شهر و جامعهعناوین اخبار

مردم محوری یکی از ویژگی‌های خاص برنامه بازآفرینی شهری/نیاز به سالانه ۲۵هزار میلیارد تومان منابع در بافتهای ناکارآمد

به گزارش سرمایه گستران و به نقل ازاداره ارتباطات و اطلاع رسانی راه وشهرسازی استان اصفهان، هوشنگ عشایری در دومین روز سفر خود به استان اصفهان از پروژه های بافتهای ناکارآمد شهری شهرستانهای برخوار، شاهین شهر و میمه ، خمینی شهر و شهرضا بازدید و در جلسات ستاد بازآفرینی این چهار شهرستان که با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، فرمانداران ، شهرداران و مسئولان محلی برگزار شد حضور یافت.

معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری ایران مبتنی بر سه رویکرد تدوین و در۱۹ بهمن ۹۶ توسط ریاست جمهوری صادر شد که این برنامه ملی برای ۱۴۱ هزار هکتار از اراضی که نزدیک به ۳۰ درصد جمعیت شهری را شامل می شود و حدود ۲۰ میلیون نفر در آن ساکن هستند تدوین شده که طبق تکلیف قانونی باید سالانه به ۲۷۰ محله و در ۵۴۳ شهر ورود پیدا کنیم که تا سال ۱۴۰۰ باید ۱۳۳۴ محله را که نزدیک به ۱۰ میلیون جمعیت در آن ساکن هستند تدوین نماییم.

وی با اعلام اینکه این برنامه با سه رویکرد محله محوری، مشارکت مردمی و برنامه اقدام مشترک تدوین شده، اظهار کرد: در گذشته رویکرد بر این بود که از بالا به پایین برای محله‌های کشور طرح تهیه ، تصمیم‌گیری و اجرا شود و محور فعالیت‌ها پروژه‌ها بود، اما امروز محور اصلی محله است و طرح بازآفرینی شهری محله محور است و با مشارکت مردمی.

وی اضافه کرد: مشارکت مردمی یعنی نیاز به سلیقه و تفکر مردم محله که شهرداران و برنامه ریزان باید بر اساس مردم ساکن در آن محله نقشه‌کشی کنند و هرچه اتفاق می‌افتد باید خاستگاه مردمی آن محله باشد که این تغییر الگو یکی از ویژگی‌های خاص این برنامه است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ادامه داد: هر محله یک سازمان اجتماعی است و هر اجتماعی فرهنگ اختصاصی خودش را شامل می شود و کالبدها باید مبتنی بر فرهنگ حاکم بر آن سازمان اجتماعی به نام محله باشد.

وی خاطرنشان کرد: سالانه ۲۵هزار میلیارد تومان منابع لازم است که ۱۰ هزار میلیارد تومان را بخش خصوصی، ۷هزار میلیارد تومان را شهرداری و ۸ هزار میلیارد تومان را دولت کمک می کند که دولت موظف است در چارچوب اقدام مشترک که همه دستگاه‌ها سهم خود را پرداخت می کنند اقدامات لازم را برای برآورده شدن نیازهای محله‌های شهر انجام دهد.

ارتقاء توانمندیهای اقتصادی و اجتماعی در برنامه های بازآفرینی شهری

حجت اله غلامی مدیرکل راه وشهرسازی استان نیز خطاب به شهرداران و مسئولین محلی گفت: در حوزه بازآفرینی شهری چهار محور را می توان در شهرها فعال کرد که اولین محور آن بهسازی، نوسازی و مقاوم سازی مسکن در کل بافتهای فرسوده است که لازم است تا در راستای صدور پروانه در بافتهای ناکارآمد شهری فعال باشیم که هم از تسهیلات ویژه استفاده نمایید و هم تخفیفات عوارض را دریافت نمایید کما اینکه در سال گذشته ۳۰ میلیارد تومان تخفیف عوارض بین شهرداری ها تقسیم شده است.

دومین مورد بحث توسعه خدمات روبنایی در مقیاس شهری و محلی است که با مشارکت دستگاههای ذیربط و با حضور شرکت بازآفرینی شهری و اعتبارات اختصاصی برای خدماتی همچون آموزشی، ورزشی، بهداشت و درمان و … در نظر گرفته می شود.

سومین مورد بحث بهسازی و ارتقاء خدمات زیربنایی محله است که با کمک دستگاهها، بهسازی و توسعه آن انجام می شود .

مهمترین و آخرین بخش بحث ارتقاء توانمندیهای اقتصادی ، اجتماعی است که می توان توانمندیهای اقتصادی شهر و محلات را معرفی و عرضه تولیدات شهر را به عنوان یک پارامتری که ارتقاء توانمندیهای اقتصادی شهر است را فعال نمود.

گفتنی است در این سفر از پروژه های امامزاده نرمی ، جاده شاپور آباد، باند دوم جاده سین در برخوار بازدید و سالن اجتماعات آموزش بهداشت عمومی و پایگاه سلامت پروین اعتصامی و روکش آسفالت معابر محله قرطمان در خمینی شهر افتتاح و ضمن بازدید از پروژه های بازار و کارخانه نوین شهرضا، کلنگ احداث مجموعه ورزشی، آموزشی در شهرضا به زمین خورد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا