شهر و جامعهعناوین اخبار

شهردار اصفهان:  اصفهان همیشه در تاریخ مأمن ادیان بوده است

همایش “سیمای جوان در ادیان توحیدی” با حضور شهردار، استاندار، نمایندگان ادیان مختلف و جوانان از سوی دفتر تخصصی جوان سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در تالار هنر برگزار شد.

در همایش سیمای جوان در ادیان توحیدی، شخصیت‌های فرهنگی ادیان الهی با هدف هم‌اندیشی ادیان توحیدی، همدلی و هم‌زبانی در نفی خشونت و افراطی‌گرایی حضور داشتند.

نمایندگان ادیان مختلف بر اشتراک ادیان توحیدی در دوری از خشونت و افراطی‌گری و هم‌گرایی ادیان توحیدی برای نیل به ارزش‌های انسانی و الهی تأکید کردند.

همچنین نمایندگان مسلمانان از اینکه در برخی کشورهای همجوار به بهانه برتری‌های دینی و مذهبی آتش تروریسم، افراطی‌گری و اختلافات فرقه‌ای را هر روز شعله ورتر می‌کنند ابراز تاسف کردند.

شهردار اصفهان با بیان اینکه اصفهان همیشه در تاریخ مأمن ادیان بوده است، اظهار داشت: این شهر پایگاه امن و محلی برای زندگی مسالمت‌آمیز همه ادیان در کنار مسلمانان بوده است. در واقع در اسلام ملاک سنجش افراد تقوای آن‌ها است. اگر معیار سنجش رعایت حقوق بشر، ظلم ستیزی، احترام متقابل، مدارا و دینداری باشد آن‌گاه هرکسی با هر دینی در همه سرزمین‌ها زندگی مسالمت آمیزی دارد.

قدرت‌اله نوروزی گفت: باید برای گفت‌وگو بین ادیان تلاش و نقاط مشترک همه ادیان را تقویت کرد؛ اگر چنین نگاهی باشد صلح و امنیت در جهان برقرار می‌شود. در واقع اصفهان یک شهر طلایی است که می‌تواند در روابط خواهرخوانده‌ها، مذاهب و ادیان توسعه ایجاد کند.

استاندار اصفهان با بیان اینکه این همایش به همه ادیان توجه داشته است، گفت: دنیای امروز بیشتر از هر زمان دیگری به معنویت نیاز دارد چون مراحل مختلف مدرنیسم را پشت سرگذاشته و در پست مدرنیسم به سر می‌برد. انسان به دلیل ابعاد معنوی و مادی وجود خود وقتی در یک زمان طولانی و چند قرن به ورطه رشد مادی می‌افتد و از بخش معنویات روحی و جسمی خالی می‌شود، باید به ابعاد روحی خود بپردازد.

محسن مهرعلیزاده با بیان اینکه همه ادیان معتقد به دمیده شدن روح الهی در انسان هستند، اظهار داشت: روح معنویت انسان نیازمند رشد و بالندگی است؛ در واقع ادیان الهی به نوعی همگی این بالندگی را در خود دارند و جوانان چون آینده‌ساز هستند باید گرایشات دینی داشته باشند.

نماینده کلیسای آشوری شرق کشور در همایش سیمای جوان در ادیان توحیدی هویت هر فرد را در خانواده متفاوت دانست و گفت: هویت در جوانان اهمیت بسیار دارد، جامعه‌شناسان سیاسی و روان‌شناسان اجتماعی باید در این حوزه پژوهش داشته باشند تا بتوانند در یک انسجام اجتماعی بهتر به سوی توسعه کشور پیش بروند.

کشیش طبرس با بیان اینکه هرجا به جوانان اعتماد داشتیم نتایج مطلوبی کسب کردیم، افزود: جنگ تحمیلی مصداق همین موضوع است، در آن دوران جوانان اقلیت‌های قومی و دینی با حضور در جبهه‌های جنگ تحولی شگرف در موضوع انسجام اجتماعی شکل‌ دادند و در کشور هیچ تفاوتی بین قومیت‎‌ها وجود نداشت.

نماینده زرتشتیان اصفهان در این همایش گفت: جوانان باید قدر این انقلاب که با زحمت فراوان به دست آمده را بدانند، آینده برای این سرزمین اهورایی است و هویت ایرانی و اسلامی را جوانان ایرانی باید حفظ کنند.

موبد نیک‌دین با اشاره به اینکه برتری در زرتشتی، یهودی، مسیحی و یا مسلمان بودن نیست، بیان کرد: برتری در تقوا پیشه کردن و داشتن گفتار، کردار و اندیشه نیک است؛ چرا که ادیان الهی همگی یک هدف دارند و آن هم خداشناسی است.

نماینده کلیمیان نیز در این همایش با اشاره به اینکه جوانی نشانه ضعف، بی‌تدبیری یا بی‌تجربگی نیست، گفت: در طول تاریخ پیامبران جوان تاثیرات زیادی در تبلیغ دین ایجاد کرده‌اند؛ در تمدن مصر یوسف پیامبر جوانی است که به اسیری برده شد و از سیاه‌چال و حقارت به بالاترین مقام رسید و به تنهایی یک قوم را از قحطی نجات داد.

بیژن خاکشور ادامه داد: این پیامبر جوان نفس خود را زیر پا گذاشت و با طبع بالای خود عظمت یک انسان را نشان داد. در واقع وقتی ادیان الهی بر واژه “برنایی” تاکید دارند منظورشان اقتدار جوانی است.

نماینده ارامنه اصفهان گفت: کسانی که می‌گویند ادیان متفاوت از بزرگترین مسائل بحث‌آور و اختلاف‌آفرین جهان هستند و نمی‌توان آن‌ها را گرد هم جمع کرد کاملأ در اشتباه هستند. باید این افراد چشمان خود را به سوی ایران متمرکز کنند و کشوری را ببینند که برای همه جهان اعتماد، امنیت و صلح دارد.

اسقف سیبان کاشجیان نقش نسل جوان را بنیادی و منحصر به فرد دانست و افزود: جوانان نه تنها به مراقبت و توجه نیاز دارند بلکه باید به طور مستمر و همیشگی از دغدغه‌های مهم جامعه باشند. اما برخی جوانان از دین و مذهب بی‌اطلاعند و باید دلیل آن بررسی شود که آیا به خاطر رفتار والدین، روحانیون، مسئولان یا بی تفاوتی شخصی خودشان است.

 

* نداشتن فعالیت فیزیکی و جسمانی یکی از عوامل مرگ و میر است

بی تحرکی یا کم تحرکی در حوزه پیشگیری از بیماری‌ها، مورد غفلت واقع شده و نداشتن فعالیت فیزیکی و جسمانی یکی از علل مرگ و میر محسوب می‌شود.

کارگاه‌ “سلامت من” با عنوان نقش ورزش در کاهش بیماری‌ها برای شهروندان ارشد از سوی باغ تجربه سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان برگزار شد.

جمشید بنایی دکترای فیزیولوژی ورزش و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد با اشاره به سبک جدید زندگی امروزه اظهار داشت: در سبک زندگی امروزی، تحرک افراد به شدت کاهش یافته و همین موضوع سبب ابتلای افراد به بیماری‌های بسیاری از جمله بیماری‌های قلبی، دیابت و چاقی شده است.

وی افزود: مطالعات نشان می‌دهد، بی ‌تحرکی و مدت زمان آن بر افزایش خطر مرگ تأثیر گذار است و هر چه این زمان‌ها طولانی‌تر باشد خطر مرگ را افزایش می‌دهد، عدم تحرک و فعالیت برای استاد دانشگاه آزاد نجف‌آباد ادامه داد: افرادی که در طول روز در محل کار خود و یا در خانه عادت به نشستن طولانی مدت دارند، باید تا حد ممکن این عادت را ترک کنند و حداقل هر یک ساعت یک‌بار تحرک بدنی داشته باشند.

عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد تصریح کرد: تحقیقات زیادی برای سنجش میزان سلامت افراد یا کارمندانی که بنا به اقتضای کاری یا علل دیگر، ساعات زیادی را پشت میز می‌نشینند، صورت گرفته است. نتیجه عمومی این تحقیقات حاکی از این است که افرادی که سبک زندگی کم تحرکی دارند، از خطرات مربوط به نشستن در امان نخواهند بود.

وی گفت: بی تحرکی یا کم تحرکی در حوزه پیشگیری از بیماری‌ها، مورد غفلت واقع شده و نداشتن فعالیت فیزیکی و جسمانی یکی از علل مرگ و میر محسوب می‌شود. نداشتن فعالیت بدنی به طور منظم، عوارض زیادی را به همراه دارد و بسیاری از بیماری‌های مزمن و مرگ و میر ناشی از آن به دلیل بی تحرکی است و جای تأسف دارد که در سال‌های اخیر موارد مرگ و میر و عوارض ناشی از عدم فعالیت فیزیکی افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته است.

بنایی با اشاره به بیماری‌هایی که منشا کم تحرکی دارند، اظهار داشت: بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، فشار خون، چاقی، سرطان و سکته‌ها از بیماری‌های کم تحرکی به شمار می روند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد نجف‌آباد با اشاره به ۲۴ ساعت شبانه‌روز اظهار داشت: از این ۲۴ ساعت، ۸ ساعت به خواب اختصاص دارد و میزان نشستن مجاز برای برای افراد در هر سنی بین ۴ تا ۷ ساعت است. کمتر از ۴ ساعت امکان‌پذیر نیست و بیشتر از ۷ ساعت خطرات جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت.

وی ادامه داد: بر اساس آماری که در چند کلینیک در ایران برای انجام یک پژوهش گرفته شد، مشخص شد به طور متوسط، ایرانیان ۱۲ ساعت از روزشان را به نشستن اختصاص می‌دهند و این آمار خوبی نیست.

این استاد دانشگاه افزود: ورزش منظم سبب می‌شود، چهره انسان، ۲۵ سال جوان‌تر از سن شناسنامه به نظر بیاید و این بسیار عالی است. در نتیجه می‌توان گفت که تحرک و انجام منظم فعالیت‌های ورزشی در سلامت جسم، روح و ظاهر انسان تاثیر شگرفی دارد.

* شادی سبب کاهش عواطف منفی و کنترل استرس می شود

شادی سبب کاهش عواطف منفی، کنترل استرس، تخلیه احساسات و کاهش بیماری‌های جسمی و روحی می‌شود.

جشن “یک بند انگشت نگاه، یک دریا محبت”، برنامه مشترک بهزیستی استان اصفهان و بانوسرای آفتاب، ویژه مادران فرزندان استثنایی (اوتیسم)، در مرکز تخصصی بانوان آفتاب برگزار شد.

رئیس مرکز تخصصی بانوان آفتاب در حاشیه این جشن با اشاره به روز میلاد با سعادت حضرت زهرا (س) و تقارن آن با بزرگداشت مقام شامخ مادر اظهار داشت: این جشن برای تجلیل از مادرانی برگزار شد که فرزند استثنایی و به ویژه اوتیسم دارند.

لیلا لندی اصفهانی افزود: همه مادران برای فرزندانشان زحمات زیادی می‌کشند اما مادرانی که فرزند یا فرزندان استثنایی دارند، بیشتر از دیگر مادران درگیر نگهداری و پرورش فرزندانشان هستند.

وی گفت: فشار زیادی ناشی از داشتن فرزند استثنایی یا اوتیسم روی دوش مادران است و آنها نیاز دارند مورد حمایت عاطفی و روانی قرار گیرند. در این راستا بانوسرای آفتاب سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان کلاس‌های مشاوره ویژه مادرانی که فرزند اوتیسمی دارند، برگزار کرده است.

دستیار امور بانوان و خانواده شهرداری اصفهان در جشن ” یک بند انگشت نگاه یک دریا محبت” با اشاره به نقش مهم و موثر زن در خانواده اظهار داشت: پشت سر هر مرد موفق یا فرزند موفقی، یک زن و یا مادر ایستاده که با تلاش و از خود گذشتگی، مسیر موفقیت همسر و فرزندانش را هموار کرده است.

فاطمه زارع افزود: مادران، مدیران پنهان خانواده‌ها هستند که با عزت نفس، بار زندگی را به دوش می‌کشند و متحمل زحمات زیادی برای شادی و موفقیت خانواده می‌شوند.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان اصفهان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه، اوتیسم، بدترین نوع معلولیت است، اظهار داشت: افراد اوتیسم نیاز به مراقبت بیشتری دارند و خانواده‌های آنان با سختی‌های زیادی مواجه هستند.

سید اصغر فیاض افزود: روز جهانی اوتیسم در پیش است و امیدواریم بتوانیم کارها و خدمات بیشتری به این قشر از جامعه معلولان داشته باشیم.

وی با بیان اینکه افراد اوتیسمی به نوعی زیر مجموعه اداره بهزیستی هستند، گفت: بهزیستی تمام تلاش خود را در خدمات‌رسانی هر چه بهتر به تمام افراد زیر پوشش بهزیستی با هر نوع معلولیت می‌کند.

در ادامه جشن “یک بند انگشت نگاه؛ یک دریا محبت”، کارشناس خانواده با اشاره به هنر شاد زیستن اظهار داشت: شادی، گمشده جامعه کنونی ماست و نبود آن پیامدها و بحران‌های غیر قابل جبرانی به همراه دارد؛ بنابراین لزوم و اهمیت شادی در زندگی فردی و اجتماعی ما بر کسی پوشیده نیست زیرا شادی سبب کاهش عواطف منفی، کنترل استرس، تخلیه احساسات و کاهش بیماری‌های جسمی و روحی می‌شود.

مهین تحویلیان افزود: باید بتوانید به جای اینکه به مشکلات فکر کنید و زندگی را به کام خود و دیگران تلخ کنید، به مشکلات بخندید و اجازه ندهید شما را تحت تأثیر قرار دهد.

* همایش روز جهانی کلیه با شعار “کلیه‌ها و سلامت بانوان” برگزار شد

به مناسبت روز جهانی کلیه، همایشی با موضوع کلیه‌ها و سلامت بانوان در میدان نقش جهان اصفهان برگزار شد.

همایش کلیه‌ها و سلامت بانوان با همت معاونت ورزشی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، هیأت بیماران خاص و پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی، انجمن خیریه حضرت ابوالفضل(ع) و دانشگاه الزهرا برگزار شد.

مسئول برگزاری گردهمایی کلیه و سلامت بانوان، با اشاره به اطلاع رسانی ویژه عموم مردم اظهار داشت: این کاری است که در همه جای دنیا انجام می‌شود و اصفهان هم به سهم خودش در این اطلاع رسانی قدم برداشت.

محمد مستحفضیان افزود: مرکز تحقیقات کلیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برای حفظ سلامت بیماران و عموم جامعه، در زمینه بیماری‌های کلیوی هرساله مراسمی آموزشی در روزهای پایانی سال در قالب همایش و اطلاع‌رسانی به مردم برای مراقبت از کلیه برگزار می‌کند.

وی با بیان اینکه هر ساله این قبیل همایش‌ها با شعار و محور خاصی برگزار می‌شود، ادامه داد: امسال کلیه و سلامت بانوان به عنوان محور برگزاری همایش و گردهمایی، انتخاب شده بود و تمام آموزش‌ها، پیرامون این موضوع بود.

فوق تخصص بیماری‌های کلیه و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و مرکز تحقیقات بیماری‌های کلیه با اشاره به موضوع امسال روز جهانی کلیه اظهار داشت: امسال محور اصلی این همایش بانوان بودند، چرا که نقش مهم و حیاتی آنان در محیط خانه و خانواده برای همه مشخص است. با توجه به اینکه هر فرد از دوران نوزادی تا پیری در معرض بیماری کلیه قرار دارد، نقش بانوان و داشتن اطلاعات کامل پیرامون علائم و راهکارهای پیشگیری از بیماری‌های کلیوی، در کنترل قابل توجهی از این بیماری بسیار مهم است.

شهرام طاهری افزود: بانوان از بعضی جهات مانند بارداری و یائسگی بیشتر در معرض ریسک بیماری‌های کلیه قرار دارند. در دوران  بارداری، حمل یک جنین در بدن باعث افزایش بار کلیه‌ها می‌شود و احتمال ریسک ابتلا به بیماری‌های کلیه، عفونت ادراری و عفونت مثانه را افزایش می‌دهد. در نتیجه با انجام آزمایش‌های مربوطه و مراقبت‌های دوران بارداری می‌توان کاری کرد که آسیب کمتری به کلیه‌ها وارد شود. افراد میانسال با نزدیک شدن به ایام یائسگی، احتمال عفونت‌های ادراری و دیگر مسائل مربوط به کلیه به وجود می‌آید. وی گفت: آموزش به مردم و مراجعه زودهنگام به پزشک و پیشگیری از آسیب بیشتر، نتیجه برگزاری چنین همایش‌هایی است.                                              

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا