حوادث پلیسشهر و جامعهعناوین اخبار

دستگیری سارقان میلیاردی منازل در برخوار/جاساز محموله میلیاردی کفش و پوشاک قاچاق در اتوبوس مسافربری و…

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از مرکز اطلاع رسانی پلیس استان اصفهان ،سرهنگ “غلامرضا براتی” اظهار داشت : در پی وقوع چندین مورد سرقت از منازل شهروندان در شهرستان “برخوار” شناسایی و دستگیری سارق یا سارقان دردستور کار ماموران پلیس آگاهی این فرماندهی قرار گرفت.

وی افزود: ماموران پس از انجام یکسری کارهای تخصصی موفق شدند ۲ سارق را شناسایی و حین سرقت از یک منزل دستگیر کنند.

این مقام انتظامی بیان داشت: افراد دستگیر شده در بازجوئی های تخصصی پلیس به سرقت ۴ میلیارد ریال اموال از منازل شهروندان در شهرستان “برخوار” ، شهر”اصفهان” و یکی از استان های کشور اعتراف کردند.

سرهنگ براتی با اشاره به اینکه اموال کشف شده پس از طی مراحل قانونی به مالکان بازگردانده می شوند اظهار داشت: در این رابطه پرونده تشکیل و متهمان برای اقدامات قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان برخوار در پایان به شهروندان توصیه کرد: منازل خود را به تجهیزات ایمنی پیشگیری از سرقت مجهز کنید و در صورت وقوع سرقت منزل ، قبل از هر اقدامی با سامانه ۱۱۰ پلیس تماس بگیرید و موضوع را اطلاع دهید.

**تصادف تریلر با موتورسیکلت یک کشته بر جای گذاشت

 فرمانده انتظامی شهرستان “کاشان” از تصادف یک دستگاه تریلر با موتورسیکلت و فوت راکب موتورسوار خبر داد.

سرهنگ “علی پورکاوه” د اظهار داشت : روز گذشته یک دستگاه تریلر با یک موتورسیکلت در شهر “کاشان” تصادف کرد که ماموران پلیس راهنمایی ورانندگی به محل اعزام شدند.

وی افزود: متاسفانه در اثر این حادثه رانندگی راکب ۲۹ ساله موتورسیکلت در دم فوت شد.

این مقام انتظامی بیان داشت: علت وقوع این حادثه رانندگی توسط کارشناسان پلیس راهنمایی و رانندگی عدم توجه به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و ورود غیر قانونی موتورسیکلت به اتوبان اعلام شده است.

فرمانده انتظامی شهرستان کاشان در پایان خاطر نشان کرد: تفاوت رانندگی شتاب زده و رانندگی با سرعت مطمئنه، فاصله بین مرگ و زندگی یا نقص عضو وسلامتی است .

**جاساز محموله میلیاردی کفش و پوشاک قاچاق در اتوبوس مسافربری

گروه استان ها_اصفهان_ رئیس پلیس آگاهی استان از کشف یک محموله کفش و پوشاک خارجی قاچاق به ارزش یک میلیارد ریال در بازرسی از یک دستگاه اتوبوس مسافربری خبر داد.

سرهنگ “ستارخسروی” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس اظهار داشت: کارآگاهان اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی اصفهان از ورود یک دستگاه اتوبوس حامل کالای قاچاق به شهر “اصفهان” مطلع و بررسی موضوع را در دستور کار قرار دادند.

وی ادامه داد: پس از هماهنگی با مقام قضائی از اتوبوس مورد نظر بازرسی شد که تعداد ۳۱ کیسه پوشاک، ۳ کیسه کفش و یک دستگاه ماشین ظرف شویی خارجی فاقد مدارک گمرکی کشف شد.

سرهنگ خسروی با اشاره به توقیف اتوبوس و دستگیری راننده در این رابطه بیان داشت : ارزش محموله کشف شده توسط کارشناسان یک میلیارد ریال اعلام شده است.

رئیس پلیس آگاهی اصفهان در پایان از تحویل متهم به مراجع قضائی خبر داد و خاطر نشان کرد:هر گونه فعالیت در زمینه قاچاق کالا زمینه رکود اقتصادی و افزایش تورم را فراهم می کند که از عموم مردم تقاضا می شود اخبار مربوطه را به پلیس اطلاع دهند.

**تخطی از سرعت مجاز ۳ کشته و ۲ مجروح برجای گذاشت

گروه استان ها_اصفهان_ معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان از واژگون شدن یک دستگاه سواری پژو پارس در اتوبان “کاشان-نطنز” و فوت ۳ نفر و مجروحیت ۲ فرد دیگر خبر داد.

سرهنگ “جهانگیر کریمی” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، اظهار داشت: در پی اعلام مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر واژگونی یک دستگاه سواری پارس در اتوبان “کاشان-نطنز”، بلافاصله ماموران انتظامی و پلیس راه به محل اعزام شدند.

وی خاطر نشان کرد: در این حادثه رانندگی یک دستگاه سواری پارس به علت تخطی از سرعت مجاز و عدم توانایی راننده در کنترل وسیله نقلیه واژگون شده بود.

این مقام انتظامی بیان داشت: در اثر این حادثه رانندگی، راننده و ۲ سرنشین خودرو فوت و ۲ سرنشین دیگر آن مجروح شدند.

سرهنگ کریمی در پایان به رانندگان توصیه کرد: با سرعت مجاز و مطمئنه رانندگی کنید و از پرداختن به کارهایی که موجبات حواس پرتی را فراهم می کند، بپرهیزد تا ان شاءالله شاهد وقوع اینگونه حوادث تلخ و جبران ناپذیر نباشیم.#

**محموله هندوانه های تریاکی به مقصد نرسید

گروه استان ها_اصفهان_ فرمانده انتظامی شهرستان “نائین” از کشف مقدار ۲۹کیلوگرم تریاک که در پوشش محموله تریاک حمل می شد خبر داد.

سرهنگ صادق کاظم زاد” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس اظهار داشت : ماموران انتظامی شهرستان “نائین” با همکاری ماموران پلیس مبارزه با مواد اصفهان حین کنترل خودروهای عبوری به یک دستگاه کامیون کشنده که از این شهرستان عبور می کرد مشکوک و آن را متوقف کردند.

وی افزود: در بازرسی از این کامیون که حامل محموله قانونی هندوانه بود مقدار ۲۹ کیلو گرم تریاک کشف شد.

این مقام انتظامی بیان داشت : در این رابطه راننده تریلر دستگیر و برای اقدامات قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شد.

سرهنگ کاظم زاد در پایان خاطر نشان کرد: نیروی انتظامی و قوه قضائیه با قاچاقچیان افیونی و سوداگران مرگ برخورد قاطع و قانونی می کنند و هرگز اجازه جولان و سرکشی به آنان نخواهند داد.

**باند قاچاقچیان گیاهان دارویی منهدم شد

گروه استان ها_اصفهان_ فرمانده انتظامی شهرستان “تیران وکرون” ازشناسایی و دستگیری تعداد۹نفرازقاچاقچیان وبرداشت کنندگان غیرمجازگیاهان دارویی و کشف ۲ هزار و ۵۰۰ بوته گیاهان دارویی خبرداد.

سرهنگ “علی صادقی” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس اظهار داشت : درپی اعلام سازمان حفاظت ازمحیط زیست شهرستان “تیران و کرون” مبنی بربرداشت غیرمجازوقاچاق گیاهان دارویی ازمنطقه حفاظت شده “دالانکوه” توسط افرادی ، بررسی موضوع به صورت ویژه در دستور کار ماموران انتظامی این فرماندهی قرار گرفت.

وی افزود: ماموران پس از انجام یکسری کارهای تخصصی و اقدامات خاص موفق شدند اعضای یک باند ۹ نفره را شناسایی و دستگیر کنند.

این مقام انتظامی با اشاره به کشف تعداد ۲ هزار و ۵۰۰ بوته گیاهان دارویی از مخفیگاه این باند تصریح کرد:در این رابطه پرونده تشکیل و همه متهمان برای اقدامات قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شدند.

سرهنگ صادقی در پایان از توقیف ۲ دستگاه سواری از قاچاقچیان خبر داد و از مردم خواست، هر گونه موارد و موضوع مشکوک را از طریق تماس با سامانه ۱۱۰ پلیس اطلاع دهند.

**تماس به موقع با ۱۱۰ و سرعت عمل پلیس سارقان منزل را غافلگیر کرد

گروه استان ها_اصفهان_ فرمانده انتظامی شهرستان از دستگیری ۲ سارق که از منزلی سرقت و در حال فرار بودند در عملیات ضربتی ماموران این فرماندهی خبر داد.

سرهنگ “حسن یاردوستی” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس اظهار داشت:در پی تماس شهروندی با مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر تردد افراد مشکوک در منزلی و اعلام مشخصات خودروی آنها ، بلافاصله گشت انتظامی وارد عمل شد.

وی گفت : ماموران در کمتر از چند دقیقه در محل حاضر که بلافاصله سارقان با مشاهده ماموران متواری شدند که گشت انتظامی وارد عمل شد و خودروی آنها را متوقف کرد.

این مقام انتظامی افزود:سارقان که ۲ نفر بودند پس از تشکیل پرونده برای اقدامات قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شدند.

سرهنگ یاردوستی درپایان ضمن تشکر از تماس به موقع این شهروند با مرکز فوریت های ۱۱۰ و احساس مسئولیت او ، خاطر نشان کرد : نیروی انتظامی هرگز اجازه جولان و سرکشی به سارقان و مخلان نظم و امنیت عمومی جامعه نخواهد داد.

**عوامل قانون گریزی درترافیک و راهکارهای پیشگیری از آن

گروه استان ها _ اصفهان _ آمار حوادث ترافیکی و نحوه بروز تصادفات که نتیجه رفتار ناصحیح ترافیکی و تخلفات است از قانون گریزی رانندگان حکایت دارد و بایستی موضوع کنترل و جلوگیری از آن به صورت کارشناسی مورد بررسی و کنکاش قرار گیرد.

عوامل قانون گریزی در ترافیک

به طور کلی سه عامل را می توان در بروز قانونگریزی رانندگان از قوانین ترافیکی مؤثر دانست:

الف-تخلفات ناشی از عدم آموزش صحیح و ناکافی بودن تعلیم و تربیت رانندگان:

آمار حوادث ترافیکی نشان دهنده ضعف آموزش، عدم استمرار آموزش، عدم آموزش نتایج اجرای مقررات و در کل بی توجهی به امر آموزش است. اگرچه در چند سال اخیر برنامه هایی برای آموزش مردم از جانب برخی دستگاه های ذی ربط به عمل آمده اما در مقایسه با دیگر کشورها به خصوص کشورهایی که آمار تصادف پائینی دارند هنوز فاصله زیادی وجود دارد.

ب-تخلفات ناشی از عدم استفاده از تجهیزات جدید کنترلی و ایمنی راه ها:

همزمان با پیشرفت صنعت حمل و نقل و ترافیک مطمئناً برای کنترل آنها نیز نیاز به تجهیزات جدید و پیشرفته خواهد بود که در مقایسه با دیگر کشورها شاهد عقب ماندگی در این زمینه هستیم. لذا خلاء وجود اینگونه تجهیزات، تفکر این امکان را به متخلف می دهد که در نقاط حتی تا مرحله تجاوز و تعدی به حقوق دیگران پیش برود. در این جا نقش دستگاه های مربوطه در این زمینه کاملاً بارز می باشد.

ج-تخلفات ناشی از فاصله زمانی زیاد بین وقوع تخلف و مجازات متخلفان: عدم وجود قاطعیت در اجرای مجازات متخلفان و عوامل ریشه ای دیگر و نیز ضعف قانونی در مجازات متخلفان از دیگر عوامل مشوق قانون گریزی است که نیاز به بررسی کارشناسی و سیر مراحل قانونی برای به حد اقل رساندن زمان ارتکاب تخلف و مجازات متخلف می تواند بر نهادینه شدن قانون در جامعه تاثیر گذار باشد.

نقش عوامل محیطی در رعایت انضباط ترافیکی

از جمله تخلفات مربوط به عوامل محیطی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

الف-تخلفات ناشی از عدم وجود شبکه شهری مناسب

ب-تخلفات ناشی از نارسایی های مربوط به علایم در خیابان ها

ج-تخلفات ناشی از عوامل جوی و نوری

نقش صدور گواهی نامه های موقت در پیشگیری از قانون گریزی ترافیکی

از آنجا که رانندگان اصلی ترین و بزرگترین طیف در بروز رفتارهای ترافیکی هستند برای شناسایی بهتر و در نتیجه کنترل بیشتر افراد متخلف و در نتیجه اجرای محدودیت ها و محرومیت های قانونی برای نیل به اهداف مربوط و بازتاب کنترل آن به نظر می رسد با صدور گواهی نامه های موقت رانندگی معتبر بتوان در زمان تمدید محدودیت ها و محرومیت هایی را در نظر گرفت. این امر می تواند از راهکارهای مؤثر در کاهش تخلفات رانندگی باشد.

نتیجه گیری

در کل می توان نتیجه گرفت که مهمترین فرآیند در جهت اجرایی شدن مکانیسم های کنترل قانون گریزی ترافیکی و رعایت اصول انضباط ترافیکی، آموزش هنجارهای ترافیکی است. برای فرآیند آموزش و یادگیری هنجارهای ترافیکی دو مرحله را می توان در نظر گرفت:

مرحله اول: وقتی صورت می گیرد که شخص به عنوان عضو جامعه لازم است نسبت به آنها آگاهی داشته باشد. به عبارت دیگر در این مرحله آموزش های اولیه و ضروری ترافیکی به افراد جامعه داده می شود. آموزش های اولیه ترافیکی به شیوه های مختلفی تحقق می پذیرد. اساسی ترین آموزش های اولیه ترافیکی در دوره پیش دبستان توسط نهاد خانواده صورت می گیرد. با ورود کودک به دبستان این وظیفه به نهاد آموزش و پرورش محول می شود این نهاد با گنجاندن مفاهیم و هنجارهای ترافیکی در قالب مطالب درسی سعی دارد آگاهی دانش آموزان نسبت به قوانین راهنمایی و رانندگی را بالا برده و آنها را برای حضور مطمئن در معابر و خیابان ها بیش از پیش آماده سازد.

مرحله دوم: یادگیری و آموزش ثانویه هنجارهای ترافیکی وقتی صورت می گیرد که شخص برای دریافت گواهینامه راهنمایی و رانندگی به مطالعه قوانین مختلف اجتماعی در حالی که از اهمیت بسزایی برخوردار هستند نقش عمده ای نیز در حفظ تعادل و نظم روانی و اجتماعی بین اقشار مختلف جامعه ایفا می کند. آنها به عنوان حایل و میانجی بین تغییرات اجتماعی و ثبات اجتماعی عمل می کنند. بنابر این بخاطر اینگونه قوانین است که علی رغم تغییرات وسیع در مفاهیم اجتماعی و اخلاقی رفتار انسان به نحوی متعادل و در قالب هنجارهای پذیرفته اجتماعی باقی می ماند. قانونمند شدن جامعه نیز به ویژه در عصر صنعتی و پویای امروز مستلزم تقویت نهادهای فرهنگ و دانش در آن جوامع است.

درجوامع قانونمند علاوه بر اینکه از وقت به بهترین شکلی بهره برداری می گردد،خود موجبات افزایش بهره وری اقتصادی، استفاده هرچه بیشتر از توانایی ها، تقویت وجدان کاری و همبستگی بین نهادهای مختلف، عملکرد بهتر نظام اداری و مدیریت جامعه و… را نیز تقویت می نماید. نقش سیستم انتظامی نیز در ایجاد جامعه ای قانونمند کم اهمیت نیست. همینطور تعهد و کارآیی این نهاد انتظامی، دائم می بایست تقویت گردد تا عملکرد عمومی جامعه در بخش ها و ابعاد مختلف آن در قالبی مطلوب هرچه بیشتر تضمین شود.

راهکارهای کنترل و جلوگیری از قانونگریزی در ترافیک

۱-افزایش تعامل بین ارگان ها و نهادهای ذی ربط از جمله آموزش و پرورش و رسانه های جمعی و سرمایه گذاری در زمینه آموش و آگاهی دادن به افراد در زمینه رفتارهای ترافیکی به منظور کاهش ناهنجاری های ترافیکی و تحقق نظم و انضباط ترافیکی و آموزش مستمر و تعلیم و تربیت اشخاص درگیر در ترافیک ( عابر و راننده ) و ارتقای فرهنگ عمومی ترافیک.

۲-انجام تحقیقات و پ‍ژوهش های علمی به منظور شناسایی و ریشه یابی علل و عوامل مشکلات موجود در زمینه قانون گرایی ترافیکی و ارائه راهکارهای علمی در جهت رفع آن ها

۳-تلاش در جهت استفاده از  فناوری ها و سیستم های نوین، استاندارد سازی و پیاده سازی تفکرات علمی و استفاده از نظرات مردم توسط مجموعه راهور ناجا

۴- از آنجا که دین همواره به عنوان یکی از مهمترین ابزار امنیت و کنترل اجتماعی آثار چشمگیری در زمینه مهار جرم و کج روی بر جای نهاده است، به نظر می رسد تقویت مبانی دینی در کشور از ضروریات جامعه امروز حتی در زمینه رعایت قانون و انضباط ترافیکی می باشد.

سرهنگ رضا رضایی – رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی  فرماندهی انتظامی استان اصفهان

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا