شهر و جامعهعناوین اخبار

تخلیه هیجان به قیمت یک عمر پشیمانی

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس اصفهان، ایران اسلامی ما، با تاریخی کهن و گذشته ای سرشار از فراز و نشیب ، گنجینه ارزشمندی از فرهنگ و تمدن را در سینه ستبر خود حفظ کرده و دارای آداب ، رسوم و سنت های متعدد و متنوعی است که هیچکدام از آنها تقریباً منافاتی با اسلام نداشته و اسلام نیز سنت های پسندیده کشور ما مورد تایید و تحسین قرار داده است.

یکی از این سنت های پسندیده نوروز است که در آن مردم با آیین خاصی به استقبال آغاز بهار رفته و به جشن و سرور می پردازند و به این بهانه به دید و بازدید اقوام و آشنایان می روند که اسلام هم مخصوصاً از آن با عنوان صله رحم یاد کرده و این رسم را به عنوان یکی از رسوم پسندیده به مسلمانان دیگر سفارش نموده است.

اما متاسفانه به مرور زمان و براثر رسوخ فرهنگ های مختلف در فرهنگ دیرین ما و سوء استفاده دشمنان برای تخریب فرهنگ و هویت اصیل ایرانی ، همه ساله شاهد حوادث ناگوار در آخرین چهارشنبه سال و ورود به سال جدید براثر ناآگاهی جوانان و نوجوانان در استفاده از ترقه ها و مواد محترقه دست ساز هستیم که هیچ ارتباطی به سنت و آیین ملی ما ندارد.

در آداب و رسوم کهن ما ، در شب چهارشنبه آخر سال هیچ کس موجب آزار دیگری نمی شد ، زبان هیچ کودکی از ترس بند نمی آمد ، جان هیچ بیماری به خطر نمی افتاد ، هیچ زن بارداری از ترس، جنینش سقط نمی شد ، هیچ چشمی بی فروغ و هیچ عضوی قطع نمی شد و هیچ پدر و مادری داغ فرزند دلبندش را نمی دید .

مردمان قدیم در چهارشنبه آخر سال شادی می کردند ، اما اکنون لذت شادی و هیجان این شب ، با ترس ، دلهره ، اندوه و حسرت در آمیخته است ، موضوعی که نه در دین ما جایگاهی دارد و نه شایسته فرهنگ کهن ایرانی ماست و در یک جمله این موضوع با عزت و سربلندی ملت ما در تضاد است .

نگاهی به حوادث ناگوار چهارشنبه آخر سال، سال های گذشته نشان می دهد که علی رغم اقدامات پیشگیرانه پلیسی و برخورد های انتظامی و قضایی با توزیع کنندگان و عاملان خرید و فروش مواد محترقه و آتش زا و علی رغم کاهش های محسوس در این زمینه اما باز کودکان و نوجوانان و جوانان برای تخلیه هیجانات خود به سراغ این گونه اقلام رفته و نه تنها جان خود را به خطر می اندازند بلکه صدمات جبران ناپذیری را برای دیگران وارد می کنند.

در این باره نیاز است تا بزرگان جامعه ما، مدیران و مربیان مدارس و والدین فرزندان بیشتر مراقب بوده و با آموزش و آگاهسازی و کنترل هیجانات جوانان از وقوع اتفاقات ناگوار برای آنان پیشگیری کنند زیرا که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و اگر امروز نتوانیم هیجانات فرزندانمان را مدیریت کنیم فردا با یک عمر پشیمانی مواجه خواهیم شد که هیچ سودی ندارد.

توصیه های پلیس به نوجوانان و جوانان

– از نزدیک شدن به افرادی که مسائل ایمنی را رعایت نمی کنند، جدا بپرهیزید.

-تماشاچیان (ناظرین بیگناه) معمولا در خطر اصابت ترکش های ترقه ها و مواد منفجره هستند . سعی کنید در تیر رس ترکش ها نباشید و هیچگاه این مواد را به سمت افراد دیگر پرت نکنید.

-از پرتاب فشفشه، موشک و سایر مواد آتش زا روی شاخه درختان، پشت بام و بالکن منازل خودداری کنید.

-از آتش زدن لاستیک، هیزم و کارتن خالی در واحدهای مسکونی یا در معابر، کوچه و خیابان خودداری کنید؛ چرا که ضمن آلودگی شدید هوا، سایر خطرات را هم در بر دارد.

-آتش بازی در نزدیکی پمپ بنزین ها، وسایل نقلیه که حامل بنزین و مواد سوختی هستند، در صورت کمترین نشت از وسایل نقلیه، و حتی در شرایط عادی این وسایل را به بمبی تبدیل می کند که ماشه انفجار آن کشیده شده باشد.

-از مواد محترقه و منفجره و ترقه و فشفشه دست ساز استفاده نکنید.

-هرگز مواد سوختنی و ترقه را در مقادیر کم یا انبوه در منزل نگهداری نکنید.

-از حمل مواد محترقه و منفجره در جیب هایتان اجتناب کنید. بسیاری از کودکان به دور از چشم والدین مواد را خریداری و در جیب، کیف و یا کمد نگهداری می کنند که به علت درجه حرارت بزودی مشتعل و خسارات جانی و مالی فراوانی را ببارمی آورند.

-از انداختن مواد تحت فشار( مانند کپسولها ، اسپری حشره کش و ….) و وسایل شیشه ای (مانند شیشه آب، … ) و قوطی های فلزی (مانند قوطی های اسپری و کنسرو ) به درون آتش جدا بپرهیزید؛ زیرا به علت دارا بودن خاصیت انفجاری، ذرات آن پرتاب و وارد چشم می شود.

-در صورت بروز هر گونه حریق یا حادثه، ضمن حفظ خونسردی در اسرع وقت با شماره تلفن ۱۲۵ ستاد فرماندهی آتش نشانی تماس گرفته و مراتب را با ذکر نوع حادثه و نشانی دقیق اطلاع دهید.

سخنی با والدین :

-۱والدین ومسئولان واحد‌های آموزشی باید با هشدار به نوجوانان و جوانان آنها را از خطرات و عوارض وحشتناک بازی با آتش و ترقه و مواد منفجره آگاه سازند.

-۲ به محض مشاهده خرید و فروش مواد محترقه به هر شکل سریعا ماموران نیروی انتظامی‌ را در جریان قرار دهید.

-۳ کبریت و مواد آتش زا مانند نفت و امثال آن را از دسترس کودکان دور کرده و اجازه ندهید که با آتش زدن بته و هیزم و امثال اینها در محیط خانه یا پارکینگ برای جان خود و دیگران مخاطره ایجاد کنند.

-۴ معمولا کودکان خود زشتی آتش بازی را به دلیل خطرات آن درک می‌کنند و به همین دلیل اغلب کبریت و ترقه و مواد آتش‌زا را در نقاط غیر قابل دید مثل انباری، زیرزمین یا در داخل کمد و کیف و وسایل شخصی خود مخفی می‌کنند که این امر از عوامل اصلی بروز حریق و حادثه است، بنابراین باید کنترل بیشتری را اعمال نمایید.

-۵ کودکان در صورت عدم دسترسی به کبریت و مواد آتش‌زا در منزل جهت تهیه مواد محترقه به فروشگاه‌های رنگ و مواد شیمیایی و داروخانه‌ها مراجعه می‌کنند لذا به فروشندگان این قبیل مواد توصیه می‌شود که اکیداً از فروش مواد پیش نیاز ساخت ترقه هستند به کودکان و نوجوانان خودداری کنند.

-۶ در صورت بروز هرگونه حریق و حادثه خونسردی خود را حفظ کرده و در صورت گسترده بودن حریق سریعاً افراد مسن و کودکان و دیگر افراد را از محل حریق به جای امن انتقال داده و سریعا با تلفن ۱۲۵ آتش‌نشانی تماس گرفته و مراتب را با ذکر نشانی دقیق و نوع حادثه به ستاد فرماندهی آتش نشانی اطلاع داده و در هنگام حضور آتش‌نشانان در محل حریق نهایت همکاری را با آنان انجام دهند.

 -۷والدین در تهیه وسایل آتش‌بازی بی‌خطر فرزندانشان را همراهی نمایند. کودکان به هیچ عنوان شخصاَ نباید از مواد آتش بازی و محترقه استفاده نمایند.

 ۸-مواد آتش بازی (محترقه و انفجاری) کم خطر را از محل هایی که مطمئن هستند خریداری کنید. این مواد را از دست فروش ها تهیه نکنید

۱۰-مراقب رفتارهای خطرناک و ناهنجار بوده و در صورت لزوم مراتب را به واحدهای گشتی نیروی انتظامی و یا پلیس ۱۱۰ اطلاع دهید.

نویسنده: سرهنگ جهانگیر کریمی – معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا