پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

روزانه برای نظافت معابر و نگهداری فضاهای سبز شهر بیش از یک و نیم میلیارد تومان هزینه می شود /ضرورت نیاز امروز استفاده از تکنولوژی‌ها است

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، فتح‌الله معین در کنگره تکنولوژی های نوین در فضای سبز شهری که در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: امروزه پارک‌ها و فضای سبز جزو جدانشدنی شهرسازی و نیازهای اولیه زندگی شهری است. طی یکی، دو دهه گذشته وضعیت سکونت شهروندان در همه کشورها تغییرات اساسی را به خود دیده است.

وی ادامه داد: شهرنشینی در همه کشورها به خصوص در کشورهای در حال توسعه رشد فزاینده‌ ای با نرخ بالا را تجربه کرده است. در سال‌های نخست پیروزی انقلاب اسلامی، میزان جمعیت روستایی کشورمان از جمعیت شهری بیشتر بوده است اما امروزه در کشورمان جمعیت شهرنشینی رقمی نزدیک به ۷۵ تا ۸۰ درصد جمعیت موجود در کشور را به خود اختصاص داده که این وضعیت را در بسیاری از کشورهای دیگر و کشورهای پیشرفته نیز شاهد هستیم.

معین افزود: در گزارشی که چندی پیش از تلویزیون پخش شد، دولت فرانسه برای بازگرداندن زندگی در روستاهایی که خالی از سکنه بود، طرحی گذاشت که در آن به افرادی که حاضر به زندگی در این روستاها شوند یارانه تعلق می‌گیرد.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: در جاهای مختلف و حتی جاهایی که تغییر محل سکونت از مسایل و ملزومات ویژه و مخصوص به‌خود برخوردار است، جابه‌جایی جمعیتی را شاهد هستیم مثل چین که جابه‌جایی جمعیت به شدت تحت کنترل است. اما نیازهای زندگی امروزی، سبک زندگی و پیشرفت تکنولوژی این مسئله را الزاماً به جوامع انسانی تحمیل کرده است و اینکه در آینده این تغییر و تحول را ما نیز شاهد باشیم، بحث دیگری است.

اضافه کردن تراکم نیز مسائل و مشکلات دیگری را هم به دنبال خواهد داشت

وی خاطرنشان کرد: جمعیتی که در شهرها به وجود آمده تراکم‌های زیادی را نیز به دنبال داشته است. متأسفانه بخش زیادی از تراکم در کلانشهرها متعلق به کشورهای در حال توسعه است. جمعیت شهری کلانشهرهایی مثل تهران، مشهد، اصفهان، تبریز و شیراز یا پایتخت‌های سایر کشورهای آسیایی مثل پکن، دهلی نو و کشورهای آفریقایی مثل قاهره و … در حال انفجار است.

معین گفت: رشد جمعیت شهری نیازها و ضرورت‌های خود را نیز به دنبال دارد. با افزایش جمعیت، بالاجبار تراکم جمعیت در واحد سطح نیز زیاد می‌شود به این معنا که مجبور هستیم جمعیت را متراکم کنیم تا از سطح اشغال شهرها کم کنیم و در میزان خدماتی که به آن‌ها ارائه می‌دهیم صرفه‌جویی کنیم. هر چه تراکم واحد سطح در شهرها بیشتر باشد هزینه‌های نگهداری شهر کمتر خواهد بود البته اضافه کردن تراکم نیز مسائل و مشکلات دیگری را هم به دنبال خواهد داشت. از نخستین آثار افزایش تراکم، کوچک شدن مساحت واحدهای مسکونی است.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: امروزه سطح فضای سبز جزو یکی از شاخص‌هایی است که برای مناسب بودن شهرهای محل زندگی تعریف می‌کنیم. فضای سبز را از دو جهت مورد توجه قرار می‌دهیم. یکی تأثیرات اکولوژیکی و اقلیمی فضای سبز شهری که در محدوده شهر باقی می‌گذارد و به طور قطع با هیچ چیز جبران شدنی نیست و جایگزین ندارد و دیگری فضای سبز تفرجگاهی به‌ غیر از فضای سبزی است که ما به‌عنوان یکی از شرایط محیط زیستی به آن توجه می‌کنیم.

وی اضافه کرد: با وضعیتی که در همه کلانشهرها با آن روبه‌رو هستیم فضای سبز تفرجگاهی جزو مواردی است که خود را به مدیران شهری تحمیل کرده است. به این معنا که فضای سبز تفرجگاهی جزو ضرورت‌هایی است که مدیریت و برنامه‌ریزان شهری مجبور هستند به آن توجه کنند چرا که انسان‌ها نیازهای مختلفی از جمله نیاز به آرامش در شرایط مطلوب دارند.

انسان جزیی از مجموعه‌های طبیعت است

معین تصریح کرد: انسان جزیی از مجموعه‌های طبیعت است و نیاز به طبیعت و آثار طبیعی در وجود همه انسان‌ها وجود دارد. امروزه به دنبال توسعه فضای سبز تفرجگاهی در شهرها هستیم که این موضوع با توجه به پیشینه فرهنگی و سبک زندگی مردم آثار مختلفی دارد. به همین دلیل مجموعه پارک‌ها به خصوص فضای سبز تفرجگاهی جزو ضرورت‌های مدیریت و برنامه‌ریزی شهری امروز است.

نسل امروزی از طبیعت فاصله گرفته است

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: مبحث قابل طرح در دنیا این است که زندگی شهری که به ضرورت وجود پارک‌ها برمی‌گردد، فاصله گرفتن نسل امروزی از  طبیعت خدادادی است. در بسیاری از کشورهای در حال توسعه مدرسه طبیعت برای دانش‌آموزان پیش دبستانی و دبستانی تعریف شده است تا زمانی را در شرایط طبیعی بگذرانند و با طبیعت خدادادی آشنا شوند. به‌طور مثال در اکثر شهرهای پر جمعیت چین امکانات اقامتی ویژه‌ای برای دانش‌آموزان دبستانی و پیش‌دبستانی فراهم کرده‌اند که این دانش‌آموزان یکی، دو روز را در فضای طبیعت به سر ببرند.

وی اضافه کرد: در شهر اصفهان نیز دو، سه مدرسه طبیعی برای کودکان مهدکودک و پیش‌دبستانی تأسیس شده است. یکی از این مدارس با همکاری دانشگاه صنعتی تاسیس شده تا از مزرعه آموزشی دانشکده کشاورزی که در نزدیکی فولادشهر است برای استفاده کودکان فراهم کرده‌اند. تمامی این اتفاقات به دلیل رشد شهرنشینی، ضرورت‌های آن و فاصله اجباری شهرنشینان از محیط طبیعی است به همین دلیل توجه به پارک و فضای سبز جزو الزامات قطعی و غیرقابل تبدیل در شهرها است.

معین گفت: امروزه یکی از مسایلی که در دنیا بر روی آن مانور داده می‌شود طراحی خوب فضای سبز، پارک‌ها و اِلمان‌های شهری است که با طبیعت در ارتباط است. در شهر اصفهان نیز بخش زیادی از اعتبارات شهرداری صرف دو کار اساسی توسعه و نگهداری فضای سبز و نظافت و خدمات شهری مربوط به تمیز نگاه داشتن شهر از جمله حمل زباله، دفن زباله و نظافت معابر می‌شود که بیشترین هزینه‌های شهری را برای ما در بر دارد.

 رییس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: هر روز برای نظافت معابر و نگهداری فضاهای سبز شهر اصفهان بیش از یک و نیم میلیارد تومان هزینه می‌شود. توسعه فضای سبز بحث دیگری است که هزینه‌های زیادی را به خود اختصاص می‌دهد.

وی تصریح کرد: بر اساس قوانین موجود زمین‌هایی که داخل شهر برای توسعه فضای سبز به آن نیاز داریم را به نرخ روز خریداری می‌کنیم و برخی از این فضاهای سبز که در برخی از مناطق شهر اصفهان ایجاد شده مثل فضاهای سبز منطقه یک که منطقه مرکزی شهر اصفهان است و از پارک و فضای سبز کمتری نسبت به دیگر مناطق برخوردار است و گاهی برای هر مترمربع زمین سه میلیون تومان به مالک پرداخت کرده‌ایم. ضمن اینکه پارک‌های پراکنده هزینه‌های نگهداری بالایی نیز دارد.

معین ادامه داد: برای ایجاد فضای سبز شهری باید از تکنولوژی‌های روز دنیا هم به جهت ارتقای سطح کیفی و هم به منظور کاهش هزینه‌های نگهداری، استفاده کرد. مشکلات تأمین آب فضای سبز که در بسیاری از شهرهای دنیا با آن مواجه هستیم، تغییر اقلیم و اشکالاتی که در تأمین آب مورد نیاز فضای سبز شهری ایجاد شده است می‌تواند در اصفهان به عنوان نخستین عامل محدودکننده استفاده از فضاهای سبز مطرح باشد که در این جهت برگزاری جلسات، همایش‌ها و هم‌اندیشی‌هایی مثل کنگره امروز بسیار کارساز است.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: استفاده از تکنولوژی روز برای نگهداری و توسعه فضای سبز شهری جزو نیازهایی است که الزاما و اجباراً باید به سراغ آن برویم. سالانه برای نگهداری فضای سبز شهری حداقل ۲۰ درصد به هزینه‌ها اضافه می‌شود که امکان تأمین آن نیست مگر اینکه ما به فکر راه‌های جدید و علمی باشیم. قدر جلسات این چنینی را باید بدانیم چراکه کمکی به زندگی مناسب‌تر و مطلوب‌تر همه شهروندان و خدمتی به جامعه بشری و نسل آینده است.

فضاهای سبز نباید غرق گل‌های فصلی شود

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان در  ادامه این کنگره اظهار کرد: اصلاح باور و نگرش نخستین چیزی است که باید اتفاق بیفتد و روش‌ها، رویه‌ها و الگو ها باید تغییر یابد که در غیر این صورت شعارها نباید امیدی به تغییر و اصلاح داشته باشیم.

حیدر قاسمی ادامه داد: در حال حاضر پدیده‌های جوی جدیدی اتفاق افتاده و وضعیت بارش بعد از گذشت چهار ماه از پاییز و زمستان بسیار کم بوده است. در حوزه اصفهان و نیز حوضه بالادست زاینده‌رود که در حقیقت تأمین‌کننده منابع اصلی آب شهر است وضعیت به همین‌گونه است.

وی با بیان اینکه امروزه باید باورکنیم که فضاهای سبز نباید غرق گل‌های فصلی شود، افزود: گونه‌های مقاوم و متناسب اقلیم وگونه‌هایی که بتواند دوام بیشتری داشته باشد باید مورد توجه قرار گیرد که هم اکنون از سوی سازمان پارک‌ها اقداماتی در این زمینه در دست اجراست که امیدواریم اقدامات موثری انجام شود.

وی تصریح کرد: امروزه نباید پساب را آب غیرمتعارف تلقی کنیم تا امروز به این واژه می‌پرداختیم اما امروز باید این امر را جدی بگیریم و به آن به‌عنوان آب متعارف و اصلاح و آوردن آن به شبکه آبیاری فضای سبز به طور جدی نگاه کنیم و اگر این اتفاق نیفتد به طور قطع نه در زمان‌های دور بلکه در یک سال آینده نیز ما نمی‌توانیم این شرایط را اصلاح کنیم.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با تأکید بر اینکه ضرورت نیاز امروز استفاده از تکنولوژی‌ها است، خاطرنشان کرد: استفاده از تکنولوژی‌های جدید لزوم سامانه‌های جدید آبیاری و آبرسانی را بیشتر آشکار می‌کند.

قاسمی تأکید کرد: به طور قطع امروز کشاورزی و محیط زیست و فضاهای سبز شهری به صنعت نیاز دارد. زمانی که صحبت از فناوری و تکنولوژی است در کنار خلاقیت‌هایی که دستاورد بشری است ارتباط صنعت با فضای سبز بیشتر نمود می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه باید هر کاری در جای خود صورت گیرد، تصریح کرد: کم توجهی امروز سرعت تخریب را افزایش می‌دهد و معتقدم با شرایط موجود صرفاً تأمین آب مشکلی را حل نمی‌کند. تنها انتقال و ایجاد سامانه‌ها و شبکه‌های جدید آبیاری و آب‌رسانی مشکل را حل نمی‌کند.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه باید دید خود را در زمینه نگهداری و در رابطه با متصدیان آبیاری جدی تلقی کنیم بر آموزش تاکید کرد و گفت: در غیر این صورت بسیاری از مردم شهر از ما سوال می‌کنند که چرا در نقاط شهر آب هرز می رود و در این صورت نمی‌توان نگرش‌ها را اصلاح کرد.

وی افزود: بنابراین باید موضوعات را به جد پیگیری کنیم. امروز سیاستگذاران و متولیان امور آب ناگزیرند که پس از اینکه آب شرب تامین شد نیاز کشاورزی را مرتفع سازند. امروز نیاز فضای سبز شهر اصفهان به رودخانه و منابع جاری داشته و بستگی دارد که یقینا کمتر از مشکل کشاورزان نیست.

قاسمی ادامه داد: بعد از آب شرب و قبل از اینکه آب کشاورزی مورد توجه باشد یکی از مواردی که باید مورد توجه سازمان های متولی آب باشد توجه و حفظ فضای شهری در بحث کلانشهر است زیرا در سلسله مراتب نیازهای انسان نفس کشیدن قبل از تغذیه اولویت دارد.

وی با بیان اینکه اگر در شرایطی که آلاینده ها هجوم می آورند نتوانیم روزنه ای برای این رفع این مشکل فراهم کنیم، افزود: در این صورت نفس کشیدن دچار مشکل می شود و بنابراین اولویت آن بیش از پیش آشکار می شود و کسی نمی تواند به عنوان یک موضوع بخشی و جزیره ای به آن نگاه کند.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه این مشکل یک مورد عمومی است، تاکید کرد: همه باید این موضوع را موردتوجه جرا قرار دهند.

وی اطلاع رسانی و همسو ساختن مردم را مهم تلقی کرد و گفت: باید نگاه ها را عوض کنیم و کمک بطلبیم و با ایجاد بستری مناسب در جامعه فضایی که مناسب تغییر در الگوها و رویه ها وروش ها و اصلاح فرآیند ها فراهم کنیم.

قاسمی تاکید کرد: تمام این موارد در سایه باور، اعتقاد، عزم و اراده جمعی، همکاری همه جانبه، تعامل و همکاری همه بخش ها و مسوولان اتفاق می افتد و بدون توجه به نگاه های بخشی  و شرایط فعلی و اتفاقاتی که در آینده می افتد ممکن نیست.

وی اظهار امیدواری کرد: با ادامه این کنگره ها و جلسات روش ها  و راهکارهای لازم را شناسایی کرده و بتوانیم عزم خود را جزم کرده و ارتباط و هماهنگی در این موضوع ایجاد کنیم تا بتوانیم بیش از پیش از تکنولوژی استفاده کنیم و از تدبیر برای همه امور بهره ببریم.

شرکت نمایشگاه ها در رکود  مقصر است

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان در کنگره تکنولوژی های نوین در فضای سبز شهری که در اتاق بازرگانی اصفهان ،گفت: شرکت نمایشگاه ها یک وظیفه ذاتی و یک رسالت اجتماعی بر عهده دارد که رسالت اجتماعی برای ما اهمیت فوق العاده ای دارد اگر رکود در جامعه وجود دارد ما به عنوان شرکت نمایشگاه خودمان را در آن سهیم و مقصر می دانیم.

 علی یارمحمدیان  اظهار کرد: روز گذشته شانزدهمین نمایشگاه بین المللی جامع صنعت کشاورزی افتتاح شد و به گفته مسئولان یکی از باکیفیت ترین و تخصصی ترین نمایشگاه های کشاورزی در سطح کشور بود.

وی ادامه داد: لزوم توجه به مقوله خلاقیت اهمیت بسیار کلیدی پیدا کرده و بسیاری از تحلیل گران و کارشناسان خلاقیت و نوآوری را سرچشمه اقتصادی می دانند و از آن به عنوان سرمایه خلاق نام می برند.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان افزود: سرمایه خلاق عامل و برآیند سه فاکتور انسان های خلاق مکان های خلاق و فناوری های نوین و خلاقانه است.

وی تصریح کرد: انسان های خلاق انسان هایی با استعداد هستند که تنها در یک حوزه فعالیت می کنند و استعداد و خلاقیت خود را شکوفا می‌کنند که محدود به قسمتی از جامعه نیستند بلکه همه افراد یک جامعه می توانند خلاق باشند.

وی گفت: بر اساس تئوری هوش های چندگانه حداقل ۹ خلاقیت و هوش از جمله هوش موسیقایی، ادبی، کلامی، درون فردی، تصویری و غیره شناسایی شده و مهم مکانی است که بتواند این هوش در آن مستعد و شکوفا شود.

یارمحمدیان تصریح کرد: مراکز خلاق مراکزی است که برای انسان های خلاق آزادی و تنوع فعالیت وجود داشته باشد و می تواند خلاقیت آن را در آن بروز دهد. یک مرکز دانش بنیان می تواند یک مرکز خلاقیت باشد یک سانس تئاتر یا سینما را می تواند به عنوان مرکز خلاق شناخت چرا که تنوع فعالیت ها و آزادی فعالیت در آن محل می تواند آنرا به مرکز خلاق معرفی کند.

وی خاطرنشان کرد: یک کنگره ای که برگزار می شود انسان هایی از یک قشر و صنف در آن وجود دارند که می تواند مرکز خلاق باشد. به طور معمول مراکز خلاق، مراکزی است که از یک صنف افراد در کنار هم جمع می شوند و تبادل افکار و ایده می کنند که باعث هم افزایی می شود.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان افزود: برگزاری یک نمایشگاه به دلیل اینکه افراد یک صنف را به صورت خوشه ای در کنار هم نگه می دارد یک مرکز خلاق است.

وی اظهار کرد: شرکت نمایشگاه های بین المللی اصفهان بسیار مفتخر است که توانسته این کنگره را با همکاری سازمان پارک ها و فضای سبز شهری برگزار کند و بتواند یک مرکز خلاق ایجاد کند تا صاحب نظران و کارشناسان به ایده پرداز بپردازند.

یارمحمدیان گفت: شرکت نمایشگاه ها یک وظیفه ذاتی و یک رسالت اجتماعی بر عهده دارد که رسالت اجتماعی برای ما اهمیت فوق العاده ای دارد اگر رکود در جامعه وجود دارد ما به عنوان شرکت نمایشگاه خودمان را در آن سهیم و مقصر می دانیم. از بار این مسئولیت فرار نمی کنیم چرا که رسالت اجتماعی ما رونق اقتصادی است که باید به سهم خودمان این رونق را بوجود آوریم.

وی اظهار کرد: برگزاری رویدادهای اقتصادی به صورت هفتگی که در شهر اصفهان توسط شرکت نمایشگاه ها برگزار شود می تواند محرکی برای توسعه اقتصادی و رونق اقتصادی باشد اگر در مسایل اجتماعی و فرهنگی نیز مشکلاتی وجود دارد، خودمان را مسئول می دانیم و هر فردی در هر مسئولیتی نمی تواند خودش را تبرئه کند و در برابر مسائل فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی خود را باید مسئول بداند.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان گفت: شرکت نمایشگاه ها خود را در جهت رفع مشکلات مسئول می داند یکی از شاخص های اجتماعی امروزه فضای سبز و مبحث زیست محیطی است. شرکت نمایشگاه بین المللی استان اصفهان با طراحی و اجرای چنین کنگره هایی سعی دارد رسالت اجتماعی خود را در این زمینه انجام دهد.

وی افزود: همانطور که مدیریت شهر، مغز شهر، تجارت قلب شهر و فضای سبز هم ریه یک شهر است و برای تک تک افراد جامعه اهمیت دارد.

یارمحمدیان گفت: شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان سعی دارد در تمام زمینه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به وظیفه و رسالت خود عمل کند و امیدواریم دیگران نیز به رسالت خود عمل کنند.

باید به دستاوردهای جدید دست پیدا کنیم

دبیر کنگره تکنولوژی های نوین در فضای سبز شهری در  ادامه این کنگره اظهار کرد: با توجه به بحران های سال های گذشته از جمله کمبود آب، گرم شدن وضعیت آب و هوایی شهر و آلودگی های زیست محیطی می طلبد در خصوص نگهداری و توسعه فضای شهری نگرش دیگری غیر از نگرشی که در سال های اخیر به آن توجه می شد، داشته باشیم.

مسعود مظاهری ادامه داد: با برنامه ریزی های قبلی امکان حفظ فضاهای سبز غیرممکن است به همین دلیل نخستین کنگره تکنولوژی های نوین شهری را با عنوان ilta (ایلتا) را که یک انجمن تکنولوژی فضای شهری است برگزار کرده ایم تا بتوانیم از اساتید این حوزه که دستاوردهای مهمی در زمینه سم، کود، ماشین آلات کشاورزی و تمام مواردی که در فضاهای سبز کاربرد دارد استفاده کنیم و بتوانیم با هم اندیشی فضای سبز را بهتر از چیزی که اکنون در دسترس است؛ حفظ کرده و توسعه دهیم.

دبیر کنگره تکنولوژی های نوین در فضای سبز شهری افزود: باید به دستاوردهای جدید دست پیدا کنیم و از آنها بهره بیشتری ببریم در نتیجه از اساتیدی که در این زمینه صاحب نظر هستند باید بهره برد تا یک سیاست گذاری بهینه برای فضای شهری داشته باشیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا