شهر و جامعهعناوین اخبار

اعتیاد تباهم کرد

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس استان اصفهان،۴۲ ساله هستم و سه فرزند دختر دارم ، نزدیک به ۱۵ سال است مواد مصرف می کنم ، در دوران سربازی سیگار را شروع کردم بعد از پایان دوره سربازی بیشتر اوقات را با رفیقان و دوستان میگذراندم که اکثر آنها خلاف کار و اهل مواد مخدر بودند که من هم بعضی اوقات تفننی تریاک مصرف میکردم .

طی گذشت زمان متوجه شدم وابسته مواد شده ام و دیگر مداوم شروع به مصرف تریاک کردم . از آن زمان تا نزدیک به ۶ سال قبل تریاک و شیره مصرف داشتم ولی در این چهار سال اخیر هروئین و بعضی مواقع شیشه مصرف میکردم.

یکسال پیش به دلیل حمل مواد مخدر به یک سال حبس مجازات شدم بعد از گذراندن حبس متوجه شدم همسرم با شخصی ناشناس رابطه دارد و در این بین دخترانم نیز روی به مصرف قلیان آورده بودند و متوجه شدم که با پسرهای غریبه رفت و آمد دارند و مشروبات الکلی مصرف می کنند.

والان از زندگی خودبسیار پشیمانم چون فرزندانم به انواع آسیب ها کشیده شده اند و دیگر نمی دانم چه کار کنم و چه بگویم…چندین بار خواستم خودکشی کنم اما نشده .

عوامل موثر بر بروز مشکل  :

مغشوش بودن روابط خانوادگی و زندگی زناشویی، مغشوش بودن ارتباطات خانوادگی امنیت را در خانواده از بین می برد و در چنین خانواده ایی فرد یا افراد دچار یاس و ناامیدی می شوند.

اعتیاد به مواد مخدر ، اختلال در زندگی زناشویی ،عدم آگاهی و شناخت کافی در رابطه با زندگی مشترک و عدم آگاهی و شناخت کافی در نحوه صحیح تربیت فرزندان.

یکی از عوامل مهم احساس کمبود عاطفه در فرزندان است . فرزندان دچار خلاء عاطفی شدید و همچنین عدم رابطه نزدیک و عاطفی با والدین می تواند موجب ارتباط نامتعارف و مصرف قلیان و دیگر مواد اعتیاد آور شود .

همچنین از نظر مذهبی و اعتقادی ، زوجین در سطح پایین هستند وبه مراتب در چنین خانواده هایی آسیب پذیری بیشتری است و احتمال بروز جرم و انحراف در آنان بیشتر می باشد.

نظریه کارشناسی:

افراد معمولا با مواجهه شدن با این گونه مشکلات مهارت لازم برای برطرف کردن اینگونه چالش ها را نداشته وبا اقدامات اشتباه موجب بدتر شدن وضعیت می شوند.

تأثیر گروه همسالان و دوستان چه باب و چه ناباب در رشد شخصیت افراد، کمتر از تأثیر خانواده نیست، چراکه فرد پس از خانواده، منحصراً زیر نفوذ گروه قرار می‌گیرد.

بر اساس پژوهش های محققان، دوستی سالم و پاک باعث سلامتی روح و جسم می شود و نتایج مثبتی را به همراه دارد.همراهی با دوستان خوب از بیماری هایی مانند اعتیاد، افسردگی و مانند آن جلوگیری می کند.

البته داشتن دوستان ناباب اثر بالعکس داشته و فرد را به انواع آسیب های اجتماعی و مشکلات گرفتار می کند.

متاسفانه در این مورد به دلیل نداشتن مهارتهای زندگی باب رفاقت با دوستان ناباب و معتاد و استعمال مواد مخدر و عدم توجه به خانواده و فرزندان که نتیجه اش فروپاشی خانواده و تن دادن به خواسته های نا معقول و طرد شدن از خانواده می باشد.

بنابراین به شهروندان توصیه می گردد طبق حدیثی از امام علی علیه السلام “به دوستانشان به صورت تمام وکامل اعتماد نکنند” و با فرا گرفتن مهارتهای زندگی به خصوص مهارت های ارتباطی که ۸۰ درصد از زمان زندگی ما به این مهارت ها اختصاص دارد ، مانع سوء استفاده دیگران از آنها شود.

نویسنده : سرهنگ دوم جواد درستکار رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس اصفهان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا