تیتر دوشهر و جامعهعناوین اخبار

اجرای ۱۶۶ طرح سازگار با کم آبی با محوریت اشتغال جایگزین برای مناطق دارای تنش آبی

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری اصفهان، دکتر محسن مهرعلیزاده در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات استان اظهارداشت: ۱۶۶ طرح سازگار با کم آبی با محوریت اشتغال جایگزین برای مناطق دارای تنش آبی اجرا خواهد شد.
شجاعی با بیان اینکه این طرح ها مشتمل بر ۸ هزار و ۲۱۹ زیرمجموعه است و ۶۳ هزار شغل را در یک بازه زمانی سه ساله در اصفهان ایجاد خواهد کرد، افزود: هزینه انجام این طرح ها بالغ بر ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان می باشد.
وی به تشریح این طرح ها پرداخت و افزود: این طرح ها شامل حوزه هایی نظیر کشاورزی، انرژی های پاک، دامپروری، گردشگری و … خواهد بود که در ۱۴ شهرستان استان واقع در حوضه آبریز زاینده رود که کم آبی، بیشترین خسارت را به آنها زده است، اجرا می شود.
محمدعلی شجاعی با بیان اینکه میزان آب مورد نیاز اجرای این طرح ها سالانه هفت میلیون متر مکعب خواهد بود؛ تصریح کرد: این میزان آب در مقایسه با مشاغل و طرح های گذشته، کاهش چشمگیری در صرفه جویی آب خواهد داشت.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خاطر نشان کرد: برای مطالعه و تشکیل این طرح ها پنج کشور دارای شرایط مشترک اقلیمی با ایران مورد بررسی قرار گرفت و بر مبنای این طرح ها تکلیف هر سازمان و نهاد مشخص و زمانبندی اجرای این طرح ها نیز مشخص گردید.
وی با بیان اینکه در یکی از این طرح ها استفاده از انرژی خورشیدی بویژه در مناطق شرقی استان اجرا می شود، افزود: بر این اساس یکهزار و ۹۵ منزل مسکونی قادرند با نصب سلول های خورشیدی، روزانه سه تا پنج کیلو وات برق تولید نمایند و دولت در یک بازه زمانی ۲۰ ساله این برق تولیدی را می خرد و به ازای آن ماهیانه ۳۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان به خانه تولیدکننده برق می پردازد.
شجاعی خاطر نشان کرد: در این طرح، کشاورزان به ازای واگذاری زمین یا خانه خود برای نصب سلول های خورشیدی به میزان ۱۰ درصد در طرح سهیم می شوند و حدود ۶۱ درصد از این طرح بر مبنای تسهیلات بانکی و حدود ۳۰ درصد نیز بر اساس سرمایه گذاری های حقوقی و حقیقی انجام می شود.
محمدعلی شجاعی با بیان اینکه مدیریت کلان استان برنامه های اجرایی دارای زمانبندی مناسب با حفظ کرامت انسانی را مد نظر قرار داده است، تصریح نمود : برای انجام طرح های یاد شده با صنف کشاورزان جلسات متعددی برگزار شده است تا برنامه ها جامع و کامل باشد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان افزود: نگاه استاندار به کشاورزان شرق اصفهان یک نگاه امنیتی صرف نیست بلکه همواره به این مقوله بعنوان موضوعی اجتماعی، اقتصادی و امنیتی نگریسته و تاکید دارند.
شجاعی حفر چاه های غیرمجاز، برداشت های بی رویه و کاهش شدید سفره های آب زیرزمینی در سال های قبل، را یکی از دلایل خشکی مداوم زاینده رود خواند و افزود: اصفهان ظرفیت حل مشکل کم‌آبی را دارد و در طرح سازگاری با کم‌آبی ابتدا چشم‌انداز، روندها، چالش‌ها، تجربیات جهانی، ارزش‌ها و … تعریف شده و بعد از طی این مراحل، پروژه تعریف خواهد شد.
شجاعی در ادامه میزان پساب تولیدی در استان را سالانه بالغ بر ۶۰ میلیون مترمکعب برشمرد و افزود: بی شک تکمیل و به روزرسانی تصفیه‌خانه‌های اصفهان می‌تواند این آب را به چرخه مصرف دوباره به ویژه در صنعت کشاورزی بازگرداند و حجم پساب در صورت تصفیه و استفاده مجدد، با حجم آب انتقالی به یزد برابری می‌کند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری در ادامه با اشاره به الزام ادارات و دستگاه‌های مختلف استان در تدوین برنامه ۳ ساله جهت پیگیری امور محوله و تعیین جایگاه فعلی، تصریح نمود: مدیر بر اساس برنامه‌ها و نه گفته‌ها رصد خواهد شد و هیچ مدیری نیست که کار نکند اما بی‌برنامگی و عدم اجرای برنامه‌های موجود مشکل اصلی و علت بر زمین ماندن امور است.
شجاعی با بیان اینکه برنامه رشد و توسعه اصفهان در گرو برنامه داشتن استان برای رسیدن به این هدف است، افزود: صحبت از برنامه به معنای صحبت از یک سیستم است ولی برای قطعات زیادی در بدنه دولت و بخش خصوصی سیستم تعریف نشده است که هر کدام کجا، در چه زمانی و چه حرکتی را انجام دهند، البته همه در حال فعالیت هستند ولی پیوستگی و هم‌افزایی بین این اعضا وجود ندارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا