متن کامل از نمایشنامه‌های چخوف برای مخاطب نیز خسته کننده باشد، برای همین بود که تصمیم گرفتم چنین برداشتی از چند نمایشنامه و شخصیت‌های داستان‌های او داشته باشم.

کارگردان این نمایش افزود: کار من در روایت این نمایش آن بود که یک شخصیت از هر یک از داستان‌های ذکر شده گرفتم و سوار بر کوپه قطار به سوی آرمانشهر چخوف یعنی مسکو روانه کردم. قطار در بین راه خراب می‌شود و این شخصیت‌ها وارد یک مهمانخانه می‌شوند. در این مهمانخانه یک گوشی پیدا می‌کنند که پس از آن داستان شکسته می‌شود و روایت وارد نمایشنامه من خواهد شد.

این کارگردان تصریح کرد: این نمایش پس از پنج‌ ماه تمرین کارگاهی توسط دانشجویان من در دانشگاه سپهر آماده اجرا شده اما به هیچ وجه این نمایش را یک اثر کارگاهی نمی‌دانم و اعتقاد دارم در نمایش «دختر بابا آنتوان» ما با کاری حرفه‌ای روبرو هستیم.

وی با بیان اینکه حتی دکور و فضای این نمایش زمان بسیاری برده و دوستان زیادی برایش زحمت کشیده‌اند، تصریح کرد: دکور نمایش دختران بابا آنتوان مرتبط با موضوع و روایت کاملا مینیمالیستی است زیرا این نمایش برای سالن کوچک یا بلک باکس طراحی شده و باید با یک طراحی دقیق مهندسی، برشکاری و جوشکاری و در کل با نظم خاصی طراحی و ساخته می‌شد تا کارکرد صحیح خود را داشته باشد. در ضمن با توجه به کوچک بودن سالن تمام تلاشم را کردم که عناصر اضافه و مزاحم را از دکور حذف کنم.

سعید محسنیِ کارگردان و رمان‌نویس تحصیل کرده در رشته تئاتر است. از این نویسنده چندین رمان از جمله «دختری که خودش را خورد» و «نهنگی که یونس را خورد هنوز زنده است» توسط نشر چشمه و رمان‌ها و نمایشنامه‌های دیگر به چاپ رسیده است. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا