دسته‌بندی نشده

اولین نمایشگاه تخصصی حمل و نقل پاک در اصفهان افتتاح شد

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، قدرت الله نوروزی در مراسم افتتاحیه اولین نمایشگاه تخصصی حمل و نقل پاک اظهار کرد: این نمایشگاه علاوه بر به نمایش گذاشتن وسایل نقلیه پاک که به رفع آلودگی ها کمک می کند، به طور خاص بر روی مسایل فرهنگی و تصمیماتی که برای هفته فرهنگی اصفهان گرفته شده متمرکز شده است.

وی با بیان اینکه امروزه شهرها برای توسعه با معضلاتی مواجه هستند، تصریح کرد: شهرهای توسعه یافته به جهت فضاهای شهری، تغییر کاربری ها و استفاده های نامناسب با مشکلاتی روبه رو شده اند، وقتی این مسایل به وجود می آید طبیعی است که ترددها افزایش و استفاده از خودروهای شخصی مورد اقبال عمومی قرار می گیرد و به دنبال آن ترافیک و آلودگی هوا ایجاد می شود و در نتیجه شهرها با معضل زیست محیطی و ترافیکی مواجه خواهند شد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه اصفهان نیز از این موضوع استثناء نبوده است، تاکید کرد: باید چاره‌ای اندیشیده شود تا شهر به عنوان موجود زنده از معضلات رهایی یابد و آلودگی های صوتی و هوا که منشاء بسیاری از بیماری ها و مرگ و میرها است به حداقل برسد.

وی با بیان اینکه نمایشگاه حمل و نقل پاک برگزار شده تا نتایج آن در مدیریت شهری تاثیر گذار باشد، افزود: فراموش نکنیم که برای نجات اصفهان ناگزیر به استفاده از حمل و نقل عمومی هستیم.

نوروزی با بیان اینکه مترو به عنوان یکی از وسایل حمل و نقل عمومی مورد توجه قرار گرفته است، گفت: در سال جاری یک سوم بودجه سه هزار میلیارد تومانی شهرداری به حمل و نقل عمومی اختصاص یافته و یک هزار میلیارد تومان نیز برای مترو در نظر گرفته شده است.

وی با ابراز خرسندی از بهره برداری از خط یک مترو و استقبال مردم، تصریح کرد: در حال حاضر فعالیت اجرایی خط دوم مترو اجرایی شده و برای خط سوم نیز در آینده‌ای نزدیک تصمیم گیری خواهیم کرد.

شهردار اصفهان تاکید کرد: توسعه مترو به تنهایی نمی تواند مسایل و مشکلات را حل کند، باید حمل و نقل عمومی شهر به هم پیوسته شود تا امکان رفع معضلات فراهم شود.

وی با بیان این که امکان ندارد در یک مسیر خط مترو، اتوبوس یا تاکسی نباشد و دوچرخه سواران نیز امکان تردد نداشته باشند،تاکید کرد: باید به هم پیوستگی ایجاد شود تا استفاده شهروندان از خودروهای شخصی کاهش یابد.

نوروزی زیرساخت ها برای استفاده از حمل و نقل عمومی را در دو بخش خلاصه کرد و افزود: یکی از این بخش ها ترویج استفاده از دوچرخه برقی و استفاده از وسایل نقلیه هیبریدی و پاک است، اما در این میان فرهنگ سازی نقش مهمی دارد و در این راستا صدا و سیما، دانشگاه‌ها، مدارس و سایر بخش های جامعه برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی به گونه‌ای عمل کنند تا این خواسته به اراده‌ای برای عملیاتی شدن تبدیل شود.

وی با بیان اینکه این نمایشگاه علاوه بر تبلیغ حمل و نقل پاک باید نقش فرهنگ سازی داشته باشد، اظهار کرد: برپایی نمایشگاه تخصصی حمل و نقل پاک باید استمرار داشته باشد تا با ایجاد زیرساخت ها و همبستگی بین حمل و نقل عمومی در وسایل نقلیه متفاوت و همچنین فرهنگ سازی، شاهد روزی باشیم که شهر از این مصیبت به وجود آمده نجات پیدا کند.

شهردار اصفهان گفت: نجات شهر از آلایندگی ها منحصر به حمل و نقل عمومی نیست، زیرا ریزگردها و آلودگی های ناشی صنایع نیز شهر اصفهان را تهدید می کند.

وی با بیان اینکه نمایشگاه تخصصی حمل و نقل درصدد است تا آخرین دستاوردها را برای داشتن هوایی پاک به نمایش بگذارد، افزود: دولت و دستگاه ها باید با قدرت برای حل معضل آلودگی هوا بسیج شوند وگرنه هر روز شاهد بیماری ها، مرگ و میرها و اتفاقات ناگوار خواهیم بود.

نوروزی ادامه داد: برای فرهنگ سازی باید دست به دست هم دهیم تا با کمک هم استفاده از وسایل نقلیه عمومی را در بین شهروندان افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه امروز مترو با حداقل مسافر مسیر خود را طی می کند در حالی که ظرفیت چندین برابر تعداد مسافر کنونی را دارد، اظهار کرد: سال گذشته روزانه ۱۸ هزارنفر در اصفهان از مترو استفاده می کردند که پس از تغییر مدیریت شهری طبق آمار اعلام شده در سه روز پیش نزدیک به ۴۰ هزار نفر در روز از مترو استفاده می کنند و باید تا پایان امسال تعداد استفاده کنندگان از مترو به یکصد هزار نفر در روز برسد.

شهردار اصفهان با ابراز خرسندی از اینکه پلیس راهور با قدرت در بخش های مربوطه کمک می کند، گفت: همه به میدان بیایند تا شهر برای زیست مطمئن و پاک مهیا شود.

**اصفهان تا ۱۴۰۰ شهر دوچرخه ها می شود

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان در ادامه این مراسم اظهار کرد: همه با مشکلات اصفهان در زمینه آلودگی هوا آشنا هستیم به همین خاطر اینجا جمع شده‌ایم تا راه‌حل‌های رفع آلودگی هوا را ارائه دهیم.

علیرضا صلواتی افزود: برنامه‌ای که برای اصفهان تدوین شده این است که تا سال ۱۴۰۰ اصفهان به شهر دوچرخه ها بازگردد و ۱۰ درصد حمل و نقل توسط دوچرخه انجام شود.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای افزایش زیرساخت های حمل و نقل پاک و دوچرخه، گفت: سال گذشته با اجرای طرح “بفرمایید دوچرخه” نزدیک به ۱۵ میلیارد تومان دوچرخه در دو ماه به فروش رفت و این نشان از استقبال بی نظیر مردم از این طرح داشت.

صلواتی ادامه داد: امسال طرح “بفرمایید موتور برقی” همزمان با نخستین نمایشگاه تخصصی حمل و نقل پاک کلید خورد و به گفته فروشندگان با استقبال خوب مردم مواجه شده است.

وی با اشاره به عرضه خودروها، اتوبوس‌ها و تاکسی‌های هیبریدی در این نمایشگاه، ابراز امیدواری کرد: تسهیلات خرید موتورهای برقی توسط بانک قرض الحسنه رسالت طی اقساط بلندمدت و بدون کارمزد ارائه شود و بانک رسالت از مردم و شهر اصفهان حمایت کند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان با تشکر از دغدغه شرکت بین المللی نمایشگاه‌های اصفهان برای برپایی نمایشگاه تخصصی حمل و نقل پاک تاکید کرد: این نمایشگاه در حساس‌ترین برهه و با کمک تمامی مسئولان شهرداری و مدیران مناطق برپا شد و نخستین نمایشگاهی است که هر چهار سالن در آن فعال هستند.

وی اظهار امیدواری کرد: با حمایت همه از این نمایشگاه بتوانیم زمینه ورود پاکروها به شهر را فراهم کنیم.

**راکبان موتورسیکلت بیشترین قربانیان تصادفات

جانشین فرماندهی نیروی انتظامی استان اصفهان در ادامه این مراسم اظهار کرد: در بیانیه کنفرانس توسعه پایدار که سال ۱۹۹۲ در ریودوژانیرو برگزار شد، مطالبی ذکر شده که در آموزه‌های دینی و فرهنگ غنی ایرانی اسلامی ما بسیار پررنگ است، آسیب نرساندن به گیاهان و حیوانات، منع اسراف، نظافت و پرداختن به آموزش و یادگیری از جمله این مطالب است.

 حسین حسین زاده با اشاره به کتاب “مرگ و زندگی شهرهای بزرگ جهان” گفت: در این کتاب ذکر شده که شهرهای بزرگ دنیا مانند انسان‌ها به دنیا می‌آیند و در صورت بی توجهی شهروندان از بین می‌روند، در تاریخ ما از این قبیل شهرها کم نیستند.

حسین زاده گفت: حیف است اصفهان که به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام نشان داده انسان با بهره‌گیری از عقل، دین و خلاقیت می‌تواند عجایبی را خلق کند که جهان را وادار به حیرت و تحسین کند، توسط ما به ضعف و سستی کشیده شود.

 وی با بیان اینکه مقوله مهم حمل و نقل و ترافیک نیازمند دقت نظر و هوشمندی است، تصریح کرد: متاسفانه در اصفهان از این دو ویژگی کمتر بهره می‌بریم و نمایشگاه تخصصی حمل و نقل پاک با هدف ساماندهی این موضوع مهم برگزار شده است.

جانشین فرماندهی نیروی انتظامی استان اصفهان از تردد یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو در استان اصفهان خبرداد و افزود: از این تعداد یک میلیون خودرو در شهر اصفهان تردد می‌کند.

وی در ادامه گفت: هر موتورسیکلت با سوخت فسیلی، چهار تا شش برابر خودرو آلودگی تولید می‌کند، همچنین ۵۵ درصد افرادی که در سن بهره وری از دنیا می‌روند، راکبان موتورسیکلت هستند.

حسین زاده با بیان اینکه هر فرد فوت شده در تصادفات دو میلیارد تومان و هر فرد مصدوم ۴۰ تا ۷۰ میلیون تومان خسارت به کشور وارد می‌کند، ادامه داد: همچنین ۵۶ درصد جرائم تند و خشن با موتورسیکلت‌هایی اتفاق می افتد که سرعت و شتاب بالایی دارند.

وی تاکید کرد: مدیریت شهری به دنبال استفاده از وسایل حمل و نقلی است که آرامش دهنده به شهر هستند و این یعنی هوای اصفهان را داریم.

جانشین فرماندهی نیروی انتظامی استان اصفهان خاطرنشان کرد: هرکدام باید فقط از خودمان شروع کنیم، مردم اگر مسئولان شهری را با دوچرخه و وسایل حمل و نقل عمومی ببینند به استفاده از نقلیه همگانی روی می‌آورند.

حسین زاده با بیان اینکه با مشارکت، آگاه سازی و الگوسازی می‌توانیم تا پنج سال آینده اصفهان را به وضع مطلوب برسانیم، گفت: با توجه به ظرفیت محور دولتخانه‌صفوی و هسته مرکزی اصفهان، نمادپردازی‌های ویژه شهری باید در این محور انجام شود و در صورت موافقت و همکاری شهرداری، پلیس آمادگی همکاری برای استانداردسازی حمل و نقل در هسته مرکزی اصفهان به خصوص محور دولتخانه صفوی، چهارباغ و میدان امام(ره) را دارد.

**خاطره امپراطوری دوچرخه ها در اذهان زنده است

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان در ادامه مراسم گفت: خاطره امپراطوری دوچرخه ها در شهر اصفهان هنوز در ذهن بسیاری از افراد زنده است، اما اینکه چه اتفاق افتاد که شهر دوچرخه ها به امپراطوری خودروها رسید، جای سوال دارد.

علی یارمحمدیان اظهار کرد: مصرف سوخت های فسیلی در کشور هزینه های زیادی به اقتصاد تحمیل کرده و آلودگی هوا را در کلانشهرها افزایش داده است.

وی با تاکید بر اینکه تشدید آلودگی هوای ایران در سال ۲۰۰۱، ۱.۷ میلیارد دلار خسارت وارد کرده است، گفت: این آمار در سال ۲۰۰۶ به هشت میلیارد دلار و در سال ۲۰۱۳ بالغ بر ۳۰ میلیارد دلار خسارت به کشور وارد کرده است.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان با بیان اینکه ۳۵ میلیون نفر از جمعیت کشور در معرض آلودگی هوا قرار دارند، به دیگر هزینه های آلودگی هوا اشاره و تصریح کرد: آلودگی هوا به شهروندان، شهر و دولت هزینه تحمیل می کند.

یارمحمدیان به وضعیت آلودگی هوا و استفاده از خودروهای پاک در سایر کشورها اشاره و اظهار کرد: در شهر توکیو ۹۵ درصد حمل و نقل شهری به صورت همگانی و حمل و نقل برقی است، همچنین در سال ۲۰۱۶ تعداد خودروهای برقی در آلمان ۲۵ هزار خودرو بوده است، البته بر اساس برنامه کمیسیون اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۳ آلمان باید تا سال ۲۰۲۰ حدود ۱۵۰ هزار جایگاه برقی داشته باشد.

وی گفت: طبق برنامه ریزی دو کشور چین و آمریکا نیز تا سال ۲۰۲۰ باید شش میلیون خودرو برقی داشته باشند.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان با اشاره به وضعیت حمل و نقل پاک در ایران، گفت: در ایران تعرفه های سنگین خودروهای هیبریدی، عامل کاهش گرایش مصرف کنندگان به استفاده از خودروهای بنزینی شده است.

یارمحمدیان با اشاره به وضعیت حمل و نقل اصفهان اظهار کرد: خاطره امپراطوری دوچرخه ها در شهر اصفهان هنوز در ذهن بسیاری از افراد زنده است، زیرا روزی دوچرخه سواران یکه سواران شهر بودند.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۲۷ بیش از ۱۱ هزار و ۶۰۰ دوچرخه در شهر اصفهان تردد می کرده که برای بیش از ۲۰ هزار نفر گواهی نامه دوچرخه صادر شده بوده است، در سال ۱۳۴۱  نیز بیش از ۸۰ هزار دوچرخه طی یکسال در اصفهان به فروش رفت و تعداد دوچرخه سواران به حدی زیاد بود که کنترل آنها در شهر سخت بود، اما اینکه چه اتفاق افتاد که شهر دوچرخه ها به امپراطوری خودروها رسید، جای سوال دارد.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان اضافه کرد: در حال حاضر یک میلیون خودرو در شهر اصفهان تردد می کنند که آسمان آبی اصفهان را به آسمانی مملو از دی اکسید کربی و سرب تبدیل کرده است.

یارمحمدیان خاطرنشان کرد: سیاست های غلط گذشته هزینه های سنگینی به شهر وارد کرده است و امروز مردم باید تاوان آن را پرداخت کنند.

وی تاکید کرد: مسئولیت در قبال وضعیت حاضر این است که استفاده از خودروهای برقی را افزایش داده و هوای پاک را به اصفهان برگردانیم.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه تخصصی حمل و نقل پاک مشکل آلودگی هوا را حل نمی کند، این رویداد به شرطی نقطه عطفی برای هوای اصفهان خواهد بود که همه به وظیفه اجتماعی خود عمل کنند.

یارمحمدیان در بخش دیگر سخنان خود به ارایه گزارشی از فعالیت های شرکت نمایشگاهها در سال گذشته پرداخت وگفت: در شش ماهه گذشته با تغییر مدیریت در چند بخش سعی کردیم عملکرد شرکت نمایشگاهها را بهبود بخشیم.

وی قوی کردن تیم بازاریابی داخلی و خارجی نمایشگاه، ارتقا کیفیت و کمیت مراجعه کنندگان و شرکت کنندگان در نمایشگاهها، افزایش تبلیغات محیطی سطح شهر، کاهش هزینه های شرکت بدون وارد شدن هیچ آسیبی به فعالیت های شرکت و تحت تاثیر قرار گرفتن برنامه ها را از جمله اقدامات این شرکت برشمرد و گفت: شرکت نمایشگاه، یک شرکت تجاری و اقتصادی است که توانست درآمدهای خود را در سال ۹۶، ۱۳ واحد افزایش دهد و این افزایش سود به دلیل کاهش هزینه ها اتفاق افتاده است.

گفتنی است “نمایشگاه تخصصی حمل و نقل پاک” از امروز- چهارم اردیبهشت‌ماه- به مدت سه روز در دو نوبت صبح از ساعت ۹ تا ۱۲ و بعدازظهر از ساعت ۱۶ تا ۲۲ در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار می‌شود.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا