شهر و جامعهعناوین اخبار

ثبت جلوه های ویژه جشن های نیمه شعبان توسط مستندسازان پلیس

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس اصفهان،سرهنگ ” جهانگیر کریمی” گفت: معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان با دارا بودن تیم های ویژه و مجرب مستند سازی سعی می کند تا لحضات شیرین و به یاد ماندنی برپایی جشن های نیمه شعبان در سایه سار امنیت و آرامشی که توسط نیروهای انتظامی فراهم شده را از دریچه دوربین ثبت کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه ماموران پلیس اصفهان امشب به صورت آماده باش در آمده و ضمن برقراری نظم خیابان ها و روانسازی ترافیک، با مخلان نظم عمومی و سلب کنندگان آسایش مردم برخورد می کنند گفت: در این زمینه معاونت اجتماعی پلیس استان نیز در نظر دارد تا مستندی از جشن های مردمی به مناسبت ولادت منجی عالم بشریت و خدمت رسانی هیئت های مذهبی و نیروهای انتظامی در این جشن ها را تهیه کند.

این مقام انتظامی از آماده باش پلیس راه و راهور، پاسخگویی ویژه مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ و همکاری ماموران پلیس با نیروهای امداد رسان خبر داد و گفت: همه چیز فراهم شده تا تمامی مراسم ها و جشن های میلاد با سعادت منجی عالم بشریت حضرت ولی عصر(عج) با شکوه هرچه تمام تر و بدون هیچ گونه مشکل خاصی در سراسر استان برگزار شود و مردم در کمال امنیت و آرامش از این مراسم ها کسب فیض کنند.

سرهنگ کریمی، نصب حمایل تبریک بر روی سینه کارکنان پلیس راهور در سطح شهر، روانسازی ترافیک توسط گشت های پلیس راهور، همکاری با هیئت های مذهبی برای نظم بخشی به مراسم ها و پخش نذورات، حضور گشت های ویژه پیاده و خودرویی در مناطق پر رفت و آمد و شلوغ و اراته تسهیلات ویژه و خدمات مضاعف مراکز و یگان های انتظامی را از جمله برنامه های ویژه فرماندهی انتظامی استان اصفهان در شب و روز نیمه شعبان عنوان کرد.

**اجرای محدودیت های ترافیکی نیمه شعبان در شهر اصفهان

رئیس پلیس راهور شهرستان اصفهان از اجرای محدودیت های ترافیکی مقطعی در برخی از خیابان های هسته مرکزی شهر در شب نیمه شعبان خبر داد.

سرهنگ” ابوالقاسم چلمقانی” با تبریک فرارسیدن میلاد باسعادت حضرت ولی عصر (عج) به همه مشتاقان و منتظران آن حضرت گفت: پلیس راهنمائی و رانندگی فرماندهی انتظامی شهرستان اصفهان با بکارگیری توان ۱۰۰ درصدی نیروهای خود آماده هر ارائه خدمت رسانی به مردم شریف و شهید پرور در برپایی هرچه با شکوهتر برگزار شدن جشن های نیمه شعبان است.

وی، روان سازی ترافیک خیابان ها و تقاطع ها، جلوگیری از توقف های دوبله و راه بندان شدن مسیرها و رسیدگی به تخلفات راهنمائی و رانندگی در سریع ترین زمان ممکن را از جمله اقدامات این پلیس در این شب عنوان کرد.

سرهنگ چلمقانی از تشکیل تیم های نامحسوس با تعامل سایر ادارات استان به منظور برخورد با تخلفات راهنمائی و رانندگی ، حرکات نمایشی موتورسواران و ایجاد مزاحمت برای مردم و برخی ناهنجاری ها در شب نیمه شعبان خبر داد.

این مقام مسئول عنوان داشت: با توجه به اینکه پیش بینی می شود در برخی از خیابان های هسته مرکزی شهر اصفهان شاهد حجم بالای ترافیک باشیم در صورت تشخیص و نیاز به صورت مقطعی اقدام به اجرای محدودیت های ترافیکی در این مسیر ها خواهیم کرد.

وی افزود: تقاطع وفایی به سمت خیابان تختی، میدان جمهوری به سمت خیابان فروغی، میدان احمد آباد به سمت خیابان ولی عصر(عج) و زیرگذر امام علی (ع)، خیابان جی به سمت میدان احمد آباد، میدان قدس به سمت چهار راه ابن سینا و محدوده پارک کوهستانی صفه، مسیرهائی هستند که احتمال اجرای محدویت های ترافیکی در آنها وجود دارد.

سرهنگ چلمقانی ضمن تقدیر و تشکر از همکاری و همراهی همیشگی مردم در اجرای طرح های ترافیکی پلیس اظهار داشت: از عموم شهروندانی که قصد شرکت در مراسم ها و جشن های این ایام دارند نیز می خواهیم که برای جلوگیری از ترافیک های شدید حتی المکان از بیرون آوردن خودرو های شخصی خودداری کرده و از خودروهای عمومی استفاده کنند.

این مقام انتظامی بیان داشت: به هیئت های مذهبی نیز توصیه می کنیم به منظور جلوگیری از ترافیک و راه بندان مسیرها از توزیع نذورات بین خودروهایی که در حال تردد هستند خودداری کرده و همچنین افرادی را برای نظم و انضباط و انتظام بخشی و جلوگیری از بروز ترافیک بکار گیرند .

**۱۵ شعبان المعظم، ولادت امام زمان (عج) و نقش نیروی انتظامی در جامعه

 نیمه شعبان به یقین عید بزرگ مسلمانان و مستضعفان جهان است و وظیفه هر فرد منتظر نیز تلاش برای برگزاری باشکوه جشن میلاد منجی بشریت است.

۱۵ شعبان در تقویم و تاریخ ما شیعیان از اهمیت خاصی برخوردار است. به اعتقاد شیعیان، در این روز دوازدهمین امام معصوم(ع) متولد شده و هم اکنون نیز در غیبت به سر می برد تا روزی به فرمان خداوند ظهور کرده و جهان را پر از عدل و داد کند. علاوه بر شیعیان، مردمان تمامی ادیان نیز به ظهور یک منجی عدالت گستر معتقد هستند و در انتظار آمدن چنین شخصیتی هستند.

نیمه شعبان به یقین عید بزرگ مسلمانان و مستضعفان جهان است و وظیفه هر فرد منتظر نیز تلاش برای برگزاری شکوه جشن میلاد منجی بشریت، امام زمان (عج) است.

در این میان مردم ایران و همچنین منتظران ظهور در کل جهان، بی قرار از دیدن رویش و جانبازی در رکابش، این روز خجسته را به جشن و شادمانی می پردازند تا به گفته امام صادق (ع) که فرمود:” در شادی های ما شاد باشید و در غم های ما غمگین” به بهترین شکل ممکن پیام صلح و دوستی، عدالت خواهی و مهرورزی شیعیان را به ملت های جهان انتقال دهند.

 نیروی انتظامی نیز همگام و همراه با تمامی آحاد جامعه در این جشن ها شرکت کرده و تمام توان خود را برای هرچه باشکوه تر برگزار شدن جشن ها و برقراری نظم در محله ها و روان سازی ترافیک خیابان ها به کار بسته است. هیئت های مذهبی و مردمی که در این جشن ها شرکت می کنند هم می توانند با رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی به منظور جلوگیری از ایجاد ترافیک، به خدمتگزاران خود در نیروی انتظامی کمک کنند.

برای باشکوه برگزار شدن جشن های نیمه شعبان و حفظ این مراسم از آسیب ها و حرکات ناپسند، شایسته است که مردم عزیز کشورمان نکات زیر را مدنظر قرار دهند:

۱-اقتصاد مقاومتی، صرفه جویی و حمایت از کالای داخلی باید تا تثبیت وضعیت اقتصادی سر لوحه هر ایرانی باشد. از این رو، صرفه جویی در برق نیز بسیار ضروری است و چراغانی شهر با لامپ های پرمصرف، امری ناپسندیده است و می توان از دیگر ابزارهای آذین بندی که برق کمتری مصرف می کند یا از لامپ های کم مصرف استفاده کرد.

۲- از موارد دیگری که در جشن های نیمه شعبان رخ می دهد، نحوه پخش نذورات در خیابان ها و معابر است که متاسفانه مشاهده می شود همه ساله افرادی که اقدام به پخش نذورات می کنند، موجب راهبندان شده و نظم عمومی را بر هم می زنند به همین دلیل از هیئت هایی که قصد پخش نذورات در شهر را دارند، انتظار می رود تا از ایجاد ترافیک و راهبندان جداً خودداری کرده و افرادی را برای انتظام بخشی و جلوگیری از بروز ترافیک به کار بگیرند.

۳- ریختن لیوان ها و ظروف یکبار مصرف در خیابان ها و محله ها از دیگر مواردی است که چهره زشتی به شهرها می دهد و در این خصوص، مشارکت مردم در نظم و انضباط اجتماعی چهره یک مسلمان واقعی را نشان می دهد که نظافت شهر برایش اهمیت دارد، چرا که گفته اند شهر ما خانه ماست.

۴- حضور موتورسیکلت ها به صورت دسته جمعی، ایجاد آلودگی صوتی و همچنین انجام حرکات نمایشی توسط آنان از دیگر حرکات ناپسند در جشن های نیمه شعبان است که راکبان این وسیله نقلیه باید ملاحظه داشته باشند.

۵- استفاده جوانان از وسایل آتش بازی و ابراز شادی با ابزارهای غیر متعارف نیز از دیگر اعمال ناپسند در این جشن است که علاوه بر برهم زدن نظم عمومی و سلب آسایش اجتماع، موجب می شود مردم از کسب فیض معنوی در جشن میلاد امام زمان(عج) محروم شوند.

۶- رعایت نکردن اصول ایمنی از سوی برپا کنندگان جشن ها و پخش کنندگان نذورات نیز از دیگر مواردی است که باید به آن توجه کرد زیرا اگر اصول ایمنی در نصب داربست ها، بستن چراغ ها و حتی پخش نذورات رعایت نشود، ممکن است اتفاقات ناگواری را به بار آورده و جشن و شادمانی را با ناراحتی همراه کند.

۷- در خصوص استفاده از موسیقی های غیرمتعارف و تخلیه هیجانات کاذب که متاسفانه طی سال های اخیر در جشن های ملی و مذهبی باب شده، لازم است دستگاه های اجرایی و فرهنگی برای مدیریت و کنترل این گونه جشن ها برنامه ریزی کرده و مسئولان هیئت های مذهبی نیز با امر به معروف و نهی از منکر و ارشاد جوانان به تأسی از سلوک ائمه اطهار (ع) و پخش موسیقی های شاد مجاز و مذهبی، مولودی خوانی و … از بروز این گونه رفتارهای ناهنجار جلوگیری کنند.

۸- از عموم شهروندانی که قصد شرکت در مراسم و جشن های این ایام را دارند، می خواهیم برای جلوگیری از ترافیک های شدید حتی الامکان از بیرون آوردن خودرو های شخصی خودداری کرده و از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.

در اینجا باید متذکر شد که نیروی انتظامی، نیرویی برخاسته از درون و بطن مردم مسلمان است و با ایمان، اعتقاد و ولایتمداری، به منظور تکریم جشن های نیمه شعبان با آمادگی کامل در صحنه حاضر بوده و نظم و امنیت این مراسم را برعهده می گیرد.

لازم به یادآوری است که رویکرد پلیس در مناسبت های ملی و مذهبی، اخلاقی بوده و از مردم شریف نیز انتظار می رود که آنان نیز مروج چنین دیدگاهی باشند و با رعایت قوانین، نظم و انضباط و همکاری با ماموران، در روان سازی ترافیک به برگزاری هرچه باشکوه تر این جشن ها کمک کنند.

با این حال نیروی انتظامی برای شب و روز نیمه شعبان و جشن های مربوط به آن، طرح های ویژه ای در حوزه های ترافیکی و انتظامی در نظر گرفته و با تمام امکانات خود سعی در تامین امنیت و آرامش مردم عزیز و عاشقان ولایت دارد.

در پایان با آرزوی قبولی زحمات و تلاش های مردم مومن و انقلابی ایران در برپایی جشن های ایام نیمه شعبان و رضایتمندی حق تعالی از آنان، امید است امسال نیز همچون سال های گذشته با همکاری و مشارکت مردم و پلیس، آیین های این شب و روز مقدس به بهترین نحو برقرار و مردم ما یک بار دیگر جلوه ای از عشق به اهل بیت (ع) را به دنیا ارائه کرده و با حفظ و ارتقاء امنیت میهن اسلامی، زمینه ظهور و حکومت عدل امام زمان (عج) هر چه زودتر فراهم شود.//

نویسنده : سرهنگ “جهانگیر کریمی “، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا