اخبار صنعت، معدن و تجارتشهر و جامعهعناوین اخبار

روابط تجاری و اقتصادی ایران و عمان بزودی توسعه پیدا می کند

‘دکتر علی بن سعود السنیدی’ روز شنبه در راس هیات ۵۰ نفره از فعالان اقتصادی و تجاری کشور عمان در چابهار و نشستی مشترک با علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان و فعالان اقتصادی دو کشور اظهار داشت: دو کشور عمان و ایران از طریق چابهار فاصله دریایی نزدیکی دارند و این همجواری فرصت مناسبی برای توسعه روابط در تمام زمینه ها و پیشرفت و آبادانی است.
وی گفت: توسعه روابط ایران و عمان می تواند در سطح بین المللی موثر باشد.
وی افزود: دو کشور تصمیم قاطع برای حفاظت از منافع یکدیگر در مقابل حملات احتمالی و عداوت کشورهای منطقه را دارند و روابط و همکاری سیاسی خوبی بین دو طرف برقرار است.
وی با بیان اینکه برای نخستین بار یک هیات بلندپایه اقتصادی و تجاری از کشور عمان به بندر چابهار ایران سفر می کند، خاطرنشان کرد: در این سفر مدیران اجرایی شرکت کشتیرانی عمان، حمل و نقل کالا، شرکت عمان تل، صندوق ذخیره ملی، شرکت نفت، تجارت و ارتباطات، گمرک، ویزا و اقامت، پلیس، مدیران مناطق آزاد و تجار و بازرگانان ارشد حضور دارند.
وزیر صنعت و تجارت کشور عمان ادامه داد: با سفر این هیات بلندپایه ثابت کرده ایم که برای توسعه روابط سیاسی، تجاری و اقتصادی جدی هستیم و بزودی با راه اندازی خط مسافری ایران و عمان تا قبل از پایان سال شمسی به رونق گردشگری منطقه کمک خواهیم کرد.
علی بن سعود السنیدی افزود: فعالان اقتصادی و تجاری کشور عمان تمایل دارند برای تاسیس نیروگاه آب و برق، تقویت و توسعه خطوط تلفن و اینترنت، واردات مواد غذایی، توسعه بنادر و ایجاد بندرگاه، صنایع سبک و ایجاد سایت در منطقه آزاد چابهار و واردات و صادرات کالا سرمایه گذاری کنند.
وی گفت: کشور عمان یکی از بزرگترین وارد کنندگان مواد غذایی در منطقه است که چابهار با توجه به فاصله نزدیک دریایی می تواند نقش مهمی در بازار صادرات انواع مواد غذایی این کشور داشته باشد.
وی به برگزاری دو کنفراس در ماههای مارس و اکتبر اشاره کرد و افزود: پس از برگزاری این کنفراس ها انتظار داریم در زمینه های مختلفی همکاریها را آغاز کنیم.
وی تصریح کرد: جمعیت کثیری از افراد نخبه و متخصص اروپایی در کشور عمان زندگی می کنند و آنان نیز می توانند در ایران و به ویژه چابهار در زمینه های اقتصادی و تجاری، امنیت اینترنت، بانکداری، بیمه، کشتی و غیره فعالیت کنند.
وزیر صنعت و تجارت کشور عمان با بیان اینکه ایران برای تجارت از دلار و یورو استفاده می کند، خاطر نشان کرد: با توجه به ثبت بیش از ۲۰۰ شرکت ایرانی در عمان پیشنهاد می شود از ریال ایران برای فعالیت اقتصادی و تجاری استفاده شود و این را از اینجا باید آغاز کنیم.
سعود السنیدی گفت: پس از بازدید از بنادر و منطقه آزاد چابهار عزم ما برای توسعه روابط با ایران و چابهار مصمم تر شده است.
وی ادامه داد: دولت ایران برای توسعه و آبادانی چابهار هزینه های زیادی کرده است و زیرساختهای ریلی، فرودگاه و توسعه بندر آن می تواند برای فعالیت تجار خارجی موثر واقع شود.
دکتر علی بن سعود السنیدی وزیر صنعت و تجارت و احمدبن محمد الفطیسی وزیر حمل و نقل عمان به همراه ۵۰ نفر از فعالان اقتصادی این کشور ظهر امروز /شنبه/ با یک فروند کشتی هرمز وارد بندر چابهار شدند و مورد استقبال علی اوسط هاشمی استاندار، محمد سعید نژاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، حامد علی مبارکی مدیرعامل منطقه آزاد و احمد علی موهبتی فرماندار چابهار قرار گرفتند.
این هیات تجاری و اقتصادی که برای نخستین بار با هدف ارتقاء توسعه مناسبات تجاری دو کشور و بنادر چابهار و عمان به ایران سفر کرده است از طرح توسعه بنادر، شهرک پتروشیمی مکران، ظرفیت ها و توانمندی های بندر و منطقه آزاد چابهار دیدن کردند.
چابهار در ۷۰۰ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان و در ساحل دریای عمان (مکران) واقع شده و تنها بندر اقیانوسی خارج از تنگه هرمز جمهوری اسلامی ایرمحسوب می شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا