پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

برگزاری پنجمین جلسه شورای سیاست گذاری اولین جشنواره مهر سلامت

به گزارش سرمایه گستران و به نقل ازروابط عمومی حوزه هنری استان اصفهان، در این جلسه که ظهر روز چهارشنبه ۲۰ دی ماه با حضور سید مهدی سیدین‌نیا (دبیرجشنواره و معاون اجرایی امور استانهای حوزه هنری) ، دکتر مهدی احمدی فر رئیس حوزه هنری استان اصفهان، حسن اکلیلی هنرمند پیش‌کسوت تئاتر، محسن طباطبایی مدیر موسسه برگ سبز، عبدالحسین احمدی مدرس دانشگاه و کارگردان صدا و سیما، محمد پسران رزاق (مدیراجرایی جشنواره و کارگردان)، محسن مزدبران مدیر گروه سینمای دانشگاه سپهر برگزار شد، مسائلی چون ساخت برنامه تلویزیونی در خصوص این جشنواره، تعامل با دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، چگونگی و نحوه تعامل حوزه هنری استان اصفهان و دانشگاه سپهر در ساخت فیلم هایی با موضوعات سلامت و… مطرح شد.

سلامت یک موضوع فراگیر است

حسن اکلیلی با اشاره به اینکه در اصفهان کارهای زیادی در زمینه خیرین سلامت می‌توان انجام داد گفت: دانشگاه اصفهان را نیز خیرین بنا نهاده اند، سلامت یک موضوع فراگیر است که بسیاری از مردم با آن درگیر هستند و تنها سلامت جسمانی مهم نیست سلامت در همه ابعاد را باید مد نظر گرفت و البته ما باید نسل بعد را در خصوص کارخیر آموزش دهیم.

محمد پسران رزاق با اشاره به اینکه در هیچکدام از جشنواره های فیلم تاکنون به صورت مستقیم به موضوع خیرین پرداخته نشده است خاطرنشان کرد: امیدواریم جشنواره مهر سلامت بتواند به خوبی به معرفی خیرین حوزه سلامت بپردازد.

شعارنمی دهیم

عبدالحسین احمدی در خصوص برگزاری جشنواره مهر سلامت گفت: شعار نمی دهیم می خواهیم چنین جشنواره ای به صورت باقیات و صالحات برایمان باقی بماند و این حرکت به یک سرانجام خوب و ماندگار برسد، امیدوارم این یک حرکت موثر و آبرومند شوند.

وی افزود: در اصفهان خیرین حوزه سلامت کم نیستند و ساخت بسیاری از بیمارستان های اصفهان توسط خیرین شکل گرفته است.

وی ادامه داد: برای برگزاری این جشنواره ما باید آثار کمی زیادی داشته باشیم و هر اثر یعنی حضور ۵ یا ۶ نفر و ۵۰۰ اثر در یک جشنواره یعنی مشارکت حداقل ۲۵۰۰ نفر در یک جشنواره. البته توجه به کمیت نباید ما را از توجه به کیفیت بازدارد و با توجه به اینکه این موضوع یک موضوع اجتماعی است شاید بهترین قالب برای بیان آن مستند باشد.

وی همچنین به ارائه یک طرح تلویزیونی جامع به صورت یک برنامه زنده ی گفتگو محور در ۱۳ قسمت با حضور هر یک از خیرین حوزه سلامت در هر قسمت و در راستای معرفی بهتر جشنواره مهر سلامت پرداخت.

پس از پیشنهاد این برنامه تلویزیونی تمامی اعضاء پیشنهادات خود را در خصوص چگونگی این برنامه و ساخت آن مطرح کردند و در همین زمینه سید مهدی سیدین نیا نیز با اشاره به اینکه یک برنامه تلویزیونی در خصوص سلامت می تواند موثر باشد افزود: این برنامه تلویزیونی را باید به یک فرصت تبدیل کرد و تلفیق این برنامه تلویزیونی و جشنواره می تواند برای جلب توجه مردم به موضوع سلامت و خیرین سلامت موثر باشد.

خیرین باید به میدان بیایند

دکترمهدی احمدی فر نیز با اشاره به برگزاری هرچه بهتر اولین جشنواره مهر سلامت با همکاری حوزه هنری استان اصفهان گفت: خیرین باید به میدان بیایند و با حضور آنان است که می توان این جشنواره (مهر سلامت را به بهترین نحو به انجام رساند).

در ادامه محسن طباطبایی یکی از روش های موفق در فیلمسازی را انجام کار مشارکتی دانست و تصریح کرد:  برای این جشنواره نیز می توان با بسیاری از فیلمسازان به صورت مشارکتی به ساخت و تولید فیلم با موضوع سلامت پرداخت.

در پایان این نشست نیز محسن مزدبران با اشاره به حمایت این دانشگاه در زمینه ساخت فیلم هایی با موضوع سلامت در زمان جشنواره گفت: دانشگاه سپهر از دانشجویان خود در بحث ارائه تجهیزات برای ساخت فیلم های مهر سلامت حمایت می کند.

**آذرشب:دغدغه ما تخصصی شدن گرافیک است که به نفع جامعه طراحی است

سومین نشست تخصصی گرافیک تیمچه این بار با عنوان”چالش چینش حروف فارسی” در بعدازظهر روز چهارشنبه ۲۰دی ماه با حضور ناصرآذرشب در خانه هنرمندان اصفهان برگزار شد.

 در این نشست که با همکاری خانه گرافیک اصفهان و طراحان گرافیک آیه در میان جمعی از دانشجویان و هنرمندان رشته گرافیک در ساعت ۱۶ الی ۱۸ برگزارشد ، ناصرآذرشب مدیرعامل شرکت نرم افزاری مریم با اشاره به چگونگی شکل‌گیری نخستین فونت‌های فارسی در ایران در دهه هفتاد گفت: در آن زمان مشکل اصلی برای طراحی فونت فارسی این بود که الفبای فارسی برعکس انگلیسی از راست به چپ نوشته می شد و همچنین ابزاری برای چسباندن حروف به یکدیگر وجود نداشت.

وی افزود: پس از برطرف کردن این مشکلات و ساخت نخستین فونت، ساختن فونت شدحرفه من. آن زمان بیشتر سعی کردیم با تنوع در تایپ کار کنیم زیرا همه به دنبال تایپ‌هایی با ظاهر جدید بودند.

وی خاطرنشان کرد: ساخت فونت های مختلف و متنوع به دلیل این بود که با ناشران و طراحان گرافیست ارتباط داشتیم و آنها از تنوع فونت استقبال می‌کردند و به دنبال امکانات جدید بودند. اولین خروجی ما در فونت های خوشنویسی، خط نستعلیق و بعد شکسته نستعلیق بود.

وی تصریح کرد: یک تایپ خوب باید دو بخش قوی داشته باشد یکی بخش طراحی خوب و دیگری بخش نرم افزاری خوب.

آذرشب با اشاره به اینکه در تایپ مشکلاتی وجود داشته است گفت: همیشه نمی‌توان با طراحی مشکلات تایپ را حل کرد، فاصله های میان حروف خیلی طراح ها را اذیت می‌کرد و فاصله گذاری در حروف فارسی مهم بود. به جز فاصله‌گذاری ، نقطه گذاری و محل آن، اعراب گذاری، اندازه نامتناسب حروف لاتین در تایپ فارسی، اعداد فارسی، سایز فونت ها، هماهنگی با سایرزبان ها و… مشکلاتی است که فونت ها داشته اند و سعی در برطرف کردن آنها کرده ایم.

وی ادامه داد: بسته به نیاز و کاربرد هر فونتی، راه حل‌هایی برای مشکلات فونت ها پدید آمده است و سعی در استاندارد سازی علائم در هر یک از فونت ها شده است.

وی با اشاره به اینکه ناقص بودن حروف در فونت ها سبب عدم ناخوانی آن می شود تأکید کرد: اگر فونت کامل باشد و دارای یک خانواده باشد کمک می کند تا طراح به جای استفاده از فونت های متنوع در یک طرح از یک فونت مشخص در اهداف مختلف بهره مند شود.

مدیرعامل شرکت نرم افزاری مریم اظهار امیدواری کرد که طراحان در طراحی فونت های فارسی بیشتر تلاش کنند تا بتوانیم شاهد تنوع بیشتر و امکانات بیشتر در سایر فونت ها باشیم.

وی اظهار داشت: بسیاری از ایده های ما در فونت حاصل ارتباط با طراحان گرافیست است، جملات دعایی ایده جدیدی بود که برای آن راهکار خوبی یافتیم و نزدیک به ۴۰ جمله مانند صلی الله، رحمه الله، علیه السلام و… را طراحی کردیم.

وی در خصوص علایم و کاربرد آن در فونت خاطرنشان کرد: یک فونت خوب باید از نظر علائم نیز کامل باشد و علائم باید از نظر شکل و اندازه با فونت هماهنگی داشته باشد.

ناصرآذرشب با اشاره به اینکه در خطوط قدما می توان حد اعلای زیبایی را مشاهده کرد تصریح کرد: مشکل از حروف فارسی نیست بلکه مشکل این بود که ما دانش این را نداشتیم که بتوانیم از این حروف به درستی در فونت ها استفاده کنیم .

وی افزود: همه ما باید از فونت های خوب استفاده کنیم و شما به عنوان طراحان گرافیست باید فونت های زیبا را به مردم نشان دهید تا توقع جامعه و دید بصری بالا رود.

وی همچنین با اشاره به کاربرد فراوان فونت های قرآنی گفت: فونت برای کاربرد ساخته می شود و نیاز برای فونت آیات قرآنی زیاد است و فونت های قرآنی دارای نکات ریزی هستند که باید رعایت شوند، برای مثال در متون قرآنی اعراب باید کامل باشد و علائمی نظیر سجده و حرف لام کاربرد زیادی دارند و به شکل های مختلف نیز ساخته شده اند. و تمامی ریزه کاریها در فونت های قرآنی سبب می شود که هرکسی نتواند اقدام به چاپ کتابهای قرآنی کند .

سخنران مدعو این برنامه ادامه داد: فونت ها نیز مانند نرم‌افزارهای دیگر باید ارتقاء یابد و در مرحله نخست برای کاربرد فونت باید تصمیم‌گیری شود. هرچه خواسته‌های طراحان و سفارش‌دهندگان از شما  بیشتر باشد فونت ها بیشتر پیشرفت می کنند. دغدغه ما تخصصی شدن گرافیک است که به نفع جامعه طراحی است.

وی در خصوص تایپوگرافی تصریح کرد: نوشتار فارسی قابلیت هایی دارد که حروف لاتین این قابلیت ها را ندارد و شکل های حروف فارسی مختلف هستند و می توان با سوارکردن این حروف بر یکدیگر به طرح های  جدید رسید. تایپوگرافی قابلیت نوشتن تیترهای متنوع را به ما می دهد و دست طراح را باز می گذارد تا بتواند خلاقیت بیشتری داشته باشد و البته توقع هم این است که در طراحی یک گرافیست از حروف خلاقیت بیشتری دیده شود.

وی اظهار داشت: قدرت دید بصری خود را بالاتر ببرید تا به شما در طراحی حروف و نوشتارهای جدید کمک کند و کارهایتان متفاوت از دیگران باشد، شما به عنوان یک گرافیست باید تیتر و متنی درست کنید که خاص باشد و مرز میان کار معمولی و حرفه ای را نشان دهد. تجربه ثابت کرده است کسانی که برای کار خودشان احترام قائل هستند و کارشان را ارزان ارائه نداده‌اند در پایان موفق تر بوده اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا