پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

قصه سنجاق‌ها نمایشگاهی برای بیان احساسات و عواطف انسانی

به گزارش سرمایه گستران و به نقل ازروابط عمومی حوزه هنری استان اصفهان، مهدی بدری سنجاق‌ها را نمادی برای بیان احساسات و عواطف انسانی در نظر گرفته است. این نمایشگاه شامل دونوع آثار دکوراتیو و مفهومی است که با فلز آهن شکل گرفته است.

نمایشگاه فوق با بیش از ۳۰ اثر از ساعت ۱۷بعدازظهر روز جمعه ۱۵ دی ماه افتتاح و تا ۲۷ دیماه در گالری نقش خانه واقع در خیابان آمادگاه مجتمع فرهنگی هنری سوره ادامه می‌یابد.

مهدی بدری در خصوص آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه گفت: سنجاق را نماد انسان گرفته ام و این سنجاق ها نشانگر زندگی انسانی هستند با معضلات اجتماعی. این سنجاق ها در ابعاد بزرگ درست شده اند و موضوعاتی مانند پرتگاه، قضاوت، ایستادگی، شکست، حامی، دوران کودکی، خانواده ، عشق و… را در آنها می توان دید.

این هنرمند با اشاره به اینکه در این نمایشگاه علاوه بر سنجاق ها مجسمه هایی از پروانه، کلاه، کوسه، کوله پشتی می توان دید افزود: برخی از آثار این نمایشگاه بازی و سرگرمی های فراموش شده گذشته و جایگزینی موبایل و اثرات مخرب آن را نشان می دهند.

 به گفته مهدی بدری عمده این نمایشگاه آثاری با عنوان “قصه سنجاق‌ها” است و سنجاق ها همیشه برای ایجاد پیوند استفاده می شده و از گذشته ای دور به عنوان وسیله ای برای بستن لباس، دور کردن شیاطین و حتی به عنوان زیور آلات مورد استفاده بوده اند. سنجاق ها اهل وصال اند اما نه برای خود بلکه برای دیگران.

این هنرمند سالها در زمینه ذوب فلزات تجربه داشته است و اکنون سه سال است که به خلق آثار هنری خود با فلز می‌پردازد، وی به دلیل علاقه به ساخت آثار هنری و مجسمه در دوران کودکی و ساخت اشیاء چوبی و فلزی، همکنون نیز آثار خود را با فلز در ابعاد مختلف و با موضوعات متنوع ایجاد می کند.  

**معرفی کتاب ، وقتی پلنگ خواب است

همه چیز خوب و آماده پرواز بود. لحظه‌ای روی زمین نشستم و چشم به افق دوردست دوختم. خون میان رگهایم دوید و دستهایم با تمام نیرو فرامین را چسبید. قدرت عجیبی پیدا کرده بودم. میان رویا و حقیقت، از روی بلندترین ارتفاع منطقه، چشمانم را به کاوش دشمن کشاندم. دلم می‏خواست فریاد بکشم: پلنگ خفته بیدار شده است!

پاراگراف بالا بخشی از صفحه۵۰۳ کتاب “وقتی پلنگ خواب است” می‌باشد که تولید دفتر ادبیات وهنر مقاومت حوزه هنری استان اصفهان است. این کتاب در ۷۲۶ صفحه، به صورت خاطره داستانی با بیش از ۱۰ فصل در قطع رقعی منتشر شده است.

این کتاب خاطرات سرهنگ خلبان حسین وکیلی (یکی از خلبانان هلی کوپتر ) را از دوران کودکی تا پس از جنگ روایت می‌نماید، کتاب فوق در۲۵۰۰ نسخه در سال ۹۰ به چاپ رسید. کتاب”وقتی پلنگ خواب است” توسط حجت شاه‌محمدی به نگارش درآمده است و این کتاب توسط انتشارات سوره مهر به بازار عرضه شده است.

حسین وکیلی که متولد سال ۱۳۳۵ در یکی از محله‌های جنوبی شهر اصفهان است بخش زیادی از خاطراتش را به شرح وقایع دوران کودکی و ارتباط ویژه‌اش با پدر اختصاص داده است. در این بخش‌ها به خصوص می‌توان وضعیت اجتماعی و زندگی مردم ایران را در شهری چون اصفهان طیّ آن برهه تاریخی بی‌تکرار مشاهده کرد. روایتی از کمبود امکانات اولیه زندگی و تبیین باورهای قومی و مذهبی مردم در آن سال‌ها به خوبی در خاطرات سرهنگ وکیلی ملموس است. قسمت دوم خاطرات وی درباره چگونگی ورودش به هوانیروز و تلاش‌ فراوان برای یادگیری و گذراندن دوره‌های آموزشی خلبانی است. در پایان همین بخش‌هاست که از سرلشگر خسروداد فرمانده وقت هوانیروز حرف‌های زیادی به میان آمده که نگاه متفاوتی را درباره این تیمسار وابسته به دربار به نمایش می‌گذارد. یکی از هیجان‌انگیزترین ماجراها در این بخش سخنرانی تند خسروداد علیه مستشاران نظامی آمریکایی است که در نوع خود خاطره‌ای عجیب و حیرت آور است. اما بخش سوم خاطرات وی به شرح درگیری‌ها و دو دستگی‌های پرسنل هوانیروز در زمان مبارزات مردم و پیروزی انقلاب اسلامی اختصاص دارد. این بخش از نظر تاریخی چشم‌انداز روشنی از شرایط آن زمان در ارتش را به خواننده ارائه می‌دهد که در نوع خود بی‌سابقه است اما بخش چهارم خاطرات سرهنگ خلبان حسین وکیلی که از اوایل سال ۱۳۵۹ آغاز می‌شود به روایت‌های این خلبان زبده از هشت سال دفاع مقدس و حضور محکم و پررنگ و اثرگذار هوانیروز اختصاص یافته که خواندنی‌ترین بخش کتاب نیز محسوب می‌شود. این خلبان که در بیشتر عملیات‌های داخلی و ماموریت‌های ویژه در خاک عراق حضور داشته با جزئیات دقیق، تصویری از کیفیت حضورش در نیروی هوایی و ذکر رویدادهای جنگ به دست می‌دهد.

وکیلی در واقع یکی از اعجوبه‌های جنگ است چرا که در بیش از ده‌ها پرواز و عملیات هوایی که در هشت سال حضورش در جبهه‌های جنگ داشته، تمام تیم‌های پروازی تحت پوشش‌اش را سالم به مبدا بازگردانده است. در این کتاب علاوه بر ارائه تصویری کامل از دوران کودکی و نوجوانی و خاطرات این خلبان از دوران جنگ، بخشی از تاریخ اصفهان و فرهنگ این شهر را نیز بازگو کرده است.

این کتاب توانست در سومین جشنواره تولیدات مراکز حوزه هنری جایزه رتبه اول را در بخش کتاب دفاع مقدس از آن خود نماید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا