شهر و جامعهعناوین اخبار

تشکیل گردهمایی شهرهای خواهرخوانده اصفهان در آینده نزدیک/ بستر تبادلات فرهنگی، گردشگری و اقتصادی خواهرخوانده ها فراهم می شود

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، قدرت الله نوروزی در نشست پایانی سفر شهردار موستار که در تالار شورای شهر برگزار شد، افزود: از طریق مکاتبه با کلان شهرها تلاش داریم بستر تبادلات فرهنگی، گردشگری و اقتصادی ویژه ای را برای اصفهان برنامه ریزی کنیم.

وی از تشکیل گردهمایی شهرهای خوانده اصفهان در آینده نزدیک و به منظور ابلاغ سیاست های جدید مدیریت شهری خبر داد و گفت:ژ در پی سفر دکتر ظریف وزیر امور خارجه به کشور بوسنی، شهردار موستار پنجمین شهر بزرگ این کشور نیز به اصفهان سفر کرد که پس از تشکیل جلسات مشترک و بررسی توانمندی ها و ظرفیت های دو شهر، تفاهم نامه مشترکی در زمینه مدیریت شهری و در حوزه های اقتصادی، گردشگری، نمایشگاهی و انتقال تجارب به امضا رسید.

وی با اشاره به فعال کردن بخش خصوصی در زمینه مباحث شهری تصریح کرد: امید است با مبادلات فرهنگی و گردشگری شاهد برگزاری رویدادهایی بین دو شهر موستار و اصفهان باشیم.

شهردار اصفهان مبادلات فرهنگی را زمینه رشد و توسعه دو شهر موستار و اصفهان خواند و بیان کرد: در این دو شهر ابنیه و آثار تاریخی بسیار زیادی وجود دارد که می تواند بستر همکاری مشترک در حوزه گردشگری را فراهم کند.

نوروزی به برگزاری برنامه های فرهنگی دو کشور لهستان و آلمان در اصفهان اشاره داشت و ادامه داد: در نظر داریم به منظور اعلام سیاست های جدید مدیریت شهری اصفهان با دیگر شهرهای خواهرخوانده نیز چنین برنامه هایی را تدوین و اجرا کرده تا شاهد ایجاد تعامل بین شهرهای خواهرخوانده بوده و و زمینه تبادلات فرهنگی، گردشگری و اقتصادی را با بخش خصوصی فراهم کنیم.

وی با اشاره به این که شهرداری اصفهان در دوره جدید بر توسعه گردشگری تأکید دارد، بیان کرد: مبادلات فرهنگی می تواند زمینه رشد و شکوفایی دو شهر اصفهان و موستار را فراهم کند.

 تبادل دانشجو بین دو شهر موستار و اصفهان

شهردار موستار نیز ضمن تشکر و قدردانی از مهمان نوازی و استقبال اصفهانی ها گفت: بسیار خرسندم که در این سفر از شهر اصفهان و اماکن تاریخی این شهر بازدید کردم.

بشلیچ با اشاره به این که بوسنی و هرزگوین دوره سختی را به دلیل جنگ پشت سر گذاشته است، اذعان داشت: در این دوره سخت، کشور جمهوری اسلامی ایران کمک و مساعدت خوبی به بوسنی داشت از این رو لازم است از ایران به عنوان کشور دوست، نام برده و تشکر کنم.

وی اذعان داشت: در نظر داریم همکاری های خوبی بین اصفهان و موستار برقرار شود؛ در این راستا تفاهم نامه ای بین این دو شهر در زمینه روابط فرهنگی، اقتصادی و گردشگری به امضا رسید.

وی از تبادل دانشجو بین دو شهر موستار و اصفهان خبرداد و تصریح کرد: این امر می تواند یکی از دستاوردهای مهم این سفر در زمینه علمی و تبادل دانش باشد.

وی اعلام کرد: در سفر پنج روزه خود به اصفهان از مراکز و سازمان های مختلف در شهر اصفهان از جمله مرکز پایش هوای اصفهان و مدیریت پسماند شهرداری اصفهان بازدید کردم.

بشلیچ به اعزام گروه هنری اصفهان به موستار با حمایت سفارت ایران اشاره و بیان کرد: بر اساس توافقات انجام گرفته، گروه هنری موستار نیز به اصفهان سفر خواهد کرد.

وی دو شهر اصفهان و موستار را دارای قدمت تاریخی و فرهنگی خواند و اظهارکرد: این دو شهر از سوی یونسکو معرفی شده اند و به همین دلیل امید است همکاری های متقابلی در زمینه حفظ و نگهداری ابنیه تاریخی داشته باشیم.

بشلیچ با بیان این که روابط دوستانه دو کشور ایران و بوسنی و هرزگوین از گذشته تاکنون روشن بوده است، تصریح کرد: طی این سفر درخت دوستی شهرهای اصفهان و موستار کاشته شد و این موضوع در شهر موستار نیز با حضور هیأتی از اصفهان انجام خواهد شد.

وی اذعان داشت: از پل های تاریخی شهر اصفهان دیدن کردم. ساختار پل های اصفهان بسیار متفاوت تر از پل تاریخی موستار و بسیار جذاب و منحصر به فرد است.

دانشجویان موستاری برای یادگیری زبان فارسی ترغیب می شوند 

وی در مورد استفاده از ظرفیت های علمی موستار و اصفهان گفت: لازم است با توجه به ظرفیت های موجود، همکاری های دانشگاهی بین این دو شهر برقرار شود. به عنوان نمونه در نظر داریم دانشجویان موستاری را برای یادگیری زبان فارسی ترغیب کنیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا