تیتر دوعناوین اخبار

شاخص‌های پلیس اسلامی از نگاه امام خمینی(ره)

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس اصفهان ،نظم در امور یکی از شاخص‌ترین ویژگی‌های رهبر عالی‌قدر انقلاب بود ایشان به حدی منضبط بودند که در میان مسئولان و شخصیت‌های کشور به این ویژگی زبانزد شده و هرکسی در نظم ،ایشان را مثال می‌زد.

در خصوص اهمیت ایشان به نظم همین بس که حضرت امام (ره) به‌صورت منظم هرروز صبح قبل از اذان بیدار شده و پس از نماز، دعا و نیایش، به حیاط رفته و قدم می‌زدند و در حین قدم زدن سر ساعت اخبار روز را از طریق رادیویی که در دست داشتند گوش می‌کردند. تمامی دیدارها و برنامه‌های ایشان بر اساس نظم بود و طوری برنامه‌ریزی می‌شد که دیدارهای ایشان با وقت اذان تداخل پیدا نکند.

اهمیت نظم و انضباط ازنظر امام در جامعه نیز همین‌طور بود و همواره به مسئولان و مردم در ملاقات و دیدارهایشان تذکر می‌دادند که نظم و انضباط را در جامعه رعایت کنند.

ایشان می‌فرمود: “اگر می‌خواهید در خدمت اسلام و کشور باشید باید نظم داشته باشید.” حضرت امام نظم داشتن در امور را حتی در برخی اوقات پیش از تقوی قرار می‌داد و براین اعتقاد بودند که اگر نظمی وجود نداشته باشد کشور دچار هرج‌ومرج و اختلاف شده و اسلام نیز دچار انحراف می‌شود.

دقت و توجه امام به نظم قوای انتظامی نیز به حدی بود که هرگونه نادیده انگاشتن سلسله‌مراتب نظامی در سال‌های اولیه پیروزی انقلاب را نفی نموده و با افرادی که این نظم را رعایت نمی‌کردند به‌شدت برخورد می‌نمود. ایشان در دیدار جمعی از کارکنان شهربانی تهران عنوان داشتند: “قواى انتظامى براى نظم دادن و انتظام بخشی یک کشور است”

ایشان در اوایل انقلاب خطاب به نیروهای مسلح به‌طور صریح فرمودند: “همه باهم دوست و رفیق باشید، سرباز با درجه‌دار، درجه‌دار و افسر با ارشد رفیق باشد لکن اطاعت بکنند، اطاعت مسئله‌ای و رفاقت مسئله‌ای دیگر است.”

 

عدم وجود اختلاف در قوای انتظامی

امام دریکی از دیدارهایشان با نیروهای انتظامی (کمیته‌ها، شهربانی و ژاندارمری) می‌فرمایند: قوای انتظامی باید مراقب باشند و بیدار باشند که اختلاف در آن‌ها به وجود نیاید.

ایشان وحدت بین قوای انتظامی را در انجام مأموریت‌ها بسیار مهم ارزیابی می‌کردند و موفقیت در شکست دشمن را نتیجه این وحدت و انسجام بین نیروهای انتظامی برمی‌شمردند.

 

 مردم‌داری، محور اعمال و رفتار پلیس

امام (ره) در ۲۲ آبان ماه ۱۳۵۸ در جمع کارکنان کلانتری ۲۱ تهران نیروهای انتظامی را به مردم‌داری سفارش می‌کنند و می‌فرمایند: “مردم را از خودتان و خودتان را از مردم بدانید و آن چیزى که من باید به شما سفارش کنم این است که باید مراکزى که دست هر کس هست ، مراکز دولتى که دست ارتش ، دست ژاندارمرى یـا دسـت شماهاست ، این مراکز باید مراکزى باشد که اشخاصى که در آن مراکز وارد می‌شوند بـبـینند که دارند در یکجایی وارد می‌شوند که آنجا مورد اطمینان آن‌هاست.

باید اعمال و رفتار شما با مردم خوب باشد. مردم را از خودتان بدانید و خـودتـان را از مـردم بـدانـیـد. آن‌طور نباشد که ملت خودش را از مردم جدا ببیند، قواى انتظامى هم خودش را از مردم جدا ببیند. این جدائی‌ها اسباب این می‌شود کـه تـزلزل پـیـدا بـشـود. و هـر چـه باهم مجتمع‌تر بـاشـیـد طمأنینه بیشتر حاصل می‌شود و به مقصود زودتر می‌رسید.”

بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران همچنین در تاریخ ۲۸ تیرماه ۱۳۵۸ در جمع فارغ‌التحصیلان پاسیار دانشگاه پلیس می فرمایند:”شـمـا الآن در یـک جـمـهـورى اسـلامـى واقـع هـسـتید که باید خودتان اسلامى باشید یعنى همان‌طوری که شرطه زمان حضرت امیر سلام‌الله‌علیه با مردم بوده است شما هم با مردم بـاشـیـد. مـردم را مـثـل فـرزنـدهـاى خـودتـان ، مـثـل بـرادرهـاى خـودتـان این‌طور حـسـاب بـکـنـیـد.”

 

مشارکت مردم با پلیس

یکی از توصیه‌های مهم رهبر کبیر انقلاب به مردم همکاری و مشارکت آن‌ها با قوای نظامی و انتظامی است به‌طوری‌که ایشان بارها و بارها بر این نکته تأکید داشتند که “امروز قوای انتظامی از ما و ما از آن‌ها هستیم” و بر این عقیده بودند که نظم پایدار بر پایه مشارکت، همدلی و همکاری تنگاتنگ مردم با خادمان خود به‌ویژه نیروهای پلیس می‌چرخد.

 

اقتدار پلیس از نگاه امام خمینی(ره)

امام اقتدار و قدرت پلیس را به‌زور و بازو و تجهیزات پلیس نمی‌دانند بلکه اقتدار و قدرت پلیس را به میزان پایگاهی که در بین مردم دارد می‌دانند ایشان می‌فرمایند: “هر قوه‌ای پایگاه ملى پیدا کند ؛ پـایـگـاه مـلى حـافظ اوست ، حفظ می‌کند او را. پلیس هر شهرى باید در خدمت مردم باشد، این‌طور نباشد که مردم وقتى اسم کلانترى را بشنوند، بلرزند به خودشان ، وقـتـى بـخـواهـنـد بـرونـد طـرف کـلانـترى مثل‌اینکه طرف حبس دارند می‌روند یا طرف کـشـتـارگاه می‌روند، خیال کنند دارند طرف منزلشان می‌روند و طرف جایى می‌روند که عـدالت در آن هـسـت ، جـایى می‌روند که ظلم در آن نیست ، جایى می‌روند که با مردم‌دوست هست ، نه دشمن ، اگر این‌طور شد پایگاه پیدا می‌کنید در بین مردم . وقتى پایگاه پیدا کردید، خـدا از شـمـا راضـى اسـت، مـلت از شما راضى است، قدرت در دست شما باقى می‌ماند و مردم هم پشتیبان شما هستند. اگر یک کسى بیاید بخواهد به شما یک تعدى بکند، ملت به او حـمـله می‌کند.”

 

غافل نشدن از دشمن داخلی

یکی از موارد مهمی که همواره امام آن را به قوای انتظامی کشور تذکر می‌دادند غافل نشدن از دشمن داخلی بود. امام همواره به این نیروها توصیه می‌کردند که همان‌طور که با نیروهای دشمن در خط مقدم جبهه مبارزه می‌کنند، افرادی را که همسو با نیات دشمن قدم برمی‌دارند را زیر نظر داشته و نگذارند که با فعالیت‌های غیرقانونی خود نظم و امنیت جامعه را برهم بزنند.

 

کار پلیس عبادت است

امام بزرگوار کار پلیس پس از انقلاب به جهت اینکه خدماتش بر اساس شرع مقدس اسلام است را نوعی عبادت در پیشگاه خداوند می‌داند و این کار را برای کسانی که در این مجموعه فعالیت می‌کنند نوعی افتخار برمی‌شمردند.

 

پلیس ایران الگویی برای پلیس‌های جهان

رهبر کبیر انقلاب اسلامی پلیس ایران را به جهت دارا بودن ویژگی‌های بارزی چون شجاعت، نجابت، صلابت در گفتار و عمل، تقوی، ایمان و صداقت و پاکی و مجهز بودن به قوه الهی به‌عنوان الگویی برای پلیس‌های جهان توصیف می‌کردند و تأکید دارد که پلیسی با چنین خصوصیات ویژه می‌تواند اسلام ناب محمدی را به بهترین شکل برای جهانیان معرفی می‌کند.

 

پلیس حافظ استقلال کشور است

امام خمینی (ره) قوای انتظامی را حافظ استقلال و کیان کشور معرفی می‌کنند و یکی از توصیه‌های مؤکد ایشان به مسئولان نظامی و انتظامی این بود که مراقب باشند تا استقلال کشور دچار خدشه نشود.

 

پلیس در مسیر مبارزه با استکبار قدم بردارد

امام یکی از ویژگی‌های پلیس را حرکت در مسیر مبارزه با استکبار برمی‌شمرد، ایشان تأکید داشتند که قوای انتظامی باید با پشتوانه ملت کاخ ستمگران را به لرزه بیندازد. که دراین‌باره باید گفت که مبارزه جدی نیروی انتظامی با تهاجم فرهنگی، مظاهر علنی فساد و بی به ندو باری و آلودگی جوانان با مواد مخدر یکی از اقدام مهمی است که در سفارش‌های مقام معظم رهبری آیت اله خامنه‌ای به نیروی انتظامی نیز بر آن تأکید شده و امروز به جرات می‌توان گفت که دیگر سر دشمن به سنگ خورده و فهمیده است که طراحی نقشه‌های شومش علیه ملت بزرگ و شریف ایران آب در هاون کوبیدن است.

 

اجرای دقیق قانون در عین احترام و خوش‌رفتاری

امام خمینی (ره) در طول دوران پربرکت رهبری خود اجرای دقیق قانون در کشور را بسیار بااهمیت می‌دانست اما درعین‌حال خواستار این بود که در اجرای قانون رعایت حال مردم در نظر گرفته شود و به کسی کوچک‌ترین توهین و بی‌احترامی نشود. ایشان همواره توصیه می‌کردند که نیروهای پلیس قانون را تا آنجا که جا دارد با احترام و خوش‌رفتاری انجام دهند و برخورد ناشایست در انظار عمومی با افرادی که قوانین جزئی را زیر پا می‌گذارند صورت نپذیرد.

 

برخورد جدی با مجرمان و متخلفان

امام در مواجهه با منحرفین و تبهکارانی که از این سطح فراتر رفته و بخواهند امنیت و نظم اجتماعی و فرهنگی جامعه را مختل کنند برخوردی اصولی و قاطعانه دارد.

از همین موضع است که امام در مقاطعی ویژه از اعمال مجازات سنگین علیه عناصر و جریان‌هایی که به محاربه و مبارزه مسلحانه علیه نظام مبادرت ورزیدند تردیدی به خود راه نمی‌دهند.

امید است با الگو قرار دادن فرمان‌ها و توصیه‌های متعالی رهبر کبیر انقلاب اسلامی و تبعیت از جانشین شایسته ایشان حضرت آیت اله خامنه‌ای مدظله‌العالی آینده‌ای روشن و پر امید و جامعه امن و آرام و منضبط فراهم ساخته و امنیتی پایدار دینی و اسلامی را به جهانیان معرفی کنیم.

 

نویسنده: سرتیپ دوم پاسدار مهدی معصوم بیگی، فرمانده انتظامی استان اصفهان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا