پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

استخر آب جان ۲ جوان را گرفت/کشف ۹۰ میلیون ریال کالای قاچاق درلنجان

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس اصفهان،سرهنگ “علی پور کاوه” د اظهار داشت: در پی اعلام مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر غرق شدن ۲ جوان دریکی از مزارع شهرستان کاشان ، بلافاصله مأموران کلانتری ۱۴ “ناجی آباد” به محل اعزام شدند.

وی با بیان اینکه در اثر وقوع این حادثه ۲ جوان ۱۸ و ۱۹ ساله که برای شنا کردن وارد استخر آبی شده بودند غرق شدند، بیان داشت: علت وقوع این حادثه توسط مأموران امدادی عمیق بودن استخر و عدم مهارت لازم برای شنا کردن اعلام‌ شده است.

سرهنگ پور کاوه در پایان به نوجوان توصیه کرد: از شنا کردن در استخرهای آب کشاورزی و غیرمجاز اکیداً خودداری کنید تا شاهد داغ‌دار شدن خانواده‌ای نباشیم.

**اخاذ راننده تاکسی دستگیر شد

سارقی که از راننده تاکسی با تهدید چاقو وجه نقدی را سرقت کرده بود ، کمتر از یک ساعت پس از وقوع سرقت دستگیر شد.

سرهنگ “حسن یاردوستی”فر مانده انتظامی شهرستان اصفهان  اظهار داشت : از طریق مرکز فوریتهای ۱۱۰ از یک مورد سرقت از راننده تاکسی اطلاع حاصل شد که بلافاصله ماموران به محل اعزام شدند.

وی تصریح کرد: راننده تاکسی به ماموران اعلام کرد فردی را سوار خودرو کرده که در بین راه با تهدید چاقو مبلغ یک میلیون و دویست هزار ریال از او سرقت و متواری شده است.

این مقام مسئول افزود: با دریافت مشخصات سارق بلافاصله ماموران اقدام به گشت زنی در حوزه استحفاظی کردند که در یک آن سارق را مشاهده و دستگیر کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان در پایان با توصیه به رانندگان در سوار کردن مسافران خاطر نشان کرد:نهایت دقت را شناسایی مسافران به خصوص افراد معتاد و معلوم الحال کرده تا دچار چنین معضلاتی نشوند.

**کشف ۲۳ تن برنج قاچاق در سمیرم

 مأموران انتظامی ایستگاه بازرسی شهید “رئیسیان” شهرستان “سمیرم” در بازرسی از کامیون کشنده ولوو ۲۳ تن برنج خارجی قاچاق کشف کردند.

سرهنگ “سهراب قرقانی” فرمانده انتظامی شهرستان “سمیرم”  اظهار داشت: مأموران انتظامی مستقر در ایستگاه ایست بازرسی شهید “رئیسیان” شهرستان سمیرم یک دستگاه کامیون کشنده ولوو را برای بررسی مدارک و محموله متوقف کردند.

وی ادامه داد: این خودرو حامل ۲۳ تن برنج خارجی بود که به علت عدم ارائه مدارک گمرکی از سوی راننده، ماموران انتظامی خودرو و محموله را متوقف کردند؛ در این رابطه راننده دستگیر  و به مراجع قضائی تحویل داده شد.

فرمانده انتظامی شهرستان سمیرم با بیان اینکه ارزش محموله مکشوفه از سوی کارشناسان، یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعلام‌ شده است، گفت: نیروی انتظامی با تمام ظرفیت و توان عملیاتی با قاچاقچیان کالا و مخلان اقتصادی کشور برخورد می‌کند و اجازه فعالیت به آنان نخواهد داد.*

**کشف ۵۸ کیلو گرم تریاک درشهرضا

فرمانده انتظامی شهرستان “شهرضا” از کشف۵۸کیلوگرم تریاک و دستگیری ۲ سوداگر مرگ در این رابطه خبر داد.

سرهنگ “محمد حسین باباکلانی”  گفت: ماموران انتظامی ایستگاه ایست و بازرسی شهید “امامی” شهرستان “شهرضا” حین کنترل خودروهای عبوری به یک دستگاه وانت نیسان که از شیراز به سمت اصفهان در حرکت بودمشکوک شدند و آن را متوقف کردند.

وی ادامه داد: در بازرسی از این خودرو، مقدار ۵۸کیلوگرم تریاک که در اتاق بار وانت جاساز شده بود کشف شد.

این مقام انتظامی بیان داشت : در این خصوص ۲ سوداگر مرگ دستگیر و برای اقدامات قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان شهرضا خاطر نشان کرد: نیروی انتظامی با سوداگران مرگ و قاچاقچیان موادمخدر برخورد قاطع و قانونی خواهد کرد و اجازه فعالیت به آنها نخواهد داد.

**کشف ۹۰ میلیون ریال کالای قاچاق درلنجان

 فرمانده انتظامی شهرستان لنجان از کشف ۱۳ دستگاه یخچال فریزر و ماشین لباسشویی قاچاق به ارزش ۹۰ میلیون ریال خبر داد.

سرهنگ “غلامرضا افشاری” در گف اظهار داشت: ماموران انتظامی شهرستان لنجان حین اجرای طرح ایست و بازرسی موفت در محور “سفید دشت” به یک کامیونت مشکوک و آن را متوقف کردند.

وی افزود: در بازرسی از این کامیون که حامل بار علوفه بود تعداد ۱۳ دستگاه یخچال فریزر و ماشین لباسشویی خارجی که زیر محموله جاساز شده بود کشف شد.

سرهنگ افشاری بیان داشت: ارزش محموله کشف شده توسط کارشناسان ۹۰ میلیون ریال اعلام شده است .

این مقام انتظامی اضافه کرد: در این خصوص راننده خودرو دستگیر وبرای اقدامات قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شد .

فرمانده انتظامی شهرستان لنجان در پایان خاطر نشان کرد: نیروی انتظامی با قاچاقچیان کالا و برهم زنندگان نظم اقتصادی جامعه برخورد قاطع و قانونی می کند و اجازه فعالیت به آنان داده نخواهد شد.

**کارتخوان‌های سیار تهدیدی برای مسافران سفرهای تابسانی

پلیس فتای استان در خصوص یکی از روش های مجرمانه برداشت از حساب به وسیله کارت خوان های سیار ، هنگام خرید از فروشندگان سیار یا دست فروشان، به شهروندان و به ویژه مسافران هشدار داد.

مدتی است استفاده از کارتخوان‌های سیار رو به افزایش است و استقبال هموطنان از این دستگاه باعث شده تا وقوع کلاهبرداری در این حوزه افزایش پیدا کند، در یکی از روش های شایع کلاهبرداری از طریق دستگاه های کارت خوان سیار، افراد سودجو با نصب قطعه ای سخت افزاری به نام “اسکیمر” اقدام به کپی برداری از اطلاعات کارت بانکی افراد می کنند که لازم است

۱-شهروندان دقت داشته باشند پیدا کردن و ردیابی فروشندگان سیار به علت عدم ثابت بودن مکان کسب و کار مشکل خواهد بود، این درحالی است که مزایای این دستگاه ها باعث شده است فروشندگان دوره گرد و دست فروشان برای انجام تبادلات بانکی به استفاده از آن سوق پیدا کنند.

۲- گاهی اوقات قیمت نازل کالا یا خدمات مشتری را مجاب می کند تا خریدی داشته و وجه آن را از طریق کارت خوان سیار پرداخت کند که این امر باعث شده تا وقوع کلاهبرداری در این حوزه افزایش پیدا کند.

۳-وارد کردن رمز عبور توسط مشتری می تواند تضمین کننده امنیت کارت بانکی وی باشد؛ چرا که حتی در صورت نصب “اسکیمر” بر روی دستگاه کارتخوان، بدون اطلاع از رمز عبور، امکان برداشت از حساب وی امکان پذیر نخواهد بود.

۴-شهروندان مراقب باشند در خرید از دست فروشان یا افرادی که دستگاه‌ های کارت خوان سیار دارند، دستگاه کارت خوان آنها چسب خورده و یا شکسته نباشد و یا قطعه ای اضافه نداشته باشد.

۵-تغییر رمز به صورت ماهانه و دوره ای یکی از بهترین راهها برای جلوگیری از عملی شدن اهداف مجرمان است.

۶-هموطنان در صورت مواجهه با موارد مشکوک می توانند از طریق سایت پلیس فتا به آدرسcyberpolice.ir بخش مرکز فوریت های سایبری، لینک ثبت گزارشات مردمی به پلیس فتا اعلام کنند.

گردآوری توسط ستوانیکم “سید مهرداد رنجبر” کارشناس اجتماعی پلیس فتای استان اصفهان

حاشیه نشینی، علل و عوامل، پیامدها و راهکارهای پیشگیری

گروه اجتماعی_ حاشیه نشینی در شهر های ایران عمدتاً به صورت شهرک نشینی در حومه ی شهرها و هم چنین آلونک نشینی دیده می شود.شهرک های حاشیه نشینان در اصل«روستای شهر»یا «شهرک های روستا گونه ی درون شهر» هستند.

مقدمه

حاشیه نشینی ریشه در زمان های بسیار دور دارد و در قرن های گذشته نیز وجود داشته است. این پدیده ی اجتماعی هم در کشورهای توسعه یافته و هم در کشورهای توسعه نیافته وجود دارد.البته حاشیه نشینی در کشورهای توسعه یافته با کشورهای توسعه نیافته تفاوت هایی از حیث علل تاریخی به وجود آورنده و نحوه ی رفتار اجتماعی حاشیه نشینان دارد. تأثیرات پررنگ حاشیه نشینی بعد از جنگ جهانی دوم،پس از فروپاشی نظام اقتصادی جهان و افزایش فقر در اکثر کشورها، تبدیل به معضلی برای برنامه ریزی و مدیریت کلان شهر شد

کشور ایران نیز از حیث حاشیه نشینی وضعیت چندان خوشایندی ندارد ، طبق نتایج به دست آمده از پژوهش حاشیه نشینی مرکز مطالعات و تحقیقات معماری و شهرسازی ایران،جمعیت حاشیه ی اطراف ۱۰ شهر بزرگ ایران حدود ۵٫۳میلیون نفر است.

حاشیه نشینی در شهر های ایران عمدتاً به صورت شهرک نشینی در حومه ی شهرها و هم چنین آلونک نشینی دیده می شود.شهرک های حاشیه نشینان در اصل«روستای شهر»یا «شهرک های روستا گونه ی درون شهر» هستند.

علل و عوامل پیدایش حاشیه نشینی

در مورد علل و عوامل ظهور و پیدایش حاشیه نشینی نظریات گوناگونی در سطوح خرد، میانی و کلان مطرح شده است که در ادامه به آن اشاره می شود.

نخستین علت این پدیده در سطح کلان را باید ساختاری دانست که ساز و کارهای تبعیض آمیز و فقر را بر پایه ی توزیع غیر عادلانه منابع قدرت،ثروت و درآمد رقم زده است.

استفاده از مفاهیم سرمایه یانسانی و انزوای اجتماعی برای توصیف وضعیت آن دسته از فقرای شهری که گرفتار چرخه ی فقر شده اند و فاقد سرمایه ی اجتماعی برون گروهی برای برقراری تعامل با دیگر گروه های اجتماعی با وضعیت بهتر هستند،در این سطح می گنجد

طور کلی عللی که در سطح خرد زمینه ساز پیدایش و شکل گیری حاشیه نشینی و اسکان غیر رسمی می شود عبارتند از:

۱٫ضعف برنامه های بخشی مشخص و مؤثر برای پاسخگویی به نیاز سرپناه اقشار کم درآمد در توزیع جغرافیایی مناسب؛

  1. پیش بینی نشدن فضای مسکونی کافی و مناسب برای اقشار کم درآمد در طرح های کالبدی شهری و اعمال استانداردهای خارج از استطاعت برای آن ها ؛

۳٫دسترسی ناچیز به نظام های رسمی اعتباری و وام مسکن برای اقشار کم درآمد، به ویژه شاغلان بخش غیر رسمی؛

  1. وجود گروه های نامشروع قدرت و سوداگران زمین باز به موازات اهمال و ناتوانی در نظارت و کنترل ساخت و سازها، به ویژه در فضای بینابینی شهرها؛

  2. فقدان نهادسازی برای تجهیز و تجمیع منابع اقشار کم درآمد و نبود حمایت و هدایت دولت از خانه سازی خودیار

آثار و پیامدهای اجتماعی حاشیه نشینی

تحقیقات نشان می دهد که فضای ساکنان حاشیه نشین می تواند فضایی خطرناک و مستعد به آلودگی ها و بیماری های مختلف باشد. نظریه ی پنجره های شکسته عنوان می کند که شرایط حوزه ی سکونت گاهی بر رفتار اجتماعی تأثیر می گذارد و ویژگی های حوزه های فقیر سکونت گاهی بر آلودگی های اجتماعی و بیماری های مختلف شکل و ساختار می بخشد.

مطابق این نظریه، ظاهر کالبدی حوزه ی سکونت گاهی برای ساکنان چراغ راهنمای رفتارهای اجتماعی درست و مقبول است. برای نمونه، یک محیط نامنظم و درهم ریخته نشان از این دارد که ساکنانی که با این نوع فضای درهم ریخته مدارا کرده و کنار می آیند،به سایر افراد نشان می دهند که محیط در هم ریخته هنجار اجتماعی مقبول و پذیرفته شده ای است

عموم جامعه شناسان شهری،دست کم در نیمه ی نخست قرن ۲۰، حاشیه نشینی را علت مسائل اجتماعی از قبیل تبهکاری، فساد اخلاقی و صورت های کژکارکردی خانوادگی می دانستند

ناهنجاری های اجتماعی برخاسته از حاشیه ها در مقایسه با بدنه ی اصلی شهرها ابعاد گسترده تری دارد و در مواردی آسیب های اجتماعی را تعریف می کند. رشد بزه کاری، پرخاشگری،اعتیاد،دزدی،قاچاق مواد مخدر و کار کودکان از جمله آسیب های اجتماعی است که در مورد پدیده ی حاشیه نشینی می توان بر آن تأکید کرد.

جرم و جنایت

تعارض خورده فرهنگ ها، خصومت و اختلاف های دیرینه، سودجویی و تحصیل اموال، جریحه دار شدن غیرت و آبرو و نزاع های اتفاقی و اعتیاد از جمله علل وقوع قتل است. این علل و عوامل به روشنی در مناطق حاشیه ای قابل رؤیت است. بیشتر قتل های اتفاق افتاده یا در این مناطق صورت می گیرد یا کسانی آن را مرتکب می شوند که در این مناطق زندگی کرده اند. طبق آمارهای موجود نزدیک به ۸۰ درصد قتل های کشور مربوط به مناطق حاشیه نشین شهری است. در دادگاه ها نمونه های فراوانی از این نوع قتل ها وجود دارد. مثلا فردی در یک محله ی حاشیه نشین به دلبل نفوذ رطوبت از ساختمان همسایه با او درگیر شده و نهایتاً همسایه را با اسلحه شکاری به قتل رسانده است.

برخی از آثار و پیامد های مهم حاشیه نشینی عبارتند از: ۱-فقر اقتصادی۲-فقر فرهنگی و شهروندی ۳-اختلال در روابط خانوادگی ۴-جرم و جنایت ۵-احساس محرومیت و طرد شدگی۶-اعتیاد و قاچاق مواد مخدر۷-بیکاری آشکار و پنهان و کژرفتاری

نتیجه گیری

با توجه به مطالب گفته شده نتیجه می گیریم که حاشیه نشینی و سکونت گاه های غیر رسمی با مقوله ی فقر، اعم از فقر اقتصادی، فقر فرهنگی، شهروندی و اجتماعی نسبت نزدیک دارد و هر یک دیگری را در چرخه ی باطلی تولید و بازتولید می کند. فقر خود یک مسئله اجتماعی است و در صورتی که با دیگر مسائل اجتماعی ترکیب شود،آثار و عوارض بسیاری را به دنبال می آورد. فقر اقتصادی( بیکاری،درآمد پایین، فقدان مسکن) و فقر فرهنگی(بی سوادی، نا‌ آگاهی، تقدیر گرایی منفی) در یک دور باطل یکدیگر را تولید می کنند و از به هم پیوستن ان ها فقر شهروندی و فقر اجتماعی تولید می شود.

تحت چنین شرایطی، زمینه ی بروز انواع آسیب های اجتماعی هم چون تضعیف اتصال ها و پیوندهای اجتماعی، شکل گیری خرده فرهنگ های بزهکاری، کاهش کنترل اجتماعی غیر رسمی، اختلال در روابط و مناسبات خانوادگی آزادی و استقلال فرزندان برای ترک خانه، مسکن نامناسب، خانواده ی بی نظم و پرجمعیت، قاچاق و مصرف مواد مخدر، دل زدگی از مدرسه، افت تحصیلی، فقدان بهداشت، مصرف مشروبات الکلی، قتل، ضرب و جرح، روابط نامشروع و … فراهم می آید.

از این جاست که موضوع حاشیه نشینی در کسوت مسئله ی اجتماعی تجلی می یابد و توجه کارشناسان و محققان را از یک سو و برنامه ریزان و سیاست گذاران شهری را از سوی دیگر به خود معطوف می کند. لذا به نظر می رسد به طور کلی مسئله ی حاشیه نشینی را باید هم مداوا کرد و هم پیشگیری. مداوا در مورد حاشیه نشینانی است که اکنون در مناطق حاشیه نشین هستند و پیشگیری در مورد مهاجرانی است که اگر روند فعلی ادامه یابد در آینده تبدیل به حاشیه نشینان شهری خواهند شد.

راهکارها و پیشنهادات

در این جا بر اساس تحقیقات انجام شده و تحلیل های به عمل آمده در دو سطح خرد و کلانف پیشنهادهایی ارئه می شود:

در سطح کلان: کاهش و تعدیل مهاجرت های روستایی، تقویت شهرهای میانی و کوچک استانیف نظارت بیشتر و دقیق تر شهرداری به امر ساخت و ساز مسکن در مناطق حاشیه نشین و کنترل جمعیت حاشیه نشینان؛

در سطح خرد و میانی: تلاش برای ارتقای سطح فرهنگی و اجتماعی، به رسمیت شناختن حقوق شهروندی برای ساکنان مناطق حاشیه نشین در برنامه ریزی های مختلف اقتصادی و اجتماعی و کالبدی، ایجاد اشتغال و کارآفرینی برای حاشیه نشینان، بالا بردن سطح رفاه و بهداشت محیط زیست و تأکید بر برنامه های آموزش حرفه ای و کارایی.

منابع :

اسلامی، اندارگلی، عنایت(۱۳۸۸)، «بررسی عوامل مؤثر در تکرار جرم و بازگشت مجدد به زندان در استان خراسان شمالی»، پایان نامه ی کارشناسی ارشد، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن.

علی اکبری، اسماعیل(۱۳۸۳)، « توسعه ی شهری و آسیب های اجتماعی در ایران»، پژوهش های جغرافیایی، شماره ۴۸٫

لطفی، حیدر و دیگران(۱۳۸۹)، « بحران حاشیه نشینی و سکونت گاه های غیر رسمی در مدیریت کلان شهرها و رهیافت های جهانی»، فصلنامه ی جغرافیای انسانی ، سال دومف شماره ی دوم.

نقدی، اسد الله و دیگران(۱۳۸۴)، « حاشیه نشیتی چالشی فراروی توسعه ی پایدار شهری»ف فصلنامه ی رفاه اجتماعی ، سال پنجم، شماره ی۲۰٫

گردآوری: سروان علیرضا زارعان، کارشناس اداره برآوراجتماعی- اصفهان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا