پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

سوءاستفاده از فضای مجازی برای نا امن کردن جامعه

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس اصفهان،امروزه روش های ارتباطی با دیگران از طریق اینترنت افزایش یافته است. شبکه‌های اجتماعی، نسل جدیدی از پایگاه‌هایی هستند که این روزها در کانون توجه کاربران شبکه‌ جهانی اینترنت قرار گرفته‌اند. این‌گونه پایگاه‌ها بر مبنای تشکیلات آنلاین فعالیت می‌کنند و هر کدام دسته‌ای از کاربران اینترنتی با ویژگی خاص را گرد هم می‌آورند. اینترنت و سرویس های ارائه شده در قالب آن، در عین حال که ابزار مفیدی برای کسب و تبادل اطلاعات است اما می‌تواند مخرب نیز باشد؛ به بیان دیگر، اینترنت ابزار قدرتمندی است که هم می‌تواند باعث فساد گردد و هم ابزار آموزش و تعلیم و رشد علمی، فرهنگی و اجتماعی نوجوانان و جوانان را فراهم آورد.
این روزها با توجه به استقبال گسترده کاربران اینترنتی خصوصاً قشر جوان و نوجوان از شبکه های اجتماعی مجازی، زمینه ای را فراهم کرده که گروه های معاند با نظام جمهوری اسلامی ایران از این ابزار برای نیل به اهداف خود در جهت تحریک جوانان و منحرف کردن آنان از ارزش های نظام استفاده کنند. که در اینجا به برخی از کارکرد های آن در نا امن کردن جامعه می پردازیم.
الف) ایجاد گروه هاى سیاسى مجازى
از طریق اینترنت گروه هاى سیاسى خاصى به وجود مى آیند که فقط بر روى این شبکه وجود دارند.
ب) اختلال در روند کنترل جریان اطلاع رسانى
رسانه ها و نشریات الکترونیکى فارسى بدون کسب اجازه از حاکمیت منتشر شده و روند اطلاع رسانى رسمى را مختل مى کنند.
پ) انتقال مستقیم اندیشه ها و دیدگاه هاى جریان هاى معاند به داخل
اگر تا دیروز براى انتقال افکار و دیدگاه هاى معاندان نظام به داخل فقط نشریات مکتوب وجود داشت امروزه از طریق اینترنت شامل سایت ها، گروه هاى خبرى، خبرنامه هاى الکترونیک و پالتاک ها و فروم ها امکان انتقال مستقیم اندیشه هاى معاندان به داخل وجود دارد.
ت) ایجاد گروه هاى فشار و ذى نفوذ مجازى
جمع آورى امضاى الکترونیک به منظور تأکید بر یک موضوع یا اعمال فشار بر یک نهاد، از کارکردهاى جدید اینترنتى در ایران است. این گروه هاى سیال مجازى نقش گروه هاى فشار سنتى را در فضاى سایبر ایفا مى کنند.
ث) کارکردهاى مشروعیتى
از طریق برگزارى رفراندوم هاى اینترنتى و سیستم هاى نظرسنجى اینترنتى، امکان اعطا یا سلب مشروعیت از عملکرد سیاسى سیستم فراهم شده است.
ج) ایجاد مطالبات جدید سیاسى
تراکم دیدگاه ها و مطالبات موجب بیدارى و هوشیارى و افزایش سطح توقعات و مطالبات آن ها شده و آشنایى با سایر دیدگاه ها به ایجاد مطالبات جدید سیاسى مى انجامد.
ح) به چالش کشیدن دستاوردهاى حرفه اى و رسمى
اطلاعات دولتى و حرفه اى را مى توان به چالش کشید.
خ) تضعیف نقش هویت دولت – ملّت ها
کاربران مى توانند هویت هاى جهانى و محلّى اختیار کنند.
د) انتشار مطالبات قومى و منطقه اى و افزایش تحریک پذیرى قومیت ها
خاصیت تأسیس سایت هاى قومى و راه اندازى وبلاگ هاى منطقه اى و انتشار برخى مطالب تحریک آمیز در سایت هاى اینترنتى قابلیت این رسانه و پدیده را براى دامن زدن به مباحث مناقشه برانگیز قومى را اقلیتى بالا برده است.
بسترسازى بیشتر براى تهاجم فرهنگى
رسانه اینترنت با همه سرویس هاى متنوعش ، قابلیت تبدیل شدن به بسترى براى تهاجم فرهنگى را دارد.{ فضای مجازی و تکنولوژی‌های مرتبط با این دنیا، اعم از سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، دانشی است که در غرب تولید شده و هنوز هم امتیاز این علم در دست آنان است. این بدین معناست که کشور‌هایی خاص فرصت بیشتری برای حضور در فضای گسترده و نا متناهی مجازی دارند و لذا امکان وسیعی برای تأثیرگذاری بر روی دیگر فرهنگ‌ها و تمدن‌ها خواهند داشت . این موضوع به فرهنگ‌های ارزشی، غنی و باریشه‌ای که به دلایل متعدد، از حضور مؤثر در فضای مجازی محروم یا ناتوان‌اند، آسیب جدی وارد می‌کند و به نوعی آن‌ها را در معرض استحاله و اثرپذیری از فرهنگ‌های بیگانه‌ی مسلط بر فضای مجازی قرار می‌دهد. بنابراین دور از انتظار نیست سیاست‌گذاری‌های این دنیا بر اساس راهبردهای چنین جوامعی طرح‌ریزی می‌شود.
سوق دادن جوانان به سوء استفاده از وبلاگ ها و وب سایت های اینترنتی
سوء استفاده از وبلاگ ها و وب سایت ها علاوه برمسائل خلاف اخلاق وعفت عمومی (نظیر تشویق رابطه جنسی نامشروع) شامل موارد زیراست:
توهین به ائمه ومقدسات به تمسخرگرفتن فرهنگ عاشورا (علت عدم نظارت خانواده)
توهین به قومیت های مختلف
سایت های الحادی که نوجوانان وجوانان رابه شیطان پرستی وپذیرش عقاید وسایر فرقه های ضاله تشویق می کنند.
سوء استفاده از چت روم اینترنت
مسلماً چت را می توان تیغ دو لبه ای دانست که هم در جهت مثبت و مفید و هم در جهت منفی و مضر عمل خواهد کرد و این بستگی دارد که چگونه از آن استفاده کنیم. تمام کاربردهای مثبتی که برای چت در فصل پیشین بیان شد، در جهت عکس آن نیز می تواند صادق باشد و باعث انحرافات مذهبی، اخلاقی، سیاسی و … گردد. چت روم اینترنت می تواند یک محیط علمی باشد ولی تبدیل به یک محیط مبتذل برای بسیاری از کاربران ایرانی شده است چت روم باتوجه به زنده بودن محیط موجب انحراف دختران وسوء استفاده از پسران نوجوان وزنان ونهایتاً ازهم پاشیدن خانواده های ما شده است.
آسیب های ناشی از سوء استفاده ازامکانات گروه های اینترنتی
تشکیل گروه ها وفرقه های الحادی- با اهداف وانگیزه های خاص که اکنون گروه های شیطان پرستی وبسیاری دیگراز گروه های الحادی جزء این ها هستند- همچنین فال بینی وخرافه پرستی وغیره. ازاین طریق شیوع پیداکرده است.
شکل گیری و ترویج سریع شایعات و اخبار کذب
به علت عدم امکان شناسایی هویت واقعی اعضا و نیز عدم امکان کنترل محتوای تولید شده توسط کاربران شبکه های اجتماعی، یکی از مهم ترین پیامدهای منفی این شبکه ها، شکل گیری و ترویج سریع شایعات و اخبار کذبی خواهد بود که توسط برخی از اعضای این شبکه ها و با اهداف خاص و غالباً سیاسی منتشر می شود.
تبلیغات ضد دینی و القای شبهات
در شبکه های اجتماعی اینترنتی نیز مانند سایر رسانه ها، افراد و گروه های مغرض با اهداف از پیش تعیین شده و با شیوه های مخصوص، اقدام به تبلیغات ضد دینی و حمله به اعتقادات مذهبی می نمایند. گاه پس از تحقیق و ریشه یابی در می یابیم که هدف اصلی گردانندگان برخی از این شبکه ها، دین زدایی و حمله به مقدسات بوده است.
سخن پایانی
در پایان باید اذعان کرد ،ماهیت شبکه‌های اطلاع‌رسانی معاند به‌ گونه‌ای است که برخوردهای قهری و سلبی به‌هیچ‌وجه کارگشا نیست و باید در مقابل تقابل نرم حریف از روش‌های نرم یعنی متناسب با جنس و ماهیت آن استفاده کرد. یکی از بهترین و مهمترین راه های مقابله با این کانال ها و شبکه های مجازی افزایش سطح سواد رسانه‌ای کاربران است ما می‌توانیم درک درستی از ماهیت و کارکرد رسانه‌های نوین به آنها انتقال دهیم که این درک درنهایت به یک مهارت تبدیل می‌شود و به کاربر این قدرت را می‌دهد که بتواند رسانه‌ها را از یکدیگر تفکیک کند و بهترین رسانه‌ها را به لحاظ صحت و دقت و سرعت اخبار تولیدی انتخاب کند و به عبارتی به تعبیر برخی علمای ارتباطات این نوع از سواد مانند یک رژیم غذایی رسانه‌ای است که به کاربر کمک می‌کند گزارش یا خبری را که برای او سودمند است را از میان هزاران خبر و گزارش انتخاب کند و بخواند.
هرچند با استفاده از سیاست فیلترینگ می‌توان دسترسی بخشی از جامعه‌ی کاربران به محتواهای نامناسب غیراخلاقی، ضد اعتقادی و ضد امنیتی متوقف کرد اما می‌توانیم پرداختن به موضوع سواد رسانه‌ای و به کمک این علم و فن،گزارش ها و اخبار تولیدی کانال ها و سایت های معاند و ضد انقلاب را به ‌راحتی نقد و بررسی کنیم و راهکارهای مواجه مخاطبان با این قبیل رسانه‌ها را بیان کنیم ، چیزی که این روزها صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با آگاه سازی مردم از نقش ها و پشت پرده های و بعضاً گاف های خبری این شبکه ها به خوبی نمایان است و رسانه ملی توانسته وظیفه خود را در تنویر بیشتر افکار عمومی انجام دهد که لازم است تا دیگر رسانه های رسمی کشور در همین راستا حرکت نمایند و نقشه های دشمن را یکی پس از دیگری با شکست مواجه سازند.
نویسنده: سرتیپ دوم پاسدار مهدی معصوم بیگی- فرمانده انتظامی استان اصفهان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا