شهر و جامعهعناوین اخبارمسکن و عمران

نگرش صحیح، توسعه مترو و حمل و نقل عمومی به جای احداث خیابان و بزرگراه است

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، مهرداد تقی زاده در بازدید از خط یک مترو اصفهان و ایستگاه های مختلف این خط، با اشاره به این که خط یک قطار شهری اصفهان، شرایط و ظرفیت بسیار خوبی دارد و توانسته مسیر مناسب و اصلی شهر را پوشش دهد، تصریح کرد: هر میزان سرفاصله های حرکت قطارها کمتر باشد مردم استقبال بیشتری از این وسیله حمل و نقل ریلی خواهند داشت.

وی افزود: به طور مثال در شهر مسکو در کشور روسیه سرفاصله حرکت قطارها ۳۰ ثانیه با عدد ۱۰ میلیون نفر جابه جایی مسافر در روز است.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: خوشبختانه شهرداری اصفهان اهتمام جدی در این زمینه دارد و امیدواریم دولت نیز بتواند کمک های لازم را ارایه کند.

تقی زاده با بیان اینکه امیدواریم مجموعه خطوط ۲ و ۳ قطار شهری اصفهان نیز هر چه سریع تر تکمیل شود، گفت: بهره برداری از این خطوط تأثیر بسیار زیادی در کاهش ترافیک و آلودگی هوای شهر اصفهان خواهد داشت.

وی اضافه کرد: همگان به توسعه قطار شهری واقف هستند اما ممکن است با مشکلاتی نظیر کمبود بودجه مواجه باشیم که این موضوع را تحت تأثیر قرار دهد. در این زمینه نگرش مدیران شهری مهم است که آیا بودجه دریافتی را برای احداث خیابان در نظر بگیرند یا برای راه اندازی خطوط مترو؛ که چنانچه نگرش صحیحی بین مدیران شهری و دولت وجود داشته باشد همت خود را صرف توسعه حمل و نقل شهری خواهند کرد.

آسیب بزرگ “خودرو محور” شدن شهرها

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین در بازدید از نمایشگاه تخصصی حمل و نقل پاک که به مناسبت هفته فرهنگی اصفهان برگزار شد، گفت: ظرفیت های شهر اصفهان اقتضا می کند که این شهر در تمام زمینه های حوزه حمل و نقل، پیشرو و الگوی دیگر شهرها باشد.

به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، مهرداد تقی زاده در جمع خبرنگاران ضمن قدردانی از برگزارکنندگان این نمایشگاه گفت: ارزش اصلی این نمایشگاه تمرکز بر راهکار اصلی حل مشکل ترافیک و آلودگی هوا است.

وی با تأکید بر این که راه برون رفت از آلودگی هوا ساخت خیابان و زیرگذر جدید نیست، تصریح کرد: احداث خیابان و تولید خودرو پایان نمی یابد و نتیجه آن افزایش آلودگی هوا خواهد بود. بنابراین ما باید انسانها را جابه‌جا کنیم و این برنامه جدید شهرهای بزرگ دنیا برای توسعه حمل و نقل عمومی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اذعان داشت: دولت ها به توسعه حمل و نقل ریلی درون شهری اهتمام دارند و شهرداری ها و وزارت کشور باید این موضوع را نهادینه کنند تا تلاش لازم برای تحقق این مهم انجام شود.

وی ابراز امیدواری کرد: لازم است هماهنگی میان شهر اصفهان و سایر شهرهای جهان برای همکاری و الگوگیری در این زمینه انجام شود.

تقی زاده ضمن تأکید بر لزوم تخصیص بودجه برای قطارهای شهری اضافه کرد: در حال حاضر در کشورهای پیشرفته، قیمت خودرو ارزان و هزینه استفاده از آن گران است؛ در حالی که این روند در کشور ما برعکس و نتیجه آن خودرو محور شدن شهرها و افزایش تصادفات و سوانح است.

وی اظهار کرد: برنامه دولت تغییر این روند و کاهش قیمت خودرو و افزایش قیمت سوخت است و در صورتی که این دو اتفاق همزمان رخ دهد، نارضایتی شهروندان را به دنبال نخواهد داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: از سال ۸۵ تا ۹۵ تعداد فوتی های ناشی از تصادفات از سالانه ۲۷ هزار نفر به ۱۶ هزار نفر کاهش پیدا کرده، اما در سال ۹۶ به دلیل افزایش خودروها و طبق پیش بینی انجام شده آمار تلفات جاده ای افزایش ۱٫۵ درصدی داشته است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا