عناوین اخبار

درمان ریزش مو کشف شد

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از ساینس، محققان توانسته اند برای نخستین بار یک تکه پوست حاوی مو در آزمایشگاه بسازند.

محققان دانشگاه پزشکی در ایندیاناپولیس با استفاده از سلول های بنیادی موش لایه های رویی و زیرین پوست را پرورش دادند. فولیکول های مو در این لایه ها پرورش می یابند.

این بافت پوست آزمایشگاهی شباهت زیادی به موی طبیعی دارد و محققان تصمیم دارند از آن در آزمایش های مربوط به داروی ریزش مو استفاده کنند.

درهرحال بسیاری از دانشمندان معتقدند سلول های بنیادی آینده درمان ریزش مو هستند. هرچند روش های متعددی برای تولید پوست به کار رفته، اما توانایی آنها برای تقلید از نمونه های واقعی بسیار کم بوده است.

پوست حاوی ۲۰نوع یا بیشتر سلول است اما مدل های ساخته شده به طور کلی حاوی ۵تا۶ نوع هستند و هیچ کدام از آنها قابلیت پرورش مو را ندارند.

 در همین راستا پروفسور کارل کوئلر با استفاده از سلول های بنیادی نسخه های ریزی از اعضای واقعی به نام «اورگانویید» را ساخت.

 سلول هایی که او به کار برد قابلیت تبدیل شدن به هر ارگانی را دارند اما محققان تصمیم گرفتند نسخه های ریزی از گوش داخلی را برای درمان ناشنوایی بسازند.

به هرحال وقتی محققان دریافتند که توانایی تولید سلول های پوستی و بافت گوش داخلی را دارند، تصمیم گرفتند فولیکول های درحال رشد مو را نیز داخل آن قرار دهند.

این تحقیق نشان داد رشد جوانه مو در پوست سبب می شود لایه های رویی و زیرین پوست به ترتیب نیز رشد کنند. به این ترتیب فولیکول مو نیز رشد می کند. جالب آنکه مو در بدن موش نیز به همین شکل رشد می کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا