شهر و جامعهعناوین اخبار

در آموزش و پرورش گفتگو نداریم/جامعه به گفتگو نیاز دارد / مسایل روانشناختی یکی از چالش های مهم بنگاه های اقتصادی استان است

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان ،مصطفی رناسی نایب رییس اتاق بازرگانی اصفهان در این همایش گفت:اتاق بازرگانی در راستای مسوولیت های اجتماعی تلاش کرده که با همکاری آموزش و پرورش و دانشگاه ها زمینه آموزش و تربیت نیروی انسانی توانمند در استان  فراهم شود.

وی از فعالیت های زیربنایی کمیسیون آموزش ،پژوهش و توانمندسازی  اتاق در بخش آموزش بازرگانان کوچک و همچنین برگزاری دوره های آموزشی برای معلمان و مدیران واحدهای آموزشی خبر داد و گفت:اتاق بازرگانی اصفهان  به عنوان پارلمان بخش خصوصی همواره به دنبال توجه به زیرساخت های اقتصادی و آموزشی است  و در این راستا همکاری نزدیکی با آموزش و پرورش داشته است .

وی از راه اندازی کرسی رواشناختی به همت کمیسیون سیاست گذاری و پایش و دانشکده روانشناسی دانشگاه اصفهان در اتاق بازرگانی اصفهان خبر داد و گفت:مسایل روانشناختی و روانشناسی یکی از چالش های بنگاه های اقتصادی استان است در فرایند تامین نیروی انسانی و توسعه طرح های اقتصادی است .

وی ضمن تبریک روز معلم و روز روانشناس و  مشاور گفت:معلمان نقش موثری در ترببیت نسل آینده کشور دارند و توسعه پایدار کشور به دست معلمان است .

شهین جوانی معاون آموزش ابتدایی اداره کل اموزش و پرورش استان اصفهان در این همایش گفت: دانایی و توانایی دو ابزار مهم برای تربیت کودکان و نوجوانان است   

وی آموزش و پرورش را سرمایه دارترین دستگاه دولتی برشمرد و گفت:نیروی انسانی به عنوان مهمترین شاخصه توسعه یافتگی شناخته می شود و امروز آموزش و پرورش مملو از این ذخایر گرانبهاست .

معلمان در فرایند تربیت دانش اموزان نقش بسزایی در بالفعل ساختن پتاسیل ها دارند

محمدرضا عابدی رییس دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان در این همایش گفت:زندگی  هر انسان مانند چهارفصل یک سال است همواره در حرکت از بهار تا زمستان و این چرخش همواره تا لحظه مرگ برای انسان بارها تکرار می شود .

وی ماه اردیبهشت را ماه ایده آل سال برشمرد و گفت: ماهی که در آن سراسر  زیبایی و نعمت های الهی است و هوا در معتدل ترین وضعیت خود قرار دارد .

عابدی تربیت  را بستر بالفعل پتانسیل هر انسان برشمرد و گفت:آموزش و پرورش بویژه معلمان در فرایند تربیت دانش اموزان نقش بسزایی در بالفعل ساختن پتاسیل ها دارند.

در آموزش و پرورش گفتگو نداریم/جامعه به گفتگو نیاز دارد

وی  تربیت را فرایند یک طرفه دانست و گفت:آموزش فرایندی دوطرفه است ولی تربیت توسط مربی پس از سالها تلاش و خودسازی انجام می گیرد و رابطه یک طرفه دارد .

وی با اشاره به تجربه سیستم های آموزش و پروش کشورهای توسعه یافته گفت:به جای بمباران مطالب آموزشی توسط معلمان به دانش آموزان  بایستی گفتگو را  در کلاس های ترویج دهیم.

عابدی تاکید کرد:وظیفه اصلی معلم ،آموزش فقط نیست بلکه او مربی است و در فرایند تربیت بایستی بتواند با دانش اموز به گفتگو بپردازد و مفاهیم زندگی و درست اندیشیدن را به او منتقل سازد .

وی با اشاره به کمبود منابع تربیتی در نظام تعلیم و تربیت گفت: متاسفانه کتاب های تخصصی اندکی در این راستا نوشته شده است .

ذهن،منطق،کشف،تاثیر و شفقت پنج صندلی تصمیم گیری

استاد روانشناسی دانشگاه اصفهان در ادامه با اشاره به نمایش عبور از چالش های زندگی که توسط جمعی از دانشجویان دانشکده روان شناسی اجرا شد،گفت:هر انسان در فرایند تصمیم گیری و واکنش به رویدادها و قضاوت انسان ها در پنج صندلی ذهن،منطق،کشف،ارزش  و شفقت می نشیند .

وی اظهار داشت:انسان های در صندلی ذهن خیلی سریع به محرک ها واکنش نشان می دهند و به سرعت بی حوصله می شوند و این رفتار باعث می شود که به مرور زمان اطرافیان از  ما دور شوند.

وی منطق را دومین صندلی اعلام نظر و تصمیم گیری انسان برشمرد و گفت: همه اتفاقات و انسان ها از لنز منطقی دیده می شود و فرد بر اساس منطق خودش با دیگران برخورد می کند.

عابدی کشف را سومین صندلی تصمیم گیری نام برد و گفت:در این جایگاه انسان ارزش های خود را شناسایی و بر اساس ارزش ها و انتظاراتش تصمیم می گیرد .

وی چهارمین صندلی را ارزش نام برد و گفت: برای اینکه در صندلی چهارم بتوانیم  بشینیم باید از صندلی ۱ و ۲  عبور کنیم .

رییس دانشکده علوم تربیتی  و روانشناسی  دانشگاه اصفهان تصریح کرد: در صندلی ۱ و ۲ فرد خود را دانشمند می داند .در صندلی ۳ و ۴ فرد همواره پرسش می کند به دنبال کشف است و اطلاعات می گیرد و در پاسخ گویی عجله نمی کند.در صندلی ۵ فرد دانشمند نیست رنج دیگران را رنج خودش می داند و شرایط دیگران را درک می کند .

وی صندلی ذهن و منطق را  درگیر ذهن،صندلی کشف و  ارزش را درگیر خود و صندلی شفقت را  درگیر همه انسان ها برشمرد .

عابدی  افزود:پس از صندلی شفقت شاهد نوعی اتصال هستیم که از اتصال درونی شامل ذهن و آگاهی آغاز  به سپس اتصالی بیرونی شامل باید های بیرونی می رسد و سپس به  اتصال معنوی شامل عبودیت و بندگی است پس از برقراری این اتصال ها شخصیت فرد در این مرحله تثبیت می شود و می تواند به عنوان پیر و مرشد به تربیت دیگران بپردازد.

وی افزود:وقتی فرد از فرد دیگر انتقاد می کند طرف مقابل برای پاسخگویی به اعتراض روی می آورد و سپس به مقابله و جنگ کشیده می شود.

راضیه ایزدی استادیار موسسه آموزش عالی صفاهان در این همایش گفت: عبور از نیازهای امنیت،استقلال و خود مختاری،ابراز وجود ،احترام و عزت نفس و ارتباط و نیاز به محدودیت  از چالش های انسان امروز است .

وی عبور از هیجانات ،خشم ،دلسوزی ،غم ،اضطرای،غرور ،ناامیدی ،بی حوصلگی ،دلتنگی ،حسادت و ترس  را  بخشی از مسیر تصمیم گیری از منظر پنج صندلی عنوان کرد.

وی خاطر نشان کرد:عبور از باورها در مورد گذشته ،آینده ،خود،دیگران و زندگی  مهمترین مسیر تربیتی یک فرد محسوب می شود.

ایزدی تاکید کرد:کشف ارزش های خود و دیگران ،کشف رسالت های خود و دیگران ،کشف  ماموریت خود و دیگران، کشف رنج ها و پیام ها همواره در پنج صندلی تصمیم گیری مهم و موثر به شمار می آید.

 این همایش به همت کمیسیون سیاست گذاری و پایش  اتاق بازرگانی اصفهان با همکاری کمیسیون آموزش ،پژوهش و توانمندسازی و معاونت اموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان برگزار شد.  

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا