پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبارنفت،گازو پتروپالایش

برودت هوا و ضرورت توجه به صرفه جوئی و نکات ایمنی مصرف گاز

به گزارش سرمایه گستران و به نقل ازروابط عمومی شرکت گاز استان اصفهان، سید حسن موسوی، برودت دمای هوا در هفته جاری را منجر به افزایش میزان مصرف گاز در استان دانست و از مشترکین خواست علاوه بر رعایت نکات ایمنی، گاز طبیعی را به صورت منطقی و بهینه مصرف کنند تا همه  مشترکین در سراسر کشور بتوانند به صورت مستمر از این نعمت خدادادی بهره مند شوند.

وی افزود: صرفه جویی در مصرف گاز ضمن کمک به اقتصاد خانواده  و کاهش مبالغ قبوض گاز بهاء و صرفه جویی مالی ، مانع افت فشار گاز در نقاط سردسیر و جلوگیری از اعمال محدودیت مصرف در صنایع عمده و نیروگاه ها  خواهد شد.

 سخنگوی شرکت گاز استان اصفهان، با تاکید بر اینکه، اولین نکته مهمی که باید به آن توجه داشت مطمئن بودن از درست کارکردن وسایل گازسوز است،  گفت: در منازلی که ازآبگرمکن و بخاری به عنوان وسیله گرم کننده استفاده می شود، اطمینان از باز بودن مسیردودکش، استفاده از لوله بخاری فلزی غیرآکاردئونی، شلینگ مخصوص گاز به طول حداکثر یک متر و ۲۰ سانتی متر ، بست استاندارد برای اتصال شیلنگ به وسیله گازسوز و کلاهک H  برای دودکش ها  جهت پیشگیری از نشت گاز، حوادث گازگرفتگی و آتش سوزی ضروری است.

وی، در ادامه افزود: بعد از روشن کردن وسیله گازسوز یا بخاری حتماً از گرم بودن لوله دودکش مطمئن شوید، اگر لوله دودکش سرد باشد علامت خطر است و بیانگر مکش معکوس گاز سمی co و عدم خروج آن می باشد که ممکن است عواقب خطرناکی را در بر داشته باشد.

موسوی، تصریح کرد: گاز co (مونو اکسید کربن) گازی خطرناک، بی بو و بی رنگ و بسیار سمی  است که انسان نمی تواند وجود آنرا با حواس پنجگانه خودحس کند و بسیار سریع جذب خون شده ، منجر به گازگرفتگی و فلج عضلات و نهایتاً فوت می شود.

وی گفت: در خانه هایی که از سیستم حرارت مرکزی استفاده می کنند، کنترل موتورخانه نیز ضروری است و بایستی سیستم موتورخانه بوسیله متخصصین مورد بازبینی قرار گرفته و در صورت ناقص کار کردن عیب های آن رفع گردد.

سخنگوی شرکت گاز استان اصفهان، افزود: برای صرفه‌جویی در مصرف گاز طبیعی بایستی موتورخانه و لوله های رفت و برگشت آب گرم در سیستم های حرارت مرکزی را عایق کاری نمود تا از هدر رفت انرژی جلوگیری نمائیم.

رییس روابط عمومی شرکت گازاصفهان ، در پایان گفت: هر چند گاز طبیعی سوختی بسیار ارزان، سریع الوصول و پاک است که استفاده از این نعمت نه تنها رفاه را برای ما به ارمغان می آورد بلکه باعث رونق اقتصادی جامعه نیز می شود اما اگر از این سوخت با روشی درست ، صحیح و بهینه استفاده نگردد، می تواند خطراتی را  برای مصرف کنندگان  در بر داشته باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا