بازار‌های مالی ، بورس و بانکپیشخوانتیتر دوعناوین اخبار

شلیک جنگ تجاری بر اقتصاد جهانی

در هفته گذشته که اولین روز های کاری پس از تعطیلات نوروز بود، شاخص بورس با افزایش نسبی روبه رو شد بطوری که در روز چهارشنبه هفته گذشته شاخص کل با  ۶۴  رشد به عدد   ۵۸/۹۷۱۵۰  واحد رسید و توانست کانال مهم ۹۷هزار واحدی را حفظ نماید .افزایش نرخ ارز در بازار آزاد عاملی  است که همچنان می تواند موجب افزایش تقاضا و قیمت در نمادهای ارزنده بازار بخصوص نمادهای ارز آور و صادرات محور شود .

تاثیر نوسانات نرخ ارز

افزایش نرخ ارز که از سال پیش شروع شده ،با توجه به نوع وابستگی شرکت های فعال در بازار سرمایه به آن می تواند تاثیرات متفاوتی بر صنایع بورسی داشته باشد . تغییرات صعودی  نرخ ارز می تواند هزینه های تولیدو بهای تمام شده محصولات شرکت هایی که مواد اولیه و تجهیزات خود را از خارج از کشور وارد می کنند را افزایش داده و سودآوری آنها را کاهش دهد ودر مقابل بر سوددهی  شرکت های صادرات محور اثری مثبت داشته و موجب افزایش سودآوری این شرکت ها شود . این در حالی است که  پیش بینی می شود بسیاری از شرکت های صادرات محورمانند شرکت های پتروشیمی ،فولادی ،معدنی و دیگر شرکت ها و صنایع کالایی از رشد نرخ ارز اثر مثبت گرفته و  بتوانند تا آستانه مجامع، سود و بازدهی خوبی نصیب سهامداران شان نمایند. البته به نظر می‌رسد معامله‌گران سهام نیز از این موضوع غافل نشده و در روز های گذشته بیشتر تمایل به معاملات سهام نمادهای مختلف شرکت‌های کالایی و صادرات محور داشتند و همین عامل موجب شد تا این صنایع در بورس عملکردی بهتری نسبت به سایر شرکت ها و گروه ها به نمایش بگذارند.

عوامل تاثیر گذار بر صنعت پتروشیمی 

افزایش قیمت فروش متانول در بازارهای جهانی یکی از عواملی است که می تواند در کنار افزایش نرخ ارز باعث تعدیل مثبت سوددهی  شرکت های متانول ساز شود و موجب افزایش میزان تقاضا و قیمت در نمادهای ارزنده  گروه پتروشیمی در بورس و بازار سرمایه شود .

تاثیر جنگ تجاری بر اقتصاد جهانی

افزایش تعرفه فولاد و بسیاری دیگر از اقلام وارداتیبه خصوص اقلام وارداتی از کشور چین  توسط دولت آمریکا و متعاقب آن افزایش تعرفه وارداتی توسط کشور چین که به نوعی می توان آن را جنگ تجاری میان آمریکا و چین تلقی کرد، می تواند بر اقتصاد جهانی تاثیر منفی گذاشته و موجب کند شدن رشد اقتصادی جهان شود. موضوعی که به دلیل افزایش نگرانی‌ها در بازارهای جهانی بر قیمت های جهانی کالاها تاثیر منفی گذاشته و زمینه ساز افزایش احتیاط میان معامله گران در بازار سرمایه خواهد شد .

تاثیر خروج آمریکا از برجام

در حال حاضر یکی از مهمترین ریسک های موجود در بازار سرمایه ،خروج احتمالی آمریکا از برجام است .موضوعی که هر چند می تواند باعث افزایش احتمالی نرخ دلار شود و از این جهت اثر مثبتی بر سود دهی شرکت های صادرات محور بگذارد اما در مقابل کاهش میزان سرمایه گذاری های خارجی و کاهش احتمالی میزان صادرات محصولات شرکت ها از جمله ریسک های خروج آمریکا از برجام است که می تواند تاثیر منفی بر عملکرد و سود آوری شرکت ها به خصوص شرکت ها به خصوص شرکت های گروه خودروسازی داشته باشد.با همه این اوصاف به نظر می رسد که در حال حاضر  بدلیل افزایش نرخ ارز و ادامه رشد قیمت کامودیتی ها در بازار های جهانی که باعث  افزایش  سودآوری شرکت های صادرات محور از جمله  شرکت های فولادی ،پتروشیمی ، معدنی و…که بیش از نیمی از شرکت های فعال در بازار را شامل می شوند، می گردد ، پیش بینی می شود نمادهای ارزنده این گروه ها همچنان مورد توجه و اقبال فعالان  بازار سرمایه قرارگیرند .

م  :نسل فردا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا